Bygge av 2 basstöd sommarprojekt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 16:40

PeterE skrev:Okej det har jag förstått men jag kan inte koppla in den i ljudkortet i datorn direkt till dom vanliga analoga utgångarna då uttagen är rätt så trasiga glappa & ljud på en kanal enbart.
Då jag kör ljud så kör jag med toslink kabel till min dac.
Så går det inte att koppla den till dacen så går det inte ifall jag inte skaffar ett nytt ljudkort vilket kan bli dyrt då det är en bärbar dator!

Men.... mini-dsp kopplar du med en usb-kabel för att ställa in.

Klart du kan koppla den till din DAC, det är ju analogt ut från din DAC och det kopplar du till mini-dsp.

Dator -> DAC -> Mini-dsp -> Slutstegen
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 16:40

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du skall inte ha någon dator kopplad när du lyssnar - datorn är bara inkopplad när du ställer filtret.

Why?
Störkälla.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-30 16:42

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:Du skall inte ha någon dator kopplad när du lyssnar - datorn är bara inkopplad när du ställer filtret.

Why?
Störkälla.

Jag hör ingen skillnad alls med USB kopplad till eller från.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-30 16:54

Det finns ju inget som säger att det måste ge störningar, men det finns många rapporter om det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-30 16:58

MagnusÖstberg skrev:Det finns ju inget som säger att det måste ge störningar, men det finns många rapporter om det.

Nej självklart. Jag bara poängterade att det kan fungera bra ;)

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-08-30 18:18

adzer skrev:

Why?

som jag läser det förstod han inte att man använde datorn för att mappa dsp och sedan driver den med en väggbula.
således behöves ingen dator igång när man använder en mini dsp
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-30 18:21

Egerwood skrev:
adzer skrev:

Why?

som jag läser det förstod han inte att man använde datorn för att mappa dsp och sedan driver den med en väggbula.
således behöves ingen dator igång när man använder en mini dsp

Jo men varför magnus påstår att man inte skall ha datorn inkopplad när man lyssnar var det som jag undrade över. Och magnus vet mycket väl hur en miniDSP fungerar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-30 18:39

PeterE skrev:Ja det är kul men vart laddar man hem basta?
Sedan några frågor till!

Skulle det bli bra om jag kör med typ mörkbrun lackbets för att fixa till finishen på lådorna?
Sitter & funderar på hur jag lättast ska göra med frekvensdelningen några förslag?
Det enklaste vore säkert en liten substärkare med inbyggt delningsfilter men jag har hittils inte varit nöjd med filtret i dom inbyggda jag testat.

Så antingen blir det ett sån där kontrollbox ala ingvar Öhman som jag sett att folk kört med vet inte vad den kan kosta eller så köper jag ett separat delningsfilter av något slag helst ett ganska så litet som jag enbart använder till dessa.

Stag behöver jag inte göra så många då jag kapat ut & limmat fast ganska så grova lister som elementen ska vila emot samt att nya bafflar ska fixas.
Listerna är ca 34x20 i respektive bredd samt tjocklek!

Av ditt inlägg att döma är det möjligen trots allt inte basstöd du bygger, utan
basmoduler eller om man hellre vill kalla dem subbasar, subwoofrar, eller kan-
ske bejsers (nu blev allt Komorok glad).

Det är helt olika saker.

Ett par basstör är en mycket känsligare konstruktion både med avseende på
att den måste ha rätt exakt rätt känslighet, tonkurva (även högt upp i frek-
vens) och rätt impedans för att passa till sina huvudhögtalare, som i sin tur
man måste ställa väldigt höga krav på för att de två skall kunna fungera till-
sammans.

Ett basstöd kan inte skäras av brant uppåt eftersom det inte kan samarbeta
med ett annat system då på grund av fasproblem. Men viktigast av allt - ett
basstöd OCH den högtalare de stödjer, måste kontrolleras tillsammans (med
ett gemensamt reglage) för att summan skall blir korrekt.

Just detta med att de arbetar tillsammans och även stryrs tillsammans, är ju
hela grejjen med systemuppbyggnaden, och orsaken till att man som resul-
tat får en systemkapacitet som blir fyrfaldig ljudeffektmässigt.

- - -

Jag nämner det eftersom du både skriver basstöd i trådtiteln och nämner min
kontrollbox för basstöd - samtidigt som allt annat får det att verka som om
det är ett par elektroniskt delade subwoofrar du talar om. Och att addera ett
par sådana till ett befintligt fyllregistersystem utan att de delas, är som regel
ingen bra ide. :?

(Även om det faktiskt är något lättare att få det att fungera till OA-116 och
OA-2212, liksom till exempelvis NHT 2.5 och 3.3.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-31 00:11

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-08-31 01:03

+1

Bygg basmoduler/subwoofers. Skaffa ett till mindre slutsteg och ett delningfilter.

Koppla så här:

Försteg --> Delningsfilter HF --> Slutsteg --> Högtalare
_____________________LF --> Slutsteg bas --> Basmodul

Kombinationen pi60/bs60 kopplas däremot så här:

Försteg --> kontrollbox --> Slutsteg --> pi60
____________________________--> bs60

pi60 och bs60 får alltså samma insignal. De är konstruerade för att hålla sams både elektriskt (de får ju samma matning från slutsteget) och akustiskt (de arbetar i samma frekensområde). Inget man konstruerar i en handvändning tyvärr.

Lycka till!

EDIT: Forumet muppar sig, bytte mellanslag mot _

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-11 22:42

Ja gör det här som en kul grej & dom ska inte ha något baslåde slutsteg då jag tänkt att dom ska spela i nivå med mina frontar.

Jag vet inte riktigt om du misstolkat mig Öhman då du skriver att mina inlägg beskriver 2 olika grejer.
Man får väl kalla dom vad man vill men jag har bara tänkt ha något som har hand om delningen till ex ett separat delningsfilter UTAN något inbyggt slutsteg!
Jag ska få låna ett Sentec Sc9 utav en arbetskamrat för att mäta & testa lite.
Sen så har ja lite planer på att skaffa mig ett delningsfilter ifrån företaget Dbx.
Tyckte som sagt att det var onödigt att slänga lådorna då jag ändå hade i stort sett allt hemma redan & stag är också monterade!

Det jag ska göra nu är att beräkna rörens längd & sedan börja med att arbeta lite med att täta lådorna samt fixa lite med finishen på lådan!
Ja har laddat ner en demo version av programet Basta som ja blivit rekomenderad här på forumet för att lättare beräkna.
Bilder finns :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-11 22:46

Jag förstår ingenting av det du skriver :?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-11 23:54

Jag håller på att fixa i ordning ett par gamla sonab oa-5 som jag gjort nya bafflar i & som jag byggt om till basreflex med varsin Peerless sls 8 tummare i.
Basarna kommer att vara riktade neråt mot golvet!

Till dom så har jag tänkt att koppla ett separat delningsfilter då jag inte vill höja db nivån som man oftast brukar göra med en vanlig baslåda då brukar man oftast ha ett substeg av typen monoblock men så har inte jag tänkt göra!
Varför jag inte tänkt ha ett monoblock typ Zachry D250 är för att lådorna ska spela parallelt med mina Sonab OA-116 då jag upplevt att basen i dom är för klen till mitt stora vardagsrum!

Det som Drfunk här i tråden skriver stämmer mer överens med en vanlig baslåda!
Vad är det som du inte förstår?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 00:56

Men inget av det du skriver stämmer riktigt.

Så istället för att gissa mer så ställer jag några frågor:

Du har ett par OA5 som du vill att de skall gå lite djupare helt enkelt. För att kunna nå dit har du tänkt förstärka djupbasen med SLS8?

Är det rätt?

Då har du i tråden fått flera råd om hur du bör göra, men du väljer iallafall ett annat vis som är både krångligare, svårare och där man inte vet resultatet varken fasmässigt, impedansmässigt eller resultatmässigt. Du vill dela av SLS8 så att de bara spelar i basen passivt och koppla in dem parallellt med dina OA5. Det gör att filtrena för SLS8-basarna får komponenter som dessutom är svindyra.

Det är dumt, och kan i värsta fall förstöra din förstärkare om du skulle få väldigt låg impedans i något frekvensområde.

Jag vågar helt enkelt inte ge dig råd eftersom något kan gå sönder.

Du verkar HELT ha missförstått hur och varför man använder ett filter som te x mini-dsp och vad man vill med det. Det handlar INTE om att ge skjuts eller höjja nivån som du skriver. Man gör det för att delningsfilterkomponenter i basområdet är dyra om de är passiva. Att slänga på extra skjuts i basen är inget som har med själva delningen att göra, utan något man kan göra för att anpassa återgivningen till det rum man har. Inget man måste göra, men möjligheten finns.

Kort sagt, har jag förstått vad du vill göra?

Och det du skriver att man får kalla saker vad man vill, tja just "basstöd" är faktiskt en lösning som Ino är rätt ensamt om och det kräver att högtalarna och baselementen är konstruerade för det så att man kan justera nivå och impedans med en för ändamålet avsedd kontrollbox. Det är möjligt att du önskar en kopia av en sådan lösning, men det vågar åtminstonde inte jag ge dig med dina förutsättningar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 00:59

DrFunk jag har byggt både basmoduler samt baslådor flera gånger förut men den här gången tänker jag inte förstärka ljudsignalen så mycket!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 01:04

Vem är DrFunk?

Är det jag? :D

Jag ser ingen som snackat om förstärkning av signalen?

Men jag förstår att jag inte kan hjälpa dig!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 01:06

Hej nej DrFunk var någon som tidigare skrivit i tråden & det verkar som om många missuppfattat & tror att ja ska bygga vanliga subbar.
Men ja har haft ganska så mycket att göra på jobbet så tråden har varit lite inaktiv ett tag!
Ditt inlägg om att du inte riktigt förstod svarade jag på i inlägget före ja hoppas att du såg det!

Det jag håller på med nu är att fundera ut längden på basreflex röret!
Innan jag ska börja med spacklingen av skruvhålen & har vi tur så kanske jag hinner slänga upp lite bilder imorn i tråden!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 01:09

Jag tror inte du vet vad vanliga subbar är ens, du verkar tro att det är något som står och brötar och märks om man kopplar in eller ur på fler sätt än att musiken kan återges djupare i frekvens.

Du behöver nog få lyssna till ett par välintegrerade basmoduler!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 01:16

Ja vi kan ju ha olika syn på den saken.
Jag har gott om slutsteg men tyvär så äger ja inga filter längre & ja funderar på ett ställbart separat delningsfilter typ dbx 234.
Men bor du i Norrland så kan jag säkert titta förbi dig om du inte bor allt för långt bort om du tycker att ja ska komma & lyssna!

Tycker du att ja ska lägga upp några byggbilder imorn?
När det gäller Sonab OA-116 så har dom en viss ljudkaraktär & det kan bli svårt att hitta någon sub eller basmodul som passar ihop med dom rent ljudmässigt då dom är rätt så detaljrika men jag kan ha fel!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 01:25

Klart du skall slänga upp bilder!

Och basmoduler som funkar ihop med dem är inga problem att ordna, det handlar om låg grupplöptid, lågt q-värde och att man delar dem på rätt sätt.

Jag vet inget om dbx, men har du bara slutsteg så ordnar sig det!

Jag har massa basmoduler, men det enda som märks om de inte är inkopplade är att jag tappar djup i återgivningen. Inget annat ändras ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-12 11:46

Jag kallar alla mina för baslådor. :D
Det är en låda som det bara kommer bas ur.
Således en baslåda. :wink:

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 17:29

PeterE skrev:Ja vi kan ju ha olika syn på den saken.
Jag har gott om slutsteg men tyvär så äger ja inga filter längre & ja funderar på ett ställbart separat delningsfilter typ dbx 234.
Men bor du i Norrland så kan jag säkert titta förbi dig om du inte bor allt för långt bort om du tycker att ja ska komma & lyssna!

Tycker du att ja ska lägga upp några byggbilder imorn?
När det gäller Sonab OA-116 så har dom en viss ljudkaraktär & det kan bli svårt att hitta någon sub eller basmodul som passar ihop med dom rent ljudmässigt då dom är rätt så detaljrika men jag kan ha fel!

Är inte heller exakt med på hur du menar? Vill du ersätta basen i ett par OA116? Grafpro har gjort en modifiering som verkar passa bra med passivt filter för just detta? Ny bottenplatta med L22RN4X.
http://www.carlssonkult.se/OA116F.aspx

Vill du använda något annat element så är det väl vettigast med en aktiv lösning för då kan du ju anpassa delningen och frekvensgång så den just harmoniserar med ditt rum och topphögtalare?

Själv kör jag en fullösning där jag använder det inbyggda delnings och antirumsnodsfiltret i min enkla pioneerförstärkare :)
Det funkar helt ok men en minidsp erbjuder mycket bättre justeringsmöjligheter.

Lärde mig den hårda vägen att det inte är trivialt med basåtergivning och att det är otroligt avhängigt av placering i rummets tre dimensioner.

L22RN4X i en gammal OA5 låda som basmodul är det fler som använder :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 18:02

Det är OA5 han leker med i den här tråden.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 18:29

Jag hade först funderingar på att byta ut basen i Oa-116 men då dom är i det närmaste original så känner ja inte för att göra något större ingrepp i dom då ja är nöjd med dom som dom är bortsett ifrån basen.

Nästan allt matreal hade jag ju sedan tidigare förutom det röret som ja fick köpa till.
Jag ska spackla skruvhålen & täta runt basportarna med poleretan lim så att det blir riktigt tätt.

Lådorna är stagade & ja har byggt fina bafflar också av 19mm spånplatta i stället för 16 som ja tror satt där i början!
Basarna kommer att riktas neråt & möbelfötter i metall kommer att skruvas i varje hörn så att dom kommer upp en bit ifrån golvet!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-12 18:34

Men Peter!!

Vilka jäkla högtalare är det du skall göra något åt?

OA116 eller OA5 ????

Till vilka tänker du stoppa in SLS8?

Och om det är OA116, varför väljer du ett element som ingen annan kört med så du inte kan få hjälp, när det som nämns ovan finns färdiga lösningar som fungerar??????????
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 18:44

Hade egentligen tänkt lägga upp någon bild men pixbox hemsida där man kan länka bilder ifrån är nere för tillfället :(

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 18:53

SLS passar väl egentligen inte sådär jättebra i en basreflexlåda? Qts är 0,54.
Givet 47l så den avstämning jag tycker ser ok ut är en där man stämmer av till runt 28-29Hz?
Man är rätt nära hörbarheten för grupplöptid med den dimensioneringen.

www.forumbilder.se brukar jag använda.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 18:58

SLS8 fungerar nog & det är klart det kanske finns bättre basar men jag hade ju dom hemma sedan tidigare.
Är jag inte nöjd kanske ja köper andra basar.
Blir det ingen förändring om man lutar lådorna mot någon betongvägg då?
Ja har ju som sagt en användare på pixbox redan sen förut får hoppas att den inte ska vara nere under någon längre tid!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-12 19:12

Det var simulerat med standard roomgain i Basta så jag förstår inte vad du menar med "luta mot betongvägg"?

Som jag förstår det vill du helt enkelt koppla dessa och spela parallelt med dina vanliga högtalare som går som fullregister?
Jag tror det kan vara ypperligt svårt att kunna integrera dem på ett vettigt sätt? Hur har du tänkt matcha nivåerna? Var vill du fylla i med mer bas? Du kommer förändra hela klangbilden på dem.
Har själv precis justerat in mitt system med basmoduler och det är inte helt enkelt att få det att låta bra. I början lät det väldigt mycket sämre än med topparna! Nu börjar det låta riktigt bra! :)

Men om du är så säker på att det kommer att fungera varför frågar du överhuvud taget här då?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2012-11-12 20:29

Jag är inte helt säker på frekvenserna ang hur djupt dessa peerless går i förhållandevis till fronthögtalarna som du nyss skrev.
Men jag tänkte att ja börjar med att fixa med lådorna & beräkna rörens längd så får man väl mäta lite & lyssna för att se om något behöver ändras!
Det vore önskvärt om ja kunde spela dessa jämsmed mina fronthögtalare men går inte det så är ja väl tvungen att koppla till nåt typ av steg för att mer använda dom som moduler men jag bör då även skaffa någon typ av ställbart delningsfilter & det har ja tittat på!

Jag tycker som sagt att OA-116 är för klena när det kommer till den riktiga lite djupare basen & det kan vara som du säger att Peerless sls 8 är för klent!
Dock om jag ska använda mig utav några andra 8tummare än sls vad bör jag då titta på & vilken budget talar vi då om?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum