Inte illa Öhman

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mike34

Inte illa Öhman

Inläggav mike34 » 2005-08-29 18:18

Inte illa alls.
Sitter å lyssnar på mina piP å flinar åt alla fina ljuden och detaljerna som målas upp i en efterlängtad stereobild som tidigare varit helt obefintlig.
Nu reser rocknR0ll lådorna ut å det är så skönt å slippa höra dom.
Kvar att göra är rumsåtgärder, efter ett tags flyttande hit och dit så konstaterade jag att det blev bättre ljudbild (mer mitten) när jag flyttade in dom 60-70cm från respektive sidvägg å ungefär en meter från framvägg (närmare gjorde mest).
Det är antagligen lite väl mycket relexer från väggarna som spökar.
sitter i ett betong rum med längd 6 meter bredd hmm 3.55
Sitter själv 1.3 meter från bakvägg.
Verkar detta vara normalt ? (reflexproblem ?)
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-08-29 19:30

Med IÖs "46-gradersrecept" borde du ha ca 265 cm fram till baslinjen för högtalarna (och 235 cm till den bakre väggen) som högtalarna står nu.

Sitter du i kal betongbunker kan det (pappersmässigt) vara värt att pröva högtalararna i intervallet 51-58 cm från sidoväggarna och 105-110 cm från frontvägg, höjd över golv ej lika med dessa mått, du själv ca 10-15 cm förskjuten från rummets centrumlinje (mot 355 cm-måttet). Ett skott i mörkret, så ta det för vad det är värt. :wink:

mike34

Inläggav mike34 » 2005-08-29 20:50

Adhoc skrev:Med IÖs "46-gradersrecept" borde du ha ca 265 cm fram till baslinjen för högtalarna (och 235 cm till den bakre väggen) som högtalarna står nu.

Sitter du i kal betongbunker kan det (pappersmässigt) vara värt att pröva högtalararna i intervallet 51-58 cm från sidoväggarna och 105-110 cm från frontvägg, höjd över golv ej lika med dessa mått, du själv ca 10-15 cm förskjuten från rummets centrumlinje (mot 355 cm-måttet). Ett skott i mörkret, så ta det för vad det är värt. :wink:

Åh, men nu när jag mätt nogrannare :mrgreen: så kom jag på att jag ljög, det är (495) cm långt rummet.
Verkar som jag fått till det lite bättre nu ändå.
68 cm från sidvägg och 128 från vägg bakom högtalare.
Själv sitter jag å småmyser i mitten med huvet 120-130cm från väggen bakom.
Jag har således ca 255 fram till baslinjen mellan högtalarna.
För övrigt så har jag en 32tums widescreen TV mellan högtalarna ca 45 cm bakom linjen mellan högtalarna. Skulle va nått hårdare mellan dom har jag för mig.
Vet inte om detta följer receptet. Ska snickra lite grejer å ställa bakom så snart jag hinner.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-08-31 16:34

Högtalarplaceringen mot de nya rumsmåtten du anger, ger noll st resonansdippar/toppar i ett program jag brukar använda för "sovring" av möjliga placeringar. Om du tycker det blivit snäppet bättre med nya placeringen, så tycks det som teori och praktik stämmer överens. -Inte alltid det är så. Med "nya" rumslängden 495 cm kan lyssningsposition i intervallet 112-122 cm resp. 140-160 cm från bakvägg vara värda att kolla upp. Återigen, det är ett simpelt excel-program som delar upp rummet i (resonans)-zoner, med angivna rumsmått som bas, så man får ta det för vad det är, ett hjälpmedel som kan peka i någorlunda rätt riktning. Ingen hänsyn tas till möblemang, fönster, snedtak tex.

mike34

Inläggav mike34 » 2005-08-31 16:55

Adhoc skrev:Högtalarplaceringen mot de nya rumsmåtten du anger, ger noll st resonansdippar/toppar i ett program jag brukar använda för "sovring" av möjliga placeringar. Om du tycker det blivit snäppet bättre med nya placeringen, så tycks det som teori och praktik stämmer överens. -Inte alltid det är så. Med "nya" rumslängden 495 cm kan lyssningsposition i intervallet 112-122 cm resp. 140-160 cm från bakvägg vara värda att kolla upp. Återigen, det är ett simpelt excel-program som delar upp rummet i (resonans)-zoner, med angivna rumsmått som bas, så man får ta det för vad det är, ett hjälpmedel som kan peka i någorlunda rätt riktning. Ingen hänsyn tas till möblemang, fönster, snedtak tex.

Åååh fanken :) har man lyckats använda öronen i stället för mic å programvara denna gång, det va illa hehe.

Återgå till DIY-forum