Pk sluten v2 skrikiga vid hög volym...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-07-12 18:26

Inget fel på rullakes pk är jag säker på,han köpte färdiga filter som sen är moddade till v2.

Dom blev ju bättre men jag är då (och inte han heller) nöjd med ljudet i alla fall.. (vid höga volymer)

Ska som sakt prova att ta ner diskanten ett par db,av egen erfarenhet kan man förändra en högtalares karaktär rätt mkt med den enkla åtgärden :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-12 19:19

RogerGustavsson skrev:

Vad jag kan minnas har du annan dämpning av lådan. Har du dessutom fipplat med delningsfiltret har du egentligen inga "äkta" pK längre.
[/quote]
Nog är dom lika äkta som dina var eller är det är bara att mina låter bättre än vad dina gör/gjorde.
Och det med att använda lite bättre grejor i filtret

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-12 19:55

Min största invändningar var att "värmeregistret" var lite återhållet och att boomerns översta register var lite oroligt och gjorde övergången till diskanten svår. Peter Steindl har haft andra boomers med bättre övre register. Antagligen kan en del åstadkommas med ett annat delningsfilter.

Mina pK är sålda men jag har behållit mina piP.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-07-21 22:39

Mina pK låter också jobbiga i diskanten, men bara när jag kör med min gamla Yamaha hembioreceiver. ...jaja, jag skall testa/utvärdera detta mera när jag får tid. Tiden går snabbt :-) Skillnaden i mittrum och med Yama är stor mellan pK och LTS-trevägarn.

Med finare elektronik så bjuder pK på härlig musik. Alltså i de situationer jag lyssnat.

PS. Syrran klagar pä tv ljudet och undrar hur jag kan ha't så här, men jag har nu blivit van med diskanteriet.

//Michael

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-07-22 15:47

zapanasta skrev:Inget fel på rullakes pk är jag säker på,han köpte färdiga filter som sen är moddade till v2.

Dom blev ju bättre men jag är då (och inte han heller) nöjd med ljudet i alla fall.. (vid höga volymer)

Ska som sakt prova att ta ner diskanten ett par db,av egen erfarenhet kan man förändra en högtalares karaktär rätt mkt med den enkla åtgärden :)

Kanske läge för en BBC-dip?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2012-10-27 21:29

Ett tag sedan det skrev i den här tråden. Men jag tänkte tala om vad jag tillslut gjorde med mina Pk.

Det slutade faktisk med att jag kapade mina Pk precis ovan för basporten, då jag var ganska övertygad om att Br-lådorna var förstora och det bidrog till att de lät lite kalla och anorektiska.
Efter kapningen av lådan så blev de på ca:8-9L och basporten flyttades till baksida, tog även bort ett av rören (det var dubbla från början, satt på varandra.)
Efter lite lyssnade så insåg jag att mitt filter inte fungerade längre, utan jag gick tillbaka till filter 2 som Naqref gjorde och det blev riktigt bra.

Nu har de stått på min dotters tonårsrum i säkert 1år och det låter riktigt bra ihop med en gammal Rotel förstärkare och hon är ganska kräsen när det gäller ljud. Hon ville absolut inte ha dem innan modifieringen med Naqref filter 2.
Den enda anmärkningen som jag kanske kan ha är att det kanske är lite mycket men bra bas, men de står väldigt nära vägen.

Bild

(Edit: Har förtydligat)

Mvh Åke
Senast redigerad av R1T 2012-10-28 11:50, redigerad totalt 2 gånger.
Denon AVR-3313, Denon DBT-3313UD, Epson EH-TW 2900, Högtalare Diy
Thorens TD 320 Mk II Pickup ZYX R50, Riaa: Tom Evans.
Förstärkare: Gato DIA-250 Amp/Dac, mediaspelare Pioneer N50, Diy högtalare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-27 22:06

R1T skrev:Ett tag sedan det skrev i den här tråden. Men jag tänkte tala om vad jag tillslut gjorde med mina Pk.

Det slutade faktisk med att jag kapade mina Pk precis ovan för basporten, då jag var ganska övertygad om att Br-lådorna var förstora och det bidrog till att de lät lite kalla och anorektiska.
Efter kapningen av lådan så blev de på ca:8-9L och basporten flyttades till baksida, tog även bort ett av rören (det var dubbla från början, satt på varandra.)
Efter lite lyssnade så insåg jag att mitt filter inte fungerade längre, utan jag gick tillbaka till filter 2 som Naqref gjorde och det blev riktigt bra.

Nu har de stått på min dotters tonårsrum i säkert 1år och det låter riktigt bra ihop med en gammal Rotel förstärkare och hon är ganska kräsen när det gäller ljud. Hon ville absolut inte ha dem innan modifieringen.
Den enda anmärkningen som jag kanske kan ha är att det kanske är lite mycket men bra bas, men de står väldigt nära vägen.

Bild

Mvh Åke

:)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2012-10-28 11:08

Tack! Fick inte bilden att fungera, vet inte vad jag gjorde för fel?

Såg nu att tråden handlade om den slutna versionen, vill bara förtydliga att jag har BR. versionen.

Mvh Åke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-28 15:29

Det rådde alltså bot på det lite klena "värmeregistret" genom förminskning av lådvolymen? Det föreslogs tidigt i diskussionerna kring pK.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-10-28 18:04

Tycker att det är rätt vanligt med högtalare som blir "skrikiga" när man spelar starkt. Vissa gånger pga. dist, och andra gånger pga. att man vill ha "för detaljerat" ljud vi lägre ljudstyrkor. Jobbigt oavsett orsak. Modda du på Zapanasta! :-)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-10-28 18:31

RogerGustavsson skrev:Det rådde alltså bot på det lite klena "värmeregistret" genom förminskning av lådvolymen? Det föreslogs tidigt i diskussionerna kring pK.

Har för mig att du skrev i någon tråd att innervolymen låg på runt 9 liter när dom var i original utförande???

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-29 09:48

Det har jag inget minne av. Innervolymen var väl snarare 11-12 liter? Det förslogs en minskning av lådan för att balansera upp klangen. 8-10 liter kan ha varit omnämnt.

PS. Enligt ritningen har pK basreflex innervolymen 12.3 liter minus reflexröret. DS.

Användarvisningsbild
R1T

Inläggav R1T » 2012-10-29 18:41

Har för mig att det var petersteindl som svarade på en fråga om hur stor volym äggen har.

Mvh Åke

Föregående

Återgå till DIY-forum