Någon som har en sprängskiss/ ritning på LUXOR 8071?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
per_w_aberg

Ritning på 8071

Inläggav per_w_aberg » 2012-10-20 12:56

Hej.

Jag städar undan lite hemma och har grävt fram ett par Luxor 8071 (Serie 1 står det på dem). Jag gjorde en ritning på dem för länge sedan och den bifogar jag. Jag pratade faktiskt med konstruktören för ca 10-15 år sedan och han berättade lite intressanta saker. Som att placeringen av dämpningen, som ser helt random ut, gjordes med trial and error. De provade helt enkelt en massa varianter tills de var nöjda. Nu skall jag sälja dem men de är i ett ganska sorgligt skick, men spelar bra.
http://abergit.se/media/luxor8071.pdf

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Ritning på 8071

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-10-20 13:45

Super! men du är lite sent ute :D (är lite ironisk nu också) den ritningen hade jag t.o.m betalat en slant för då för ett par månader sen för jag var ganska desperat för att hitta de rätta måtten då när jag satte igång med projektet. Förstås stort tack för att du laddade upp ritningen. Skall jämföra med mina mått när jag får tid.

per_w_aberg skrev:Hej.

Jag städar undan lite hemma och har grävt fram ett par Luxor 8071 (Serie 1 står det på dem). Jag gjorde en ritning på dem för länge sedan och den bifogar jag. Jag pratade faktiskt med konstruktören för ca 10-15 år sedan och han berättade lite intressanta saker. Som att placeringen av dämpningen, som ser helt random ut, gjordes med trial and error. De provade helt enkelt en massa varianter tills de var nöjda. Nu skall jag sälja dem men de är i ett ganska sorgligt skick, men spelar bra.
http://abergit.se/media/luxor8071.pdf
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-11-04 15:00

Här en ny video på högtalarna "in action"

Jag kommer nu att ställa undan dessa högtalare ett tag för vidare utvärdering.

http://www.youtube.com/watch?v=3Nce1foz4sw&feature=plcp

Mvh

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-11-26 15:04

...okej så till slut ser det ut som om jag skulle få känna på ett par äkta Luxor 8071. Jag har nämligen köpt ett par 8071 av Rehifi.se (smygreklam?) :) och inväntar nu försändelsen inom en snar framtid.

Jag är dock lite rädd för att jag byggt upp en illusion om dessa högtalare och kommer kanske bli besviken när jag väl får höra hur de låter i verkligheten. Egentligen borde ju intresset väckas av att man hört en högtalare och gillar hur den låter inte som för mig nu när det gäller Luxor 8071 av vad jag läst på nätet att andra tycker om dessa högtalare.

Men samtidigt skall det blir riktigt spännande att höra hur det skall låta på riktigt så att säga. Det känns som om jag gått "den långa vägen" till ett par 8071:or :)

Uppdatering följer...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-11-26 22:20

Kul :) Är dom helt kompletta högtalarna?

Fattades tygramar till mina,men hjälpte en kompis i helgen att klä om hans så då passade jag på att göra egna :) (Var ju rätt lätt när jag hade dom exakta måtten tillgängliga, så det är helt omöjligt att se att dom är hemmagjorda när dom sitter på plats :) )

Här syns det hur dom är konstruerade..

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2012-11-26 23:23

GrosvenorAudio skrev:...okej så till slut ser det ut som om jag skulle få känna på ett par äkta Luxor 8071. Jag har nämligen köpt ett par 8071 av Rehifi.se (smygreklam?) :) och inväntar nu försändelsen inom en snar framtid.

Jag är dock lite rädd för att jag byggt upp en illusion om dessa högtalare och kommer kanske bli besviken när jag väl får höra hur de låter i verkligheten. Egentligen borde ju intresset väckas av att man hört en högtalare och gillar hur den låter inte som för mig nu när det gäller Luxor 8071 av vad jag läst på nätet att andra tycker om dessa högtalare.

Men samtidigt skall det blir riktigt spännande att höra hur det skall låta på riktigt så att säga. Det känns som om jag gått "den långa vägen" till ett par 8071:or :)

Uppdatering följer...

Långa vägen? Jag fick tag på ett par från tippen som var helt slut. Nya diskanter o mellanregister +omkantning av basar + nya filter utan reglage. Låååång vääääg men kul! Sålde dem för 500- :cry:

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-11-26 23:34

det måste väl kosta en förmögenhet att frakta dem? vill minnas att de väger närmare 40 kg styck...
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-11-27 02:44

carpelux skrev:det måste väl kosta en förmögenhet att frakta dem? vill minnas att de väger närmare 40 kg styck...

Det är inte gratis nej. Men vi ger nog ett bättre pris än vad en privatperson kunnat ordna.

Luxor 8071 verkar inte spritt sig speciellt mycket utanför Sveriges gränser.

Påtal om svenska högtalare som utvandrar skickade vi i förra veckan ner ett par Sonab OA-14 till Frankrike :D

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-13 22:05

...ja nu har dom landat. Högtalarna och min bästa julklapp är här !!

men jag tänker ännu fresta mitt tålamod ett tag :lol: tänker nämligen inte öppna kartongerna förrän i mellandagarna... mycket annat julstress på gång just nu. Vill ha lugn och ro när jag skall pyssla med Luxor 8071

Bild

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-12-13 22:07

Äh, vänta är inte manligt.

Slit upp dem nu!

Vad kostade frakten?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-13 22:41

GrosvenorAudio skrev:...ja nu har dom landat. Högtalarna och min bästa julklapp är här !!

men jag tänker ännu fresta mitt tålamod ett tag :lol: tänker nämligen inte öppna kartongerna förrän i mellandagarna... mycket annat julstress på gång just nu. Vill ha lugn och ro när jag skall pyssla med Luxor 8071

Bild

Va,snacka om självbehärskning.Skulle jag aldrig klarat,dom hade spelat senast söndag om det vore jag :)

Men skulle önska ibland att jag kunde ta det lite lugnare faktiskt,blir oftast rätt från början då (Mer än en gång jag fått gjort om saker :wink: )

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-12-19 11:19

Om man inte är för renlärig kan det vara idé att byta ut luxordiskanterna mot moderna dito, det är inte ovanligt att 70-80 tals domar har en del hyss för sig i sista oktaven.

Mätningar med Dayton Omnimic, alla on axis
Frekvensgången närfält 2 cm och på 50 cm.
Bild

Bild

Resten närfält allihop
Distortion det bör motsvara ca 90 dB på 1 meter, inte dumt alls
Bild

så kallat vattenfallsdiagram
Bild

Och samma sak men räknat i svängningar i stället för millisekunder
Bild

Ganska normalt för sin tid, Philips domarna från den tiden bär sig på liknande sätt, den där klassiska Peerless med rektangulär frontplatta likaså. Seas H087 har inte de där fula resonanserna i toppen då den faller brant i sista oktaven i stället.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-19 11:28

10kHz ser ju allt annat än trevligt ut?

Jag stod inte ut med mina pga mellanreg och diskant. Det gjorde ont när man spelade på dom!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2012-12-19 15:45

slarvmätning av gamla Seas alnico H087, för att få riktigt bra mätningar så skall de moneras noga med så lite ojämnheter som möjligt detta är i samma baffel som Luxor diskanterna...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-20 00:15

...för mig blir det nog originalstuket som gäller eller åtminstone tänker jag så just nu... jag har ju nyrenoverade filter i mina 8071 kloner så det blir väl att flytta över dessa filter till de riktiga 8071 lådorna i något skede. Det blir nog den enda förbättringen jag vill göra. Vill behålla högtalarna så original som möjligt.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-20 08:35

Fjonkalicious skrev:10kHz ser ju allt annat än trevligt ut?

Jag stod inte ut med mina pga mellanreg och diskant. Det gjorde ont när man spelade på dom!

Synd att man bor så långt i från varann i bland,annars skulle du fått höra mina som jag kan garantera inte låter på det sättet som du beskriver :)

Har lärt mig hur man ska få dessa gamla klenoder att bli riktiga dräpare vid det här laget,var en här för några veckor sen med ett par jmlab golvare för lyssningstest..

Nu ska han sälja dom,haksläppet va stort när han fick höra hur pass mkt bättre 8071 spelade.. (Han trodde inte alls på det från början)

Sånt tycker jag är roligt,och det är många par högtalare genom åren som blivit bortspelade härinne till folks förvåning :D

Men jag inser att det är svårt att övertyga folk med text,man lär nog uppleva det själv..

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-23 09:59

Bara tre dagar kvar! :lol: :lol: :lol:

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2012-12-23 10:35

GrosvenorAudio skrev:Bara tre dagar kvar! :lol: :lol: :lol:

Den som väntar på något gott ;)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-28 23:12

... ja så har jag då äntligen packat upp den ena högtalaren. Den andra blir upp till behandling imorgon är det tänkt.

Det känns lite overkligt att ha ett par äkta 8071 i rummet.

Någon skrev att dessa högtalare skulle va dyra att tillverka idag med tanke på byggkvaliten och det kan man förstå när man börjar titta närmare på ett exemplar. Nu har jag ingen bra uppfattning om de faktiskt var dyra då på tiden det begav sig och vad de kostade i förhållande till andra högtalare på 70 talet.

Det första jag reagerade på är det maffiga frontskyddet. 4cm djupt och tyckte först att det såg överdimensionerat ut alltså att det är så djupt. Men nu tycker jag bara det ser stiligt ut och ger högtalaren en sån där skön sleeper karaktär. Den stora stilrena svarta frontytan gör nog att de som inte känner till dessa högtalare bara undrar vad som döljer sig därunder tyget :)

Undrar lite om man valt att göra skyddet så där djupt för ljudmässiga fördelar eller om det bara är design (?)

mina högtalare är märkta serie 1 betyder det då att de är äldre? och ifall det fanns en serie 2 vad skiljer dom åt?...

Mitt skydd (åtminstone det ena, har inte sett det andra ännu) ser väldigt fräscht och oanvänt ut, inte det minsta solblekt, så jag gissar att de som haft dessa högtalare tidigare inte avänt skydden.

Jag blev också glad när jag såg "buntbanden" som håller dämpmaterialet på plats. Banden syntes inte på ReHifis bilder så jag var lite rädd för att någon tidigare ägare kunde ha fifflat med dämpningen. Nu kan jag bekräfta att allt ser väldigt intakt och originalt ut.

Såg också direkt att TL kanalerna framme/nere i lådan skiljer mycket från mina kloner. Mina kanaler i klonerna har sista biten vid utsläppet en brant kilformad lutning. Här i originallådan går kanalen så gott som lodrätt uppåt och utrymmet är mycket tightare. Hade ingen aning om att det skulle va så... så det var en överraskning.

Hur låter de då?

jag har ännu bara lyssnat i mono på den ena högtalaren
och med orenoverade originalfilter. Trots de gamla filtren tycker jag ändå det låter riktigt trevligt...

den största skillnaden i jämnförelse med klonerna och som jag direkt märkte är att ljudet här i den riktiga 8071 är mera homogent. Det är som om ljudet kom från en enda gemensam punkt mitt i högtalaren. Lite som om det var ett enda stort bredbandselement som spelade alla register. Ljudbilden i klonerna är mycke mera splittrad på något sätt.

Men ännu har jag lyssnat för lite för att ha en fullständig bild av hur de låter tillsammans och som sagt ännu bara med den ena högtalaren inkopplad.

Här under kommer en bildkavalkad :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-28 23:36

Sagt det förr ock säger det igen,skulle dessa lådor tillverkas i dag så skulle dom kosta..

Hur många lådor är så välbyggda som dessa? dom är ju tom fanerade på insidan :)

Dom kostade 2800 paret 1981,har haft många par högtalare här från samma tidsepok som kostade ungefär lika mkt som 8071 när det begav sig..

Alla har det blivit överkörda både i fråga om byggkvalite på lådor ock ljud,så dessa 8071 måste varit otroligt prisvärda på den tiden :)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 00:09

zapanasta skrev:Sagt det förr ock säger det igen,skulle dessa lådor tillverkas i dag så skulle dom kosta..

Hur många lådor är så välbyggda som dessa? dom är ju tom fanerade på insidan :)

Dom kostade 2800 paret 1981,har haft många par högtalare här från samma tidsepok som kostade ungefär lika mkt som 8071 när det begav sig..

Alla har det blivit överkörda både i fråga om byggkvalite på lådor ock ljud,så dessa 8071 måste varit otroligt prisvärda på den tiden :)

jo jag såg det att de är fanerade även på insidan... jag hade hoppats att hitta den där stämpeln "Leinopuu Oy" med tillverkningsvecka och år på insidan men inget sånt fanns stämplat i min låda. Däremot fanns siffrorna 627 skrivna i blyerts på flera trädelar inne i lådan :?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-12-29 01:05

Följer spänt det hela :) .

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 08:47

Poleringen av kabinettet var det roligaste jag gjort med högtalarna så här långt då det lyckades över förväntan :)

Bild

Bild

Bild

Här kommer också en videolänk. Detta borde förövrigt vara den första officiella videon av (äkta) Luxor 8071 på YouTube :D :D :D

http://www.youtube.com/watch?v=mn-3xcHQ3Vo

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-29 09:23

Verkar ju va jättefina,riktiga klenoder :)

En fråga,tar inte plastramen runt basarna i upphängningen?Satt mina bak ock fram pga det...

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 09:38

zapanasta skrev:Verkar ju va jättefina,riktiga klenoder :)

En fråga,tar inte plastramen runt basarna i upphängningen?Satt mina bak ock fram pga det...

Precis! det är det den gör :) tänkte också vända på ramen men tyckte inte det såg så snyggt ut med den bak och fram. Jag satte istället några muttrar bakom skruvarna för att öka avståndet och få ut den lite så den inte tar i skumkanten. Det funkade men ser inte heller det speciellt snyggt ut om man kollar på nära avstånd...

Testade också med den andra 324 basen med textilkant och där är det inte något problem med att ramen tar i upphängningen men jag vill ändå inte använda de basarna.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-12-29 09:41

Lackade mina ramar mattsvarta på baksidan,då ser det bättre ut :)

Bild

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 13:35

jo det ser bättre ut så o det är lite genialt att komma på att vända ramen... men jag skulle ändå störa mig på de där små spåren, cirklarna i plasten efter gjutningen och den aviga upphöjda kanten runt ramen :D fast allt der där kanske går att slipa ner o sen måla.

jag är för petig ibland...
kanske jag trots allt också vänder mina ramar till slut.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-29 13:44

Man kan ju kanta med en passande kant också. :?:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2012-12-29 13:59

Fjonkalicious skrev:Man kan ju kanta med en passande kant också. :?:

joo ifs... mina är omkantade med Fyndas slavbasar och det är väl vad de flesta använt till 324 vad jag hört.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2012-12-29 17:06

GrosvenorAudio skrev:
Fjonkalicious skrev:Man kan ju kanta med en passande kant också. :?:

joo ifs... mina är omkantade med Fyndas slavbasar och det är väl vad de flesta använt till 324 vad jag hört.

Så gjorde jag på mina med. Men ramen slipade jag ner tills den passade runt elementet. Inte svårt alls. När jag renoverade filtret tog jag bort kontrollerna för mellan o diskant. Nollade värdena men det blev i skrikigaste laget. Fick dämpa diskanten.
/Krister

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi