Moderator: Redaktörer
sebatlh skrev:Jag är kanske helt dum i huvudet nu, men kan man inte ha flera mindre rör istället för ett större men med bibehållen portarea?
Alltså, för att få mindre problem med turbulens. Reynolds tal säger ju, halva rördiametern tillåter dubbla gashastigheten för samma mängd turbulens.
Som alternativ till en slitsport då
DQ-20 skrev:sebatlh skrev:Jag är kanske helt dum i huvudet nu, men kan man inte ha flera mindre rör istället för ett större men med bibehållen portarea?
Alltså, för att få mindre problem med turbulens. Reynolds tal säger ju, halva rördiametern tillåter dubbla gashastigheten för samma mängd turbulens.
Som alternativ till en slitsport då
Jag kan inte uttala mig om huruvida du är dum i huvudet eller inte, men du tänker rätt i det här fallet.![]()
/DQ-20

Svante skrev:Reynolds tal gäller för strömningen inuti röret, och det gäller inte samma förhållanden utanför röret.
Svante skrev:Jag har fått för mig att det är turbulensen utanför röret som är det största problemet, vilket skulle göra att Reynolds tal för röret är mindre viktigt (men inte oviktigt).
Svante skrev:Alltför många trånga rör (modell sugrör och lite större) ger resistivt tillskott som gör behovet av lådvolym större.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Jag har fått för mig att det är turbulensen utanför röret som är det största problemet, vilket skulle göra att Reynolds tal för röret är mindre viktigt (men inte oviktigt).
Vad får dig att tro det?
/DQ-20
paa skrev:DQ-20 skrev:Svante skrev:Jag har fått för mig att det är turbulensen utanför röret som är det största problemet, vilket skulle göra att Reynolds tal för röret är mindre viktigt (men inte oviktigt).
Vad får dig att tro det?
/DQ-20
Jag tror som Svante pga avlösningsvirvlarna, som ju uppstår utanför porten, men ändå kan så totalt blockera flödet.
DQ-20 skrev:Svante skrev:Jag har fått för mig att det är turbulensen utanför röret som är det största problemet, vilket skulle göra att Reynolds tal för röret är mindre viktigt (men inte oviktigt).
Vad får dig att tro det?
DQ-20 skrev:...
Problemet är att jag inte är intresserade av vad ni tror utan vad ni vet. Eller andra vet.
...
DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Mata och 18 gäster