Vinyl säljer tydligen rätt bra

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Vinyl säljer tydligen rätt bra

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-05 13:47

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-05 14:03

CD lär nog försvinna, kvar blir vinyl och datafiler. Men det här sa jag i o f redan för 5 år sedan.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-05 14:15

Objektivisten skrev:CD lär nog försvinna, kvar blir vinyl och datafiler. Men det här sa jag i o f redan för 5 år sedan.

Inget nytt under solen...

Varför kommer vinyl finnas kvar när CD försvinner? Jo, därför inte allt handlar om ljudkvalitet utan kanske mer om upplevelse! Och upplevelsen är inte bara ljudkvalitet utan även HUR fonogrammet spelas.

Vem vill göra en god middag genom att bara tänka ut en och sedan bara knäppa med fingrarna?

/ B

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-11-05 14:23

Att folk vill lyssna på vinyl kan jag förstå (just upplevelsen med stora konvolut, känslan av att hålla något i handen, etc), men de senaste åren har ju alltfler bolag börjat släppa album på kassettband. Det har jag lite svårare att förstå, fast jag kanske bara har missat något?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-05 14:35

tobm skrev:...de senaste åren har ju alltfler bolag börjat släppa album på kassettband.

Det har jag missat, f-n va fränt. :o Var kan man köpa dessa?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-05 14:50

Kassettband är ju egentligen den perfekta slit- o slängprodukten för musikkonsumtion:

- den har känsla i hanteringen (precis som LP med omslag och innerkonvolut, kassetten är en snygg artefakt i sig osv, taktila)

- retrostuk/nostalgifaktor

- den ger bra ljud som inte är digitalt sterilt, har lägre dynamikomfång (bra för lurar ute), brusar lite analogt

- den slits i användning, utan att det gör så mycket om den pajar

- den kan ändå bli ett bra samlarföremål om den sparas (just eftersom de är ömtåliga)

- den låter tillräckligt bra utan att vara nåt man orkar kopiera

- det är inte en fucking fil på en hårddisk

- du kan använda gamla billiga bandspelare alt. vintagespelare (kassettdäck, walkmans)

- de är, som Objektivisten insett, jävligt coola :D

Hmmmm kassetten kanske är underskattad i musik/ljudsammanhang, jag gillar denna utveckling! :)
Senast redigerad av phloam 2012-11-05 14:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-05 14:56

Det fanns ju en lång testtråd som utgick från kassettbandstest, men den går inte att hitta längre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-05 15:08

phloam skrev:Kassettband är ju egentligen den perfekta slit- o slängprodukten för musikkonsumtion:...

Jag håller med om de fyra första bokstäverna - "Kass". I övrigt är det väl knappast något att ha. De var superbra på den tiden de begav sig, i praktiken det enda sätt att kopiera eller spela in musik om man inte gillade rullbandare (vilket tidigare var ENDA alternativet).

Hanteringsmässigt var de enda alternativet för att spela i bil eller på resande fot (typ Walkmans) men ljudmässigt var de naturligtvis inget att ha även om de kom väldigt nära originalet. LP´n var alltid bättre.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-05 15:13

Man kanske ska ha lite proportioner. Nånstans har jag läst eller hört att Beatles då det begav sig sålde mer LPn på 1 dag än vad nuvarande totala globala konsumption av LP sammanlagt under ett helt år är och då är samtliga artister inränade.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-05 15:20

petersteindl skrev:Man kanske ska ha lite proportioner. Nånstans har jag läst eller hört att Beatles då det begav sig sålde mer LPn på 1 dag än vad nuvarande totala globala konsumption av LP sammanlagt under ett helt år är och då är samtliga artister inränade.

Så kan det mycket väl vara. Men om det säljs tre gånger mer LP´n (heter "vinyl" numera, gubbe :-)) nu än för ett par år sedan så är det väl ändå en tendens? För den som gillar formatet är det tom en positiv tendens :D

/ B

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-11-05 15:28

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-05 16:19

jag tycker handeln med gamla lps är ok, men nya lps är som retrobilarna mini, fiat 500 och bubblan = jävla larv
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-05 16:33

celef skrev:jag tycker handeln med gamla lps är ok, men nya lps är som retrobilarna mini, fiat 500 och bubblan = jävla larv

Äsch, det är kul att då och då köpa sig en stor, rund, svart skiva. Det låter inte bättre än en bra datafil, men det är kul. Häromnatten blev jag totalt lycklig av att lyssna på ett gammalt kassettband som jag hittade i gömmorna. Detaljer om just detta finns i min medlemspresentation. Så numera står det även ett kassettdäck i mitt lyssningsrum. Så kan det gå.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
OlofJ

Inläggav OlofJ » 2012-11-05 16:33

Om jag hör en skiva jag gillar och vill köpa den för att stödja artisten så köper jag hellre på vinyl, även om själva lyssnandet till största delen sker via spotify eller nerladdade flac-filer.
Det känns roligare att köpa en vinyl än en liten plastbit eller datafil.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-11-05 18:38

heter "vinyl" numera, gubbe

Och du säger polykarbonat om CD...

Jag minns när vinyl var något som billiga biltillverkare hade på taket för att verka fina.

JohanR

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-05 18:46

Jag ska ta och koppla in kassettdäcket ikväll. Kom på att man kan ju spela in från Spoten bl a. Ska ha banden i bilen tänkte jag. Alltid retar det någon teknikbög med ipod och sändare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-05 19:03

Spoten passar utmärkt, jag har testat att spela in DJ-mixar på band - lite extra roligt med väldigt modern musik på ett gammalt format på nåt sätt :)

Läcker kassett:
BildBild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-05 19:20

RJohan skrev:
heter "vinyl" numera, gubbe

Och du säger polykarbonat om CD...

Jag minns när vinyl var något som billiga biltillverkare hade på taket för att verka fina.

:mrgreen:

Nä, men "skiva" eller "LP" (kanske tom Album) var den gängse beteckningen på den tiden när inte CD fanns. CD är ju ännu mer LP (Long Playing) än vad LP var så nåt måste man ju säga. Och eftersom så många felaktigt säger CD-skiva så måste man ju hitta på nåt för att skilja ut den gamla LP´n. Vinyl har blivit det nya begreppet :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-05 19:21

celef skrev:jag tycker handeln med gamla lps är ok, men nya lps är som retrobilarna mini, fiat 500 och bubblan = jävla larv

Så får du gärna tycka. Men så länge vinyler är bättre mixade och därmed låter bättre så är det helt OK att köpa dessa tycker jag. Alltså ur ett välljudande perspektiv och inte bara nostalgiskt.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-05 20:19

Jag tror inte man kan göra en sådan koppling, att det är bättre mixat eller mastrat bara för att det ligger lagrat på vinyl. Var det inte någon som "rippade" en vinyl och körde i MasVis? Jag tror det i en del fall är nostalgi (vilket kräver att man var med innan CD) och i andra fall att det finns en önskan om att göra något annorlunda, sticka ut lite. Lite status att inte göra som alla andra, ungefär som att fotografera med kemifilm, nu när den nästan slutats att säljas.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-11-05 20:31

petersteindl skrev:Man kanske ska ha lite proportioner. Nånstans har jag läst eller hört att Beatles då det begav sig sålde mer LPn på 1 dag än vad nuvarande totala globala konsumption av LP sammanlagt under ett helt år är och då är samtliga artister inränade.

LP ja. Men dt mesta av vinylen som säljs nu är väl 12" singlar?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-05 22:16

tobm skrev: .... men de senaste åren har ju alltfler bolag börjat släppa album på kassettband.

.... då kanske en sån här är bra att ha?
Man köper kassetten och lagrar hemma som mp3 ... :D

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-05 23:08

Max_Headroom skrev:
LP ja. Men det mesta av vinylen som säljs nu är väl 12" singlar?

För min del är det enbart hela album. Har inte köpt en 12" maxi på säkert 20 år. LP´n (album) köper jag kanske en 10-15 per år (nysläpp). Ja, förutom begagnat då.

/ B

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-07 21:07

phloam skrev:Kassettband är ju egentligen den perfekta slit- o slängprodukten för musikkonsumtion:

- den har känsla i hanteringen (precis som LP med omslag och innerkonvolut, kassetten är en snygg artefakt i sig osv, taktila)

- retrostuk/nostalgifaktor

- den ger bra ljud som inte är digitalt sterilt, har lägre dynamikomfång (bra för lurar ute), brusar lite analogt

- den slits i användning, utan att det gör så mycket om den pajar

- den kan ändå bli ett bra samlarföremål om den sparas (just eftersom de är ömtåliga)

- den låter tillräckligt bra utan att vara nåt man orkar kopiera

- det är inte en fucking fil på en hårddisk

- du kan använda gamla billiga bandspelare alt. vintagespelare (kassettdäck, walkmans)

- de är, som Objektivisten insett, jävligt coola :D

Hmmmm kassetten kanske är underskattad i musik/ljudsammanhang, jag gillar denna utveckling! :)

Äntligen någon som förstår sig på detta :)
Kassetterna är det lägsta inom den analoga familjen men fortfarande mer behaglig än de mesta slätstrukna digitala :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-11-07 22:08

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:
LP ja. Men det mesta av vinylen som säljs nu är väl 12" singlar?

För min del är det enbart hela album. Har inte köpt en 12" maxi på säkert 20 år. LP´n (album) köper jag kanske en 10-15 per år (nysläpp). Ja, förutom begagnat då.

/ B

Hæh? Det var som fan, sa Pilatius. Jag visste inte att det ens släpptes 10-15 intressanta nya plattor på vinyl varje år. Och särskilt inte på vinyl. Men jag är ju så kräsen när det gäller musik. Måste vara bra. Jag har just beställt Sigue Sigue Sputnik och Tomoyasu Hotei från Japan (på CD). Hotei tror jag du skulle gilla, i alla fall en del, han är en rocker. Finns säkert på vinyl också, japaner gillar sånt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-07 22:56

Men kolla de 443 plattorna i min "Real IDM"-spotifylista (se signatur), varenda ett av dem finns troligen på 12" vinylsingel eller EP...!

Om jag blev miljonär skulle jag åka till Blenda i Gbg och köpa backvis med intressanta 12'or, men som tur är finns det på spotify också.
Senast redigerad av phloam 2012-11-08 01:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-11-08 00:34

Finns inget bättre än att gå förbi skivaffären på lunchen, bläddra lite och sen köpa en LP, låta den ligga på skrivbordet i sin svarta plastpåse, titta längtande på den tills det är dags att åka hem, springa ur bilen och sätta på den innan man fått av sig ytterkläderna, äta och lyssna, lyssna på den igen efter duschen :)

Det är precis som med böcker: vissa villa man ha inbundna och andra blir bra som pocket.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-11-08 03:12

Vinyl är helt underbart!
Bild
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-11-08 05:30

hifikg skrev:

Äsch, det är kul att då och då köpa sig en stor, rund, svart skiva. Det låter inte bättre än en bra datafil, men det är kul. Häromnatten blev jag totalt lycklig av att lyssna på ett gammalt kassettband som jag hittade i gömmorna. Detaljer om just detta finns i min medlemspresentation. Så numera står det även ett kassettdäck i mitt lyssningsrum. Så kan det gå.

FAAN!

Jag som slängde två av mina kasettdäck från 70-talet. Där gick en förmögenhet
i slasken :twisted:

Nu blir det till att ge sig upp på vinden och leta. Har för mig att det ska finnas
ett till bland bråten som är hopsamlad under 30 års tid.

Fast det jag minns av mina kasettband är att dom med tiden blev allt sämre
att lyssna på. Kvaliteten på det inspelade materialet sjönk, ju längre banden
blev liggande.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-08 09:53

Jag använder chromband och spelar in direkt från vinylskivor med mitt egenbyggda riaa.
Blev markant bättre ljud i båten när jag bytte ut den plastiga cdspelaren som suttit där mot en skinande Nakamichi :-D

Nästa

Återgå till Generellt om hifi