Blir ni sågade här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-31 15:26

MichaelG skrev:Nio sidor och snart är alla vänner. Eller.......? :D

Några små knutar kvar att lösa upp. Några små missförstånd kvar att reda ut. Skall det lyckas?

- Hur är det egentligen ställt med Mats xxx?
- Har Blue äntligen förstått att xxx?
- Vågar Ingvar till slut xxx?
- Kan Mayro då äntligen xxx?
- Hur skall Rydberg, Dimitri, Hajen1 och Lasselite xxx?
- Och hur blir det mellan Jonas och fbk?

(För undvikande av upplevelser av påhopp har jag cencurerat vissa ord och ersatt dem med xxx. Jag skall också påpeka att all likhet med nu eller tidigare levande personer endast är en ren tillfällighet och helt oavsiktligt.)

Missa inte den spännande fortsättningen... 8)

Hälsn. Michael

Hm jag enligt ett dokument från Israel så är Ingvar och Mayro bröder. Rydberg är en kusin till mats på mats mors sida. Dimitri köper upp Ino audio och Hajen1 och Lasselite köper upp Nordost och säljer ännu dyrare kablar.

Jonas och fbk startar en dansskola.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-31 15:29

Lite O.T., men som har vissa anknytning till ämnet "sågning":
Igår hade vi en kul diskussion efter LTS styrelsemöte då vid av någon konstig anledning kom in på att diskutera Brian Wilson. Jag tycker han är kass. Men det baserar jag endast på en enda skiva som jag råkar ha (i multikanals DTS-CD-utgåva t.o.m.!) som är verkligen urususel enligt min smak (musikaliskt alltså, men även ljudkvaliteten lämnar mycket att önska). Jag har alltså inga direkta referenser till det som andra tycker är helt lysande låtar under Beach Boys-tiden, för jag är inte intresserad av den typen av musik. Jag visste inte vem Brian Wilson var då jag köpte skiven ens! :oops: Jag köpte den mest för att det var ett rätt snyggt omslag och att det var DTS-ljud, så något skoj borde det ju vara tänkte jag. Generellt tycker jag det är ganska kul att vara åt ena eller andra hållet. Antingen är det bra eller dåligt brukar jag säga. Det kan alltså gälla allt från musik till bilar och kameror. Och för det mesta så är ju det mesta "dåligt". Det är t.o.m. den inställningen jag brukar ha från början. Då är det ju så mycket roligare att bli positivt överraskad någon gång då och då, istället för att först tycka allt är bra, och sedan bli besviken efter ett tag. Kanske en skeptisk grundsyn som låter lite "sur" eller "sågar för mycket", jag vet inte. Men men, så funkar jag i alla fall!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-31 16:07

Johan_Lindroos: Nu är vi far OT här... men, eftersom Brian Wilson typ är min personliga chefsideolog :wink: så måste jag säga att det är helt fel sätt att jobba att börja med att lyssna på Brains sologrejer.

Jag föreslår att man börjar med Beach Boys surfperiod, sedan går vidare till deras 70-tal (sedan hoppar man över allt som kommit efter 1978) och slutligen ger man sig in på Brian Wilsons (och de andras) soloalster. Mest angelägna Brian Wilson-plattan är naturligtvis nyinspelningen av "Smile", och bästa soloskivan från de andra är förmodligen Dennis Wilsons "Pacific Ocean Blue".

När du lyssnar på Brian Wilsom bör du också ha i åtanke att hans ganska kraftfulla knarkande under många, långa år har satt sina spår.

8)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-31 16:21

Ja, den sanna historien om Beach Boys är så långt från den soliga Kalifornien-myten som man kan komma. Brian fick ett nervöst sammanbrott redan 1964, slutade turnera och slöt sig allt mer inom sig själv, samtidigt som han förtvivlat tävlade med de engelska popbanden med Beatles i spetsen.

Eftersom detta är en generellt om hifi-tråd ska jag, efter att ha lyssnat igenom nästan hela 60-talsproduktionen i förra veckan, inte gå in alltför detaljerat på Beach Boys musik utan bara konstatera att gruppen är till sin fördel i mono. Brian är döv på ena örat och mixade alltid i mono. Stereoversionerna, ofta med mycket tröttande fördröjning av solosången mellan kanalerna, gjordes oftast i all hast av teknikern Chuck Britz när Brian var borta från studion. Beach Boys i mono hittar man enklast på 5-cd-boxen Good Vibrations (bra men dyr samling som inkluderar en del outgivet och obskyrt) samt enkel-cd:n Today/Summer Days (And Summer Nights!). Oj, nu höll jag på att glömma Pet Sounds som också är i mono på första utgåvan från 1990!

Kanske läge för en Beach Boys-tråd under musiksektionen? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-31 16:24

Precis Blue! Det var just vad de andra påpekade i vår lilla diskussion. Jag har verkligen nollkoll på hans tidigare alster. :D

Kanske man ska ge han en ny chans då. Men det känns inte värt att gå och köpa skivorna (p.g.a. min "förstörda" inställning till mannen i fråga), då skulle jag gärna vilja få dem i form av en liten donation CD-R!

Och, ja, Det var även Pekka som deltog igår i Brian Wilson-diskussionen!
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2005-08-31 16:26, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-31 16:25

Apropå demo-CRD så får vi väl se om tomten är givmild till jul... :-)

Mvh Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2005-08-31 16:27, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-31 16:27

Jag ska vara snäll och bara "såga" liiiite!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-08-31 16:33

För att inte hamna alltför mycket OT kan jag nämna att jag såg (!) Beach Boys i originaluppsättningen (utan Brian, men med hans ersättare vid konserterna Bruce Johnston) på en baseballarena i USA 1987. Särskilt rolig att beskåda var den fogsvans av cheerleaders som ofta brukade följa gruppen på dess turneer... :-)

Det är bestämt dags för en kopp kaffe... :-)

Glada hälsningar

Pekka
Kan inte leva utan pop

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-08-31 17:18

[/b]Mats skrev:
Hm jag enligt ett dokument från Israel så är Ingvar och Mayro bröder. Rydberg är en kusin till mats på mats mors sida. Dimitri köper upp Ino audio och Hajen1 och Lasselite köper upp Nordost och säljer ännu dyrare kablar.

Jonas och fbk startar en dansskola.

:D Store Gud, det var roligt! :D
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-08-31 17:33

8O 8O :D :D :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-31 19:49

Så om jag skulle hälsa på dig Johan, då tänker du negativt om mig "Hm den där token mats, han är säkert minst en tönt från Uganda" :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-08-31 20:29

Rydberg skrev:
Mayro skrev:DET FINNS KANONGREJOR där ute. Och man kan ha skoj i att debatera dom samt testa dom och delge sina åsikter..

Kolla bara in denna hifidel av forumet...

Snudd på dödande trist. ino.. rum... pioneer.. nad.. Knappt ett enda skit annat...titta med era ögon och se.. att få in info om saker här är ju dödsdömt...

Det är väl ingen som tvingar dig att varken skriva eller läsa på detta forumet. Vill du diskutera strömkablar samt den bästa xxxx-apparaten för minst xxxxx-pengar så kanske hififorum är en bättre plats för dig, det dryper formligen av sådana trådar....... :wink:

Intressant uttalande, från samma person som i veckovis, debattera om att han hörde skillnader mellan högtalarkablar.
Tycker du fortfarande det är skillnad, eller har du ändrat dig? :wink:

Sedan förstår jag inte hur vissa kan vara så insnöade på F/E lyssningstest och hela tiden ska återkomma hur BRA och hur mycket BÄTTRE det är med detta än bara lyssna (om än ibland mellan raderna).
JAG har inga problem att vissa gör sina bedömningar efter F/E, men många verkar ha problem att jag gör mina bedömningar genom bara LYSSNA till det jag tycker låter bäst för mitt rum.
Som det har sagts innan, små färgningar är ju rätt löjligt att snacka om när vi har högtalare och rum som gör MYCKET MYCKET större skada för ljudet.

Jag köper apparater som jag tycker låter BRA och som får mina skivor låta så nära som riktigt musik som möjligt.

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-31 20:36

subjektivisten skrev:Jag köper apparater som jag tycker låter BRA och som får mina skivor låta så nära som riktigt musik som möjligt.

Fast inte nödvändigtvis likt den riktiga musik som spelats in på just den plattan? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-08-31 20:38

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:Jag köper apparater som jag tycker låter BRA och som får mina skivor låta så nära som riktigt musik som möjligt.

Fast inte nödvändigtvis likt den riktiga musik som spelats in på just den plattan? :wink:

Ja, för det vet du att du har? För du har väl jämfört ALLA olika utgåvor med original mastern, väl? :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-31 20:46

subjektivisten skrev:Ja, för det vet du att du har? För du har väl jämfört ALLA olika utgåvor med original mastern, väl? :wink:

Jag tar det som ett "ja". Allt efter kommatecknet hade inte med frågan att göra.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-08-31 21:00

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:Ja, för det vet du att du har? För du har väl jämfört ALLA olika utgåvor med original mastern, väl? :wink:

Jag tar det som ett "ja". Allt efter kommatecknet hade inte med frågan att göra.

Såklart det har. Men du vågar/vill inte inse det. :roll:

EDIT: Sedan ogillar jag att du lägger orden i min mun. Sluta upp med det tack! :evil:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-31 21:13

subjektivisten skrev:
Rydberg skrev:
Mayro skrev:DET FINNS KANONGREJOR där ute. Och man kan ha skoj i att debatera dom samt testa dom och delge sina åsikter..

Kolla bara in denna hifidel av forumet...

Snudd på dödande trist. ino.. rum... pioneer.. nad.. Knappt ett enda skit annat...titta med era ögon och se.. att få in info om saker här är ju dödsdömt...

Det är väl ingen som tvingar dig att varken skriva eller läsa på detta forumet. Vill du diskutera strömkablar samt den bästa xxxx-apparaten för minst xxxxx-pengar så kanske hififorum är en bättre plats för dig, det dryper formligen av sådana trådar....... :wink:

Intressant uttalande, från samma person som i veckovis, debattera om att han hörde skillnader mellan högtalarkablar.
Tycker du fortfarande det är skillnad, eller har du ändrat dig? :wink:

:oops: U got me there! Jag tycker mig ha upplevt skillnader mellan olika högtalarkablar. Gjorde ett blindtest på en kille jag kände för att testa och jag tänkte för varje byte, detta måste han ju bara höra, det är ju en klar skillnad. Till min förvåning så missade han ganska grovt (han hade fått lyssna öppet innan och bekantat sig med ljudet). Jag är förstås fortfarande övertygad om att det var en hörbar skillnad men jag har kanske lite tänkt om beträffande relevansen av den lilla skillnaden. Om jag säljer mina dyra kablar o köper bättre högtalare istället, kan jag inte komma längre då? Och det är precis det jag gjort och det låter mycket bättre än innan trots billiga kablar. På signalkabelsidan har jag hittat en väldigt bra kabel som skulle kunna duga till mig oavsett om jag fick välja nån annan till godtyckligt pris. Det är Naqrefs ballade kabel jag talar om, den är verkligen mycket bättre än flera s.k. Highendsignalkablar som jag haft hemma innan.

Förstå om du är besviken på mig men det hela handlar nog om omprioriteringar snarare än förnekelse av historiska uttalanden. Kanske väger det upp att jag har skaffat en vinylspelare :D
Senast redigerad av Rydberg 2005-08-31 21:16, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-31 21:16

:lol: lägga ord i din mun? Menar du allvar?? Det var ju du som skrev det!

Hur skulle min anläggnings uppbyggnad kunna påverka hur du väljer prylar? Det var det som resten av det du skrev handlade om, jag kan väl inte hjälpa att jag kan skriva det tydligare än du. :wink:

Dessutom hur skulle hur jag tolkar vad du skriver kunna vara att lägga ord i din mun? *förbryllad*

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-08-31 21:19

Rydberg skrev: :oops: U got me there! Jag tycker mig ha upplevt skillnader mellan olika högtalarkablar. Gjorde ett blindtest på en kille jag kände för att testa och jag täkte för varje byte, detta måste han ju bara höra, det är ju en klar skillnad. Till min förvånig så missade han ganska grovt (han hade fått lyssna öppet innan och bekantat sig med ljudet). Jag är förstås fortfarande övertygad om att det var en hörbar skillnad men jag har kanske lite tänkt om beträffande relevansen av den lilla skillnaden. Om jag säljer mina dyra kablar o köper bättre högtalar istället, kan jag inte komam längre då? Och det är precis det jag gjort och det låter mycket bättre än innan trots billiga kablar. På signalkabelsidan har jag hittat en väldigt bra kabel som skulle kunna duga till mig oavsett om jag fick välja nån annan till godtyckligt pris. Det är Naqrefs ballade kabel jag talar om, den är verkligen mycket bättre än flera s.k. Highendsignalkablar som jag haft hemma innan.

Förstå om du är besviken på mig men det hela handlar nog om omprioriteringar snarare än förnekelse av historiska uttalanden. Kanske vägar att jag har skaffat en vinylspelare :D

Det är lugnt. 8)

Själv har jag skitbilliga kablar, men tycker folk kan få berätta om sina upplevelser utan att få en hel säck med siffor på huvudet. :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-08-31 21:21

Nattlorden skrev::lol: lägga ord i din mun? Menar du allvar?? Det var ju du som skrev det!

Hur skulle min anläggnings uppbyggnad kunna påverka hur du väljer prylar? Det var det som resten av det du skrev handlade om, jag kan väl inte hjälpa att jag kan skriva det tydligare än du. :wink:

Dessutom hur skulle hur jag tolkar vad du skriver kunna vara att lägga ord i din mun? *förbryllad*

För jag svarade inte JA. Jag sa "Ja, för det vet du att du har". Det betyder inte att jag svara ja utan påpekade att DU såklart vet vilket som är rätt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-31 21:23

subjektivisten skrev:Själv har jag skitbilliga kablar, men tycker folk kan få berätta om sina upplevelser utan att få en hel säck med siffor på huvudet. :P

Jo det tycker jag också men ofta är det ju så att man inte säger det som en upplevelse utan som ett faktum och då kan jag förstå att folk reagera.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-08-31 21:30

Rydberg skrev:
subjektivisten skrev:Själv har jag skitbilliga kablar, men tycker folk kan få berätta om sina upplevelser utan att få en hel säck med siffor på huvudet. :P

Jo det tycker jag också men ofta är det ju så att man inte säger det som en upplevelse utan som ett faktum och då kan jag förstå att folk reagera.

Inom hifi så tycker jag man ska vara jäkligt försiktig över använda ett ord som fakta. För något år sedan var väl Diana som ett "öppet fönster", men nu så var det visst en liten fläck på den :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-31 21:32

subjektivisten skrev:För jag svarade inte JA. Jag sa "Ja, för det vet du att du har". Det betyder inte att jag svara ja utan påpekade att DU såklart vet vilket som är rätt.

Och det menar du är ett svar? Eller du svarade inte?

Jag tolkar det fortfarande som ett ja. För jag vet ju vilket som är rätt. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-08-31 21:35

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:För jag svarade inte JA. Jag sa "Ja, för det vet du att du har". Det betyder inte att jag svara ja utan påpekade att DU såklart vet vilket som är rätt.

Och det menar du är ett svar? Eller du svarade inte?

Jag tolkar det fortfarande som ett ja. För jag vet ju vilket som är rätt. :wink:

Det är inte ett ja.

En enkel fråga. Vilken av dessa anläggningar skulle du köpa:

A. Mäter helt perfekt. LTS drömanläggning. Men 95% av dina skivor låter skit på den och låter inte alls som musik.

B. Mäter inte lika bra, men där 90% av din skivor låter bra och låter som musik.

Enkelt utryckt sig, är det ljud eller musik vi är ute efter 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-31 21:40

subjektivisten skrev:Det är inte ett ja.

A. Mäter helt perfekt. LTS drömanläggning. Men 95% av dina skivor låter skit på den och låter inte alls som musik.

B. Måter inte lika bra, men där 90% av din skivor låter bra och låter som musik.

Går inte att svara på eftersom påståendet att 95% av mina skivor låter skit på A är felaktigt. 95% av mina skivor låter kanon på den.
Återstående 5% låter tillräckligt bra för att kunna njutas ur ett musikaliskt perspektiv trots sina fel i inspelning.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-08-31 21:42

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:Det är inte ett ja.

B. Måter inte lika bra, men där 90% av din skivor låter bra och låter som musik.

Går inte att svara på eftersom påståendet att 95% av mina skivor låter skit på A är felaktigt. 95% av mina skivor låter kanon på den.
Återstående 5% låter tillräckligt bra för att kunna njutas ur ett musikaliskt perspektiv trots sina fel i inspelning.

Öhhh, jag fråga en fråga, vill du inte svara på den? Måste du alltid vara löjlig eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-31 21:47

Jo, jag vill svara på den när du lyckas ställa den på ett logiskt sammanhängande och med verkligheten överrensstämmande sätt.
Inte något hopkok sammansatt för att försöka cementera fördomar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-08-31 21:49

Nattlorden skrev:Jo, jag vill svara på den när du lyckas ställa den på ett logiskt sammanhängande och med verkligheten överrensstämmande sätt.
Inte något hopkok sammansatt för att försöka cementera fördomar.

Så du klarar inte av att använda din hjärna och räkna ut en enkel sak alltså? Hur klarar du av leva ett liv om du inte kan i förväg bestämma dig på möjliga val? 8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-31 21:54

subjektivisten skrev:Så du klarar inte av att använda din hjärna och räkna ut en enkel sak alltså? Hur klarar du av leva ett liv om du inte kan i förväg bestämma dig på möjliga val? 8O 8O 8O

Så du vill att jag skulle svara B så att du sedan i all framtid skulle kunna påstå till andra här att jag inte vill ha en perfekt LTS-anläggning?

Exakt hur godtrogen tror du eg. jag är? :lol:

Den som alltid känner sig tvungen att välja mellan de val om någon annan ställer upp för dem utan att tänka själv är de som inte kommer att ha någon framgång med att leva sitt liv. Det är för att jag KAN använda hjärnan som jag inte svarar på felaktiga frågor.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-08-31 21:57

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:Så du klarar inte av att använda din hjärna och räkna ut en enkel sak alltså? Hur klarar du av leva ett liv om du inte kan i förväg bestämma dig på möjliga val? 8O 8O 8O

Så du vill att jag skulle svara B så att du sedan i all framtid skulle kunna påstå till andra här att jag inte vill ha en perfekt LTS-anläggning?

Exakt hur godtrogen tror du eg. jag är? :lol:

Den som alltid känner sig tvungen att välja mellan de val om någon annan ställer upp för dem utan att tänka själv är de som inte kommer att ha någon framgång med att leva sitt liv. Det är för att jag KAN använda hjärnan som jag inte svarar på felaktiga frågor.

Nej, du får välja precis vilken du vill. Ville bara se vad du skulle välja, i detta hypotetiska tillfälle. Men men, för mycket begärt av dig ser jag. 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi