Liveljud Vs ljud från högtalare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fiero

Liveljud Vs ljud från högtalare.

Inläggav Fiero » 2005-08-31 19:17

Som musiker och nyfiken läste jag Ingvar öhmans "artikel" i MM Nr 12 2004.
Där skrivs att test genomförts med att man gjort ett rum med väggar som kunde fällas fort. Utanför står ett band och spelar samma musik som skivan. I ett blindtest mellan hans högtalare och livebandet tog folk fel på vad som var vad. Helt oförståligt enligt mig?

Att ett liveband som spelar instrument som enbart lämnar sin källa låt säga en trumma för att sedan träffa ens öra kan låta likadant som en trumma ur ingvars högtalare som passerat detta..

1. Mikrofon+kablage
2. Kompressor
3. Reverb
4. Mixerbord + preamps
5. Via ljudkort till dator

Vidare ner på CDskiva till:

6. CD spelare
7. Genom kablage
8. Förstärkare
9. Till högtalare

Och slutligen ha så lika ljud att man inte hör skillnad?? Ingen färgning på denna långa långa väg?

Kan någon förklara detta då jag har väldigt svårt att tro det :?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Liveljud Vs ljud från högtalare.

Inläggav rhenrics » 2005-08-31 19:21

Fiero skrev:Som musiker och nyfiken läste jag Ingvar öhmans "artikel" i MM Nr 12 2004.
Där skrivs att test genomförts med att man gjort ett rum med väggar som kunde fällas fort. Utanför står ett band och spelar samma musik som skivan. I ett blindtest mellan hans högtalare och livebandet tog folk fel på vad som var vad. Helt oförståligt enligt mig?

Att ett liveband som spelar instrument som enbart lämnar sin källa låt säga en trumma för att sedan träffa ens öra kan låta likadant som en trumma ur ingvars högtalare som passerat detta..

1. Mikrofon+kablage
2. Kompressor
3. Reverb
4. Mixerbord + preamps

Vidare ner på CDskiva till:

6. CD spelare
7. Genom kablage
8. Förstärkare
9. Till högtalare

Och slutligen ha så lika ljud att man inte hör skillnad?? Ingen färgning på denna långa långa väg?

Kan någon förklara detta då jag har väldigt svårt att tro det :?

Jag har inte läst testet, men jag har svårt att tro att det rörde sig om rent akustisk musik. Kanske PA-förstärkt?

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-31 19:23

Jag antar att det var akustisk musik utan förstärkning som spelades, så reverb, kompressor och mixer osv går ju bort helt.

Edit: Ha, rhenrics gjorde ett likadant antagande, fast tvärtom! :lol:

Man borde egentligen inte spekulera...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-31 19:26

Förstod jag rätt att folk inte kunde skilja dem åt ljudmässigt eller var det bara så att bägge lät "live" fast på olika sätt?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-31 19:28

bosco skrev:Jag antar att det var akustisk musik utan förstärkning som spelades, så reverb, kompressor och mixer osv går ju bort helt.

Edit: Ha, rhenrics gjorde ett likadant antagande, fast tvärtom! :lol:

Man borde egentligen inte spekulera...

Jo fast en förstärkt, reverbad och distad elgitarr där 100% av ljudet som når lyssnaren kommer från en högtalare borde väl vara ganska "lätt" att efterlikna med en annan högtalare?

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-31 19:31

Njo, men det blir ju inte mindre komplicerat för det. Du måste ju fortfarande återge exakt var gitarrens högtalare står i "rummet" med djup och allt. Sen är det ju inte säkert att disten är lätt att återge.

Användarvisningsbild
Fiero

Inläggav Fiero » 2005-08-31 19:35

Citerar:

Han uppförde en byggnad vars väggar sekundsnabbt kunde fällas, varpå man alltså befann sig utomhus. 12 av hans högtalare drivna av sju kanaler plaserades i rummet, liksom stråkkvartetten.
En testpublik sittande framför ett akustiskt genomsläppligt tunt bomullstält fick höra stråkkvartetten spela, men ibland spelade man istället upp en flerkanalsinspelning av samma stråkvartett och musikstycke i högtalarna. Då högtalarna spelade upp musiken fällde man ned rummets väggar vilket alltså var osynligt för publiken.
Publiken ombads lyssna och gissa om det var högtalarna eller stråkkvartetten man hörde.
Lika många gissade rätt som fel.

Slutsatsen går typ att ingvar alltså byggt en högtalare som spelar så likt verkligeheten att man inte hör skillnad på en stråkkvartett och hans högtalare..

phew :)

Iallafall, jag har så svårt att tro på detta. Vad säger ni?

Användarvisningsbild
Fiero

Inläggav Fiero » 2005-08-31 19:37

Jag menar, folk tänker inte alltid på hur lång väg ljudet tar för att ens hamna på en CD skiva. Det är ju inte bara trycka REC och sen är ljudet precis som live på ens CD..
Det finns nog inte en enda mikrofon i världen som exakt kan avspegla ett intrument vill jag påstå. Så att dessa högtalare skulle genom all den väg jag förklarat låta så likt en stråkkvartett som sitter typ några meter bort. Jag tycker det låter artikelbedrägeri :)
Senast redigerad av Fiero 2005-08-31 21:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-31 19:41

Du får väl hoppas på att Ingvar svarar i tråden. Men att kalla någon för bedragare är nog ingen bra start.

Med tanke på hans kunnande, hans vetenskapliga synsätt och målsättning med högtalarna så ser jag ingen anledning att tvivla på påståendet.
Senast redigerad av bosco 2005-08-31 19:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-31 19:41

tror vi låter iö svara på denna? för om det är bull s*it är det ju förtal

Användarvisningsbild
Fiero

Inläggav Fiero » 2005-08-31 19:44

bosco skrev:Du får väl hoppas på att Ingvar svarar i tråden. Men att kalla någon för bedragare är nog ingen bra start.

Med tanke på hans kunnande, hans vetenskapliga synsätt och målsättning med högtalarna så ser jag ingen anledning att tvivla på påståendet.

Hehe en tvivlare måste väl inte ses som otrevlig? Jag är snarare nyfiken vilket är den största drivkraften till att utvecklas.
Ingvar får gärna förklara för mig om jag inte förstår eller så. Inga problem :)
Kan ju vara så att artikeln skrivits på ett sätt som inte Ingvar menat med.

Cheers :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-31 20:04

Haakan_W skrev:tror vi låter iö svara på denna? för om det är bull s*it är det ju förtal

Tagga ner lite nu Haakan! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-31 20:38

Naqref™ skrev:
Haakan_W skrev:tror vi låter iö svara på denna? för om det är bull s*it är det ju förtal

fick bara en liten känsla av att fiero är nån annan :wink:

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-08-31 20:45

Haakan_W skrev:
Naqref™ skrev:

fick bara en liten känsla av att fiero är nån annan :wink:

Nej det är han inte, han har heller ingen "agenda" mot IÖ. Han är bara en väldigt teknikintresserad och nyfiken helschyst snubbe.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-08-31 20:55

Jag tycker Fiero gör ett sunt ifrågasättande och väntar med spänning på IÖ:s svar. Är själv inte musiker men tycker redan att piP i ett hyggligt rum bra uppställt och med fin elektronik gör ett väldigt bra jobb med att återge instrument. När det hela är riktigt bra inspelat givetvis. Röster däremot har jag aldrig hört någon anläggning som återgett tillräckligt bra för att jag inte skall kunna skilja det från en verklig röst. Har jag kanske inte hört rätt inspelning?

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-09-01 00:15

Som en musiker som livnär sig på att spela fiol vill jag bara tillägga att en stråkkvartett (4 stråkmusiker) kan klangligt låta väldigt olika i olika rum (att spela stråkinstrument utomhus är värdelöst om man inte vill dansa till...) så varför skulle bra högtalare etc. inte kunna prestera en förvrängning som är mindre dålig än dåliga rum?

När man spelar in vill man använda sig av bra akustik (i stråksammanhang) för att få en balanserad klang från instrumenten utan för mycket "arbetsljud".

Låter i mina öron som om artikeln som så många andra bara var kuriöst populärvetenskaplig utan anspråk på torr vetenskaplighet.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-09-01 00:52

Fiero skrev:Att ett liveband som spelar instrument som enbart lämnar sin källa låt säga en trumma för att sedan träffa ens öra kan låta likadant som en trumma ur ingvars högtalare som passerat detta..

1. Mikrofon+kablage
2. Kompressor
3. Reverb
4. Mixerbord + preamps

Vill man testa om en högtalare kan låta verkligt så lär man ju inte vara så tokig att man medvetet förvränger signalen med kompressor och reverb... :wink: (det går ju faktiskt att spela in utan kompressorer och effektburkar :wink: )

Är också intresserad av att höra mer om detta test!!

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-01 11:08

Någon ska väl kunna göra en högtalare som låter så bra att det inte går att säga vad som är vad i ett test som detta. Och varför inte då just Ingvar Öhman? Det är kanske möjligt att andra högtalare också kan klara av testen på samma sätt, men de var inte med. Och resultatet, 50/50 om vad som var vad! Det är så bra som det kan bli väl...?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-01 12:12

PeterAkemark skrev:Någon ska väl kunna göra en högtalare som låter så bra att det inte går att säga vad som är vad i ett test som detta. Och varför inte då just Ingvar Öhman? Det är kanske möjligt att andra högtalare också kan klara av testen på samma sätt, men de var inte med. Och resultatet, 50/50 om vad som var vad! Det är så bra som det kan bli väl...?

Sådana här live/högtalardemos har gjorts av flera högtalarfabrikanter, bland annat Quad. För min egen del är det en intressant jämförelse men av mindre värde. Jag har ingen konsertsal hemma, utan här gäller det att återskapa ett annat rum än det jag befinner mig i. Idealet är förstås att inspelningen är gjord på det sättet och att återgivningen hemma är så neutral som det bara går.

Tyvärr är situationen sällan sådan, utan någon form av korrigering måste man ta till för att det ska låta som i verkligheten. Att sedan allt man lyssnar på korrigeras på samma sätt är smällar man får ta :-)

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-01 12:17

Det måste vara hundra gånger lättare att lyckas luras i samma rum som instrumentet spelas i, än i ett annat rum, som tex hemma.

Det finns väl flera som historiskt gjort liknande demosar där kontrollgruppen inte hört skillnad på orginal och inspelning, uppfört bakom draperi, i samma rum. B&W tex, för många, många år sedan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2005-09-01 13:09

Det här rörde väl som jag förstår det inte "samma rum" rent praktiskt. Det sattes ju upp dämpare som gjorde om rummet till "utomhus".

Användarvisningsbild
Fiero

Inläggav Fiero » 2005-09-01 13:30

Frutti skrev:Det här rörde väl som jag förstår det inte "samma rum" rent praktiskt. Det sattes ju upp dämpare som gjorde om rummet till "utomhus".

Så tolkar jag det med.

Jag kan förstå att en högtalare kan ses som neutral. Men vid uppspelning av källa så är det ju så mycket saker på vägen som inte ska färga. För högtalaren är väl inte direktkopplad via sladd till en cello gissar jag ;)

Hur vet man då att det är högtalaren som är neutral och inte förstärkaren i testet som bidrar till att kompensera för högtalarens ljud?
Jag är intresserad av hur testet gjorts lite mer ingågende bara för det kändes lite mer som någon skrev "kuriosa" :)

Jag är alltså inte ute efter att hänga någon eller låta sur eller så. Bara nyfiken och undrar om testet var "vetenskapligt" eller om det var "kuriosa" :)

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-09-01 15:21

Hur vet man då att det är högtalaren som är neutral och inte förstärkaren i testet som bidrar till att kompensera för högtalarens ljud?
En svag gissning är ju att ingående förstärkare har klarat en F/E-lyssning utan problem.

Återgå till Generellt om hifi