Hur säkra tillväxten av hifiintresserade?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-04 19:41

Mats skrev:
Panelguy skrev:
celef skrev:min erfarenhet är att intresset för kvalitativ ljudåtergivning i hemmet är ytterst låg bland folk

tvapparater däremot verkar folk jäkligt intresserade av, och dom verkar få vara hur stora som helst

folk har även väldigt stora datoranläggningar, ofta riktigt feta altare

stereon har längre inget utrymme

Jag får nog hålla med där. Det tycks som om väldigt få idag har tid och lust att sitta ner i sweetspot och lyssna på musik. Av de jag känner som är/har varit musikintresserade och har råd att köpa en anläggning av bättre sort står små minianläggningar från Siba :( . Bara det låter är man nöjd :wink:

Om en anläggning bara kan generera en god musikalisk upplevelse om man sitter i sweetspot, har jag full förståelse för att få är intresserade...

:D Right on spot.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-04 20:11

+1
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-11-04 20:50

Min anläggning kan ge en helt okey musikalisk upplevelse utifrån köket men vill jag verkligen lyssna på musik sitter jag i sweetspot. Går jag på konserthuset sitter jag heller inte på en balkong vid sidan av scenen.
Beror väl på vilka krav man har på "god musikalisk upplevelse" :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-04 20:55

Endast det bästa är gott nog. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-04 20:56

phloam skrev:Cykla runt på stan med ett par Jecklin Float, det kanske skulle få en o annan att reagera :D

Om rätt person gör det så skulle Jecklin Float sälja som smör i ett halvår och sedan skulle vi andra kunna köpa dem riktigt billigt på loppisar eller hitta dem i containrar, jämför Canada Goose jackor och dylikt *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2012-11-04 21:24

hifikg skrev:[snip]

Om rätt person gör det så skulle Jecklin Float sälja som smör i ett halvår och sedan skulle vi andra kunna köpa dem riktigt billigt på loppisar eller hitta dem i containrar, jämför Canada Goose jackor och dylikt *s*

Hur länge till du kan bygga linjekällor av Dr Dre Beats loppisfynd? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-04 22:43

prolinn skrev:
IngOehman skrev:
prolinn skrev:
IngOehman skrev:Diverse text om att VI som har hört god musikåtergivning behöver visa dem som inte har gjort det, hur fantastiskt det kan vara...

I huvudsak bra inlägg. Jag ser dock ett visst problem och det är när s.k. hifi-entusiaster skall demonstrera "bra ljud" och då demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN. Vad många som håller på med hifi uppfattar som bra ljud har - enligt min mening - inte mycket med bätte musikupplevelse - att göra.

Okej, jag delar inte din erfarenhet.

Min erfarenhet är snarare de fullständigt motsatta - att ALLA normala
människor blir "hifi-positiva" och väljer att skaffa en bättre anläggning
efter att man har spelat lite musik för dem.

Men kanske är det något i din anläggning som fördärvar upplevelsen av
musiken och gör att du sett de reaktioner du beskriver?

prolinn skrev:Där ger jag gemene man rätt. Ur det perspektivet har hifi-branschen misslyckats kapitalt. Många hifi-prylar är (till synes) gjorda med andra mål än att musiken skall komma så mycket som möjligt till sin rätt. Man verkar ha satt fokus på ljuden som musiken gör istället på förmedlandet av själva det musikaliska skeendet.

Fast hifi-branschen kan väl inte skyllas för de reaktioner som du sett?

Hifi-branschen kan ju inte spela musik för människor utan att de kommer
in i butikerna - och problemet är ju att de flesta idag inte ens söker sig
dit utan de skaffar sin "anläggning" i datorbutiken.

Vad jag talar om är att VI skall spela musik för människor, alltså för våra
vänner, bekanta och släktingar - alltså de av dem som inte ännu har in-
sett hur stor glädjen kan vara av att spela musik.

Vh, iö

Trist debatteknik, men det får stå för dig! Har man förstånd nog kan man välja att förstå eller inte. Du påminde mig i vilket fall om varför jag inte vare sig läst eller skrivit på faktiskt.se på väldigt länge. Tråkigt!

Givetvis rör mina reflektioner min syn på hifi-branschen som sådan, en hållning som tydligen allmänheten delar och som självaste branschen inte tycks förstå. Finns det ingen grund för allmänhetens uppträdande? Jag tror det. Branschen har kört i diket och diskuterar djup ljudbild, separerade instrument och bla bla istället för musikaliska kvaliteter. Allmänheten har vänt branschen ryggen. Säkert av flera anledningar, men att branschen inte har något ansvar ter sig enfaldigt att tro.

F.ö. En bedövande majoritet av mina närmaste vänner har idag anläggningar som, i mitt tycke återger musik på ett sätt som engagerar och lockar till ytterligare musikaliska utsvävningar. Flera har bett om tips vid ev. inköp och jag tolkar det som att även de är nöjda med vad de köpt och med de råd de fått.

? ? ?

Jag förstår inte din reaktion.

Om det är som du säger i ditt F.ö. på slutet, så borde du väl inte ha något
problem alls med min enkla analys som säger att lösningen på ett fadt hifi-
intresse och dålig återväxt är att spela musik för så många unga männi-
skor som möjligt så att de får ta del av upplevelserna som en god musik-
förmedling kan ge
, eller?

- - -

Jag skrev om en god musikförmedling och du responderade med att skriva
om när man "...demonstrerar vad man själv tycker/uppfattar som bra, men
som mottagaren bara upplever som annorlunda eller möjligen finare än det
man är van vid, ändå inte uppfattas som direkt bättre, EFTERSOM DET
INTE GER EN BÄTTRE UPPLEVELSE AV MUSIKEN."

Jag känner inte igen det du beskriver.

Och när du skriver att "en bedövande majoritet av mina närmaste vänner
har idag anläggningar som, i mitt tycke återger musik på ett sätt som
engagerar och lockar till ytterligare musikaliska utsvävningar. Flera har
bett om tips vid ev. inköp och jag tolkar det som att även de är nöjda
med vad de köpt och med de råd de fått"
, så vet jag inte vad det är för
problem som du stött på, eller när du gjort det. Om det låter bra både hos
dig och dina vänner, så kör! Vinn över ungdomarna!

- - -

För jag vidhåller - spela musik för unga människor som det finns skäl att
de inte fått uppleva återgiven musik som den kan vara!

Sålunda får vi en god återväxt.

Det gör jag, och praktiskt taget ALLA blir hifi-intresserade - och de börjar
inte bara bry sig om fideliteten som sådan och skaffar en god anläggning,
utan de börjar även spela musik för att det är kul!

Deras liv bli mera musikrikt helt enkelt. :)

Vh, iö

- - -

PS. Och igen: Vad det är som gjort att människor idag är mindre "med-
vetna" och i mindre grad aktiva musiklyssnare, det vet jag inte, men jag
tror att många faktorer är intrikat ihopvävda.

Jag tror INTE att det har klingat av alldeles av sig själv, utan att det finns
flera faktorer som ställt till det. Många talar om konkurrens från helt andra
saker som t ex datorer som stjäl både tid och en signifikant del av det eko-
nimisks utrymme som människor har. Men jag tror att den utveckling som
vi har sett med avseende på loudness war har en stor roll i dramat.

För att hög fidelitet i lyssningskedjan skall vara det stora värde som det
kan vara, så bör den ju vara i varje fall hyffsat hög även i inspelningsled.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-11-05 12:55

Jag fick så sent som igår en vädjan om att hjälpa en bekant med att hitta en anläggning.
Det som stod tydligt var att hon inte visste vad god återgivning är.
Hon är på "imponerande ljud" stadiet och då är surround väldigt lockande eftersom man tydligare får ut en "häftig" upplevelse vid filmtittande.
En annan poäng jag lyckades bena ut var att hifi är något mystiskt och hon trodde inte att hon kunde höra någon skillnad på bra och mindre bra alternativt att bra ljud skulle vara jättedyrt.

Det skulle inte förvåna mig om hon är representativ för ganska stor del av folk här i landet.

Innan hon kan ta till sig vad hifi är så måste hon få en chans att själv uppleva det och kunna skapa en åsikt. Det måste avmystifieras och sedan visas att det inte behöver bli jättedyrt.

Det börjar med människan, inte apparaten.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-05 13:02

markusA skrev:Jag fick så sent som igår en vädjan om att hjälpa en bekant med att hitta en anläggning.
Det som stod tydligt var att hon inte visste vad god återgivning är.
Hon är på "imponerande ljud" stadiet och då är surround väldigt lockande eftersom man tydligare får ut en "häftig" upplevelse vid filmtittande.
En annan poäng jag lyckades bena ut var att hifi är något mystiskt och hon trodde inte att hon kunde höra någon skillnad på bra och mindre bra alternativt att bra ljud skulle vara jättedyrt.

Det skulle inte förvåna mig om hon är representativ för ganska stor del av folk här i landet.

Innan hon kan ta till sig vad hifi är så måste hon få en chans att själv uppleva det och kunna skapa en åsikt. Det måste avmystifieras och sedan visas att det inte behöver bli jättedyrt.

Det börjar med människan, inte apparaten.

Intressant inlägg!
Men visst är det så att vi (alla?) har förutfattade meningar om vad en bra anläggning är. Och i slutänden är det väl så att vi faktiskt efterfrågar olika saker. En del tycker surround, med ljud som kommer från alla håll, är jättehäftigt. Andra kanske tycker att ljudet är det viktiga, varifrån det än kommer. Några kanske tycker att ljudet inte är det viktigaste utan att de musikaliska intentionerna förmedlas är det absolut viktigaste. Balansen mellan dessa fundament är absolut en personlig sak. Det viktigaste är att man själv blir medveten om vilka variabler/parametrar det finns och var ens egen åsikt/önskan finns.

/ B

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-11-05 13:12

+1 Bill50x, det var lite det jag var ute efter.
Innan man kan veta vad man egentligen vill ha så måste det skapas referensramar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-05 13:21

markusA skrev:+1 Bill50x, det var lite det jag var ute efter.
Innan man kan veta vad man egentligen vill ha så måste det skapas referensramar.

Precis en av de sakerna som jag drömmer om att hjälpa till med i mitt tänka hifimuseum/ljudnöjesfält. Har dock ännu inte fått någon finansiär som har några hundratals miljoner/par miljarder att skjuta till...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-05 13:51

Den största förtjänsten med mångkanal för filmtittande har haft är att alldeles vanliga människor har fått koll på att höger högtalare skall stå till höger och centern i mitten och vänster högtalare till vänster.
Sen kan folk börja lyssna i stereo och få en ljudbild överhuvudtaget.
Alldeles vanliga stormarknadskunder på 80-90 talet har inte haft så väldigt stor koll på att möblera för stereon. En viss skara i regel killar då som nu sitter ner i mitten medans vanliga familjer hade en högtalare under soffbordet och den andra bredvid tv'n. Och det är alla dessa kunder som är i majoritet som aldrig ens har hittat till en hifiaffär. Däremot kommer dom ihåg att dom gått förbi nån affär som visat nån pickup eller förstärkare i skyltfönstret som kostat 5 ggr mer än hela deras stereo och sen går man aldrig in där.
Så innan det går att rädda vanliga människors hifi-intresse så måste det skapas. Man gillar när det låter bra men koppling är inte så stark till att man måste ha en bra stereo då man inte sitter och lyssnar så mycket på musik. Kanske ett par riktigt bra lurar till iphonen är viktigare?
Jag har svårt att se att gruppen redan hifi-intresserade skall kunna rädda gruppen icke-just-nu-hifiintresserade. Hur har det gått att rädda tjejerna genom alla år? Jag vet med säkerhet en tjej som var/är hifi-intresserad och kände igen apparater och lyssnade aktivt efter förbättringar. Undrar om jag missat nån, tror inte det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2012-11-05 15:14

Panelguy skrev:Min anläggning kan ge en helt okey musikalisk upplevelse utifrån köket men vill jag verkligen lyssna på musik sitter jag i sweetspot. Går jag på konserthuset sitter jag heller inte på en balkong vid sidan av scenen.
Beror väl på vilka krav man har på "god musikalisk upplevelse" :wink:

Detta handlar nog inte om "vilka krav" man har i bemärkelsen "hur höga krav" man har utan snarare, som Bill är inne på, att olika personer har lite olika typer av krav.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-05 18:42

Jag tror att det inte bara kan handla om ljud, enbart - det måste vara en kombination av nåt konkret som är kopplat till ljudupplevelsen som sådan.

Vi kanske måste erkänna för oss själva först att detta med hifi faktiskt i hög grad hänger samman med intresse för teknik - vilket gör hifi till ett företrädesvis manligt fenomen.

Folk använder ju faktiskt massor av avancerad teknik utan att tänka på det - kan man få folk att koppla ihop kvaliteten på ljudet och musikupplevelsen med den tekniken (telefoner, datorer osv) så kanske man sår ett frö. Men för de flesta mediekonsumenter så är ljud ett medföljande påhäng, inte nåt man använder dedicerad teknik för (hifi-anläggning).

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-05 19:40

vi på faktiskt gillar att snacka ljud med varandra, det upptar nog en väldans massa tid om man räknar på det, man kanske ska börja där, bjuda in kidsen att snacka lite ljud och bilar och mat och öl och inspelningsteknik här på faktiskt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-06 00:24

celef skrev:vi på faktiskt gillar att snacka ljud med varandra, det upptar nog en väldans massa tid om man räknar på det, man kanske ska börja där, bjuda in kidsen att snacka lite ljud och bilar och mat och öl och inspelningsteknik här på faktiskt

Absolut, under förutsättning att dom kan räkna med imaginära tal.
Att bara gilla musik räcker inte.
Tror där det går fel för dom flesta, dom vill "bara" spela musik då dom har tid för det. Vanliga människor typ tjejer, vill inte prata bilar hellar i nån större utsträckning. De tjejer jag känner som tycker att det är kul att fota vill kunna ta bilder, att byta objektiv osv. är inget måste. Kan man inte ta bilden för att man inte har en tillräcklig vidvinkel med så får man väl fota något annat. De tjejer jag känner som använder tekniska prylar är inte så kräsna att grejorna skall vara "bäst" ens i samma prisklass eftersom de aldrig skulle få för sig att jämföra grejor. Är dom någorlunda bra grejorna alltså så räcker det, är dom verkligen bra så är ju bara ännu lite roligare.
Undantaget kan vara mobiltelefoner som nästan är lite som ett smycke så det kan vara lite kul att den är fin.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-06 00:32

Ofattbart. 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-06 00:36

Tjejer måste vara från en annan planet va? :o

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-06 00:37

man kan ju alltid rekommendera 'faktiskt' som en kunskapsbas för intresserade youngsters :idea: :roll:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-06 01:05

hifikg skrev:Tjejer måste vara från en annan planet va? :o
Dom är från samma planet men de skulle aldrig erkänna att de är tekniskt intresserade/duktiga. Inte ens de som lär sig använda olika datorprogram och håller på och fixar med sociala medier och foton mm.

De tror att de är nybörjare på datorer och inte fattar någonting. Vilket är lika konstigt som att alla killar tror att de är expert på datorer. Måste vara någon slags förväntning från födseln, vilken typ av uppmuntran man får.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-06 01:43

Martin skrev:
Dom är från samma planet men de skulle aldrig erkänna att de är tekniskt intresserade/duktiga. Inte ens de som lär sig använda olika datorprogram och håller på och fixar med sociala medier och foton mm.

De tror att de är nybörjare på datorer och inte fattar någonting. Vilket är lika konstigt som att alla killar tror att de är expert på datorer. Måste vara någon slags förväntning från födseln, vilken typ av uppmuntran man får.

Nä, det är faktiskt lite lustigt. Mig närstående, jämnåriga, kvinnoväsen svarar alltid NEJ på frågan om de kan, om det är något de inte gjort förut, även om de med stor sannolikhet kan det. Jag svarar nästan alltid ja, ända till det bevisats att jag verkligen inte kan. Det är en stor skillnad på inställning. Till min glädje så är min unga dotter som jag, hon tror verkligen hon kan allt och till råga på allt tror hon hon kan det bättre än far sin. Skitunge ;-)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-11-06 08:22

Ang. tjejer så är synen här snäv, eller så umgås ni med fel. På jobbet har jag ett fång som jobbar med retusch av reklambilder i Photoshop, kodar grymma Excel-dokument och bygger iCal-kalendrar som resten av jobbet använder, känner en tjej som var delaktig i köp av både Weiss-DAC och Focal-högtalare, som dessutom är en inbiten skivsamlare av udda musik. De krossar som jag ser merparten av de killar jag känner på flera områden som anses ägas av alla killar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-06 12:47

shifts skrev:Ang. tjejer så är synen här snäv, eller så umgås ni med fel. På jobbet har jag ett fång som jobbar med retusch av reklambilder i Photoshop, kodar grymma Excel-dokument och bygger iCal-kalendrar som resten av jobbet använder, känner en tjej som var delaktig i köp av både Weiss-DAC och Focal-högtalare, som dessutom är en inbiten skivsamlare av udda musik. De krossar som jag ser merparten av de killar jag känner på flera områden som anses ägas av alla killar.

Jag ser också de där tjejerna, men de erkänner sällan sig själva som tekniskt duktiga/intresserade och det är väl en stor skillnad mot flertalet killar.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-06 13:36

shifts skrev:Ang. tjejer så är synen här snäv, eller så umgås ni med fel. På jobbet har jag ett fång som jobbar med retusch av reklambilder i Photoshop, kodar grymma Excel-dokument och bygger iCal-kalendrar som resten av jobbet använder, känner en tjej som var delaktig i köp av både Weiss-DAC och Focal-högtalare, som dessutom är en inbiten skivsamlare av udda musik. De krossar som jag ser merparten av de killar jag känner på flera områden som anses ägas av alla killar.

Ojdå, finns det kanske 2 tjejer då som är intresserade av vilka apparater som låter bra?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-06 13:53

hifikg skrev:
Martin skrev:

Nä, det är faktiskt lite lustigt. Mig närstående, jämnåriga, kvinnoväsen svarar alltid NEJ på frågan om de kan, om det är något de inte gjort förut, även om de med stor sannolikhet kan det. Jag svarar nästan alltid ja, ända till det bevisats att jag verkligen inte kan. Det är en stor skillnad på inställning. Till min glädje så är min unga dotter som jag, hon tror verkligen hon kan allt och till råga på allt tror hon hon kan det bättre än far sin. Skitunge ;-)

Jag känner inte riktigt igen den där bilden.

Visst, statistiskt ligger det kanske lite i det ni beskriver, men jag tycker
nog inte att det är särskilt vanligt med människor som säger att de kan
allt överhuvudtaget, oavsett kön.

Tycker de flesta är väldigt försiktiga med att förhäva sig. Däremot kanske
det finns lite skillnader mellan könen med avseende på att säga "jag kan
försöka" respektive "nä det där kan jag inte".

Men jag tror inte att tjejer är mindre benägna att vilja försöka, snarare är
det min erfarenhet att det är tvärtom.

Men visst finns det - igen statistiskt, en del skillnader med avseende på
VAD det är som män respektive kvinnor tror sig klara och gärna försöker
när de är väl medvetna om att de inte kan från början utan att de måste
analysera och lära sig på vägen.

Men att tjejer skulle vara mindre villiga att ge sig på saker de inte behär-
skar känner jag inte igen alls, de bara ger sig ut på andra tunna grenar än
män, igen statistiskt.

- - -

Och jag tror dessutom att det är en förenkling att tro att allt beror på vår
uppväxt, vad vi blivit indoktrinerade med med uppmuntran och motsatsen.

Visst kan sådana mekanismer spela en roll de också, men jag tror faktiskt
att arvet är mycket starkare, och om jag får tala för mig själv så tror jag
inte heller att vi är så simpla psykologiskt att vi väljer det vi blir uppmunt-
rade att välja och vice versa (avstår från det vi inte blir uppmuntrade att
göra).

Tror ofta att den omvända psykologin är starkare än den raka rent av. ;)

Men jag tycker å andra sidan inte att den sortsen pseudo-jämlikhet som
går ut på att samhället skall få se en statistiskt jämn fördelning, är något
att ha. Den jämlikhet som har ett värde på riktigt är den som är varje en
skild människas rättighet - att få välja fritt och slippa bli dömd baserat på
en massa fördomar.

Om sedan människor som fått den friheten väljer på att statistiskt snett
sett, så applåderar jag deras rätt att göra det också!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-11-06 14:03

Jag tror (nästan säkert) att jag för över ett medvetande om musikåtergivning till min tös som är 17.

Men visst är det också viktigt att det ser ut för något. Hon spelar klämbox Denon 2105 och gillar sina OA12.3 Vill inte byta ut OA12 till något annat för "dom är så coola".

En polaret till henne ville ha likandan, men valde Cheops som stod i garaget och samlade damm..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-06 14:15

Känns som om det inte spelar någon roll hur teknikkunniga eller teknikanvändande tjejer än är, hifi riskerar ändå att vara en särpräglad killgrej. Precis som att bilintresse är en killgrej, hur mycket än tjejer kör bil eller intresserar sig för bilköp och biltekniK. Svårt att sätta fingret på.

Vi kanske mutar in detta område genom vår attityd på nåt omärkligt sätt. Och frågan blir då om ändrad attityd kan påverka återväxten?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-06 14:39

Det beror antagligen på i vilket sammanhang du befinner dig. På mitt jobb, som är tekniskt inriktat, är damerna givetvis kunniga inom sina arbetsområden som t.ex. stereobildhantering liknande. Deras arbetsledare kan inte göra deras jobb, inte jag heller. Däremot är de inte alls lika intresserade av teknik i allmänhet. Min hustrun är heller inte intresserad av teknik men hör givietvis skillnad på ljudanläggningar. Var ju inte direkt begeistrad när jag hämtade hem ett par Magnepan (frontalyta 180x65 cm) från Tyskland och riggade upp... Dock förvandlades humöret rätt snabbt när ljudet strömmade ut i rummet! Fick till och med placera dem där jag tyckte de presterade bäst och det är ju en bra bit ut i rummet med de högtalarna.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-11-06 16:02

Harryup skrev:

Ojdå, finns det kanske 2 tjejer då som är intresserade av vilka apparater som låter bra?

mvh/Harry

Jag tycker bara inte man ska generalisera så. ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2012-11-06 16:14

Kan inte påstå att jag är speciellt teknikintresserad. Däremot är jag mycket musikintresserad men begriper att jag måste förstå lite om processen som leder fram till välljud för att välljud ska uppstå. Hade det funnits en enkel plug and play-lösning som gett maximal (eller nära nog...) prestanda så hade jag solklart investerat och sen bara lyssnat (okej då, jag hade väl hållit utkik efter en ver. 2 också).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi