Hur säkra tillväxten av hifiintresserade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Hur säkra tillväxten av hifiintresserade?

Inläggav avr7000 » 2012-10-27 01:58

Hur kan vi, hifiintresserade, Hifibranchen i form av Hifi-affärer, tillverkare etc. säkra tillväxten av nya hifiintresserade i den mängd som behövs för att undvika att hela detta intresse sakta dör Ifååån-döden...

Diskutera...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-27 02:28

Det beror på vad du (man) menar med iphone-döden :)

Jag tror att iphone, laptops etc kan vara positivt ur hifisynpunkt - om man förmedlar en grundsyn attt dessa saker kan och skall fungera som säkra källor för digital signal av hög kvalitet (vilket det ju i praktiken är).

Problemen ligger idag snarare i ändarna av kedjan - kvalitet på musikfiler, inspelningar, högtaleri/förstärkare.....

Och ett stort problem är att det säljs så mycket fruktansvärda skitlurar (då menar jag inte apple original eller dyl (som faktiskt är relativt bra) utan kopior och annat rent skräp. Eller nöjer sig med en billig dockningshögtalare istället för att inse hur bra telefonen kan låta med riktigt förstärkare/högtalare.

Ordna aha-upplevelser för ungdomar på nåt sätt?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 03:55

För mig var iPhone, eller egentligen iPod, början till vägen tillbaka till hifi-träsket. Jag var helnöjd med att gå runt med musiksamlingen i öronen i nästan tio år medan den vanliga anläggningen samlade damm, eller t o m såldes bort bit för bit. Så ville jag lyssna "på riktigt" igen och då fick jag skola in mig på DAC-världen och plötsligt började jag snurra svarta skivor igen, för att göra en lång historia kort. (Den långa finns i min medlemspresentation)

Jag tror att den digitala tekniken, i form av iPhone, iPad och iPod och inte minst Macdatorer kommer att gagna musik- och välljudsintresset. Det är där "räddningen" finns, om nu hobbyn behöver räddas. På samma sätt som digitalfoto gjorde fotobranschen pånyttfödd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-27 04:34

vet bara att jag själv ratar allt som ska sitta i öronen (även öronproppar när inte sömnen infinner sig) eller på huvudet, runt öronen.. gäller även mössa/hatt varianter, men munkhuva går däremot bra :wink:

EDIT: nu är ju jag gammal i gården (tillhör liksom inte hunkhuvegenerationen) men undrar just om OP blev nöjd med svaret :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2012-10-27 07:25

Jag tror att det viktigaste är att inte göra som skiv- och filmindustrin länge gjort och motarbeta teknikens framfart. Det dröjde alldeles för länge innan musik och filmnedladdningsgenerationen fick några vettiga alternativ. Nu finns Spotify där kvalitet på musiken är ett krav från konsumenterna och jag tror bara att den kommer förbättras. Nedladdning av musik som någon privatperson rippat i varierad kvalitet (ofta usel) är nu näst intill obefintlig.

Filmtjänsterna tycker i alla fall jag inte riktigt hänger med ännu och det finns inte något klockrent alternativ därute. Detta tror jag absolut har att göra med att det motarbetas för att filmindustrin självklart vill tjäna pengar. Men jag tror att de med ett bra alternativ i paritet med Spotify skulle tjäna mer pengar. Jag tror det är många fler som har Spotify premium för 99 kr i månaden än vad det var personer som köpte skivor för 99kr i månaden. Spotify movies vore en bra ny tjänst för dem att utveckla tycker jag.

Dessutom tror jag att genom att erbjuda möjligheten att lyssna på en stor mängd musik av olika genrer både ökar och breddar musikintresset för ett flertal. Min känsla är också att många (unga) har fått ett ökat intresse och att t.ex. vinylen har fått ett uppsving igen. Detta tror jag har skett genom Spotify som ger möjlighet till utforskning och sedan köper några, inklusive mig själv sina favoritplattor på vinyl. Jag själv har Spotify premium. köper mer skivor (LP), hifiutrustning och går på mer konserter än någonsin tidigare.

Får man musik i bättre kvalitet och får ett större intresse är mitt antagande att dessa också vill ha en bra musikförmedlare i form av förstärkeri och högtalare. Jag tror Iphonen snarare kan vara positiv än något som dödar intresset enligt samma resonemang som tidigare. Jag tror inte att någon vill ha hörlurar dygnet runt utan vill nog ha samma kvalitet när de lyssnar på musik i sin anläggning. Men samtidigt tror jag att mobiliteten när det gäller musiklyssning är viktig och hörlursförsäljningen antar jag har gått framåt och kanske kommer fortsätta göra det.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-10-27 07:30

Först och främst så ger man sina kids ett musikintresse.

Man ger dom något hyfsat att spela på, min största har.
B&W ( dom där med kilarna i som man aldrig kommer ihåg namnet på )
Velodyne SPL 1200
Yamaha dsp a2
Samt en dator som källa.

Självklart får det spelas på stora stereon med.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-27 08:49

ungdomar gillar normalt inte sådant som gamla gubbar gillar, stora dyra energislukande monsteranläggningar har därför stendött

jag tror hiendföretagen därför bör se över sitt produktsortiment och downsiza men samtidigt öka antalet apparatfunktioner
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-27 09:02

Jag vet inte om jag kan komma på NÅGON gång då motarbetning har varit speciellt framgångsrikt.
Alltså OAVSETT vad det handlat om.

Jag ser dock inte detta med ett tynande hifi-intresse hos "populasen" som ett problem.
Men det är mer en känsla jag har, än något som jag kommer att försöka bevisa. Ty, det känner jag inte att jag klarar av att göra.

1
I grunden är jag EGENTLIGEN bara mån om att åtminstone jag SJÄLV får ägna mig åt det JAG är intresserad av.
Alltså, ÄVEN om det bara skulle finnas fyra stereoanläggningar kvar i hela Stockholm, så stör det inte mig så jättemycket, så länge JAG kan ägna mig åt mitt intresse.
Det var det grundläggande det. Från min personliga horisont.

2
Ett stort PLUS är om det finns många andra som delar mitt intresse. Sådant är ju utvecklande. Forum som detta kan leva vidare och jag kan dela med mig av saker och ting.

3
Jag känner dock INGET behov av att fungera som något slags "missionär" för välljud:
Att "dagens ungdomar" (och kanske de flesta andra också) inte verkar bry sig alls lika mycket som jag själv om ljudkvalitet etcetera, låter jag vara som det är med.
Jag menar, det enda jag skulle kunna åstadkomma - med RIMLIG insats - är sannolikt att bli frustrerad över sakernas tillstånd.
Och det känns inte speciellt lockande.

4
Om antalet affärer som säljer vettig hifi minskar, så är det ju bara naturligt. Och inget jag oroar mig speciellt mycket för heller.
Åtminstone inte så länge jag inte behöver skaffa något nytt.
Ty, själva KÖPANDET och BYTANDET som beståndsdel i hifi-intresset, har jag egentligen lämnat bakom mig. Verkar det i alla fall som.

5
Jag väljer att gilla läget hellre än att frustreras.
Jag har ju mitt.
Det FINNS CD-skivor att få tag på.
Det FINNS bibliotek med bra utbud. Åtminstone av den musik jag tilltalas av.

6
Vill andra lyssna på musik på ett sätt som JAG inte skulle vilja lyssna på ens med TÅNG, så får de naturligtvis göra det.

---

Frågan är om det är av OMTANKE om andra, eller om det är av EGOISM om man vill få "populasen" att höja ribborna för sina krav på ljudkvalitet.

EGENTLIGEN, alltså...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 09:12

+1

Jag kommer dessutom aldrig att ha råd med att handla något annat än bottenskrap alt. bygga själv så mitt bidrag till det som kallas HiFi kan aldrig få något genomslag och påverka någon annan.

Sen anser jag att HiFi har utvecklats åt fel håll till mer prylb¤geri med en massa subbor och kanaler och filmtjafs och skit. HiFi för mig är en hyfsad tvåkanalanläggning med signalkälla, stärkare och ett par vettiga högtalare. Det räcker.
Senast redigerad av Flint 2012-10-27 09:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-10-27 09:22

Flint: Inte helt sant då jag tror aktiviteter du gör här blir ringar på vattnet som kan påverka andra medlemmar. Nu handlade iofs tråden om en ny generation.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 09:28

shifts skrev:Flint: Inte helt sant då jag tror aktiviteter du gör här blir ringar på vattnet som kan påverka andra medlemmar. Nu handlade iofs tråden om en ny generation.

Det är ev. möjligt men jag tror att många uppfattar mig som en broms också eftersom jag inte hänger på och uppmuntrar t.ex. lågbasräjset. Jag tycker att HiFi och försälningstrender är olika saker. Men nytillskottet av HiFi-nyttjarne är förstås också ett kommersiellt "problem" eftersom prylarna i regel måste anskaffas och vad finns att köpa, jo det som är trend just nu och det som mest diskuteras.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-10-27 10:00

Flint skrev:
shifts skrev:Flint: Inte helt sant då jag tror aktiviteter du gör här blir ringar på vattnet som kan påverka andra medlemmar. Nu handlade iofs tråden om en ny generation.

Det är ev. möjligt men jag tror att många uppfattar mig som en broms också eftersom jag inte hänger på och uppmuntrar t.ex. lågbasräjset. Jag tycker att HiFi och försälningstrender är olika saker. Men nytillskottet av HiFi-nyttjarne är förstås också ett kommersiellt "problem" eftersom prylarna i regel måste anskaffas och vad finns att köpa, jo det som är trend just nu och det som mest diskuteras.

Men Flint, hifi handlar väl inte om pengar och förmågan att konsumera. Enklaste grejerna jag medverkade till att någon införskaffade kostade 3500 kr för stärkare och högtalare med liten sub. Nytt och lät hel OK. Det vore en lögn om jag sade att mina grejer lät 40 gånger bättre. Så är det inte.

Läser ju dina inlägg med behållning även om det vid ngt tillfälle blir lite grinigt och bitigt. Kör på för attan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 10:02

Det är popolärt bland gamla rävar, förståsigpåare och besserwissare att skälla om HiFi-mässor i största allmänhet men jag tror att dom gör en ganska stor nytta för tillväxten inom HiFi och efterhand lockar över hörlurslyssnarna till att vilja lyssna även lite större och rejälare. Kanske.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 10:04

Kronkan
Du får ta det onda med det goda i mina inlägg. Så gör jag med dina.

Men nu handlar inte tråden om mig så jag vill inte se några fler kommentarer i den riktningen. Punkt!

//

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 10:30

Sen tror jag att Euphonia-audioforum.se gör stor nytta med sina alltid suveräna och proffsiga bildreportage.

http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... p?act=home

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Hur säkra tillväxten av hifiintresserade?

Inläggav aisopos » 2012-10-27 10:31

avr7000 skrev:Hur kan vi, hifiintresserade, Hifibranchen i form av Hifi-affärer, tillverkare etc. säkra tillväxten av nya hifiintresserade i den mängd som behövs för att undvika att hela detta intresse sakta dör Ifååån-döden...

Diskutera...

Stefan

Kan modern genteknik vara lösningen ....?
Eller kloning, fungerade det med Dolly så ... :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-27 10:55

Med Ifåååndöden menade jag att t ex mina döttrar tidigare "gärna" lyssnade på musik genom telefonens högtalare...

Eller att de lyssnar i Lap-topens högtalare...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-27 11:37

Jag tror att den helt unga generationen skall läggas åt sidan. Det är en period i livet där det är så mycket nya intryck så det går inte att påverka.

I övrigt när det gäller hifi så upplever jag det som två olika spelplaner. Där hifileverantörerna inte vill spela på en spelplan, den där den yngre generationen står.

För att vinna nästa generation krävs utveckling. På den digitala sidan händer det mycket men i själva återgivningsledet står ett gäng gamla gubbar och försöker kränga lådor allt vad dom kan.

Men egentligen händer det en del, kanske inte hifi men ljudåtergivningsmässigt. Se på den massiva invasionen av ipod-dockor. Nästa steg är airplay.

Men ett steg i rätt riktning är väl att låta det bli mer normalt. I dagsläget gillar vi hifinördar att det är speciellt och lite udda. Tar vi ner garden lite och släpper in så kommer det gå bättre.

Men en av de stora sakerna är att möta dom på rätt spelplan. Det finns företag som jobbar i den riktningen och jag spår en god framtid för dom.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-27 11:40

Jag tror att ungdomar är pragmatiska, det är inte "fel" för dem att lyssna i pyttehögtalare av flera skäl, t.ex. så kan hifi-ljud vara ganska påträngande och jobbigt för andra i familjen med mullrande bas eller hög volym. Smidigt och finns med överallt. De viktiga är som sagt att de lyssnar på musik öht :)

Viktigt är kanske att de har någon kontaktpunkt med hur bra det kan låta i rummet, så de får uppleva det också...!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-27 11:51

Men spelar det någon roll var man lyssnar? För min del tycker jag att det är bra att mina söner och deras kompisar spelar musik och framför allt idrottar.
Jag har aldrig tvingat dom att sitta ner och lyssna i sweetspot. Dom har inte tiden och intresset för det. Spotify är ju bra för musikintresset men att skivaffärer dör spelar ingen roll för musikintresset. Att dom dör beror ju på att folk fulnedladdar så det har ju inget med musikkonsumptionen att göra. Jag är inte övertygad om att musikintresset generellt minskar, tror det ökar snarare. När jag växte upp så köpte man en ny LP-i månaden. Mina ungar kan lyssna på precis allt när som helst.
Att handlare dör beror ju på att "riktigt bra" Hifi kostar väsentligt mer nu. Kommer ihåg att när jag blev intresserad kunde jag köpa en Breuer för runt 3.500 och jag behövde spara i dryga 2 månader för att ha råd men tyckte det var lite mycket pengar. Idag tror jag en motsvarande Breuer/Brinkmann kostar runt 60-70' och det kommer ta aningen längre än 2 månader för att spara ihop. Och mina ungar är inte i närheten av att ens tänka tanken på att sådana pengar är ens rimmliga för en bra HiFi-produkt.
Dom går en del på konserter och det är det naturliga ljudet för dom. Om en förstärkare färgar lite hörbart är inget problem för referensen för vad som är ofärgat finns inte.
Det låter olika på olika konserter i olika konserthus så det naturliga ljudet är att det låter olika överallt, inte att det är ofärgat.
Och ja dom hör levande musik ibland och det låter ju olika också ifrån plats till plats så hur något kan låta naturligt ofärgat är en gåta för dom.
Olika kul ljud tycker dom dock att det är på olika ställen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 12:52

avr7000 skrev:Med Ifåååndöden menade jag att t ex mina döttrar tidigare "gärna" lyssnade på musik genom telefonens högtalare...

Eller att de lyssnar i Lap-topens högtalare...

Om de trivs med det så är det väl gott och väl så. En MacBook Pro, ett par hyfsade datorhögtalare och unga öron är en kombination som säkert fungerar bra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 12:56

Själv blev jag glatt överraskad när min dotter belade mina OA-52:or med säljförbud när hon märkte att jag började lyssna på ESL-63 på heltid. Helst ville hon ha dem på en gång, men det får bli över min döda kropp en vacker dag. Det tyder, tycker jag, på ett visst intresse för välljud. Eller så tänker hon sälja dem dyrt och köpa kläder för pengarna... ha ha

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 12:57

Vi själva började väl en gång med ganska enkla grejer. Vissa går vidare och blir lättlurade HiFi-nördar. Det är bra som det är.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 13:09

Sen tror jag att de där HiFi-tävlingarna där vissa går ihop i grupper och tävlar om vem/vilka som Gökar bäst är nyrekryterande men bara om de åtföljs av snygga bildreportage. Annars stannar aktivitetetn inom gruppen. HiFi ska visas upp för att synas.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-27 13:18

Göka borde ju annars vara bra för att trygga återväxten tycker man. Risken är ju dock stor att man gökar i en för liten grupp och får negativa effekter p g a inavel. Kanske är vi redan där.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-10-27 13:19

Flint skrev:Vi själva började väl en gång med ganska enkla grejer. Vissa går vidare och blir lättlurade HiFi-nördar. Det är bra som det är.

Det är lite det jag menar...

Om man för 20 år sedan fick ett par JPW minimonitor och en liten förstärkare så tror jag det har större möjlighet till välljud (inkl. ljudbild med bra utplacerade högtalare) jämfört med en Iphone limpa.

Stefan

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-27 13:26

Barn/ungdomar tar intryck av omgivningen. Om det finns en skaplig ljudanläggning i familjen är grunden lagd för ett kanske kommande intresse och behov av välljud men kanske via några enklare tidsenliga telefonvarianter. Det gäller att gå före med ett gott exempel och visa att man själv bryr sig om välljud men att undvika att tvinga det på andra.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-27 13:27

Flint, det där med att synas kanske är viktigare än man tror, bra sagt. Vi pratar om WAF och gömmer undan för att det inte ska störa oss själva...

Kanske att man skulle göra hifi till en tjejgrej istället, så vi får vackra praktiska anläggningar som man inreder med och använder i vardagen? Så att hifi inte blir en bortglömd gubbgrej i garaget/gillestugan* :roll:

* vågar inte skriva "källare" :D ;)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-27 13:30

phloam skrev:Flint, det där med att synas kanske är viktigare än man tror, bra sagt. Vi pratar om WAF och gömmer undan för att det inte ska störa oss själva...

Kanske att man skulle göra hifi till en tjejgrej istället, så vi får vackra praktiska anläggningar som man inreder med och använder i vardagen? Så att hifi inte blir en bortglömd gubbgrej i garaget/gillestugan* :roll:

* vågar inte skriva "källare" :D ;)

Min studio/lyssningsrum är min "man-cave" och jag har slutat tjatat på hustrun att hon ska besöka den. I lägenheten har vi en liten, hyfsat välljudande Audio Pro "anläggning"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-27 13:31

Göka i en man-cave, det låter inte bra för återväxten som sagt :D

Nästa

Återgå till Generellt om hifi