Min uppfattning är att de gör det i mycket mindre grad än nästan alla
andra högtalare.
De får då istället en helt egen uppsättning "fel". Jag sätter det inom cita-
tionstecken eftersom det inte är alldeles objektiva fel, utan mera ett sätt
att förpacka ljudet på, vars konsekvenser man nästan måste ta både en
filosofisk och subjektiv ställning till, för att avgöra om man accepterar
eller till och med gillar dem.
Till skillnad från stereosystemfelen är de ortokustiska "felen" inte enkelt
kompenserbara (inte alls faktiskt). Men detta är ju nästan en fördel, med
tanke på att det är just dessa som man får förmoda är det som tillskynd-
arna uppskattar, i lika hög grad som de uppskattar frånvaron av tydliga
stereosystemfel.
Jag har diskuterat saken mycket med Stig, och när jag tog upp det första
gången så hade han faktiskt inte reflekterat alls över stereosystemfelen,
men hans kommentar efter att ha tänkt på det ett tag var att han höll
med om att stereosystemfelen "borde drabba alla konventionella högtal-
are", följt av att leende.
(Han kallade praktiskt taget alla högtalare som inte var hans egna för kon-
ventionella högtalare.)
Stig höll även med om att hans sätt att dekoda musiken kunde beskrivas
som att det påverkade ursprungshändelsen på ett sätt som kunde kallas
för ett fel, men han berättade även väldigt ingående om vilka experiment
han gjort för att bilda sig en uppfattning om denna påverkans dignitet och
karaktär*, så han var väldigt på det klara med hur händelsen påverkades,
och han hade, som alla seriösa högtalarkonstruktörer, ett öppet och väl-
digt medvetet sätt att ta ställning till hur HAN tyckte att olika saker i det
kluster av påverkaseffekter som innehålls, bör värderas i förhållande till
varandra.
Och efter att i så hög grad ha fått ta del av hur hans värdegrund med av-
seende på dessa saker såg ut, vill jag påstå att han lyckades väldigt väl
i sina konstruktioner. Det han värderade, det levererade de.
Jag skulle självklart kunna beskriva hans mål med samma ord som han själv
använde, men det skulle inte kunna förstås rätt med orden ensamma, inte
förstås som man förstod dem när man hörde honom säga dem tillsammans
med en massa exempel som han spelade.
- - -
*Vi gjorde även på mitt initiativ några spännade experiment tillsammans,
där några DAT-inspelningar som jag gjorde, tillsammans med Stig, spelade
huvudrollen (inspelningarna gjordes även i ganska udda akustiska miljöer,
eftersom jag vill sätta Stigs ideal på prov) så jag vet ju efter dessa experi-
ment i väldigt bra vad han värderar (kvaliteter) och vad han accepterar (i
form av "fel") och han blev även varse vad jag värderar/accepterar. Han
var mycket mera positiv till min version av "hur det skall vara", än jag hade
vågat hoppas. Att jag gillar Stigs filosofi är väl ingen nyhet. Jag tror på en
värld där det finns alternativ. Och Stigs är ett som jag respekterar i allra
högsta grad.
PappaBas skrev:@IÖ Jag tycker det är lite motsägelsefullt att du i ena andetaget säger att det är väldigt få som bryr sig om dessa stereosystemfel men att du i nästa inte förklarar mer om dem när det helt klart finns ett enormt intresse här?
Se så tala ur skägget karl!

Scenen är din!
Jag höll ju en flera timmar lång föreläsning om dem för Faktiskt-medlemmar
för några år sedan, och jag ser inte att de är så enkla att gå igenom på ett
meningsfullt och vettigt sätt i någon annan form. Möjligen så kan någon ha
filmat föreläsningen?
- - -
Jag har dock, trots det, skrivit en väldig massa om dem här på faktiskt,
och mitt råd är att söka.
Även om jag här på faktiskt bara har skrivit om en liten del av dem, och
bara om några få aspekter på dem, så är det en början i varje fall, och det
finns en gräns för hur många gånger jag orkar skriva samma sak. Fördelen
med att skriva samma sak flera gånger än förvisso att det dels kan bli lite
nya vinklar på det hela, att nytillkomna slipper söka, och även att det kan
finnas en dialog där sådant som är oklart kan frågas om, och frågetecknen
kan rätas ut.
Men flera tidigare försök att förklara flera gånger har slutat med att vissa
har annonserat minst sagt ovänliga misstroenden - helt utan argument,
att jag blivit förolämpad, påhoppad och till och med i några fall förtalad av
människor med uppenbara mindervärdeskomplex. Det ökar ju inte heller min
lust att ge mig in i samma situation flera gånger.
Att jag får fan när jag har försökt förklara har redan liksom demonstrerats,
så jag känner inget behov av att prova igen.
Och moderatorerna har inte bara låtit detta ske utan åtgärd, utan någon
eller några av dem har till och med själva deltagit i påhoppen. Då får det
liksom vara.
Publik får gärna vara kritisk - ju mera desto bättre - det är de kritiska som
med sina frågor hjälper till att se till att förklaringarna blir kompletta så att
alla kan förstå - men när ovänligt sinnade deltagare, människor med en ond
agenda, blandar sig i och bara sprider ont blod och förstör, då är jag inte
intresserad längre.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).