Var är alla hörlurskonstruktörer???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-18 14:10

Hur "svårt" eller "lätt" är det att sno ihop ett par lurar själv? Det skulel ju kunna gå att tälja, svetsa, svarva fram ett par kåpor av exotiskt och väölljugande träslag samt i dessa stoppa någon bra och välljugande minihögtalare och sy dit lite mjuk stoppning i välljugande skinn från puertorikansk dvärgpungälg.

Tittar man i billiga skräplurar sitter det ju nästan samma element som i ett par välljugande datorhögtalare ....
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-18 14:47

soundbrigade skrev:Hur "svårt" eller "lätt" är det att sno ihop ett par lurar själv?

Det kräver rätt massiva arbetsinsatser om resultatet skall bli bra.

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-01-18 15:58

BB skrev:Det kräver rätt massiva arbetsinsatser om resultatet skall bli bra.

//BB

Om du vet vari problemen/arbetet består, kan du peka lite vagt med ena handen och alla fingrar utsträckta åt ungefär det håll problemen som ska lösas ligger??
Eller är det så att jag måste ha speciella "transducers", för att prata engelska för att överhuvudtaget få något att nästan fungera?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Re: Var är alla hörlurskonstruktörer???

Inläggav Koffe » 2010-01-18 17:28

BB skrev:
TCM skrev:Tack för svaret! Det var ju "en inte allt för avlägsen framtid". Var kan man följa utvecklingen - http://www.transmissionaudio.com ? :)

Uppdateringar kommer att ske på hemsidan men innan dess är det min tanke att få in utlåtanden från ett antal forummedlemmar/testpersoner genom en förserie med utlåning till ljudintresserade. Jag vill gärna ha in åsikter när det gäller praktiska detaljer etc. Det måste kännas rätt för slutanvändaren att bära lurarna även under längre pass...

//BB

Jag är jättegärna med i utvärderingssvängen. Mina öron är dina!

Sen kan jag inte låta bli att tänka att när vi nu har en svensk hörlurstillverkare... http://www.jays.se/site/company/about.html må hända skulle en kontakt kunna vara värdefull. Jays har väl tidigare haft representant på forumet... ;-)
Senast redigerad av Koffe 2010-01-18 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-01-18 17:41

soundbrigade skrev:

//BB

Om du vet vari problemen/arbetet består, kan du peka lite vagt med ena handen och alla fingrar utsträckta åt ungefär det håll problemen som ska lösas ligger??
Eller är det så att jag måste ha speciella "transducers", för att prata engelska för att överhuvudtaget få något att nästan fungera?

Lite åt det hållet. LTS hade för en massa år sedan en storhörlurstest. Där stog också lite om dom problem som finns vid hörlurskonstruktion och vad man måste ta hänsyn till.

Det allra svåraste är att göra en bra hörlur som inte blir astronomiskt dyr i mindre serier.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-01-18 17:44

Jag skulle gärna se en lättviktsvariant med bågen i kolfiber.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-19 01:00

soundbrigade skrev:

//BB

Man måste ha extremt högvärdiga "transducers" ja... :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-19 05:17

Koffe skrev:
BB skrev:
TCM skrev:Tack för svaret! Det var ju "en inte allt för avlägsen framtid". Var kan man följa utvecklingen - http://www.transmissionaudio.com ? :)

Uppdateringar kommer att ske på hemsidan men innan dess är det min tanke att få in utlåtanden från ett antal forummedlemmar/testpersoner genom en förserie med utlåning till ljudintresserade. Jag vill gärna ha in åsikter när det gäller praktiska detaljer etc. Det måste kännas rätt för slutanvändaren att bära lurarna även under längre pass...

//BB

Jag är jättegärna med i utvärderingssvängen. Mina öron är dina!

Sen kan jag inte låta bli att tänka att när vi nu har en svensk hörlurstillverkare... http://www.jays.se/site/company/about.html må hända skulle en kontakt kunna vara värdefull. Jays har väl tidigare haft representant på forumet... ;-)

Intresseklubben noterar! :) Jag kommer att höra av mig till dig när det blir så dags...

Mvh//BB

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-19 05:20

Max_Headroom skrev:Jag skulle gärna se en lättviktsvariant med bågen i kolfiber.

Instämmer i att det är ett intressant men kanske lite dyrbart alternativ. Lättmetall med mjuk beklädnad är ett annat alternativ.

//BB

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2010-01-19 20:21

Utvinklade var väl även AKG-1000 (hette dom det?). Sådana har jag haft på mig och blivit fotad på en hörslursträff. De såg nördigt ut...

/en john med en massa lurar som gärna lånar sina öron till behövande lurendejare

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2010-01-20 02:33

enJohn skrev:Utvinklade var väl även AKG-1000 (hette dom det?).

Och K 701...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-20 08:14

Även Stax har utvinklade lurar.
Bild
Ännu mera utvinklade var Stax Sigma.
Bild
MB Quart hade väl också lite utvinkling på några?
http://wiki.faust3d.com/wiki//index.php ... /_MB_Quart

Var visst svårt att länka direkt till bilderna på PMB!
Senast redigerad av RogerGustavsson 2010-01-20 12:55, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-01-20 11:36

BB skrev:

//BB

+1 :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-01-20 11:40

BB skrev:
RogerGustavsson skrev:
BB skrev: Den kommer att lanseras i två versioner, en med konventionell bygel och en mer öppen typ Jecklin Float, fast mer av typen "Ear speaker" för att få till ljudbilden. Den är alltså lite vinklad utåt för att ge en mer korrekt ljudbild från start så att säga.

Men även Jecklin Float är vinklade. Du menar kanske ännu mera vinklade?

Jecklin Float är som sagt vinklade. Deras vinkel är avpassad för deras driver-teknik och membranyta. Vi får lite annorlunda värden men det är inga stora skilnader.

//BB

Apropå anpassning, har du haft några tankar på speciell drivning t ex ? Jag tänker på någon speciell mixnings-/konverteringsteknik av den ursprungliga stereosignalen (som ju i regel är anpassad till högtalarlyssning) ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2010-01-24 08:32

i skrev:
BB skrev:
RogerGustavsson skrev:
BB skrev: Den kommer att lanseras i två versioner, en med konventionell bygel och en mer öppen typ Jecklin Float, fast mer av typen "Ear speaker" för att få till ljudbilden. Den är alltså lite vinklad utåt för att ge en mer korrekt ljudbild från start så att säga.

Men även Jecklin Float är vinklade. Du menar kanske ännu mera vinklade?

Jecklin Float är som sagt vinklade. Deras vinkel är avpassad för deras driver-teknik och membranyta. Vi får lite annorlunda värden men det är inga stora skilnader.

//BB

Apropå anpassning, har du haft några tankar på speciell drivning t ex ? Jag tänker på någon speciell mixnings-/konverteringsteknik av den ursprungliga stereosignalen (som ju i regel är anpassad till högtalarlyssning) ?

Det är inte osannolikt att jag tar tag i den biten men det blir sannolikt i en fas 2 efter det att arbetet med driver-enheterna vad avser finputsning och "final design" är avslutat.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-01-24 13:33

Max_Headroom skrev:
Lite åt det hållet. LTS hade för en massa år sedan en storhörlurstest. Där stog också lite om dom problem som finns vid hörlurskonstruktion och vad man måste ta hänsyn till.

Vore intressant att höra mer om de där problemen..!

Vad är det egentligen som hindrar att man inte i högre grad diy-ar lurar som man gör med högtalare...?

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2011-05-24 14:19

phloam skrev:Vad är det egentligen som hindrar att man inte i högre grad diy-ar lurar som man gör med högtalare...?

skulle tro det helt enkelt blir för pilligt. när avstånden är så små så krävs det väl en precision som är svår att uppnå hemma i garaget?

och jag skriver gärna upp mig liksom koffe som betatestare.
använder lurar ganska mycket i min vardag och svär på att vara så kritisk jag bara kan :)

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-05-24 19:59

Bra bump den här tråden hade jag missat!

Någon lycka med att hitta fabriker? Någon idé vad som behövs i förstärkarväg för dem?

Användarvisningsbild
mdr30

Inläggav mdr30 » 2011-08-11 00:32

Något nytt om Bo Bengtssons lurar?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2011-08-11 02:00

eller fristående högtalare :)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-27 09:51

någon som vet vad konstruktören heter bakom nya philipsen?

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-27 10:51

BB skrev:
Max_Headroom skrev:Jag skulle gärna se en lättviktsvariant med bågen i kolfiber.

Instämmer i att det är ett intressant men kanske lite dyrbart alternativ. Lättmetall med mjuk beklädnad är ett annat alternativ.

//BB

Ja vissa material låter ju mer high-tech än andra.

Men om målet är lättast och starkast så blir antagligen tunn kallvalsad stålplåt med minst en 800MPa hårdhet bäst.
Säg att den är några tiondelar tjock (0,3-0,6 mm något) och bockad i en U-form. Blir litet, smäckert, lätt och ultra-starkt.

Däremot ställer det ju en del krav på vilka maskiner som den som ska tillverka har.

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2012-10-29 23:40

KarlXII skrev:
Ragnwald skrev:Bra, här är två till.

John C Koss

Professor Dr. Fritz Sennheiser

Du glömde Dr. Lom Heard. :roll:

:lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-10-30 00:04

phloam skrev:Högtalarkonstruktörer finns det ju så man kan gödsla med dem här, men lurgubbar? lolwut? :)

Hörlurskonstruktörer är som högtalarkonstruktörer, men mindre.

Det är därför det är så svårt att se dem. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-10-30 00:25, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-30 00:09

Ja, var är de? 8) De är så små så de syns inte.

Visste ni att vi kanske har en av världens skickligaste hörlurskonstruktörer på forumet. Han är R&D Manager d v s totalansvarig för R&D på ett hörlursföretag som snart kommer upp i en omsättning på ½ miljard kronor/år på lurar och de kanske kommer upp till 1 miljard/år redan under nästa år :)

Häftigt va 8)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-10-30 00:24

petersteindl skrev:Ja, var är de? 8) De är så små så de syns inte.

Visste ni att vi kanske har en av världens skickligaste hörlurskonstruktörer på forumet. Han är R&D Manager d v s totalansvarig för R&D på ett hörlursföretag som snart kommer upp i en omsättning på ½ miljard kronor/år på lurar och de kanske kommer upp till 1 miljard/år redan under nästa år :)

Häftigt va 8)

Mvh
Peter

Är det Zound Industries det gäller?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-30 00:28

petersteindl skrev:Visste ni att vi kanske har en av världens skickligaste hörlurskonstruktörer på forumet.

En svensk eller...?? Skulle vara kul att prata lurar med denne någon!

Förresten (Koffe!) så lagade jag 5 st lurar på en gång häromkvällen så snart kanske det blir fetingtest av lurar av det mer ordinära slaget :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-30 01:16

Aerob skrev:
petersteindl skrev:Ja, var är de? 8) De är så små så de syns inte.

Häftigt va 8)

Mvh
Peter

Är det Zound Industries det gäller?

Zound Industries är ett spännande företag :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-30 08:26

Emrik skrev:
phloam skrev:Vad är det egentligen som hindrar att man inte i högre grad diy-ar lurar som man gör med högtalare...?

skulle tro det helt enkelt blir för pilligt. när avstånden är så små så krävs det väl en precision som är svår att uppnå hemma i garaget?

och jag skriver gärna upp mig liksom koffe som betatestare.
använder lurar ganska mycket i min vardag och svär på att vara så kritisk jag bara kan :)

Det finns de som gjort egna lurar, t.ex. Hanski's bandlurar på www.diyaudio.com

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-30 09:17

phloam skrev:
petersteindl skrev:Visste ni att vi kanske har en av världens skickligaste hörlurskonstruktörer på forumet.

En svensk eller...?? Skulle vara kul att prata lurar med denne någon!
Vad får dig att tro att du inte gjort det?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi