Om jag har funnit ett försteg som uppfyller alla mina krav och jag tycker låter riktigt bra skulle jag absolut inte välja bort det för att någon bessewisser påstår att med de Op-ampar som sitter i kan det inte låta bra.
Besserwissern bör i så fall först kolla hur Opamparna används i den aktulla apparaten.
McIntosh C2300 kallas "Tube Preamplifier" och det är sant för all spänningsförstärkning, utom på MC-ingången, sker med rör.
Det finns dock ett antal NE5534AN i signalvägen, som nog inte har det bästa ryktet för välljud om de används som spänningsförstärkare, men det gör de ju inte här!
Opamparna används endast som buffertar och fasvändare, alltså med unity gain och då kan jag inte höra (jag skriver alltså inte som brukligt - se) någon anledning att byta dem. Föregångaren C2200 var mer ortodoxt uppbyggd med endast rör, men den lät i mina öron sämre och var bara obetydligt billigare.
Översikt
MC-ingångens ena kanal
Mätvärdena skäms inte heller för sig:
[url]http://www.milleraudioresearch.com/download2008/reports/jun08
/mcintosh_c2300.html[/url]
Dessförinnan hade jag Tandberg 3002 som var helt uppbyggd med opampar - men inte en enda IC!!!
Opamparna var helt uppbyggda med diskreta transistorer, 8 st. Totalt över 100 transistorer och den var definitivt bland de bästa i början på 1980-talet.
Mot min Mac står den sig slätt idag.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]