LTS rekade produkter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mickhe

LTS rekade produkter

Inläggav mickhe » 2005-09-01 11:55

Hej, jag har i en annan tråd haft en diskussion angående de produkter som LTS rekar och att flera av dom inte går att köpa nya...

Vi är överens om att många fabrikat ofta byter produkter och även produkters innehåll...och det får vi bara tugga i oss...

Det jag då ville få ett svar på var följande funderingar:

-Har LTS produkter som är testade och är "OK" men som inte har kommit in på listan ännu?

-Vad testas nu och när kan vi förvänta oss uppdateringar av listan?

-När kom det senast i en ny produkt på listan?

Tack på förhand

/Micke

Användarvisningsbild
Audix

Re: LTS rekade produkter

Inläggav Audix » 2005-09-01 15:40

Micke, vad man lätt glömmer är att alla aktiva i LTS gör det på frivillig basis och på den lilla extra tid man har utöver arbete, familj, vänner, hobbies, etc. Det innebär att saker och ting tenderar att göras klumpvis och kan dröja.

Alla är mycket välkomna att själva ta tag i det man tycker går för långsamt och/eller görs för lite av.

Därav är det väldigt svårt att svara på dina frågor då det varierar oehört. (Nu har vi ju turen att ha såväl testansvarige inom LTS (Johan Lindroos) samt tekniksektionsansvarige (IÖ) här på faktiskt, så kanske får vi en kommentar från dem.)

Det senaste tillskottet på rekommenderat-listan är såvitt jag vet Pioneer 668. Innan dess var det Rotel RB-1080/1090.

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-01 16:02

Audix,

förstår och gillar tanken på att folk prioriterar annat än hifi på sin fritid.

Frågan var i all välmening och en undran från en novis.

Men om man vill rekommendera produkter och har en lista för det så tycker ju jag att dom ska vara aktuella på något sätt.

Men som du säger...det finns ju andra på forumet som kanske vet mer om hur det ligger till.

/Micke

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-09-01 16:16

Många av produkterna rör sig ju på begagnatmarknaden, så det vore ju trots allt dumt att ta bort några grejor från listan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-01 16:19

Håller med...Har inte på något sätt menat att dom ska bort...men tycker fortfarande att det saknas nya produkter...

Men svar kommer nog från någon med koll på detta...

/Micke

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-09-01 16:30

Micke, med all respekt, jag tror inte du inser vad det skulle innebära i tid om man skulle ha en uppdaterad rek-lista över produkter som alltid finns nya att köpa.

Titta på livslängden av de flesta hifiprodukter idag. Titta sedan på utbudet. Tänk sedan på hur det kommer sig att så få produkter har klarat sig in på rek-listan.

Det innebär att det inte finns en praktiskt möjlighet att några få frivilliga kan göra detta utan det skulle krävas någon eller några på heltid och det har inte en förening råd med.

Men som sagt, Pioneer 668 är ju ett lysande exempel. Det "upptäcktes" i princip samtidigt som den lanserades och finns fortfarande att köpa. Frågan är bara hur länge till... :roll:

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-01 17:14

Audix,

jag har ingen aning om detta...kan dock tänka mig att det tar en jävla massa tid. Vet du hur lång tid dessa tester tar?

Som sagt...livslängden får vi tugga i oss...inte mycket att göra åt...

Som sagt...jag har ingen aning hur mycket tid detta tar...men som ideel förening har ju LTS till syfte att "Sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning". Det är väl därför denna lista finns?

Så tillbaka till de frågor jag ställde:

-Har LTS produkter som är testade och är "OK" men som inte har kommit in på listan ännu?

-Vad testas nu och när kan vi förvänta oss uppdateringar av listan?

-När kom det senast i en ny produkt på listan? Denna har jag fått svar på...en följdfråga är NÄR kom senaste produkten in på listan?

/Micke

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-09-01 17:25

Hej Micke!

LTS tekniska sektion testar kontinuerligt olika produkter. Bara en liten andel befinns vara så goda återgivare att de förtjänar att omskrivas. En ännu mindre andel förtjänar en plats på listan. Genom att läsa testerna i MoLt kan man bilda sig en uppfattning om man kan leva med de ibland ganska små fel som gör att en produkt inte blir rekommenderad. Listan uppdateras alltså om och när en riktigt god återgivare hittas. Det händer tyvärr ganska sällan, och till råga på allt verkar tillverkarna ha en ovana att lägga ner produktionen av apparater som är riktigt goda. En misstanke är att de kanske konkurrerar ut andra, dyrare produkter i deras sortiment. Jag vill minnas att rekommendationen av Pioneer 668 gjordes för ett drygt år sedan. Tiden går dock snabbt, så helt säker är jag inte. Rotel-förstärkarna har funnits en längre tid på listan. Enligt planerna blir det publicering av åtminstone en test i det kommande numret av MoLt.

Hoppas du blev hjälpt av detta! Kanske vill någon ur tekniksektionen (Johan eller Ingvar) komplettera med ytterligare information?

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-01 17:40

Pekka,

tack för information och svar.

Så om jag fattar dig rätt så skulle det kunna finnas en "nästan" rekad lista...med produkter som endast har mindre fel i dessa lyssningstest...samtidigt som det skulle kunna finnas en lista med produkter som inte var i närheten av att klara dessa lyssningstester...

Dessa listor vore rolig att få del av...går det?

Detta gör det ju nästan omöjligt för mig som novis att hitta rätt...trots karta...

Som det ser ut nu så är ju Rotel den som ska applåderas då dom verkar ha långa produktionscykler...

/Micke

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-01 17:48

Micke - det är nog sådan information som man bör vara medlem för att få ta del av. LTS är trots allt inte ett statligt verk för upplysning av allmänheten, något skall man få ut extra av att vara med...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-01 17:57

Nattlorden:

Trodde ett av syftena var att "På olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen."

Men självklart ska medlemmar få del av dessa lyssningtester tidigare än vi andra...

Såg ju också att redan flera produkter på den rekade listan inte helt uppnår alla krav men ändå finns med....så det var med anledning av det jag undrade.

Men nu vet jag ju vad som gäller...

/Micke

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-01 18:11

Micke - ta inte vad jag sade som någon sanning, jag talar inte för LTS... jag förde mest fram det som varande troligen så.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-01 18:15

Nattlorden:

OK...då väntar jag på sanningen.... :)

/Micke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-01 19:24

Man måste inte vara medlem i Ljudtekniska Sällskapet för att läsa på deras hemsida!

www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-01 19:39

Roger,

nu har du missat lite...men tack för tipset

/Micke

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-02 15:36

Vänner,

tror vi stänger denna tråd då det inte verkar finnas nåt intresse för att besvara mina frågor....

Får försöka hitta svar på annat håll...

Tjing

/Micke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-02 16:11

Vet inte riktigt vad du vill ha svar på... Det finns en lista, den med rekommenderade produkter. Tydligen vill du veta något mer. Någon lista med "nästan rekommenderade produkter" har aldrig funnits vad jag vet. Ej heller har det presenterats "icke godkända produkter" i listform. LTS är ju ingen "testförening" som många tycks tro. Har jag missuppfattat dig?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-02 16:25

mickhe skrev:tror vi stänger denna tråd då det inte verkar finnas nåt intresse för att besvara mina frågor....
Inget intresse? Maken till fräckhet har jag sällan skådat!! 8O Du har fått flera svar, självaste ordföraren i LTS har skrivit i tråden och ändå säger du att det inte finns nått intresse. Skäms!!
Class only looks like arrogance from below.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-09-02 16:45

Rydberg skrev:
mickhe skrev:tror vi stänger denna tråd då det inte verkar finnas nåt intresse för att besvara mina frågor....
Inget intresse? Maken till fräckhet har jag sällan skådat!! 8O Du har fått flera svar, självaste ordföraren i LTS har skrivit i tråden och ändå säger du att det inte finns nått intresse. Skäms!!
Illa vald formulering, håller jag med om. Men du kan nog släcka ett par cylindrar, Rydberg, så uppsåtet knappast lär varit så ont.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-09-02 16:45

Svaren kräver ju bara ja, nej, datum och eventuellt produktnamn...varför krångla till det ?

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-02 19:06

Rydberg...som jag läste en gång...."Never argue with idiots. They will drag you down to their level and then beat you with their experience!"

Och som ordföranden skrev...så bad han testansvariga ( JL och IÖ ) att komplettera om det fanns ny info...och det är inte gjort så det är väl inte mycket mer att snacka om...

Har aldrig frågat för att sätta nån på pottan...men du Rydberg vill verkligen sitta där...jag har ingen koll alls på hifi och trodde jag hade hittat till någon med "kartan"...så det är endast nyfikenhet som fått mig att glutta och fråga här...

För att inte glömma vilka syften LTS har...så kopierar jag in dom:

Ljudtekniska Sällskapet är en ideell, från kommersiella intressen fristående förening med syfte att
Främja en ljudteknisk utveckling med högre ljudåtergivningskvalitet som mål
Verka för uppkomsten av bättre och mer prisvärd ljudteknisk utrustning
Sprida kunskap – baserad på objektivt verifierbara fakta med tonvikt på återgivningsförmågan – om ljudteknisk utrustning
Hjälpa medlemmarna att upptäcka bra musik och bra musikinspelningar
Medverka till utbyte av erfarenheter av musik och ljudteknik mellan medlemmarna
Anordna medlemsmöten om musik och ljudteknik
På olika sätt bidra till en fri och öppen debatt om musik och ljudteknik, såväl inom som utanför föreningen

Utge en medlemstidskrift
Sprida information via övriga lämpliga medier som exempelvis Internet.

Tack för kaffet...

/M

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-09-02 19:25

Jag reagerade på din ogenerösa attityd. Skulle aldrig själv kommit som nybörjare och häva ur mig dylika formuleringar, särskilt inte då folk försökt att förklara hur det ligger till med listan och varför den ser ut som den gör. Om du nu menade nått annat än vad jag uppenbarligen reagerade på så varför inte skriva det då istället för att insinuera att jag skulle va en idiot? :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-02 19:46

Jag har för mig att det finns ett fint forum som LTS håller i. Jag har också hört att det är lite dålig fart där, iaf jämfört med här. :wink:

Så då kanske det vore en god gärning att framföra synpunkterna om rek-listan där, så kanske man kan få bättre gehör för dem?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-03 08:46

Rydberg: Och jag som trodde du var nybörjare....ber om ursäkt. Det andra har jag redan svarat på.

Vee-Eight: Det finns det...tar frågan dit...Tack för tipset.

/Micke

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-09-03 11:17

mickhe skrev:Rydberg: Och jag som trodde du var nybörjare....ber om ursäkt. Det andra har jag redan svarat på.

Vee-Eight: Det finns det...tar frågan dit...Tack för tipset.

/Micke

Man ser ganska fort vem som varit på forumet en liten tid... exempelvis just Rydberg har:

Från: Linköping

Skrivet under sitt namn (till vänster). Det bärjar för att han varit ganska aktiv här i ca 2år, vilket är Faktiskt.se's totala livslängd om jag inte missminner mig. Du reggade dig för en månad sedan och är inte uppe i hundra inlägg...

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-03 15:29

En lustig grej med LTS-listan är att den inte innehåller en enda integrerad förstärkare (bara stereoreceiver, ett idag i den kommersiella världen nästan utdött fenomen) och så för- och slutsteg förstås. En annan grej är att den enda rena (och integrerade) cd-spelare som finns har idag så pass många år på nacken att antalet fortfarande välfungerande exemplar (mekaniskt var det inte direkt någon stridsvagn) torde vara ganska litet. (Dock finns ett exemplar hos mina föräldrar faktiskt!). 8)

Inte sagt att man måste ha en integrerad förstärkare, men för många kan det nog upplevas som den mest ideala lösningen. Inte heller sagt att en cd-spelare per definition är bättre än en dvd-spelare, men exempelvis för dvd-spelare generellt (även 668:an) mer mekaniskt oljud än rena cd-spelare.

mickhe: Mitt tips, lyssna på lite olika prylar, utanför och innanför LTS-listan, och skapa din egen uppfattning!

:)

Användarvisningsbild
mickhe

Inläggav mickhe » 2005-09-04 14:17

Jocke...jag är så dum...och jag fattar noll av ditt inlägg.

/Micke

Återgå till Generellt om hifi