Moderator: Redaktörer
nikstra skrev:Jag har Hi-Fi News Test LP och på den finns det rosa brus -20dB. Om jag bränner en CD med rosa brus -20dB borde det väl gå att justera volymen så att det blir lika starkt från respektive källa?
nikstra skrev:Hur blir det om det är olika mixar/mastringar/graveringar? Man vet ju inte vilka nivåer de som gjorde skivorna har valt för respektive format.
Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec.: 5.5 mV
Nagrania skrev:Om det står -20dB på en vinyl så menar man att nivån ligger -20dB under 0dBu (775mV). Peaknivån på en vinyl bör ligga på +9dBv till skillnad mot en CD som vanligtvis ligger på +18dBu. Men jag har faktiskt hört och sett nivåer på vissa vinyler som låg på CD-nivå. Det finns en testskiva med olika högt graverade nivåer för att man ska kunna testa pickupers spårningsförmåga. Den högsta nivån på skivan är +18dB. Det är inte alla pickuper som klarar en så hög nivå.
RogerGustavsson skrev:Finns det någon angiven referensnivå på LP:n? -20 dB är relaterat till något. Finns ingen riktigt fix referensnivå för LP i praktiken. CD:n har ett tak vid 0dBFS, full digital utstyrning och där ligger nästan alla CD (inte alla låtar men i varje fall någon).
RogerGustavsson skrev:Att mäta med samma spår inbegriper ju själva mastringen också. Toppvärdet (om nu mätaren verkligen indikerar den korrekt) kan ju vara samma men medelnivån en helt annan. Ljudnivåmätaren kan också ta med frekvensgångskillnader.
nikstra skrev:RogerGustavsson skrev:Att mäta med samma spår inbegriper ju själva mastringen också. Toppvärdet (om nu mätaren verkligen indikerar den korrekt) kan ju vara samma men medelnivån en helt annan. Ljudnivåmätaren kan också ta med frekvensgångskillnader.
Jo precis, men jag tänkte att det kunde räcka, åtminstone för att upptäcka om det är någon skillnad.
Svante skrev:Min gissning är att man inte har en chans att få samma nivå på två olika utgåvor (vinyl/CD) genom en fix inställning i utrustningen.
nikstra skrev:RogerGustavsson skrev:Att mäta med samma spår inbegriper ju själva mastringen också. Toppvärdet (om nu mätaren verkligen indikerar den korrekt) kan ju vara samma men medelnivån en helt annan. Ljudnivåmätaren kan också ta med frekvensgångskillnader.
Jo precis, men jag tänkte att det kunde räcka, åtminstone för att upptäcka om det är någon skillnad.
Svante skrev:Min gissning är att man inte har en chans att få samma nivå på två olika utgåvor (vinyl/CD) genom en fix inställning i utrustningen.
nikstra skrev:Fast nu är det ju samma utgåva, en vinyl med medföljande CD i konvolutet. Det borde ju vara samma master och det som skiljer gissar jag är vad som hänt vid överföringen till respektive media plus mediets egenskaper.
nikstra skrev:Svante skrev:Min gissning är att man inte har en chans att få samma nivå på två olika utgåvor (vinyl/CD) genom en fix inställning i utrustningen.
Fast nu är det ju samma utgåva, en vinyl med medföljande CD i konvolutet. Det borde ju vara samma master
Bill50x skrev:nikstra skrev:RogerGustavsson skrev:Att mäta med samma spår inbegriper ju själva mastringen också. Toppvärdet (om nu mätaren verkligen indikerar den korrekt) kan ju vara samma men medelnivån en helt annan. Ljudnivåmätaren kan också ta med frekvensgångskillnader.
Ett sätt är ju helt enkelt att börja med det ena fonogrammet, ratta in en lagom nivå och luta sig tillbaka några minuter. Och sedan göra samma sak med det andra fonogrammet. Vilket lät trevligast och "riktigast"?
Repetera gärna åt andra hållet, man hör lätt fler detaljer och annat vid repetition ...
/ B
nikstra skrev:Det är en nivåskillnad på cirka 10dB mellan grammofon och CD så att bara byta ingång funkar inte.
Bill50x skrev:Det är inte alls säkert att det är samma master. Om dom nu inte skriver det uttryckligen någonstans på omslagen.
Almen skrev:Det enda man kan säga med till visshet gränsande sannolikhet är att det inte är det.
Bill50x skrev:nikstra skrev:Det är en nivåskillnad på cirka 10dB mellan grammofon och CD så att bara byta ingång funkar inte.
Man kan ju slänga in ett extra försteg mellan CD-spelare och förstärkare, då kan du lätt balansera ljudnivån så den blir upplevd lika grammofonen.
/ B
nikstra skrev:Bill50x skrev:Det är inte alls säkert att det är samma master. Om dom nu inte skriver det uttryckligen någonstans på omslagen.Almen skrev:Det enda man kan säga med till visshet gränsande sannolikhet är att det inte är det.
Nu är det möjligt att jag använder fel term när jag skriver master men inte har väl artisten gått in i studion för att spela in en CD-version och vid ett annat tillfälle spelat in en vinylversion?
Almen skrev:nikstra skrev:Bill50x skrev:Det är inte alls säkert att det är samma master. Om dom nu inte skriver det uttryckligen någonstans på omslagen.Almen skrev:Det enda man kan säga med till visshet gränsande sannolikhet är att det inte är det.
Nu är det möjligt att jag använder fel term när jag skriver master men inte har väl artisten gått in i studion för att spela in en CD-version och vid ett annat tillfälle spelat in en vinylversion?
Nejdå, men efter inspelningen har du en flerkanalsmix, som du sedan drar ned på en tvåkanalsmix, som du i sin tur mastrar till en slutmaster.
PekkaJohansson skrev:Jag skulle A/D-omvandla vinylen, lägga båda formaten på dator och nivåjustera i EAC som åtminstone i tidigare versioner hade en ypperlig funktion för det. Då får du dessutom en uppfattning om samma master har använts eller inte. Alternativ laddar du ner MasVis och spelar av med medelnivåanpassning av båda filerna.
Med vänlig hälsning
Pekka
Almen skrev:nikstra skrev:Bill50x skrev:Det är inte alls säkert att det är samma master. Om dom nu inte skriver det uttryckligen någonstans på omslagen.Almen skrev:Det enda man kan säga med till visshet gränsande sannolikhet är att det inte är det.
Nejdå, men efter inspelningen har du en flerkanalsmix, som du sedan drar ned på en tvåkanalsmix, som du i sin tur mastrar till en slutmaster.
Bill50x skrev:Almen skrev:nikstra skrev:Bill50x skrev:Det är inte alls säkert att det är samma master. Om dom nu inte skriver det uttryckligen någonstans på omslagen.Almen skrev:Det enda man kan säga med till visshet gränsande sannolikhet är att det inte är det.
Och eftersom vinyl och CD har olika tekniska egenskaper så brukar man i alla fall anpassa slutmixen till vinylen. När det gäller CD´n så använder man ibland i stort sett samma slutmix (minus de extra justeringar som behövs för vinylens begränsningar) men ofta komprimerar/limiterar man hårt så det ska låta högt i (reklam-)radion och i toppvärdesbegränsade mp3-spelare. Det gör man sällan på vinyl (fast jag har hört sådana mixar också) eftersom man vet att dessa spelas av i lite mer kvalificerade återgivare än genom en mobiltelefons inbyggda högtalare...
/ B
nikstra skrev:Bill50x skrev:Almen skrev:nikstra skrev:Bill50x skrev:Det är inte alls säkert att det är samma master. Om dom nu inte skriver det uttryckligen någonstans på omslagen.Almen skrev:Det enda man kan säga med till visshet gränsande sannolikhet är att det inte är det.
Och eftersom vinyl och CD har olika tekniska egenskaper så brukar man i alla fall anpassa slutmixen till vinylen. När det gäller CD´n så använder man ibland i stort sett samma slutmix (minus de extra justeringar som behövs för vinylens begränsningar) men ofta komprimerar/limiterar man hårt så det ska låta högt i (reklam-)radion och i toppvärdesbegränsade mp3-spelare. Det gör man sällan på vinyl (fast jag har hört sådana mixar också) eftersom man vet att dessa spelas av i lite mer kvalificerade återgivare än genom en mobiltelefons inbyggda högtalare...
/ B
Det var lite av detta jag förväntade mig att höra, större dynamik på vinylen. Efter en snabblyssning utan att justera nivåerna mer än till "att det är nog lika starkt" med öronen så tycker jag mig inte höra någon dramatisk skillnad. Jag får lyssna lite mer och testa att digitalisera några spår från vinylen. Det slutar väl med att man får sätta sig in i MasVis och köra en analys
RogerGustavsson skrev:Vet inte varför många med automatik förväntar sig bättre ljudåtergivning från vinyl. Det är svårare att skaffa sig ett bra ljud från det mediet. Verkar finnas en generation som glömt att det även före kunde låta illa...
RogerGustavsson skrev:nikstra skrev:Bill50x skrev:Almen skrev:nikstra skrev:Bill50x skrev:Det är inte alls säkert att det är samma master. Om dom nu inte skriver det uttryckligen någonstans på omslagen.Almen skrev:Det enda man kan säga med till visshet gränsande sannolikhet är att det inte är det.
/ B
Det var lite av detta jag förväntade mig att höra, större dynamik på vinylen. Efter en snabblyssning utan att justera nivåerna mer än till "att det är nog lika starkt" med öronen så tycker jag mig inte höra någon dramatisk skillnad. Jag får lyssna lite mer och testa att digitalisera några spår från vinylen. Det slutar väl med att man får sätta sig in i MasVis och köra en analys
Vet inte varför många med automatik förväntar sig bättre ljudåtergivning från vinyl. Det är svårare att skaffa sig ett bra ljud från det mediet. Verkar finnas en generation som glömt att det även före kunde låta illa... Inte minst ser man flera skivspelare i vintageavdelningarna som inte stod så högt i kurs när vinyl var på topp innan tog vid.
nikstra skrev:Svante skrev:Min gissning är att man inte har en chans att få samma nivå på två olika utgåvor (vinyl/CD) genom en fix inställning i utrustningen.
Fast nu är det ju samma utgåva, en vinyl med medföljande CD i konvolutet. Det borde ju vara samma master och det som skiljer gissar jag är vad som hänt vid överföringen till respektive media plus mediets egenskaper.
nikstra skrev:Almen skrev:nikstra skrev:Bill50x skrev:Det är inte alls säkert att det är samma master. Om dom nu inte skriver det uttryckligen någonstans på omslagen.Almen skrev:Det enda man kan säga med till visshet gränsande sannolikhet är att det inte är det.
Jag har alltid tänkt på mastern som flerkanalsmixen eller kanske tvåkanalsmixen. Alltså mer eller mindre rådata som är "tekniskt korrekt" (rätt nivåer och rätt ljud på rätt ställe i rätt kanal) och som kan arkiveras för framtida utgivningar. Jag har sedan tänkt att från denna master görs det sedan nivåbegränsade och komprimerade osv. slutmastrar beroende på artisters önskemål och vad som är på modet (loudness race) eller vilket media mixen ska användas för. Detta kanske är helfel mot vad folk som är i branschen benämner de olika stadierna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster