Moderator: Redaktörer
per_w_aberg skrev:Hej.
Jag städar undan lite hemma och har grävt fram ett par Luxor 8071 (Serie 1 står det på dem). Jag gjorde en ritning på dem för länge sedan och den bifogar jag. Jag pratade faktiskt med konstruktören för ca 10-15 år sedan och han berättade lite intressanta saker. Som att placeringen av dämpningen, som ser helt random ut, gjordes med trial and error. De provade helt enkelt en massa varianter tills de var nöjda. Nu skall jag sälja dem men de är i ett ganska sorgligt skick, men spelar bra.
http://abergit.se/media/luxor8071.pdf

GrosvenorAudio skrev:...okej så till slut ser det ut som om jag skulle få känna på ett par äkta Luxor 8071. Jag har nämligen köpt ett par 8071 av Rehifi.se (smygreklam?)och inväntar nu försändelsen inom en snar framtid.
Jag är dock lite rädd för att jag byggt upp en illusion om dessa högtalare och kommer kanske bli besviken när jag väl får höra hur de låter i verkligheten. Egentligen borde ju intresset väckas av att man hört en högtalare och gillar hur den låter inte som för mig nu när det gäller Luxor 8071 av vad jag läst på nätet att andra tycker om dessa högtalare.
Men samtidigt skall det blir riktigt spännande att höra hur det skall låta på riktigt så att säga. Det känns som om jag gått "den långa vägen" till ett par 8071:or![]()
Uppdatering följer...
carpelux skrev:det måste väl kosta en förmögenhet att frakta dem? vill minnas att de väger närmare 40 kg styck...

GrosvenorAudio skrev:...ja nu har dom landat. Högtalarna och min bästa julklapp är här !!
men jag tänker ännu fresta mitt tålamod ett tagtänker nämligen inte öppna kartongerna förrän i mellandagarna... mycket annat julstress på gång just nu. Vill ha lugn och ro när jag skall pyssla med Luxor 8071
Fjonkalicious skrev:10kHz ser ju allt annat än trevligt ut?
Jag stod inte ut med mina pga mellanreg och diskant. Det gjorde ont när man spelade på dom!

zapanasta skrev:Sagt det förr ock säger det igen,skulle dessa lådor tillverkas i dag så skulle dom kosta..
Hur många lådor är så välbyggda som dessa? dom är ju tom fanerade på insidan![]()
Dom kostade 2800 paret 1981,har haft många par högtalare här från samma tidsepok som kostade ungefär lika mkt som 8071 när det begav sig..
Alla har det blivit överkörda både i fråga om byggkvalite på lådor ock ljud,så dessa 8071 måste varit otroligt prisvärda på den tiden
zapanasta skrev:Verkar ju va jättefina,riktiga klenoder![]()
En fråga,tar inte plastramen runt basarna i upphängningen?Satt mina bak ock fram pga det...
Fjonkalicious skrev:Man kan ju kanta med en passande kant också.
GrosvenorAudio skrev:Fjonkalicious skrev:Man kan ju kanta med en passande kant också.
joo ifs... mina är omkantade med Fyndas slavbasar och det är väl vad de flesta använt till 324 vad jag hört.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster