Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:Vid något tillfälle hade jag ett NAD Däck med playtrim (justerbarbias). Det kunde man ratta in ganska skönt ljud på.
RogerGustavsson skrev:nadifierad skrev:Vid något tillfälle hade jag ett NAD Däck med playtrim (justerbarbias). Det kunde man ratta in ganska skönt ljud på.
Nja, Playtrim var en diskantkontroll före Dolby-kretsarna verksam vid avspelning, hade inget med bias att göra. Detta för att på bästa sätt kompensera för diskantfall med band inspelade på andra kassettdäck. Fanns även på några modeller från Yamaha.
När jag var aktiv kassettbandare fanns bara Dolby B och det räckte för radions utbud. Dolby C har jag på ett par senare däck men de har jag inte använt för inspelning på samma sätt. Dolby fanns i bilstereon och därför blev det använt även senare.
Sedan jag digitaliserade en massa kassetter häromåret, ligger alla tre kassettdäcken undanpackade i garaget. Två Nakamichi och ett avspelningsmodifierat Denon.
IngOehman skrev:Att ta till DBX för kassettband är nog det värsta junk man hittat på.
Hela brusmattan dundrar på vid minsta pianoklink...
Objektivisten skrev:När jag trimmar däcket så är det bara en skruv jag ska jobba med eller? Påverkar detta både inspelning och uppspelning, alltså jag kan inte trimma 'by ear' med en kassett som spelats in på ett otrimmat däck? Eller?
Objektivisten skrev:Tycker jag får lite diskantbortfall i högra kanalen vid inspelning. Pillade lite på skruven vid tonhuvudet och vid uppspelning blir det då bättre men problemet ligger kvar när jag spelar in. Det är en maskin med 2 tonhuvuden.
Bill50x skrev:Ska man rippa/digitalisera värdefulla kassetter kan man givetvis trixa lite med de elektriska inställningarna, annars är det nog bättre att använda tonkontroller eller equalizer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster