Starving Insect - brutal, mörk och dynamisk Techno

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AlexK

Starving Insect - brutal, mörk och dynamisk Techno

Inläggav AlexK » 2012-11-07 00:43

Gör skamlöst lite reklam för mitt eget Hardcore Techno-projekt Starving Insect, då jag tänker att det kan finnas en del som kan uppskatta det här.
Musikstilen är inte allas kopp te, men det rör sig om en dyster släkting till 90-talets Gabber, för de som minns. Min utgångspunkt har varit att göra extrem, distad och bastung elektronisk musik, som fortfarande går att spela riktigt jävla starkt.

Jag törs påstå att projektet är fullständigt unikt inom sin genre, då det mig veterligen aldrig någonsin tidigare har släppts en platta som inte varit mer eller mindre rejält dynamiskt och klangmässigt förvrängd i mastringsprocessen.

Jag har hittills släppt två EP:er under namnet, och har mer på gång. Ingen av låtarna har gått igenom någon som helst påverkan på dynamiken i någon mastringsprocess. Varje låt är producerat med minimal oönskad distorsion som mål.
Undantaget är låten "The Deafening Howl of a Dead Future", som ursprungligen är gjord för många år sedan, med flera metodikfel i produktionen avseende ljudkvalitet, och låter därför lite sämre än de andra låtarna.

Musiken finns att lyssna på på Spotify, eller att köpa i förslagsvis FLAC här:

Starving Insect - Forget the Rapture, Prepare to Rot

Starving Insect & Omnicide - The Deafening Howl of a Dead Future

Och som referens, lite Masvis:

Bild Bild Bild Bild

Hoppas någon kan uppskatta det!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-07 02:01

Absolut, få saker rensar skallen så skönt som lite bra gabber på hög volym :D Välkommen till faktiskt, återkommer med lyssningsintryck :)

Hur är det med gabber nuförtiden, jag fick nåt mixband med Lenny Dee och Nasenbluten osv (vad mer, minns knappt) av en bekant som var gabber-Dj på 90-talet (aktiv i Gbg). Kul musik, blytungt men inte utan visst sinne för humor kan man säga? :)

Edit: Det var inte illa! :) Jag gillar att "Forget...." var långsammare än väntat och intressant fokus på själva grundrytmen. Släpigt och rått. Båda låtarna har också en känsla av "ambiens" eller rymd som kanske dynamiken hjälper till att skapa, men ändå med tyngd. Och 303'an i "Broken Perception" uppskattas som alltid :) (återkommer om nästa platta)

Särskilt omnämnade får DDM för snygg omslagsbild...! :)

Användarvisningsbild
AlexK

Inläggav AlexK » 2012-11-07 16:40

Kul att du gillar det!
Jo just ambiens och atmosfär är något jag lägger väldigt mycket krut på i min musik.

Gabber nu för tiden (ingen kallar det Gabber längre, "Hardcore" används kort och gott), låter ganska annorlunda jämfört med 90-talet. Det finns ju många förgreningar och subgenrer, och den hårdare skola som Nasenbluten och Lenny Dee representerade är väldigt marginaliserad. Den holländska scenen dominerar, och den är betydligt mer poppig och lättsmält än det gamla Nasenbluten-stuket.

Gabber-Dj på 90-talet i Göteborg... Kan det ha varit Björn Ek/Dj Icepick?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-07 19:26

AlexK skrev:Gabber-Dj på 90-talet i Göteborg... Kan det ha varit Björn Ek/Dj Icepick?

Det känner jag igen :) (a.k.a. Reyes?) Spelade på Röda Rummet / Sports Bar'en vid Järntorget? Ugh, reservationer för alzheimer etc... Men det var väl inte jättemånga som höll på med den musikstilen i Gbg då misstänker jag :)

(var nog snarare blandband från före DJ'andet än mixband när jag tänker efter, men iaf :) )

Återgå till Skivrekommendationer