Bygga om soffa till bredbandig basabsorbent?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikeb

Bygga om soffa till bredbandig basabsorbent?

Inläggav nikeb » 2012-11-03 11:07

Jag har som nästan alla längre RT60 i basen än i diskanten. Jag har nu fyllt min ena soffa, den i sweetspot med isolering inkapslat i tyg. Djupet är upp till 60 cm i ryggstödet och det är tänkt att fungera som en bredbandig basabsorbent som dämpar efterklangen i basområdet. Den diskant som letar sig in under soffan har redan tidigare till stor del absorberast av soffan själv och ryamattan. Det är den röda soffan i bilden. Länk till bilden är denna.

http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=15264

Jag har dock en till soffa som jag funderar att göra absorbent av. Det som får mig att tveka är att den står framför mig till höger och skymmer ena subben. Den skulle alltså käka basljud från subben som ännu inte har kommit fram till sweetspot. Visserligen så viker sig subbens (under80 hz) ljudvågor lätt runt soffan men jag funderar ändå på om det är så bra att ta bort bas redan innan den kommit fram till lyssnaren?

Det är ju inte direktljudet men till skillnad från mellanregister och diskant så kanske man vill ha med "all basen" i första vändan om ni fattar vad jag menar och sedan dämpa bort den när den är påväg tillbaka efter studs i bakvägg?

Visst det är bara att bygga och prova men jag vill veta om jag tänker rätt eller fel innan jag investerar pengar och tid.

Tack för ordet!

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-11-03 21:06

Om du har gott om headroom i det lägre registret kan du ju i så fall bara dra upp volymen för subben några dB om den skulle påverkas hörbart.

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-11-03 21:34

Jo headroom i basen har jag trots att jag "bara" har Ino profX-2 i basen och delar mina frontar vid 80 hz. Frontarna säger stopp långt innan basarna. I mitt ino-filtret kan jag ju justera basarnas volym separat så det borde inte ställa till något problem.

Återgå till DIY-forum