Moderator: Redaktörer
Eri skrev:Har försökt justera mellanregisterfiltret och lyckats eliminera den där höjningen. Men det innebär samtidigt en dämpning av mellanregistret vilket medför att jag måste dämpa diskanten ytterligare.
Nattlorden skrev:Eri skrev:Har försökt justera mellanregisterfiltret och lyckats eliminera den där höjningen. Men det innebär samtidigt en dämpning av mellanregistret vilket medför att jag måste dämpa diskanten ytterligare.
Voffor då då?
Eri skrev:Nattlorden skrev:Eri skrev:Har försökt justera mellanregisterfiltret och lyckats eliminera den där höjningen. Men det innebär samtidigt en dämpning av mellanregistret vilket medför att jag måste dämpa diskanten ytterligare.
Voffor då då?
Om mellanregistret blir ytterligare dämpat genom modifieringen av filtret så att nivån hamnar under diskantens nivå låter det inte bra. Då måste jag dämpa diskanten lite till för att kompensera detta. Och det vill jag inte. Jag har nu sammanlagt 14,7 ohm för att dämpa diskanten och det är mycket, för mycket för att kännas helt bra. Högt. tappar mycket känslighet på det här. När jag provade basen och diskanten som 2- vägare använde jag ett 4,7 ohm:s motstånd för disk. dämpningen. Det är skillnad. Jag skulle med den lösningen få en högtalare med betydligt högre känslighet. Och förmodligen en bättre högtalare på grund av en mycket enklare konstruktion.
brumel skrev:Nivån 1-4 khz är lite svår att ta ner utan att delningsfrekvensen förändras.
Men om du sätter ett motstånd på 3ohm parallellt med 0.7 mH i serie med SS 10 sjunker nivån något och tiltas mot högre frekvenser. Den 3 ohm som sitter i shuntkretsen kan du ändra till 4,7 ohm. Du bränner inte så mycket effekt om dämpningen sker parallellt i stället för i serie och det blir mindre härdsmälta om man dämpar energin i diskanten för där finns i regel ingen energi att börja med.
Edit: 2ohm R2[s][/s]
Martin skrev:Jag skulle provat med ett högre värde på L3. Kanske 0.8-1mH.
Man kanske får ändra C6/C7 till 5,6uF bara eller byta ut C7 till 1uF. Sedan kan man få justera q lite genom att öka R3 (som nu är 2ohm).Eri skrev:Martin skrev:Jag skulle provat med ett högre värde på L3. Kanske 0.8-1mH.
Jag har testat med 1mH. Det innebar att jag fick anpassa diskantfiltret till en lägre delningsfrekvens. Såg vid det tillfället inga fördelar med det.
Eri skrev:Och här hela högtalaren.
Nu har jag gått händelserna lite i förväg för jag var nog inte riktigt klar med det senaste. Men på grund av visat intresse kände jag att det kanske var läge för en liten uppdatering.
Martin skrev:Man kanske får ändra C6/C7 till 5,6uF bara eller byta ut C7 till 1uF. Sedan kan man få justera q lite genom att öka R3 (som nu är 2ohm).Eri skrev:Martin skrev:Jag skulle provat med ett högre värde på L3. Kanske 0.8-1mH.
Jag har testat med 1mH. Det innebar att jag fick anpassa diskantfiltret till en lägre delningsfrekvens. Såg vid det tillfället inga fördelar med det.
R2 på 3,3ohm känns som att den mest bränner effekt som brumel påpekade. Den kanske man kan ta bort ev.
Jocke skrev:Lyssnar du också eller bara mäter?
Eri skrev:Jocke skrev:Lyssnar du också eller bara mäter?
Jag lyssnar mycket mer än jag mäter. Det har blivit många timmar vid det här laget. Tycker högtalaren har varit såpass bra under hela utvecklingen att det har gått att lyssna på den med behållning.
Jag tänker att Impedansen är strax under 3ohm från mellanregistret och uppåt, det kanske är onödigt låg impedans. Det borde gå ganska mycket effekt förlorad i det där motståndet. 3ohm parallellt med L3 gör ju L3:s funktion som filterspole ganska marginell. Det blir mera en dämpkrets för höga frekvenser. Blir en hel del effekt som förloras i det motståndet också.Eri skrev:Martin skrev:Man kanske får ändra C6/C7 till 5,6uF bara eller byta ut C7 till 1uF. Sedan kan man få justera q lite genom att öka R3 (som nu är 2ohm).Eri skrev:Martin skrev:Jag skulle provat med ett högre värde på L3. Kanske 0.8-1mH.
R2 på 3,3ohm känns som att den mest bränner effekt som brumel påpekade. Den kanske man kan ta bort ev.
Vad skulle fördelarna med den modifieringen vara jämfört med det jag uppnått med senaste ändringen? Syftet var ju att minska nivån mellan 1 och 2,5 kHz.
När det sen gäller R2 är den helt avgörande för att det här filtret skall uppföra sig anständigt. Jag har testat lite olika värden för att se om jag kunde dämpa mellanregistret det där lilla som behövdes. Men påverkan är för liten. Om man tar bort motståndet helt ökar nivån i mitten med så där en 10 dB. Kurvan liknar ungefär en halvcirkel.
Martin skrev:Jag tänker att Impedansen är strax under 3ohm från mellanregistret och uppåt, det kanske är onödigt låg impedans. Det borde gå ganska mycket effekt förlorad i det där motståndet. 3ohm parallellt med L3 gör ju L3:s funktion som filterspole ganska marginell. Det blir mera en dämpkrets för höga frekvenser. Blir en hel del effekt som förloras i det motståndet också.Eri skrev:Martin skrev:Man kanske får ändra C6/C7 till 5,6uF bara eller byta ut C7 till 1uF. Sedan kan man få justera q lite genom att öka R3 (som nu är 2ohm).Eri skrev:Martin skrev:Jag skulle provat med ett högre värde på L3. Kanske 0.8-1mH.
Vad skulle fördelarna med den modifieringen vara jämfört med det jag uppnått med senaste ändringen? Syftet var ju att minska nivån mellan 1 och 2,5 kHz.
När det sen gäller R2 är den helt avgörande för att det här filtret skall uppföra sig anständigt. Jag har testat lite olika värden för att se om jag kunde dämpa mellanregistret det där lilla som behövdes. Men påverkan är för liten. Om man tar bort motståndet helt ökar nivån i mitten med så där en 10 dB. Kurvan liknar ungefär en halvcirkel.
Men det behövs kanske göras om ganska radikalt om man ska få bort motstånden. 10dB är en rejäl skillnad, men det indikerar att det är ganska mycket effekt som bränns bort i ett enda motstånd.
Eri skrev:brumel skrev:Nivån 1-4 khz är lite svår att ta ner utan att delningsfrekvensen förändras.
Men om du sätter ett motstånd på 3ohm parallellt med 0.7 mH i serie med SS 10 sjunker nivån något och tiltas mot högre frekvenser. Den 3 ohm som sitter i shuntkretsen kan du ändra till 4,7 ohm. Du bränner inte så mycket effekt om dämpningen sker parallellt i stället för i serie och det blir mindre härdsmälta om man dämpar energin i diskanten för där finns i regel ingen energi att börja med.
Edit: 2ohm R2[s][/s]
Nu ska vi se här. 3 ohm parallellt med 0,7 mH är jag med på. Men sen då, 3 ohm i shuntkretsen? Menar du R2 på 3,3 ohm. Den har jag testat att öka till 4,7 ohm. Det påverkar inte frekvenskurva ett dugg. Upptäckte nu att det har blivit fel komp. beteckning på sista motståndet som naturligtvis skall heta R3. (=2 ohm)
Har provat att dämpa mellanregistret genom att sätta ett 1,8 ohms motstånd före filtret. Det verkar funka bra och sänkte nivån ca 2,8 dB utan att påverka frekvensgången negativt. Följde upp med att öka dämpmotståndet för diskanten till 22 ohm. Jag kanske inte vill dämps diskanten riktigt så mycket måste lyssna lite mer.
Ska testa dina förslag också om du förtydligar det som var oklart.
Martin skrev:Ah, ja det där ser mer rimligt ut. (Mer likt det jag hade i huvudet) Jo 3ohmaren parallellt med L3 blir ju i närheten av en kortslutning av L3. Därför tänkte jag att det bästa vore att försöka dämpa reaktivt, utan förluster. R2 gör ju inte särskilt mycket. En spole i serie med den så slipper man den låga impedansen helt, eller så tar man bort den helt. Och sedan öka på L3 20% och minska C6/C7 till totalt 80% av sitt nuvarande värde.
Eri skrev:Martin skrev:Ah, ja det där ser mer rimligt ut. (Mer likt det jag hade i huvudet) Jo 3ohmaren parallellt med L3 blir ju i närheten av en kortslutning av L3. Därför tänkte jag att det bästa vore att försöka dämpa reaktivt, utan förluster. R2 gör ju inte särskilt mycket. En spole i serie med den så slipper man den låga impedansen helt, eller så tar man bort den helt. Och sedan öka på L3 20% och minska C6/C7 till totalt 80% av sitt nuvarande värde.
Har testat ditt förslag. Ändrade också R3 enligt brumel:s förslag. Kanske passade detta inte ihop med dina tankar. Med L3 0,8 mH R3 4,7 ohm och C6/7 6,8 uF samt R2 borttagen blev resultatet detta.
Tycker nog inte det blev så bra. Behöver justeras en hel del för att få kurvan rätt.
Fortsätter nog hellre med det jag har nu. Det låter bra. Behöver bara finjusteras lite med hjälp av öronen. Har minskat dämpmotståndet för mellanregistret från 1,8 till 1 ohm vilket medförde en naturligare ljudbild. Vissa instrument som trummor och cymbaler var för svagt återgivna med den större dämpningen.
Det du nämnde om en spole i serie med R2 vore kanske något jag skulle testa. Vad skall den i så fall ha för värde?
Du behöver inte göra exakt som jag sa, men jag tror C6/C7 bör ändras till 5,6uF ca. och att R3 behöver justeras en aning som sagt, annars hamnar knät för långt ner frekvens och kurvan lutar i förtid sådär som den inte ska.Eri skrev:Martin skrev:Ah, ja det där ser mer rimligt ut. (Mer likt det jag hade i huvudet) Jo 3ohmaren parallellt med L3 blir ju i närheten av en kortslutning av L3. Därför tänkte jag att det bästa vore att försöka dämpa reaktivt, utan förluster. R2 gör ju inte särskilt mycket. En spole i serie med den så slipper man den låga impedansen helt, eller så tar man bort den helt. Och sedan öka på L3 20% och minska C6/C7 till totalt 80% av sitt nuvarande värde.
Har testat ditt förslag. Ändrade också R3 enligt brumel:s förslag. Kanske passade detta inte ihop med dina tankar. Med L3 0,8 mH R3 4,7 ohm och C6/7 6,8 uF samt R2 borttagen blev resultatet detta.
Tycker nog inte det blev så bra. Behöver justeras en hel del för att få kurvan rätt.
Fortsätter nog hellre med det jag har nu. Det låter bra. Behöver bara finjusteras lite med hjälp av öronen. Har minskat dämpmotståndet för mellanregistret från 1,8 till 1 ohm vilket medförde en naturligare ljudbild. Vissa instrument som trummor och cymbaler var för svagt återgivna med den större dämpningen.
Det du nämnde om en spole i serie med R2 vore kanske något jag skulle testa. Vad skall den i så fall ha för värde?
Martin skrev:Du behöver inte göra exakt som jag sa, men jag tror C6/C7 bör ändras till 5,6uF ca. och att R3 behöver justeras en aning som sagt, annars hamnar knät för långt ner frekvens och kurvan lutar i förtid sådär som den inte ska.
Hur som helst har jag provat igen. Kom fram till att med L3 0,8 mH, R3 4,7 ohm, C6/C7 6,8 uF och R2 borttagen fick jag en frekvenskurva som var väldigt lik den som jag visade senast. Det som skilde var om jag vände fasen på mellanregistret så blev utfasningen i delningen mellanreg.-disk. svagare.
Jocke skrev:Hur som helst har jag provat igen. Kom fram till att med L3 0,8 mH, R3 4,7 ohm, C6/C7 6,8 uF och R2 borttagen fick jag en frekvenskurva som var väldigt lik den som jag visade senast. Det som skilde var om jag vände fasen på mellanregistret så blev utfasningen i delningen mellanreg.-disk. svagare.
Du kollade inte vad som hände med den vertikala spridningen - ja, i rätt fas då alltså...?
Eri skrev:Jocke skrev:Hur som helst har jag provat igen. Kom fram till att med L3 0,8 mH, R3 4,7 ohm, C6/C7 6,8 uF och R2 borttagen fick jag en frekvenskurva som var väldigt lik den som jag visade senast. Det som skilde var om jag vände fasen på mellanregistret så blev utfasningen i delningen mellanreg.-disk. svagare.
Du kollade inte vad som hände med den vertikala spridningen - ja, i rätt fas då alltså...?
Nej det gjorde jag inte. Varför undrar du? Är det nåt konstigt med den vertikala spridningen?
Jocke skrev:Eri skrev:Jocke skrev:Hur som helst har jag provat igen. Kom fram till att med L3 0,8 mH, R3 4,7 ohm, C6/C7 6,8 uF och R2 borttagen fick jag en frekvenskurva som var väldigt lik den som jag visade senast. Det som skilde var om jag vände fasen på mellanregistret så blev utfasningen i delningen mellanreg.-disk. svagare.
Nej det gjorde jag inte. Varför undrar du? Är det nåt konstigt med den vertikala spridningen?
Jag skulle vilja vända på resonemanget... varför skulle det vara sämre med svagare utfasning när du vänder fasen? Horisontellt sitter ju elementen på ung samma avstånd från mätmicken men vertikalt blir skillnaderna större...
Eri skrev:Upptäckte när jag gick igenom mina röriga noteringar att jag skrev fel i det tidigare inlägget angående nytt försök enligt Martins förslag. Dom ändringar jag gjorde var att R3 ändrades till 3,3 ohm och C6/C7 till 6,8 uF. Detta medförde att frekvenskurvan sänktes mellan 1 och 3 kHz och som mest vid 1Hz med ung 1,5 dB. Obs. inget annat var ändrat i filtret.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster