Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:CD lär nog försvinna, kvar blir vinyl och datafiler. Men det här sa jag i o f redan för 5 år sedan.
tobm skrev:...de senaste åren har ju alltfler bolag börjat släppa album på kassettband.
phloam skrev:Kassettband är ju egentligen den perfekta slit- o slängprodukten för musikkonsumtion:...
petersteindl skrev:Man kanske ska ha lite proportioner. Nånstans har jag läst eller hört att Beatles då det begav sig sålde mer LPn på 1 dag än vad nuvarande totala globala konsumption av LP sammanlagt under ett helt år är och då är samtliga artister inränade.
Objektivisten skrev:tobm skrev:...de senaste åren har ju alltfler bolag börjat släppa album på kassettband.
Det har jag missat, f-n va fränt.Var kan man köpa dessa?
celef skrev:jag tycker handeln med gamla lps är ok, men nya lps är som retrobilarna mini, fiat 500 och bubblan = jävla larv

RJohan skrev:heter "vinyl" numera, gubbe
Och du säger polykarbonat om CD...
Jag minns när vinyl var något som billiga biltillverkare hade på taket för att verka fina.
celef skrev:jag tycker handeln med gamla lps är ok, men nya lps är som retrobilarna mini, fiat 500 och bubblan = jävla larv
petersteindl skrev:Man kanske ska ha lite proportioner. Nånstans har jag läst eller hört att Beatles då det begav sig sålde mer LPn på 1 dag än vad nuvarande totala globala konsumption av LP sammanlagt under ett helt år är och då är samtliga artister inränade.
Max_Headroom skrev:LP ja. Men det mesta av vinylen som säljs nu är väl 12" singlar?petersteindl skrev:Man kanske ska ha lite proportioner. Nånstans har jag läst eller hört att Beatles då det begav sig sålde mer LPn på 1 dag än vad nuvarande totala globala konsumption av LP sammanlagt under ett helt år är och då är samtliga artister inränade.
phloam skrev:Kassettband är ju egentligen den perfekta slit- o slängprodukten för musikkonsumtion:
- den har känsla i hanteringen (precis som LP med omslag och innerkonvolut, kassetten är en snygg artefakt i sig osv, taktila)
- retrostuk/nostalgifaktor
- den ger bra ljud som inte är digitalt sterilt, har lägre dynamikomfång (bra för lurar ute), brusar lite analogt
- den slits i användning, utan att det gör så mycket om den pajar
- den kan ändå bli ett bra samlarföremål om den sparas (just eftersom de är ömtåliga)
- den låter tillräckligt bra utan att vara nåt man orkar kopiera
- det är inte en fucking fil på en hårddisk
- du kan använda gamla billiga bandspelare alt. vintagespelare (kassettdäck, walkmans)
- de är, som Objektivisten insett, jävligt coola
Hmmmm kassetten kanske är underskattad i musik/ljudsammanhang, jag gillar denna utveckling!
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:LP ja. Men det mesta av vinylen som säljs nu är väl 12" singlar?petersteindl skrev:Man kanske ska ha lite proportioner. Nånstans har jag läst eller hört att Beatles då det begav sig sålde mer LPn på 1 dag än vad nuvarande totala globala konsumption av LP sammanlagt under ett helt år är och då är samtliga artister inränade.
För min del är det enbart hela album. Har inte köpt en 12" maxi på säkert 20 år. LP´n (album) köper jag kanske en 10-15 per år (nysläpp). Ja, förutom begagnat då.
/ B

hifikg skrev:celef skrev:jag tycker handeln med gamla lps är ok, men nya lps är som retrobilarna mini, fiat 500 och bubblan = jävla larv
Äsch, det är kul att då och då köpa sig en stor, rund, svart skiva. Det låter inte bättre än en bra datafil, men det är kul. Häromnatten blev jag totalt lycklig av att lyssna på ett gammalt kassettband som jag hittade i gömmorna. Detaljer om just detta finns i min medlemspresentation. Så numera står det även ett kassettdäck i mitt lyssningsrum. Så kan det gå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster