Ständigt detta tjat om "magsmocka"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Ständigt detta tjat om "magsmocka"

Inläggav Panelguy » 2012-10-25 17:13

När jag igår lyssnade på vår allas "audiofilartist" Diana Krall på konserthuset slog det mig att den så omtalade "magsmockan" uteblev.
Är den kännbara basknuffen något som bara finns i vissa ljudanläggningar, extrema bashorn på rockkonserter eller mindre konsertlokaler? På rad 6 i konserthuset var "magsmockan" hursomhelst inte närvarande trots att trummisen bankade på rätt rejält. Är "magsmockan" realistisk eller är det en färgning?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-10-25 17:18

Ständigt tjat? :?

Jag tycker det tjatas mer om djupbas, "skakbas" än den goa "kicken".
Senast redigerad av Sanny_X 2012-10-25 17:20, redigerad totalt 1 gång.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-25 17:20

Tycker den upplevs mest (IRL) när någon kör på med jättelik (och bra) PA-utrustning och man befinner sig hyfsat nära. Annars får jag hälsa på Komorok för att få mig en smocka...

Hur var hon, Diana?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 17:21

Krall är trökig och mjäkig demojazz. Finns ingen smocka där vare sig i kistan eller någon annanstans.

Edit: Särskrivning. Skäms något otroligt. Vilket personligt förfall. :oops:
Senast redigerad av Flint 2012-10-25 17:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-25 17:21

Somnade du?

Du var på fel konsert för magsmocka. Magsmocka får man bara på bra konserter.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-25 17:24

Flint skrev:Krall är trökig och mjäkig demojazz. ...

Eller alldeles underbar... och nya skivan låter inte som de tidigare. På gott och ont.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-25 17:26

Ja, du svarar ju själv: ''finns i vissa ljudanläggningar, extrema bashorn på rockkonserter eller mindre konsertlokaler''. Då är det väl realistiskt?

Skulle Diana Krall ge ''magsmocka'' på konserthuset skulle det vara en färgning dock. Eller hade du väntat dig det?

Här smockar det på ---> http://vimeo.com/48040382
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-25 17:42

Objektivisten skrev:Ja, du svarar ju själv: ''finns i vissa ljudanläggningar, extrema bashorn på rockkonserter eller mindre konsertlokaler''. Då är det väl realistiskt?

Skulle Diana Krall ge ''magsmocka'' på konserthuset skulle det vara en färgning dock. Eller hade du väntat dig det?

Varför skulle just det vara en färgning? Hörde ingen magsmocka sist jag var där heller; Chick Corea med Trondheims big band. Trummisen bankade på ordentligt då också.
Krall var rätt tråkig men "Temptation" var en av få höjdpunkter. Tyvärr mycket material från senaste skivan.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-10-25 18:36

Du får heller ingen magsmocka om trumsetet står i vardagsrummet...förutom att Krall är gränslöst tråkig och spelar som ett mekaniskt piano har väl knappast sådan musik som mål att dela ut magsmockor till publiken...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-25 19:12

Zzombie skrev:Du får heller ingen magsmocka om trumsetet står i vardagsrummet...

Du får en sjujävla dynamik som du sällan hör på någon inspelning...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-25 19:13

Zzombie skrev:Du får heller ingen magsmocka om trumsetet står i vardagsrummet...förutom att Krall är gränslöst tråkig och spelar som ett mekaniskt piano har väl knappast sådan musik som mål att dela ut magsmockor till publiken...

Om vi nu bortser från att Krall skulle vara gränslöst tråkig så är det ju faktiskt så att hon har en trummis och denna trummis borde väl precis som andra trummisar kunna åstadkomma en "magsmocka" med sitt trummande. Jag kan väl förstå att vissa lugna låtar där det mest vispas på trummorna inte kan åstadkomma detta men i vissa andra, tex "Temptation", brötas det på rätt rejält vilket definitivt borde kunna ge upphov till magsmocka.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Ständigt detta tjat om "magsmocka"

Inläggav petersteindl » 2012-10-25 19:35

Panelguy skrev:När jag igår lyssnade på vår allas "audiofilartist" Diana Krall på konserthuset slog det mig att den så omtalade "magsmockan" uteblev.
Är den kännbara basknuffen något som bara finns i vissa ljudanläggningar, extrema bashorn på rockkonserter eller mindre konsertlokaler? På rad 6 i konserthuset var "magsmockan" hursomhelst inte närvarande trots att trummisen bankade på rätt rejält. Är "magsmockan" realistisk eller är det en färgning?

Var satt du?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-25 19:39

petersteindl skrev:
Panelguy skrev:När jag igår lyssnade på vår allas "audiofilartist" Diana Krall på konserthuset slog det mig att den så omtalade "magsmockan" uteblev.

Var satt du?

Rad 6 i mitten, dessutom bredvid SAS Carlsson. Bara en så´n sak :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 19:43

Det är inte ofta man får en magsmocka i rocksammanhang heller och definitivt inte två meter från trummorna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-25 19:46

Panelguy skrev:
petersteindl skrev:

Var satt du?

Ja, där har du orsaken. SAS-janne stal bassmockan. Det blev fel ing-pedans :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-25 19:46

Flint skrev:Det är inte ofta man får en magsmocka i rocksammanhang heller och definitivt inte två meter från trummorna.

Här håller jag inte med. Magsmocka får man åtminstone hemma hos mig när jag spelar på baskaggen.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-25 19:47

Flint skrev:Det är inte ofta man får en magsmocka i rocksammanhang heller och definitivt inte två meter från trummorna.

Mina mest minnesvärda magsmockor har nog varit på konserter med Peter Gabriel där hans trummis hette Jerry Marotta. Rejäla PA-system i inte alltför stora lokaler.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 19:49

Objektivisten skrev:

Här håller jag inte med. Magsmocka får man åtminstone hemma hos mig när jag spelar på baskaggen.

Då har du monterat stampet fel. Klubban ska slå mot baskaggeskinnet och inte mellangärdet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-25 19:52

petersteindl skrev:
Panelguy skrev:
petersteindl skrev:

Var satt du?

Ja, där har du orsaken. SAS-janne stal bassmockan. Det blev fel ing-pedans :)

:D , fast han såg vältrimmad ut för sin ålder och borde inte ha utgjort en absorberande effekt på trummorna :D .

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 19:56

Flint skrev:
Objektivisten skrev:

Då har du monterat stampet fel. Klubban ska slå mot baskaggeskinnet och inte mellangärdet.

Eller så har du för låg trumstol och får klubban i kistan på returen. 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-25 20:07

Flint skrev:Eller så har du för låg trumstol och får klubban i kistan på returen. 8)

Man kan ta bort stolen och lägga sig i kistan, som alternativ.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 20:13

Får du rum i kistan?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-25 20:26

Hur lång är den?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-10-25 20:30

Objektivisten skrev:

Är du trummis?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-25 21:04

Zzombie skrev:Du får heller ingen magsmocka om trumsetet står i vardagsrummet...förutom att Krall är gränslöst tråkig och spelar som ett mekaniskt piano har väl knappast sådan musik som mål att dela ut magsmockor till publiken...

Det där hittar du bara på för att vara PK på Faktiskt. Tösen e hur duktig som helst och musikerna hon omger sig med e inte kattskit de heller. Du har gått på myten om mässjazz!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-25 21:22

hifikg skrev:

Det där hittar du bara på för att vara PK på Faktiskt. Tösen e hur duktig som helst och musikerna hon omger sig med e inte kattskit de heller. Du har gått på myten om mässjazz!

Har alla som inte tycker som du gått på en myt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-25 21:30

Panelguy skrev:Mina mest minnesvärda magsmockor har nog varit på konserter med Peter Gabriel där hans trummis hette Jerry Marotta. Rejäla PA-system i inte alltför stora lokaler.

Mina var med något kanadensiskt rockband som öppnade för Roxette i Lund. Equalizern som jag kunde se i kikaren inte bara maxade ut i botten, utan började sedan släcka dioder i botten av stapeln, stod framför en betongvägg som var parallell med ena högtlarstacken. Tappade andan varje gång han kickade. Sen sänkte de om tur var när Roxette gick på, annars hade jag tveksamt överlevt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-25 21:37

Oavsett tjat eller ej om magsmockan, så är det ganska mycket som låter annorlunda när man lyssnar på musik på riktigt mot när man lyssnar på den på låtsas via stereon.

Därmed inte sagt att det inte kan låta TILLRÄCKLIGT illusoriskt när man lyssnar på låtsas.
Tillräckligt för att det skall räcka, alltså. Men då beror det självklart väldigt mycket på lyssnaren och vad vederbörande har för värderingar.

Magsmockeriet är som jag ser det bara en (sketen) ingrediens i en helhet, som består av så himla mycket annat som är viktigt.
Men visst verkar det fokuseras ganska mycket på smockor och annat som händer i de nedre regionerna. Det har jag ju tjafsat ganska åtskilligt om i diverse trådar.

Påtagliga effekter är väl något som attraherar lite extra i musiken, gissar jag. Kanske då SÄRSKILT då musiken är på låtsas via apparater.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-25 21:37

Fel orkester, lyssna på vaktparaden istället.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-25 21:39

Flint skrev:
hifikg skrev:

Har alla som inte tycker som du gått på en myt?

Sannolikt ;)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi