Moderator: Redaktörer
bomellberg skrev:Min fråga är om det påverkar den fysiska upplevelsen av tex ett kraftigt pukslag, om (i det fallet) baselementet inte är riktat MOT lyssnaren?
bomellberg skrev:Det finns många sätt att bygga högtalare på, varav det sätt att använda en framåtriktad baffel, på vilken elementen monteras, torde vara det vanligaste.
Men även andra konstruktioner förekommer ju, tex att ha stora 10"-basar sidomonterade på en smal låda, eller att bygga sub-basar med nedåtriktade element.
Min fråga är om det påverkar den fysiska upplevelsen av tex ett kraftigt pukslag, om (i det fallet) baselementet inte är riktat MOT lyssnaren?
För att vara riktigt övertydlig: Om jag ska bygga ett nytt bassystem, ska jag då prioritera lösningar med baselementen framåtriktade? Jag lockas lite grand av AlexFrantzens bygge, med motriktade element och en slits framåt.
/Bosse
IngOehman skrev:Elementen som sådana är nästan alltid så små i förhållande till vågläng-
den att de kan approximeras till att vara rUndstrålande. Det kluster som
bildas av elementen och deras reflexer, är det dock inte.
IngOehman skrev:bomellberg skrev:Det finns många sätt att bygga högtalare på, varav det sätt att använda en framåtriktad baffel, på vilken elementen monteras, torde vara det vanligaste.
Men även andra konstruktioner förekommer ju, tex att ha stora 10"-basar sidomonterade på en smal låda, eller att bygga sub-basar med nedåtriktade element.
Min fråga är om det påverkar den fysiska upplevelsen av tex ett kraftigt pukslag, om (i det fallet) baselementet inte är riktat MOT lyssnaren?
För att vara riktigt övertydlig: Om jag ska bygga ett nytt bassystem, ska jag då prioritera lösningar med baselementen framåtriktade? Jag lockas lite grand av AlexFrantzens bygge, med motriktade element och en slits framåt.
/Bosse
Det är mycket mindre viktigt åt vilka håll elementen är riktade, än hur
konstruktionen får dem att hamna i förhållande till rummets begräns-
ningsytor.
Elementen som sådana är nästan alltid så små i förhållande till vågläng-
den att de kan approximeras till att vara rindstrålande. Det kluster som
bildas av elementen och deras reflexer, är det dock inte.
Att gå igenom vad som är bästa placeringarna låter sig dock inte göras
i ett inlägg på ett diskussionsforum, ...
bomellberg skrev:Tack för era svar!
Ett baselement kan alltså approximeras till en punktformig, rundtstrålande källa, eftersom det spelar våglängder som är stora i förhållande till sig självt.
bomellberg skrev:Detta är ju förståeligt om det är just toner som elementet spelar. Det spelar då ingen större roll hur elementet är orienterat, tonen är ju en repetitiv konrörelse, och elementet-lådan-de anslutande ytorna blir till en rundtstrålande källa. Fint.
Men vad med transienterna?
bomellberg skrev:Om jag ska återge att någon klipper till en stortrumma med emfas, vill jag då inte att när elementet rör sig utåt denna enda (icke repetitiva) rörelse för att återge tryckvågen, att det ska vara MOT lyssnaren?
bomellberg skrev:I annat fall kommer jag ju att få en transient som är ett resultat av systemet, angränsande ytor, reflektioner mot golv osv.
Jag talar alltså om magsmockan, klippet, THE OOOMPH!
/Bosse
bomellberg skrev:Att en stortrumma har frekvenskomponenter långt över 80 Hz är jag medveten om, men magsmockan som den genererar är ju ett resultat av att den flyttar mycket luft, i lyssnarens riktning.

Flint skrev:Jag bryr mig inte om några krystade försök till förklaringar hit och dit från olika håll utan tycker fortfarande att direktriktade element låter bäst och handlar det dessutom om hornhögtalare från bas till diskant hela vägen så låter det ännumer som på riktigt dvs. hajfi. Transientåtergivning är då bara förnamnet. Jäpp.
brumel skrev:Lyssna på Stravinsky's Firebird (O'iseau de Feu). Där finns det så mycket stortrumma att man nästan flyger bakåt av trycket åtminstone om man sitter på de främre raderna.
RogerGustavsson skrev:Stortrumma är för mig den stora orkesterbastrumman, diameter runt 40 tum. Den är alltså ungefär dubbelt så stor som "baskaggen" i ett vanligt trumset. Baskaggarna är i regel 20-22 tum. Stortrumman spelas normalt med en stor filtklädd handklubba.
Flint skrev:brumel skrev:Lyssna på Stravinsky's Firebird (O'iseau de Feu). Där finns det så mycket stortrumma att man nästan flyger bakåt av trycket åtminstone om man sitter på de främre raderna.
Menar du som förslag till testmusik att vända högtalare till?
bomellberg skrev:Det finns många sätt att bygga högtalare på, varav det sätt att använda en framåtriktad baffel, på vilken elementen monteras, torde vara det vanligaste.
/Bosse
paa skrev:RogerGustavsson skrev:Stortrumma är för mig den stora orkesterbastrumman, diameter runt 40 tum. Den är alltså ungefär dubbelt så stor som "baskaggen" i ett vanligt trumset. Baskaggarna är i regel 20-22 tum. Stortrumman spelas normalt med en stor filtklädd handklubba.
Nja,
SAOB har stortrumma som synonym för "stora trumman" i uttrycket "Slå på stora trumman", annars inget.
SAOL har inget.
Wikipedia har: Stortrumma, vanilj med jordgubbsrippel i bägare, fanns även som sockerfri, kallades GB-trumma efter 1970. Succé, såldes 1977-1979
och även:
Taiko, Taiko (太鼓) betyder "stortrumma" på japanska.
Och din bild visar ju bara att det heter just bastrumma.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster