Efter att ha lyssnat i ett halvår i ett i princip omöblerat rum (förutom soffa) så känner jag att det är dags att ta det till nästa nivå genom att akustikbehandla rummet lite. Jag inser att mitt vardagsrum/kök med snedtak är långt ifrån optimalt ur akustiksynpunkt, men jag vill ändå försöka göra det bästa av situationen.
Mina planer är att införskaffa en stor, lurvig matta mellan soffan och högtalarna (eventuellt heltäckningsmatta), sätta upp akustiktavlor bakom soffan, samt sätta upp en gardin som ska kunna dela upp vardagsrum och kök när jag vill sätta mig ner och lyssna ordentligt eller kolla på en film. Jag har även tänkt att skaffa en mindre gardin vid andra högtalaren för att täcka för 2 stora fönster.
Jag har sett att det finns ljuddämpande gardiner, men blir lite osäker på vilka egenskaper tyget ska ha i det här fallet då det inte kommer finnas nån vägg bakom gardinen mot köket.
Jag har bara 1 granne och dom sover under mitt kök, skulle vara toppen om man kunde spela lite högre på kvällar/nätter även om jag förstår att det är svårt att veta då ljud verkar kunna sprida sig till grannar på alla möjliga sätt.
Jag bifogar en bild så ni får en uppfattning om hur rummet ser ut.
Alla tips uppskattas mycket!