Dolby C är det B?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jag föredrar att spela in...

... med Dolby B!
4
17%
... Dolby C!
5
21%
... utan brusreducering!
8
33%
Så här ligger det till (förklarar nedan)...
7
29%

Antal röster : 24

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Dolby C är det B?

Inläggav Objektivisten » 2012-11-09 01:24

Nu snackar vi kassettdäck. Diskutera!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-11-09 08:22

Mitt sista däck har jag för mig var Denon DRM33HX-pro. Där blev det ruggigt bra inspelningar med DolbyC och högt utstyrda TDK metallband.

Vid något tillfälle hade jag ett NAD Däck med playtrim (justerbarbias). Det kunde man ratta in ganska skönt ljud på. Dock upplevde jag att ljudet pumpade något om jag körde dolby C på band inspelade på polarnas däck. Så där blev det ofta Dolby B vid avspelning.
Det lite ljusare resultatet kunde man kompensera med playtrimratten.

Fasen, det var rätt kul med kasetter :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-09 08:44

nadifierad skrev:Vid något tillfälle hade jag ett NAD Däck med playtrim (justerbarbias). Det kunde man ratta in ganska skönt ljud på.

Nja, Playtrim var en diskantkontroll före Dolby-kretsarna verksam vid avspelning, hade inget med bias att göra. Detta för att på bästa sätt kompensera för diskantfall med band inspelade på andra kassettdäck. Fanns även på några modeller från Yamaha.

När jag var aktiv kassettbandare fanns bara Dolby B och det räckte för radions utbud. Dolby C har jag på ett par senare däck men de har jag inte använt för inspelning på samma sätt. Dolby fanns i bilstereon och därför blev det använt även senare.

Sedan jag digitaliserade en massa kassetter häromåret, ligger alla tre kassettdäcken undanpackade i garaget. Två Nakamichi och ett avspelningsmodifierat Denon.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-11-09 08:56

Jaha, och vilken pickup är bäst till stenkakor? Hallå, det är 2012! Livet går vidare...

Vilket filformat och komprimering är mest lämpligt vid rippning av kassetter? :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-11-09 09:22

Det sista kassettdecket jag hade (Denon nånting) hade dolby C, så de sista kassetterna blev inspelade med C.

Sen fick mp3 ta över kassetternas uppgift här, att spela in en kopia av någon skiva, runt 1996, typ.

Jag har nog en låda med inspelade kassettband som ligger någonstans och gnager lite på samvetet.
Jag borde kanske gräva fram skiten och kolla om det var något viktigt inspelat där.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-09 09:24

Jag spelade in 2 kassetter igår och passade på att experimentera lite. På mitt Denondäck så blev det helt klart bäst resultat med Dolby C, då med maxell normalkassetter från Clas Ohlson. Ingen biasjustering. Det låter verkligen väldigt bra. Konvoluten fick bli maskinskrivet med artist, titel, låttitlar, brusreducering samt tid. Lyssnar hellre på kassetten än spotifystreamen jag kopierade från.

Har lite bättre tomma kassetter liggandes som jag ska experimentera med.

Lite osäker dock om det finns Dolby C i bilstereon?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-11-09 09:39

RogerGustavsson skrev:
nadifierad skrev:Vid något tillfälle hade jag ett NAD Däck med playtrim (justerbarbias). Det kunde man ratta in ganska skönt ljud på.

Nja, Playtrim var en diskantkontroll före Dolby-kretsarna verksam vid avspelning, hade inget med bias att göra. Detta för att på bästa sätt kompensera för diskantfall med band inspelade på andra kassettdäck. Fanns även på några modeller från Yamaha.

När jag var aktiv kassettbandare fanns bara Dolby B och det räckte för radions utbud. Dolby C har jag på ett par senare däck men de har jag inte använt för inspelning på samma sätt. Dolby fanns i bilstereon och därför blev det använt även senare.

Sedan jag digitaliserade en massa kassetter häromåret, ligger alla tre kassettdäcken undanpackade i garaget. Två Nakamichi och ett avspelningsmodifierat Denon.

OK. :) Bra finess hur som.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-09 12:32

nadifierad skrev:Bra finess hur som.

Ja, den borde funnits på alla kassettdäck.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-09 12:35

Dolby S använde jag senast det begav sig. Måste ha varit på 90-talet någongång.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-09 12:55

Spelade alltid in utan brusreducering, ville ha opåverkat/kompatibelt.

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2012-11-09 13:00

Och Dolby A var något för filmindustrin tror jag...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-09 13:33

Inte bara film utan framförallt för mångkanalbandare i studio.

Bild

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-11-09 20:45

DBX
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-09 20:58

Att ta till DBX för kassettband är nog det värsta junk man hittat på.

Hela brusmattan dundrar på vid minsta pianoklink...

DBX är helt enkelt fruktansvärt feltänkt.

- - -

Men Dolby C kunde faktiskt fungera väldigt bra om inte däcken var alltför
tossigt trimmade. En sak som var lite udda med C var att det inte som de
flesta tänkts sig var känsligare/kritiskare än Dolby B, utan snarare var det
faktiskt tvärtom!

- - -

Jag kör alltid Dolby C när jag använder kassett, men ser förstås till så att
trimningen duger, också.

Visst kan det kännas frestande att köra helt utan brusreducering för att
tillse att man inte drabbas av några Dolby-artefakter, men när nu själva
mediet är så uselt brusigt vete tusan om det verkligen går att motivera,
i varje fall inte för musik som har lite dynamik. Brusreduktion behövs helt
enkelt.

Om man har hörseln rimligt i behåll vill säga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-11-09 21:07

IngOehman skrev:Att ta till DBX för kassettband är nog det värsta junk man hittat på.

Hela brusmattan dundrar på vid minsta pianoklink...

Pianoklink? Jag har italo-disco på mina DBX-band. Pumpar på bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-09 21:18

Ja nog pumpar det alltid... ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-11-09 21:25

Järnband tror att dålby b funkade ibland ibland inte. Berodde på.
Kråm tror jag att jag körde blankt på.

Fasen vet.

Länge sen.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-09 22:59

Eftersom jag inte spelar in på kassettdäck längre så blir det utan brusreducering, för det blir det ju då... :D.

Annars vete 17. När jag spelade in hade jag nog dolby B på rutinmässigt, idag skulle jag kanske välja efter musikstil. Fast då skulle jag nog kräva nån sorts automatik som avgjorde hur det var inspelat och spelade av rätt. Man skulle få lägga en dataström på kassetten som talade om om dolbyn var på. Hmm, man kanske skulle sätta ett liten minne i den som höll reda på det, förresten. Och då kanske man kunde lagra ljudet där också, och då behövs ju inte dolby längre. Hmm.

Det skulle ju vara en rätt smart uppfinning, man kanske skulle jobba vidare på det :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-09 23:00

Dubbelpost
Senast redigerad av Svante 2012-11-09 23:04, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-11-09 23:00

DBX !

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-09 23:03

Kanske spela in med dbx och spela av utan...? Då pumpar inte brusmattan, men signalen blir alltid starkare än bruset.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2012-11-10 13:08

Dolby S. Upplever det som mycket bättre än både B och C.
Minns att man spelade in med Dolby B och spelade av utan Dolby, man fick "bättre" upplevd diskant då (fast samtidigt mera brus).
Har naturlugtvis däcket (HK TD4600) inkopplat i anläggningen och lyssnar när nostalgi faller över mig.

Conny

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-11-10 18:18

Aldrig spelat upp eller spelat in på kassett på en bra anläggning så jag vet inte.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-10 18:52

det var länge sedan jag använde ett kassettband, det var nog till en commodore vic-64 eller vad den hette, det var ett boxningspel med frank bruno

till musik stängde jag alltid av all brusreducering, jag levde hellre med brus än den frekvensomfångstrypning som brusreduceringen gav
Bikinitider

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-11-11 01:47

Jag föredrar Dolby S när jag spelar in på kassett och ska ha det själv. När jag spelar in på rullband så blir det Dolby SR som ger en motsvarande dynamik som digitalt fast på analogt band. Jag har här hemma i min rigg nästan alla förekommande typer av brusreducering för rullband. Dolby A, Dolby SR, Telcom C4 och dBx type I. Jag kan även spela in utan något brusreducerande. Det är noga med att alla nivåer stämmer för att det ska bli bra och med kassett så är nog svåraste att få till det.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-13 12:23

När jag trimmar däcket så är det bara en skruv jag ska jobba med eller? Påverkar detta både inspelning och uppspelning, alltså jag kan inte trimma 'by ear' med en kassett som spelats in på ett otrimmat däck? Eller?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-13 12:53

Objektivisten skrev:När jag trimmar däcket så är det bara en skruv jag ska jobba med eller? Påverkar detta både inspelning och uppspelning, alltså jag kan inte trimma 'by ear' med en kassett som spelats in på ett otrimmat däck? Eller?

Trimmar däcket gör man på flera sätt. Ett är den "mekaniska" delen, dvs att få tonhuvudena rätt. På en två-huvudsmaskin är det bara det kombinerade in-/avspelningshuvudet som ska justeras (det andra huvudet är för radering/biasing). Detta gör man med ett testband (som förhoppningsvis är inspelat med rätt vinkel), med typ 10 eller 15kHz ton på. När man uppnår maximal nivå (mätt på utgången) så står huvudet rätt.

På en 3-huvudsmaskin (med separat in- och avspelningshuvud) justerar man först avspelningshuvudet på samma sått som ovan, sedan inspelningshuvudet så man får max nivå ut vid avspelning. Med en trehuvudsmaskin kan man koppla mellan signal in/ut och genom tapen så det är inte så krångligt som det låter.

Sedan kommer den elektriska trimningen, dvs att få nivåer och eq att stämma överens vid in- respektive avspelning. Man börjar med att ställa den sk Dolby-nivån vid 400 Hz så den är lika vid inspelning som vid avspelning. Även här använder man en referenstape (vissa kassetdäck, bland annat Naka) har en sådan tonsignal inbyggd. Därefter ska man justera eq´n genom att först ställa avspelningen med hjälp av kalibreringstapen, därefter justera inspelningen så den blir lika avspelningen.

Lite pyssel men med ett väl justerat kassettdäck av bra kvalité är det nästa omöjligt att skilja detta från källan.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2012-11-13 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-13 13:08

Tycker jag får lite diskantbortfall i högra kanalen vid inspelning. Pillade lite på skruven vid tonhuvudet och vid uppspelning blir det då bättre men problemet ligger kvar när jag spelar in. Det är en maskin med 2 tonhuvuden.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-13 13:20

Objektivisten skrev:Tycker jag får lite diskantbortfall i högra kanalen vid inspelning. Pillade lite på skruven vid tonhuvudet och vid uppspelning blir det då bättre men problemet ligger kvar när jag spelar in. Det är en maskin med 2 tonhuvuden.

Då är det med all säkerhet den elektriska justeringen som inte är korrekt. Dvs nivå och eq behöver justeras.

Vad man ska komma ihåg är att alla dessa inställningar bara gäller vid in-/avspelning på ett och samma däck. Ska man spela av kassetter inspelade på andra däck har man andra problem. Då kanske man måste justera (avspelnings-)huvudet för att få bästa möjliga diskant. Här gäller principen Mest = Bäst.

Ska man rippa/digitalisera värdefulla kassetter kan man givetvis trixa lite med de elektriska inställningarna, annars är det nog bättre att använda tonkontroller eller equalizer.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-13 13:42

Tonhuvudena har flera inställningar än azimut (vinkelrätt spalt mot bandet). Nakamichi har/hade riggar för att göra det på rätt sätt. Tittar man i servicemanualen inser man att det är mycket pill om det ska bli optimalt. Efter lite slitage kan det vara svårt att få ut maximala prestanda för ett däck i toppklass.

På den elektriska sidan har de bästa däcken flera inställningar än bara nivå och bias. Nakamichi har en justerbar avspelningskorrektion som kan användas för att kompensera för tonhuvudslitage.

Bill50x skrev:Ska man rippa/digitalisera värdefulla kassetter kan man givetvis trixa lite med de elektriska inställningarna, annars är det nog bättre att använda tonkontroller eller equalizer.

Fast det är egentligen före Dolby-kretsarna korrektionen ska göras, som playtrim hos NAD/Denon. Om nu Dolby har använts...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi