celef skrev:jag pratade nyss med en gammal tant, hon hade lite problem med hörseln, hon hörde inte riktigt vad jag sa, hon bad mig att tala högre, då sa jag att det heter starkare, då undrade hon om jag va dum i huvet
Så ska beßervißrar tas!
Moderator: Redaktörer
celef skrev:jag pratade nyss med en gammal tant, hon hade lite problem med hörseln, hon hörde inte riktigt vad jag sa, hon bad mig att tala högre, då sa jag att det heter starkare, då undrade hon om jag va dum i huvet
hifikg skrev:celef skrev:jag pratade nyss med en gammal tant, hon hade lite problem med hörseln, hon hörde inte riktigt vad jag sa, hon bad mig att tala högre, då sa jag att det heter starkare, då undrade hon om jag va dum i huvet
Så ska beßervißrar tas!
Morgan skrev:Det brukar sägas att verkligt skickliga matematiker har gjort sitt när de fyllt 25. Med stigande ålder tappar de koncentrationsförmågan och vigheten i tanken. Men med hantverkare, exempelvis finsnickare, är det ju precis tvärtom; så länge handen är stabil och ögonen fungerar fortsätter de att växa sig skickligare.
Hur är det med högtalaringenjörande? Det handlar ju väldigt mycket både om att bygga upp en erfarenhetsbank, analysera grunderna i ljudåtergivning och psykoakustik (på en djupare nivå än att gå en kurs i T/S-parametrar och lära sig simulera lådor i Basta, tålmodigt mäta och testa och optimera, etc - men man är väl rimligen också ganska beroende av sina fysiska förutsättningar? Beethoven kunde komponera fantastisk musik trots att hörseln gav upp, men hur utvärderar man diskantåtergivning med öron som inte hör ett skvatt över 8kHz.
Har högtalarkonstruktörer bäst före-datum?
KarlXII skrev:Härligt att se dig här igen, Bosse!
KarlXII skrev:Härligt att se dig här igen, Bosse!
jonasp skrev:petersteindl skrev:KarlXII skrev:Härligt att se dig här igen, Bosse!
Jaa, gott att se dig. +100
mvh
Peter
Precis, välkommen åter!
celef skrev:Morgan skrev:Det brukar sägas att verkligt skickliga matematiker har gjort sitt när de fyllt 25. Med stigande ålder tappar de koncentrationsförmågan och vigheten i tanken. Men med hantverkare, exempelvis finsnickare, är det ju precis tvärtom; så länge handen är stabil och ögonen fungerar fortsätter de att växa sig skickligare.
Hur är det med högtalaringenjörande? Det handlar ju väldigt mycket både om att bygga upp en erfarenhetsbank, analysera grunderna i ljudåtergivning och psykoakustik (på en djupare nivå än att gå en kurs i T/S-parametrar och lära sig simulera lådor i Basta, tålmodigt mäta och testa och optimera, etc - men man är väl rimligen också ganska beroende av sina fysiska förutsättningar? Beethoven kunde komponera fantastisk musik trots att hörseln gav upp, men hur utvärderar man diskantåtergivning med öron som inte hör ett skvatt över 8kHz.
Har högtalarkonstruktörer bäst före-datum?
jag tror iö blir bättre och bättre med åren
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster