Carlsson och delningsfilter

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Carlsson och delningsfilter

Inläggav Flint » 2012-10-24 09:05

Jag har fått för mig att Stig Carlsson inte ägnade delningsfilter så där alldeles många timmar utan mer la krutet på riktningsegenskaper och smådetaljer som den där dämpfilten med de rätta egenskaperna han aldrig verkade hitta. Min egen åsikt är att delningsfilter är bland det viktigaste i en högtalare och att de går att variera på oändligt många sätt med lika många ljudande resultat som följd. Ni som vet, vad hade han för filterideologi och hur motiverade han den?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-24 12:27

har du läst oa51 faq:en?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-24 13:37

Det gjordes mätningar på Carlsson i någon MoLt. Kommer inte ihåg om det var OA-50 eller OA-52. I vilket fall fick diskanten mycket energi under delningsfrekvensen av någon anledning.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-10-24 14:28

RogerGustavsson skrev:Det gjordes mätningar på Carlsson i någon MoLt. Kommer inte ihåg om det var OA-50 eller OA-52. I vilket fall fick diskanten mycket energi under delningsfrekvensen av någon anledning.

Jo samt att filterna inte var fashomogena.

Jag tor Grafpro har gjort lite analyser av filterna på 70-talarna och kommit fram att de ligger rätt nära skolboksfilter. I dagens perspektiv så kan det kännas lite rudimentärt i dagens perspektiv men samtidigt så var högtalarna relativt okänsliga för vissa former av fel som är direkt märkbara på andra högtalare. Men att filterna betyder mycket ser vi om inte annat i trådarna om OA-5mmx...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-24 15:06

schmutziger skrev:har du läst oa51 faq:en?

Berätta din version. Det är roligare. Blir liksom mer diskussion då vilket är lämpligt på ett diskussionsforum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-24 20:00

Hm.. filterna? Det heter väl filtren?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-24 20:08

Ragnwald skrev:Hm.. filterna? Det heter väl filtren?

Jo, så står det i både SAOB och SAOL, men samtidigt finns det 509 000 träffar på "filterna" på Google, så det kanske är dags att fylla på med en alternativ stavning i ordböckerna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-10-24 20:10

paa skrev:
Ragnwald skrev:Hm.. filterna? Det heter väl filtren?

Jo, så står det i både SAOB och SAOL, men samtidigt finns det 509 000 träffar på "filterna" på Google, så det kanske är dags att fylla på med en alternativ stavning i ordböckerna?

Och helt utanför ämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-24 20:26

Flint skrev:

Berätta din version. Det är roligare. Blir liksom mer diskussion då vilket är lämpligt på ett diskussionsforum.

Jag håller med dig om att filtret är hjärtat, men samtidigt är det oerhört tråkigt och långrandigt att diskutera med någon som inte ens orkar göra lite enkla genomläsningar så att samtalet blir intressant för fler.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-24 20:33

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:

Jag håller med dig om att filtret är hjärtat, men samtidigt är det oerhört tråkigt och långrandigt att diskutera med någon som inte ens orkar göra lite enkla genomläsningar så att samtalet blir intressant för fler.

Vem pratar du om? Jag vill veta mer om Carlssons egen uppfattning om filter av de som kände honom och diskuterade det med honom. Inte om uppdateringar och nykonstruktion. Läs mitt första inlägg igen, om du orkar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-24 20:39

Den finns inte i FAQn?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-24 21:30

Jag kan nämna en sak i samband med OA-51. Från början var filtret konstruerat så att diskanten kopplades in med omvänd polaritet. Så hade Stig högtalarprototyperna och delningsfiltret var i princip klart. Men, en dag då jag var hos Stig så visade han en test gjord av Harry Pearson i Absolute Sound på någon högtalare. Jag minns inte vilken högtalare, men det var en tvåvägare. Där skrev Harry Pearson att han från och med detta nummer inte mer ens kommer att testa tvåvägare där diskanten är inkopplad med omvänd polaritet. Stig var inte speciellt glad åt detta eftersom han ansåg att det var galimattias. Vi diskuterade detta rätt ingående och kom fram till att Stig ville ändock konstruera sin högtalare så att den kunde testas. Stig ville gärna ha ett internationellt erkännande. Därför ändrade Stig på delningsfiltret med grundkravet att ha diskanten i samma polaritet som basen. I själva delningsfrekvensen ligger bas och diskant i fas och förstärker varandra på direktljudet. Men både strax över och strax under denna frekvens försvagar registren varandra på direktljudet. Jag tror inte det finns någon bra lösning på detta med sådan typ av delningsfilter. Jag minns faktiskt inte hur ljudskillnaden mellan de olika delningsfiltrena var. Journalister har en makt som sätter sin prägel.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-24 21:41

SC verkar ju ha haft en ganska klar vision vilken sorts tonkurva och spridning han ville ha? Har lite svårt att foga samman någon slags bild av att SC skulle göra det enkelt för sig på något sätt :)
Det är kanske helt enkelt så att han inte fäste så stor vikt vid vissa egenskaper som vi idag lägger mer vikt på?

Fashomogenitet blir väl mer kritiskt när man har större proportion direktljud? Dvs det blir mer viktigt på de senare modellerna.

Återgå till Carlsson Illuminati