Hur hörs ljud vid olika ljudtryck?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5507
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Hur hörs ljud vid olika ljudtryck?

Inläggav Belker » 2003-11-26 15:20

I den jobbiga tråden om trovärdighet nämndes i förbifarten något om hörselns känslighet vid olika frekvenser och ljuddtyck. Kan någon utveckla detta lite? Hör vi olika vid olika lyssningsnivåer? Är det detta som Loudness försöker åtgärda? osv???

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-11-26 15:28

Jo Fletcher & Munson kanske du hört talas om ?
Sök på nätet så hittar du säkert ett diagram för örats känslighet vid olika frekvenser och ljudtryck.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5507
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2003-11-26 17:23

Nej, men det var nog det jag fiskade efter. Tack. :D

Kraniet
 
Inlägg: 12782
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-11-26 18:35

men lodness är framtaget för att nivåkurvan ska bli rätt på låg volym.. på högre volymer plattas kurvan ut och skillnaden i känslighet för olika frekvenser minskas..

edit: loudness på högre volymer blir alltså för mycket bas..

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5507
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2003-11-26 18:38

Är inte "riktig" loudness tänkt att påverka mindre vid högre volym. mao följa F&M-kurvorna? Annars är det ju bara samma som tonkontroller.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2003-11-26 19:06

så ni slipper leta :wink:

Bild
Bikinitider

Kraniet
 
Inlägg: 12782
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2003-11-26 19:56

så loudness blir fort helt meningslöst att håll apå med.. däremot är känsligheten runt 3000 hz väldigt viktig. viktigast?

edit: egentligen är det ju hela 1500-6000 Hz.. men höjning i daskanten kanske inte är så dum. det brukar ju ge mer "skimmer" och detaljer. örat är ju mindre känsligt för högsta frekvenserna. loudness i diskanten kanske?

Användarvisningsbild
Isidor
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 2003-10-06
Ort: Stockholm

Inläggav Isidor » 2003-11-26 20:30

Nästan alla praktiska loudnesstillämpningar har haft en fast korrektion och har därför varit mer eller mindre värdelösa. Jag vill dock minnas att åtminstone Yamaha har haft en nivåberoende korrektion i vissa produkter.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19225
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-26 20:44

Jag har haft en yamaha med variabel loudness. Det var jättebra! Perfekt för t.ex. kvällslyssning.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2003-11-26 22:33

så loudness blir fort helt meningslöst att håll apå med.. däremot är känsligheten runt 3000 hz väldigt viktig. viktigast?

kanske är det därför bbc-monitorer har rykte om att ha en dipp ("bbc-dippen") i detta område!? 8)

men höjning i daskanten kanske inte är så dum. det brukar ju ge mer "skimmer" och detaljer. örat är ju mindre känsligt för högsta frekvenserna. loudness i diskanten kanske?

frågan är intressant, hur ska man använda sig av kurvan? har för mig att linkwitz nämner kurvan i samband med ett subbasbygge vikten av låg "övertonsdistortion"
Bikinitider

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7436
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Inläggav Thomas_A » 2003-11-26 23:06

Citerat från Linkwitz:
H - Psycho-acoustic 3 kHz dip

Our perception of loudness is slightly different for sounds arriving frontally versus sounds arriving from random directions at our ears. The difference between equal-loudness-level contours in frontal free-fields and diffuse sound fields is documented, for example, in ISO Recommendation 454 and in E. Zwicker, H. Fastl, Psycho-acoustics, p. 205.
Diffuse field equalization of dummy-head recordings is discussed in J. Blauert, Spatial Hearing, pp. 363, and headphone diffuse field equalization by G. Theile in JAES, Vol. 34, No. 12.
Reference to a slight dip in the 1 to 3 kHz region for loudspeaker equalization is made in H. D. Harwood (BBC Research Department), Some factors in loudspeaker quality, Wireless World, May 1976, p.48.

Around 3 kHz our hearing is less sensitive to diffuse fields. Recording microphones, though, are usually flat in frequency response even under diffuse field conditions. When such recordings are played back over loudspeakers, there is more energy in the 3 kHz region than we would have perceived if present at the recording venue and a degree of unnaturalness is introduced.
This applies primarily to recordings of large orchestral pieces in concert halls where the microphones are much closer to the instruments than any listener. At most listening positions in the hall the sound field has strong diffuse components.
I use a dip of 4 dB (x1.gif, 2760NF) to equalize for this. The circuit consists of R, C and L in series, forming a frequency dependent ladder attenuator in conjunction with the 5.11k ohm source resistor. You may choose to make the notch filter selectable with a switch for different types of recordings.

I have found through my own head-related recordings of symphonic music that the dip adds greater realism, especially to large chorus and to soprano voice and allows for higher playback levels.


Källa:

http://209.238.219.158/models.htm#E


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster