Plötsligt väcktes jag ur mina rosendrömmar av att ljudet lät diskantfattigt och konstigt. Satte mig lite närmare och spände öronen. Det var tokfel. Vänster kanal spelade mycket lägre än höger och dessutom skrapade den högst betänkligt. Det lät riktigt illa. Kollade så det inte var 63:an som kraschat av någon anledning, men icke, 52:an lät lika rossligt. Buss på slutsteget. Kopplade kablarna i och ur ett par gånger. Ingen förändring. Slängde i en test CD för att kolla kanalinställningar och faser o sådant. Då började det plötsligt fungera igen. Och på den vägen är det när jag skriver det här. Vad kan ha hänt? Jag trodde en liten stund att 208:an var rökt på en kanal (igen) men icke. Tänkte att det var fel på USB-kabeln från Biltema, för det var vid uppspelning via dator som felet upptäcktes, men icke. Kan det ha varit oxid på kontakten som jag drog in och ut i förstärkaren? Det är den enda konkreta åtgärd jag gjort, förutom att byta signalkälla fram o tillbaka ett par gånger. Jo, flyttade ju även högtalaränden av sladden fram och tillbaka ett par gånger, så felet kan förstås ha varit i den änden också, om det var oxid som nöttes bort. Men så mycket oxid har jag aldrig råkat ut för någonsin och den änden flyttade jag på så sent som i natt när jag bytte högtalare. Dags att löda kablarna? Jo, jag har skruvanslutna banankontakter.
Kommer jag kunna sova i natt? Bäst jag lämnar nattlampan på i lyssningsrummet, så inte prylarna blir mörkrädda.
Teori, någon?