tankar kring toppsystem/ större membranyta

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-23 09:14

Bollplanket har kommit tillbaka från semestern men nu har Jon Asp smitit. Han rapporterade att det var snö och minusgrader från Calgary för en stund sedan. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-10-23 09:25

hur skulle ett test kunna se ut där man använder piP, pi25 och pi60. Med ett basfilter borde man kunna få alla dessa att spela likadant nedåt i frekvens. Sen är det bara jämföra vilken som låter "bäst". De högtalarna är ju gjorda för att likna varandra så mycket som möjligt. Spelar man på måttlig nivå så borde de skillnader man upplever bero mest på storleken.
Men man bör ju testa blint för att det ska ge något..

Ang jämförelsen med oa51 och en högtalare med dubbla åttor så blir den ju lite missvisande. Väggplaceringen motsvarar cirka 2-3dB mindre baffelsteg. Lite grovt kan man räkna det som ett baselements skillnad. En högtalare med 6,5-7" bas skulle då motsvara cirka 9". Dubbla åttor är mera som en tolvtummare.
Så en mer rättvis jämförelse är att testa oa51 mot en högtalare med enkel åtta.

Men annars håller jag med om att det finns skillnader i hur ljudet upplevs. Vägghängda högtalare ger en helt annan "pondus" till ljudet än fristående. Jag tror mycket vinster finns i att öka konytan och minska slaglängden jämfört med det motsatta.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-23 10:15

Kraniet skrev:hur skulle ett test kunna se ut där man använder piP, pi25 och pi60. Med ett basfilter borde man kunna få alla dessa att spela likadant nedåt i frekvens. Sen är det bara jämföra vilken som låter "bäst". De högtalarna är ju gjorda för att likna varandra så mycket som möjligt. Spelar man på måttlig nivå så borde de skillnader man upplever bero mest på storleken.

Största skillnaden torde väl bero på att det är olika element och filter?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-10-23 12:28

Almen skrev:
Kraniet skrev:hur skulle ett test kunna se ut där man använder piP, pi25 och pi60. Med ett basfilter borde man kunna få alla dessa att spela likadant nedåt i frekvens. Sen är det bara jämföra vilken som låter "bäst". De högtalarna är ju gjorda för att likna varandra så mycket som möjligt. Spelar man på måttlig nivå så borde de skillnader man upplever bero mest på storleken.

Största skillnaden torde väl bero på att det är olika element och filter?

ja jag vet inte. tänkte bara att det kunde vara en bra jämförelse då IÖ (om jag inte missförstått det) menar att alla modeller ska vara psykoakustiskt lika.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-23 12:36

Kraniet skrev:ja jag vet inte. tänkte bara att det kunde vara en bra jämförelse då IÖ (om jag inte missförstått det) menar att alla modeller ska vara psykoakustiskt lika.

De sprider olika, så rummet kommer att komma in olika. Dessutom har de olika optimalt lyssningsavstånd. Oavsett hur man vänder sig så har man ändan bak...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Föregående

Återgå till Generellt om hifi