Digital överföring via olika RCA-kablage???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Digital överföring via olika RCA-kablage???

Inläggav sprudel » 2012-10-13 11:07

Klistrar in från Lennarts tråd, känner att jag kanske kapat den, ber om ursäkt!

Tjohej!

Nu har jag fått lite assistans med lyssningen och lyssnat lite mer själv.
Testlåtar är från Ryan Adams Heartbreaker, "Amy" och "Why do they leave".
Lika upplevelser utan att jag sagt något om vad jag upplevde innan lyssningen, enbart att jag tycker jag hör skillnad på de båda RCA-kablarna.
Vi har en gemensam upplevelse av mer påträngande diskant och upplevelse av en volymhöjning med den nya kabeln, ljudet är mer "på" överhuvudtaget än via min RG 59.
Om man switchar till optiskt kablage är det mer lika min egen RG 59, dessa vete tusan om jag skulle skilja åt i ett traditionellt blindtest.
Långlyssning ger ett något lugnare ljud, något mindre betonad diskant med RG59 än optiskt. Jag kan leva med båda och tänker leva med den optiska ett tag nu!
Så, där är vi nu. Får ta hit lite fler goda öron för en lyssning på detta "omöjliga" fenomen?

Den nya kabeln är en koax som används av proffs i TV-branschen och tydligt specad till 75 Ohm.

Tillägg: min vän som fixade denna specade 75 Ohm har gått ner i sin källare och gjort en ny med annan skärmning som ska utprövas.
Läge för snillen spekulerar. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-10-13 11:52

Rent spontant tänker jag att en digitalkabel som färgar ljudet är en "trasigkabel" som missar information och felkorrigerings systemet får ta över men jag dålig koll på det hela, iaf jämfört med några andra här.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-13 11:58

Jag kan tänka mig att störningar förs över eller tas upp som är analoga när det gäller coax och kontakter. Tror inte man skall leta enbart i den digitala domänen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-10-18 22:59

Jag fortsätter "monologen".
Min kompis har gjort en ny kabel, med enkel skärmning denna gången, den förra hade dubbla skärmar.
Nu låter det mer som min vanliga RG59, i princip ingen skillnad vid den kortare lyssning jag haft. Antagligen var det något galet med den andra.
Det var väl bra?
Lånade hem en Supra coax för 600 kr och prövade men hörde ingen skillnad mot min no name coax. Köper pilsner för pengarna istället, Urquell är namnet och den gör skillnad. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-18 23:13

va de inte RCA du ville veta skillnaden på eller.. nä?
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2012-10-19 00:12

bootstrap skrev:Rent spontant tänker jag att en digitalkabel som färgar ljudet är en "trasigkabel" som missar information och felkorrigerings systemet får ta över men jag dålig koll på det hela, iaf jämfört med några andra här.

Så tänker jag med då det gäller digital överförning.
Det funkar eller funkar icke.
Dock kan tillläggas att en del störningar kan kanske gå från sändare till mottagare via skärmstrumpan som kan modulera eller i faktiskt.se-mun dista signalen och i slutändan ge starka konvultioner i mellangärdet på den tilltänkata audiofilen...
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-19 00:20

micromodular skrev:
bootstrap skrev:Rent spontant tänker jag att en digitalkabel som färgar ljudet är en "trasigkabel" som missar information och felkorrigerings systemet får ta över men jag dålig koll på det hela, iaf jämfört med några andra här.

Så tänker jag med då det gäller digital överförning.
Det funkar eller funkar icke.
Dock kan tillläggas att en del störningar kan kanske gå från sändare till mottagare via skärmstrumpan som kan modulera eller i faktiskt.se-mun dista signalen och i slutändan ge starka konvultioner i mellangärdet på den tilltänkata audiofilen...

vojne vojne 8O
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-10-19 07:31

sprudel skrev:Jag fortsätter "monologen".
Min kompis har gjort en ny kabel, med enkel skärmning denna gången, den förra hade dubbla skärmar.
Nu låter det mer som min vanliga RG59, i princip ingen skillnad vid den kortare lyssning jag haft. Antagligen var det något galet med den andra.
Det var väl bra?
Lånade hem en Supra coax för 600 kr och prövade men hörde ingen skillnad mot min no name coax. Köper pilsner för pengarna istället, Urquell är namnet och den gör skillnad. :D

Här blev det något fel som inte var rätt!
Jag lånade hem en optisk kabel från Supra och jämförde med min no name optiska, inget annat.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-19 08:28

Nu måste jag sätta ner foten.

Vad är en "optisk kabel" sprudel?

Kan det vara en fiber? *obs en optiskt ljusledande fråga*

mvh/Harryup :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-19 08:31

Harryup skrev:Vad är en "optisk kabel" sprudel?

En kabel som går att se? :)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-19 08:48

bomellberg skrev:

Bome Llberg,
du blandar inte ihop osynlig/synlig och optisk nu? :)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-19 08:53

Harryup skrev:
bomellberg skrev:

Bome Llberg,
du blandar inte ihop osynlig/synlig och optisk nu? :)

mvh/Harryup

Harr Yup,

hur förklarar du då uttrycket optiskt fenomen?

/B Omell
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-19 08:58

Optisk fenomen är det som är kvar efter att man tagit bort fläckar med Bild.
Har fläckarna gått bort helt finns inget att se.

mvh/ H Arryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-19 09:49

sprudel skrev:Lånade hem en Supra coax för 600 kr och prövade men hörde ingen skillnad mot min no name coax. Köper pilsner för pengarna istället, Urquell är namnet och den gör skillnad. :D

Gött! :D

Om du känner att du har lyssnat in dig på skillnader mellan två kablar så kommer jag gärna hem och är med och testar också. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-10-22 15:29

När min Duet var alldeles ny köpte jag en särskild "digital" kabel med RCA-kontakter och tänkte att den skulle väl passa.
En tid gick och det lät "irriterade" från Dueten, en bekant bytte kabeln mot en svart Linn och irritationen försvann...kabelns allmänna signalbefordrande kvalitet har säkert stor betydelse...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-22 16:23

Visst ska det väl vara 75Ω impedans i coax-kablar för digital överföring enl SPDIF / AES ??? Så långt är det väl rätt och jag tycker det verkar vara lite hokuspokus med att det skulle finnas hörbara skillnader.

Men innan TP-kablar blev standard för datanät användes coax, vanligtvis RG58 (50Ω) för Ethernet men även andra topologier fanns som använde tex RG59 (75Ω) eller RG62 (92Ω). Att få in fel kabel i ett nät kunde ställa till stora problem liksom om kabeln var "knäckt" pga den rullats för hårt eller blivit vikt. Felaktig kontaktering och terminering kunde också ställa till problem. Minns att vi hade ett särskilt instrument för att kolla upp sådant där...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-22 16:34

Njo, AES/EBU via balanserad XLR är 110 ohm.
Men i regel går det att koppla ihop med SPDIF coax men inte alltid.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-10-22 16:39

Vanlig SSSK/"lakrits" håller i närheten av 75 ohm karaktäristisk impedans för obalanserad elektrisk S/PDIF, och funkar i regel utmärkt.

Vill man lyxa till det kan man köra med RG59 eller tv-antennkabel (75 ohm).

Däremot har jag varit med om kablar som inte är impedansanpassade som har gett kraftiga bitfel (ljudknatter).

Optiska kablar med Toslink-kontaktdon har jag stött på att det är ganska vanligt numera med dåliga kontaktdon som kan passa i en apparat, men inte i en annan! 8O
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-10-22 16:43

Ja TV-antennkabel kör jag med, och den "låter" bäst mot alla andra jag provat.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-10-22 16:56

Man skulle ju vilja tro att antingen funkar det eller inte... Kör mest analogt (ja, jag vet att jag håller på att bli "gubbe"...) men har anslutit en preamt med lakritssnöre när jag behövde en lång kabel... blev lite förvånad över hur bra det funkade... Har lite CT-100 eller motsvarande liggande ifall jag skulle behöva sno ihop något... Min erfarenhet från datanäten är att det kan funka, nästan funka, funka ibland eller inte alls och gissar att samma gäller här...

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-10-22 21:16

Harryup skrev:Nu måste jag sätta ner foten.

Vad är en "optisk kabel" sprudel?

Kan det vara en fiber? *obs en optiskt ljusledande fråga*

mvh/Harryup :)

Sätt ner båda! Jag menar fiber för optisk överföring.

@Almen! Blindtesta min egenhändigt hopknåpade RG59 mot fiberkabeln via optisk vete tusan om jag är kapabel till. Däremot delar jag gärna några Urquell med dig, tillräckligt många så hör vi allt! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-25 13:35

sprudel skrev:@Almen! Blindtesta min egenhändigt hopknåpade RG59 mot fiberkabeln via optisk vete tusan om jag är kapabel till. Däremot delar jag gärna några Urquell med dig, tillräckligt många så hör vi allt! :)

Låter bra. :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Generellt om hifi