Moderator: Redaktörer
AndersD skrev:Först och främst!
Trevligt bygge med stor potential, fina komponenter som säkerligen medger ett bra slutresultat.
Spontant skulle jag nog vilja sänka mellanregistret med ca 3dB för att inte undertrycka värmeregistret (ca 100-400Hz). Viktigt dock att du tycker det låter balanserat, grafen kan "ljuga" beroende på hur man mäter.
Hur ser det ut off axis?
Står det 18 ohm på R1?
Verkar helt osannolikt att impedansen sjunker som den gör mot högre frekvenser, det är något som inte stämmer här!
Martin skrev:
Min tanke är att det kanske är energin mellan 1-3kHz som behöver dämpas lite och inte diskanten.
Visserligen sant, men just i Dennis Murphys fall har han ändå lagt ner en del energi på att framhäva 2:a ordningens filter framför 4:e just pga den jämnare energiresponsen.chrisss skrev:Martin skrev:
Min tanke är att det kanske är energin mellan 1-3kHz som behöver dämpas lite och inte diskanten.
Instämmer!
Dennis Murphy är erkänt duktig men generellt sett verkar
amerikanska DIYare lite väl fixerade vid raka frekvenskurvor
och fashomogena delningar. (perfekt summering och djup
dipp vid polaritetsväxlingstest)
Visserligen sant, men just i Dennis Murphys fall har han ändå lagt ner en del energi på att framhäva 2:a ordningens filter framför 4:e just pga den jämnare energiresponsen. Smile
Eri skrev:OK ni är tämligen överens om att en dämpning av mellanregistret behövs.
Jag håller med om att mätningen från 34 cm tyder på det. Men den är ju mätt fritt från väggar. Sista mätningen med högtalaren vid vägg visar ju att nivån under ca 300 Hz i stort sett är i nivå med mellanregistret.
Nattlorden skrev:Eri skrev:OK ni är tämligen överens om att en dämpning av mellanregistret behövs.
Jag håller med om att mätningen från 34 cm tyder på det. Men den är ju mätt fritt från väggar. Sista mätningen med högtalaren vid vägg visar ju att nivån under ca 300 Hz i stort sett är i nivå med mellanregistret.
Fast vi (vissa av oss) vill nog ha mellanregistret under, inte i nivå med.
celef skrev:jag tycker det är enklare att dimensionera filter om jag använder fler mätkurvor upptagna på olika ställen runt högtalaren, endast då kan jag få till en jämn balans mellan registrena
att använda få mätkurvor tycker jag är rena rama lottodragningen
Eri skrev:Jag är medveten om att preferenserna kan vara olika och den slutliga bedömningen får jag ju göra själv utifrån lyssning. Sen säger ju inte mätkurvor allt.
Nattlorden skrev:Eri skrev:Jag är medveten om att preferenserna kan vara olika och den slutliga bedömningen får jag ju göra själv utifrån lyssning. Sen säger ju inte mätkurvor allt.
Väl medveten om det, men man får ju svara på det man kan se...
Hade du kunnat "hålla" -35dB-nivån från 300Hz till 4kHz vore det intressant vad du tyckte om lyssnandet sen.
Eri skrev:Den här mätningen är gjord i ett ca 20 m² ganska väldämpat rum. När högt. sedan placeras i mitt lilla lyssningsrum kommer nivån att öka i dom nedre registern. Säkert så mycket som du önskar i alla fall under 100 Hz samtidigt som den blir mycket ojämnare. Jag har ju hunnit lyssna en hel del på den här högtalaren under resans gång. Den låter inte dåligt tvärt om. Ljudet är rent klart och tydligt. Den saknar definitivt inte bas det kan i stället bli för mycket i bland. Men den är alltid ren och artikulerad. I stort är jag nöjd med vad högtalaren presterar. Men sen finns ju tvivlet där att det finns tekniska ofullkomligheter som gör att den inte är så bra som den skulle kunna vara. Jag behärskar ju inte alla delar av det här med högtalarkonstruktion. Jag ser ju det här projektet som en kombination av att lära mig och samtidigt kunna skapa en hyfsat bra högtalare. Kanske har jag kommit så långt som min förmåga klarar av nu och borde avsluta det hela med att bygga färdigt lådorna. Alternativt lägga ner det hela och börja med något enklare.
Eri skrev:
Den här mätningen är gjord i ett ca 20 m² ganska väldämpat rum. När högt. sedan placeras i mitt lilla lyssningsrum kommer nivån att öka i dom nedre registern. Säkert så mycket som du önskar i alla fall under 100 Hz samtidigt som den blir mycket ojämnare.
Ett förslag för ditt fortsatta bygge:
Kör på så det ryker och fortsätt med låda, finish och färdigställande. Finns inget bättre än när bygget är 100% färdigt och man kan sitta och beundra sina underverk. Du kan ju bygga nån liten snygg låda på baksidan där du placerar filtret lättåtkomligt för diverse tweakande.
/Anders
ps. Gällande golvreflexproblematiken. Du har inte funderat på dubbla basar?
Eri skrev:...På vilket sätt skulle dubbla basar vara gynnsamt för golvreflexen?
Eri skrev:Kom på att jag ju har bilder på bygget i byggtråden. Det är alltså dessa högt. jag skall ersätta.
AndersD skrev:I min tankevärld är det gynnsamt pga att de två basarna får olika avstånd till golvet och därmed sker utsläckning inte vid samma frekvens hos de två. Den totala "spannet" för golvreflexen blir visserligen "bredare" över ett större område men samtidigt dämpad eller mer "utsmetad". Man kan ju (som du skrev tidigare i tråden) placera basen väldigt nära golvet och på så sätt tvinga upp golvrefexen en bra bit över delningsfrekvensen. Detta är praktiserbart framförallt på 2.5-vägs-konstruktioner där man placerar den nedre basen långt ner och den övre tätt intill diskanten i öronhöjd. Hur bra detta funkar på trevägskonstruktioner vet jag inte men har man hyffsat långt till lyssningsplats borde det fungera.
Martin skrev:Om du tittar omkring 1,5-2kHz på alla kurvor så ser man att de har en topp ungefär där och att alla kurvor lutar upp mot den toppen. Av det kan man misstänka att området kring 2kHz (1-3ca.) har mer energi än resten.
Användare som besöker denna kategori: Fostex och 10 gäster