Sonab V-1

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
LucifugeII

Sonab V-1

Inläggav LucifugeII » 2012-11-09 16:29

Hej
Har precis "fixat" i ordning ett par gamla V-1 som legat på vinden länge.
Jag har haft de ikopplat tidigare och jag tyckte då inte att de lät speciellt bra.
De är ju dessutom inga högtalare någon brukar nämna som välljudande någon stans.

Kort och gott, efter att bytat kablaget, tätat basreflexrör som suttit dåligt,tätat korkringen, Coatat 9710 elementen och skruvat ihop allt igen och placerat ut dem i vardagsrumet.

DÖM AV MIN FÖRVÅNING. De låter inte alls dåligt! Är det mina öron som lurar mig eller vad är det? Tycker de låter alldeless ypperligt öppen fin ljud bild och inte alls speciellt basfattiga, ingen direkt stereo bild men än dock fint ljud och definitivt inte alls som jag minns dem sedan tidigare..
Kan det undermåliga kablaget som påverkar så mycket eller vad kan det vara?
Någon annan som har en GOD erfarenhet av V-1 och inte en DÅLIG som folk i almänhet verkar ha?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-09 20:13

Du är grundlurad.
PM:a mig. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
LucifugeII

Inläggav LucifugeII » 2012-11-09 20:54

Troligt vis så är det så. Eller så har jag lyckats få till en bra placering kanske därför? Kör jag A-B Test med OA-5 II tex. låter V-1-orna fortfarande bra från min lyssningsposition i soffan!?
Måste va fel på rummet ;)

Får tillägga att jag kanske visserligen har lätt att "tycka om" högtalare men jag hör definitivt skillnad vad som låter dåligt och bra.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2013-01-07 00:11

Även jag har fått ett par v1or under taket. Och även jag tycker att dom har sitt berättigande trots att jag inte riktigt tycker att dom klarar sig helt själva. Jag skulle gärna höra era åsikter om de renoverings/uppgraderingstips som finns på carlssonplanet. Är det vettigt att pillra dit diskanten?
Även jag skulle vilja höra om det finns någon med något positivt att säga om dom.

Lucifugell, har du några bilder på vad du gjort åt dina? Och ursäkta en nybörjare, men hur coatar man om dom, och vad gott gör det?
/Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Återgå till Carlsson Illuminati