Behringer inuke dsp eller mini- dsp ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

1. Ingen aning
9
26%
2. Mini dsp med externt slutsteg mest prisvärt
15
44%
3. Behringer Inuke dsp mest prisvärt
7
21%
4. Andra alternativ- motivera !
3
9%

Antal röster : 34

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-28 19:31

Eftersom en hel del verkar ha beställt Behringers inuke dsp slutsteg och kanske dessutom sitter med mini- dsp med externt slutsteg så undrar jag vilken version som egentligen är bäst: du kan köpa en behringer inuke 1000 dsp för 2100 :- , få 500 watt i stereo i 4 ohm och dessutom en rätt avancerad digital peq med aktivt filter med 48 db oktav.

Detta var en utopi för bara något år sedan.

Frågan är om kvaliteten är någe' bra då för att driva subbasar ? Är det fortfarande mest prisvärt med en mini- dsp och en t- amp e 800 ?

Välkomna med synpunkter !

Här är behringer inuke dsp i funktion:

JonasW skrev:
Richard skrev:
JonasW skrev:Startade upp steget på skrivbordet & passade på att uppdatera firmware så att allt är redo sen.

Tycker att inställningsmöjligheterna är riktigt goda. Det enda som är lite synd är att lägsta högpass är 20Hz. Så det får jag köra utan.

Samma sak gäller peq:n, 20Hz som lägsta ingreppsfrekvens. Nu gör inte det något för min del då jag inte har problem under 25Hz.

I övrigt så lever den om för mycket för att ha i samma rum som man ska spela i. Antingen får man byta fläktar eller göra som jag, ställa den i ett annat rum.

Vilken branthet har peq: en ?

Kan du tex plussa på med 4 db vid 24 hz, ta ned en rumsresonans vid 60 hz med minus 5 db, och dra ned nivån med 10 db vid 20 hz för att minska konrörelserna ?

Duger detta?

Säg till om du vill att jag ska testa annorlunda/något mer så kanske jag har tid att fixa det.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-10-28 20:44

Man kan ladda ner iNuke programvaran och leka med den för att se vad som går att göra även utan att ha steget inkopplat. Jag tycker personligen det var mycket mer lättkonfiguerat än miniDSP.

Det enda som gör att jag inte slår till direkt är fläkten på iNuke:n.

Sedan kanske man skulle kunna tänka sig bara DSPdelen för 500 eller något om man fick göra sig en önskeprodukt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-10-28 22:25

Men kan du bygga ett tvåvägsfilter?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-28 23:07

kan man synka klockorna i stärkarna med varandra när dom används ihop för flervägare? annars kan det väl gå vilt till i fasresponserna?
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-29 06:36

celef skrev:kan man synka klockorna i stärkarna med varandra när dom används ihop för flervägare? annars kan det väl gå vilt till i fasresponserna?

Det där är en intressant fråga.

Tänk dig en trevägare, digitalt kompenserad med dsp- teknik med branta filter och precis den frekvensgång du vill ha. :)

Allt detta för 6300:- ( inuke 1000 dsp * 3 ).

Jag antar att du nog måste mäta upp fasen vid en sådan användning.
Och att resultatet säkert skulle kunna bli väldigt bra.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-10-29 06:45

Jag röstade på annat.
Det jag använder själv, är en Behringer DCX2496 Delningsfilter/PEQ.
Till detta kör jag med externt slutsteg.
Jag gillar DCX pga ett enkelt handhavande och bra inställningsmöjligheter.
Man kan köra LP, HP och BP samtidigt, och de kan alla tidskorrigeras sinsemellan.
Vidare går det att få DCX att låta bra även när den går i fullregister.

:)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-29 07:40

nadifierad skrev:Jag röstade på annat.
Man kan köra LP, HP och BP samtidigt, och de kan alla tidskorrigeras sinsemellan.

Använder du dcx som komplett försteg, med dac och volymreglering också ?
Eller kör du med ett separat försteg ?

Tja, du har nog rätt i att om du kör med flera inuke slutsteg så blir det ett väldigt micklande med inställningarna i flera burkar. Bättre då att ha en enda dsp- burk. Kanske....

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-29 07:42

PappaBas skrev:Man kan ladda ner iNuke programvaran och leka med den för att se vad som går att göra även utan att ha steget inkopplat. Jag tycker personligen det var mycket mer lättkonfiguerat än miniDSP.

Det enda som gör att jag inte slår till direkt är fläkten på iNuke:n.

Sedan kanske man skulle kunna tänka sig bara DSPdelen för 500 eller något om man fick göra sig en önskeprodukt.

Fläkten går väl att byta ut och att modifiera själva pappkåpan ? Med iofs. tråkigt att behöva förstöra garantin då. :(

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-10-29 08:20

celef skrev:kan man synka klockorna i stärkarna med varandra när dom används ihop för flervägare? annars kan det väl gå vilt till i fasresponserna?

hur menar du nu ? om du gått från digitala domänen till analoga via dacen (alltså efter dsp).är ju fasen lika, förutom då ev beräkningstid för respektive utgång men man brukar ju kunna ha en.programmerbar dealy på varje.utgångskanal.oxå.

i den digitala doämnen brukar det finnas ett antal klocksignaler men.ofta är det någon.foem av masterclock son.driver det.mesta.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-10-29 10:05

Richard skrev:
nadifierad skrev:Jag röstade på annat.

Använder du dcx som komplett försteg, med dac och volymreglering också ?
Eller kör du med ett separat försteg ?

Tja, du har nog rätt i att om du kör med flera inuke slutsteg så blir det ett väldigt micklande med inställningarna i flera burkar. Bättre då att ha en enda dsp- burk. Kanske....

Jag använder den som dac och digitalt försteg. Volymregleringen görs analogt på de 6 analoga utgångarna.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-10-29 10:13

Har iNuken möjlighet att importera mätningar från tex REW?

En av miniDSPns fördelar är ju att man kan få en utgångspunkt i sina ingrepp genom att importera en mätning från REW.

iNuken har kanske ett eget mätsystem?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
lgs

Inläggav lgs » 2012-10-29 11:18

En nackdel som blev en "deal-breaker" för mig är att inuke'ns dsp bara arbetar ner till 20Hz.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-29 11:52

bomellberg skrev:Har iNuken möjlighet att importera mätningar från tex REW?

En av miniDSPns fördelar är ju att man kan få en utgångspunkt i sina ingrepp genom att importera en mätning från REW.

iNuken har kanske ett eget mätsystem?

Det vore intressant att veta.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-29 11:56

lgs skrev:En nackdel som blev en "deal-breaker" för mig är att inuke'ns dsp bara arbetar ner till 20Hz.

..fast du kan ändå tex " krana " på 7 db vid 22 hz om du har en subbas som faller av där, samt minska signalen 10 db vid 20 hz för att minska konrörelserna...... Men det är sant, du kan inte plussa på vid 16 hz och minska konrörelserna vid 12 hz om du har ett värstingsystem.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-10-29 12:10

En liten iakttagelse bara...
Folk köper lösa dac'ar, försteg, slutsteg och dsp för ansenliga summor.
Hur ska den här lilla saken kunna tävla i samma liga öht?
Även om den kan vara mkt prisvärd så finns det ju en gräns för hur mkt den klarar av att prestera.

Så, vill man ha en billig allt-i-ett produkt så är det säkert ett starkt kort.
Vill man å andra sidan börja jaga finliret så tror jag den faller till föga.
Det känns lite som "öppet mål"...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-10-29 16:32

markusA skrev:En liten iakttagelse bara...
Folk köper lösa dac'ar, försteg, slutsteg och dsp för ansenliga summor.
Hur ska den här lilla saken kunna tävla i samma liga öht?
Även om den kan vara mkt prisvärd så finns det ju en gräns för hur mkt den klarar av att prestera.

Så, vill man ha en billig allt-i-ett produkt så är det säkert ett starkt kort.
Vill man å andra sidan börja jaga finliret så tror jag den faller till föga.
Det känns lite som "öppet mål"...

Sant. Men det är ändå intressant att få reda på hur bra grejorna är. Betänk att minidsp: n också är en extremt billig instegsprodukt som folk ändå verkar vara nöjda med. :wink:

...och tekniken går framåt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-29 17:12

rikkitikkitavi skrev:

hur menar du nu ? om du gått från digitala domänen till analoga via dacen (alltså efter dsp).är ju fasen lika, förutom då ev beräkningstid för respektive utgång men man brukar ju kunna ha en.programmerbar dealy på varje.utgångskanal.oxå.

i den digitala doämnen brukar det finnas ett antal klocksignaler men.ofta är det någon.foem av masterclock son.driver det.mesta.

jag kan ju inte detta så min oro kanske är obefogad, men det är just olika beräkningstider för de olika registena som jag undrar över, jag tror att en apparat för hela arbetsuppgiften är bättre
Bikinitider

Användarvisningsbild
nisselause

Inläggav nisselause » 2012-11-05 13:42

Hej Allihop!

Första inlägget här!
Detta är en kanske en kapning av tråden men har med inuke att göra, så jag frågar..

Jag står i tankarna att bygga 2 passiva subbar med xxls 12" och ett iNuke 6000dsp.
Min fråga är som följer. På mitt Integra 70.3 så har jag 2 sub utgångar. Vilket är bästa sätt att koppla detta på?

1.Ska jag köra på utgång sub 1 endast och driva subarna i stereo på steget.
2. Endast sub1 utgång brygga iNuke och köra subbarna (jag vet att det har med ohm tal på element men men..)
3. Ska jag köpa 2 mindre iNuke steg istället och ha ett steg per sub och använda båda sub utgångarna på Integran?
4. ska jag köpa 2 steg utan dsp och ta detta i Integrans EQ?
5. Kan man köra subutgång 1 på vänster kanal och subutgång 2 på höger utgång om man kör ett iNuke 6000?

Hoppas att ni förstår vad jag menar och jag vet att sista frågan är helt galen o att jag antagligen framstår som en idiot, men jag tycker någonstans att höger och vänster front står olika och kan skicka helt olika infomation så varför skulle detta inte fungera. Jag vill gärna utnyttja båda subutgångarna för jag skulle vilja prokalibrera systemmet. Och jag föreställer mig av någon snledning att detta underlättas om man separerar subbarnas signaler...

hoppas ni orkar svara..

Sen en liten fråga till xxls 12" är det den bästa allround elementet för sub i fråga om pris/prestanda. Jag kollar 70-80% film och vill ha djupare bas med dröm om neråt 20hz helst under utan att bygga lådor på 200liter...har inte plats för detta (inget dedikrerat lyssningsrum)..går det att få för typ 2200kr per element?

tack och sorry för kapning!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-06 07:25

Hej nisselause !

Jag tror att båda sub- utgångarna på din receiver är kopplade i mono. Enda sättet att få ut en äkta stereosignal till basarna är att köra via pre- out, om din receiver har det. Då kan du inte använda det inbyggda lågpassfiltret i din integra. Inuke dsp modellerna har dock processor med inbyggda filter i äkta stereo med två slutstegskanaler så då kan du koppla båda subbasarna till var sin kanal och driva dem i stereo.

Peerless xxls element är väldigt bra för pengarna om du frågar mig.

Alltför små lådor till 12' or gör att du måste ha ett krökt basreflexrör som blir ganska långt.

Användarvisningsbild
nisselause

Inläggav nisselause » 2012-11-06 10:59

Hej Richard,

Jag har inte tänkt driva dem i stereo utan jag vill kunna driva subbarna separat eftersom om jag driver dem på varsin subbutgång så kan jag kalibrera dem individuellt i Audessey, vilket jag tror är ett lyft.
Var inne på Behringers hemsida och tittar man på baksidan så ser man att inputs o outputs benämns som channel A o B. Vilket som du säger innebär att man kan skicka olika signaler till de olika kanalerna. Det låter som att detta är en bra subbstärkare. Däremot undrar jag om 2st xxls (och i framtiden 4st) klarar att drivas av NU3000 istället för 6000?

sorry igen för mina kapningar av denna intressanta tråd..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-07 07:55

nisselause skrev:Hej Richard,

Jag har inte tänkt driva dem i stereo utan jag vill kunna driva subbarna separat eftersom om jag driver dem på varsin subbutgång så kan jag kalibrera dem individuellt i Audessey, vilket jag tror är ett lyft.
Var inne på Behringers hemsida och tittar man på baksidan så ser man att inputs o outputs benämns som channel A o B. Vilket som du säger innebär att man kan skicka olika signaler till de olika kanalerna. Det låter som att detta är en bra subbstärkare. Däremot undrar jag om 2st xxls (och i framtiden 4st) klarar att drivas av NU3000 istället för 6000?

sorry igen för mina kapningar av denna intressanta tråd..

Jag är osäker på om audessey fungerar i basområdet, men jag kan ha fel.

Jag skulle också tro att NU3000 klarar att driva 4 xxls högtalare utan problem. Och jag skulle undvika seriekoppling, har provat parallell mot serie med xxls element nyligen, och parallell lät, trots den låga impedansen på 2 ohm klart tydligare med bättre kontroll på konerna, även då jag spelar lågt.

Användarvisningsbild
nisselause

Inläggav nisselause » 2012-11-08 01:08

Jag kan styra eq på varje kanal individuellt. Kan boosta ända ner till 20hz på subwoofer kanalen om jag inte minns fel. Sen ska jag prokalibrera systemet när jag byggt klart det som är planerat o då går man in och styr varje kanal..
Låter bra med NU3000 men det skiljer typ 1000 kr inkl. moms mellan dem och köper man 6000 så har man för framtiden eller så det kanske räcker till att driva en 18" när man kommer dit...

Tack att du svarar trotts att jag har totalt highjackat denna tråd...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-11 11:06

nisselause skrev:Jag kan styra eq på varje kanal individuellt. Kan boosta ända ner till 20hz på subwoofer kanalen om jag inte minns fel. Sen ska jag prokalibrera systemet när jag byggt klart det som är planerat o då går man in och styr varje kanal..
Låter bra med NU3000 men det skiljer typ 1000 kr inkl. moms mellan dem och köper man 6000 så har man för framtiden eller så det kanske räcker till att driva en 18" när man kommer dit...

Om du skall ner i inra träsket så får du nog titta efter en annan dsp.
Se skulle jag vlja se lite mätningar på hur dspn i inuke presterar och då inte dom som inuke visar.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-11-11 16:38

boom skrev:
nisselause skrev:Jag kan styra eq på varje kanal individuellt. Kan boosta ända ner till 20hz på subwoofer kanalen om jag inte minns fel. Sen ska jag prokalibrera systemet när jag byggt klart det som är planerat o då går man in och styr varje kanal..

Om du skall ner i inra träsket så får du nog titta efter en annan dsp.
Se skulle jag vlja se lite mätningar på hur dspn i inuke presterar och då inte dom som inuke visar.

Det vore intressant. Mäter och låter det bra så är det kanske ett fynd.

Användarvisningsbild
nisselause

Inläggav nisselause » 2012-11-12 15:32

"Om du skall ner i inra träsket så får du nog titta efter en annan dsp.
Se skulle jag vlja se lite mätningar på hur dspn i inuke presterar och då inte dom som inuke visar".

Jag håller med om att när jag kommer så långt att jag ska in i infra träsket så kopplar jag bort den inbyggda dspn och kör någon annan variant. Men för de 2 subbarna med xxls 12" så borde ju den eq som sitter antingen i Inuke eller i min Integra gör jobbet för xxls spelar väl inte särskilt mycket nere under 20hz eller? (jag bygger lådor nu på ca 61l styck netto) sen har jag inte provat ev. rumsstöd vilket inte borde vara så stort eftersom det är ett tv rum i öppen planlösning..

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-11-12 19:24

Vad har detta med DIY att göra?

Ska jag flytta tråden till teknikdiskussionen kanske??!! :x
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till DIY-forum