Måste förstärkare och vinylspelare "passa ihop"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
th404

Måste förstärkare och vinylspelare "passa ihop"?

Inläggav th404 » 2012-10-20 02:33

Jag söker efter en ny vinylspelare/förstärkare-kombo för att ersätta mitt nuvarande, skruttiga system.

Jag är grön på området och undrar hur viktigt det är att vinylspelaren och förstärkaren är kompisar för att skapa välljud? Jag menar alltså om man bör titta på enheter som passar bra ihop, eller om det räcker att välja en bra vinylspelare och en bra förstärkare.
Och såvitt jag förstått så behöver man ett RIAA-steg. Varför? Min nuvarande förstärkare har phono-ingång inbyggt, har inte alla förstärkare det?

Ursäkta min opedagogiska läggning, hoppas min fråga gick fram ordentligt.

Ps. Om det har någon betydelse kan jag avslöja att min budget ligger på 5-6000 kr. Gärna begagnat.

Användarvisningsbild
denim44demon

Re: Måste förstärkare och vinylspelare "passa ihop"

Inläggav denim44demon » 2012-10-20 08:11

Tänkte jag kunde försöka svara på en av dina frågor i alla fall.

th404 skrev:Och såvitt jag förstått så behöver man ett RIAA-steg. Varför? Min nuvarande förstärkare har phono-ingång inbyggt, har inte alla förstärkare det?

Då din förstärkare har phono-ingång behöver du inte ett RIAA-steg utan det finns i din förstärkare. Dock är det lite olika ljud i olika RIAA-steg så eventuellt kanske du vill prova ett annat i framtiden. Det finns massor av varianter både med och utan rör.

Alla förstärkare har inte phono-ingång och om du köper en ny som inte har detta behöver du alltså köpa ett RIAA-steg.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-10-20 09:05

Ett tillägg: Om du köper ett separat riaa till din nuvarande kombo så får koppla in den på annan ledig ingång än "phono". Eftersom det sitter en inbyggd riaa förstärkare på din phono ingång blir det annars kaka på kaka.
Inbyggda riaa i enklare förstärkare är oftast endast för MM pickuper. Du frågade om man måste matcha förstärkaren med skivspelaren och svaret är väl förutom att man naturligtvis kan matcha dessa efter tycke och smak vad det gäller typ av ljud man gillar. Men viktigast är att matcha riaa't med pickupen. En MC pickup ska impedans matchas. Ibland står det även vilken kapacitans som pickupen vill ha. En lågnivå MC ger endast ca:0,5mV eller mindre och en MM kan ha en utsignal på 2,5mV så det gäller att väl matcha sitt riaa efter pickup, till att börja med...
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
th404

Inläggav th404 » 2012-10-21 00:01

Okej, då vet jag. Tack!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-21 00:18

Vad har du nu? Vad upplever du som "skruttigt"? Du kanske börjar i fel ände.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-21 00:57

Det kan nog hävdas vara viktigare att summan av alla delar i en kedja är
bra än att just två utvalda delar passar ihop med varandra.

Undantaget från det är kanske effektförstärkare och högtalare samt hög-
talare och rum. Utgår man ifrån sig själv och sitt rum så brukar det vara
lättare att välja högtalare som man kommer att trivas med. Och när man
har valt högtalare är det läge att välja förstärkare.

Fast å andra sidan kan man ha filosofin att varje fel eller kombination skall
bilda en så transparent länk i kedjan som möjligt. I Pickup/RIAA-fallet är
det dock kanske av större betydelse att anpassa ingångens last till den
valda pickupen än att välja ett RIAA som "passar". Om RIAA-steget rimligt
väl stämmer med RIAA-standarden är det till största del ingångens belast-
ningsegenskaper som bestämmer hur kombinationen kommer att klinga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
th404

Inläggav th404 » 2012-10-21 01:53

hifikg skrev:Vad har du nu? Vad upplever du som "skruttigt"? Du kanske börjar i fel ände.

Ja, det är inte alls omöjligt. Förstärkaren är en Pioneer SX-205RDS, högtalarna Genexxa SX Twin 800 och vinylspelaren en Hitachi HT-07. Köpte förstärkaren och högtalarna i slutet av 90-talet i något sorts paket. Vinylspelaren har jag plockat från föräldrarnas gamla system. En riktigt trist syn med kass nål och glapp i RCA-kablarna så den är jag riktigt sugen på att byta ut mot något stiligt och välljudande.

Jag är ju på inget sätt kunnig vad gäller det här, och har tyvärr ingen stor budget. Hade väl hoppats komma undan med ca 3000 kr per del (vinylspelare, förstärkare), begagnat är helt ok.
Jag tänkte börja med att byta ut vinylspelaren. Gamla Thorens, t ex TD-165 och TD-166 verkar man kunna få för under 2000 kr.

Vad tänker du/ni andra om det här?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-21 02:42

Örona ska passa ihop med pick-upen som ska passa ihop med tonarmen som ska passa ihop med Riaat som ska passa ihop med förstärkaren som ska passa ihop med kablarna som ska passa ihop med högtalarna som ska passa ihop med rummet som ska passa ihop med örona. Lycka till!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-21 07:03

th404 skrev:Vad tänker du/ni andra om det här?

Att du skulle få mera välljud för pengarna om du satsade dina 6000 på ett par andra högtalare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-10-21 08:45

Fast om th404 lägger alla slantarna på högtalare så kan han ju ändå inte spela sina vinylplattor. :wink:

th404 skrev:En riktigt trist syn med kass nål och glapp i RCA-kablarna...

Mitt förslag är att du behåller stärkare & högtalare ett tag till och lägger 4 - 5 000 på en ny vinylspelare. Det finns en hel uppsjö av spelare i det segmentet, men hade du någon speciell som du kikat på?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-21 08:56

Conan skrev:Fast om th404 lägger alla slantarna på högtalare så kan han ju ändå inte spela sina vinylplattor. :wink:

Sorry, det missade jag. Ja, då måste det ju åtgärdas först.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-10-21 09:13

Objektivisten skrev:Örona ska passa ihop med pick-upen som ska passa ihop med tonarmen som ska passa ihop med Riaat som ska passa ihop med förstärkaren som ska passa ihop med kablarna som ska passa ihop med högtalarna som ska passa ihop med rummet som ska passa ihop med örona. Lycka till!

Mkt bra summerat :D
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
th404

Inläggav th404 » 2012-10-23 20:24

Conan skrev:Fast om th404 lägger alla slantarna på högtalare så kan han ju ändå inte spela sina vinylplattor. :wink:

Mitt förslag är att du behåller stärkare & högtalare ett tag till och lägger 4 - 5 000 på en ny vinylspelare. Det finns en hel uppsjö av spelare i det segmentet, men hade du någon speciell som du kikat på?

Ja, jag är väl ganska öppen för förslag egentligen. Jag har som sagt tittat på gamla Thorens där jag mest fallit för det estetiska, samt att ryktet säger att de håller hög kvalité. Jag vill helt enkelt ha en spelare som låter så bra som möjligt för 3000-5000 kr. Gärna begagnat som sagt, mest för att det känns som att man får mer för pengarna och att de är snyggare.

Men nu är kom vi lite off-topic, jag skapar en tråd under Köpråd istället!

Återgå till Generellt om hifi