Prisvärd högatalarkabel

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Karvid

Prisvärd högatalarkabel

Inläggav Karvid » 2005-09-02 09:59

Kanske ett kärt ämne ... :lol:

Jag funderar nu på att uppgradera mina högtalarkablar..
Jag spelar just nu med "lånade" Jorma Design #1 (referenskablar).
Dessa innehåller inte mer detaljer än mina egentillverkade kablar, har dessutom samma karaktär (vilken passar fint i min anläggning) MEN den stora skillnaden är djupet och storleken på ljudbilden som växer ganska ordentligt med Jormas kabel.

Tyvärr är denna kabel utanför min budget. Finns något alternativ som inte är lika kostsamt (note: LTS-kabel har provats!).

Förslag till prisvärt kabel? :wink: Med ÖPPEN, LUFTIG, detaljrik ljudbild? :roll:
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
i

Re: Prisvärd högatalarkabel

Inläggav i » 2005-09-02 12:41

Karvid skrev:Kanske ett kärt ämne ... :lol:

Jag funderar nu på att uppgradera mina högtalarkablar..
Jag spelar just nu med "lånade" Jorma Design #1 (referenskablar).
Dessa innehåller inte mer detaljer än mina egentillverkade kablar, har dessutom samma karaktär (vilken passar fint i min anläggning) MEN den stora skillnaden är djupet och storleken på ljudbilden som växer ganska ordentligt med Jormas kabel.

Tyvärr är denna kabel utanför min budget. Finns något alternativ som inte är lika kostsamt (note: LTS-kabel har provats!).

Förslag till prisvärt kabel? :wink: Med ÖPPEN, LUFTIG, detaljrik ljudbild? :roll:

Själv kör jag med 10mm2 massiv starkströmsledning. Den räcker "långt" s a s och är dessutom väldigt stabil. Ingen risk för distorsion pga att kabeln rör sig.
Dessutom får man gratis styrketräning när man tvinnar den.
Mundus Vult Decipi

Miles

Inläggav Miles » 2005-09-02 16:35

Supra 3.4S är väl helt ok. Pris 90 spänn metern har jag för mig.

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-09-02 17:41

Jag skulle om jag vara du ta hem en polare och köra lite blindtest mellan jorma-kabeln och några andra billiga varianter och se om det verkligen är en prismotiverad skillnad? De flesta här brukar ju satsa genomgående på transparens och verkar också föredra EKK. Själv kör jag vanlig noname-högtalarkabel, inköpt på Ljudia för 50:- metern eller något. Låter alldeles utmärkt.

Miles

Inläggav Miles » 2005-09-02 17:46

Håller med Labrat till fullo.

Användarvisningsbild
Karvid

Inläggav Karvid » 2005-09-02 19:23

:lol:
Ett lyssningstillfälle är inbokat i helgen med audiophile..

Jag har nu hemma :
8O Egen kabel (flätad blandning koppar och silver, enbart solida enkelledare, teflonisolerade individuellt, 95%-ig skärm)
8) EKK (tvinnad)
:roll: LC Audio kabel (TEFLAR 2)
:wink: Jorma Design nr.1
:lol: Audioquest Pikes Peak

:P Vad som kan konstateras vid en snabb genom lyssning att samtliga låter bra !!! Vissa har lite större ljudbild (3D), andra har mer eller mindre dämpad diskant.. Men det är inga avgrundsskillnader vi talar om.
... mycke ska man höra!

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-09-02 19:50

Får man gissa på hur man tror det kommer sluta ? Tror det blir följande rangordning...

1.Egen kabel (flätad blandning koppar och silver, enbart solida enkelledare, teflonisolerade individuellt, 95%-ig skärm)
2. EKK (tvinnad)
3. LC Audio kabel (TEFLAR 2)
4. Jorma Design nr.1
5. Audioquest Pikes Peak

Användarvisningsbild
pgv

Inläggav pgv » 2005-09-05 10:13

Hej
Har nyligen själv byttat från Taralabs klara till Supra rondo 4x2,5. Supran är luftigare och klarare... En anledning till att jag bytte var att jag läste att NHT XD den nya högtalaren som verkar häftig, använder Supra rondo. Sen var det ju en billig kabel. Du kan ju testa.

Per

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-09-05 11:21

Prova gärna Siltech.

Själv använder jag en biwire-kabel från VDH: teatrack.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Återgå till Köpråd