Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-13 01:41

PappaBas skrev:ähh kör på vettja.... :oops:

Jag har överhuvudtaget inte alls så extrema krav så skall inte ge dig råd.

asså ingen kan exact veta hur mycket effekt en anläggning behöver
för att nå 130db eller mer eller när ens kropp hörsel tycker det är för mycket så att säga att ja inte har koll är rätt. Men du kan ömöjligt
veta hur mycket effekt ja behöver med? ja kommer deffennitifvt köra
men visst behöver ja halva effekten så kan jag spara mycket pengar
ja kommer ju till ex att använda 8st 15" behöver ja bara 2000w till dom
åtta kommer ja inte bara för att det är kul skaffa tre steg till och 6000w
om det inte behövs det får rummet och ljudet styra och det gäller övriga
systemet med och följer man tråden kommer faktan upp hur mycket
det behövdes för att nå till det man når
däremot tål anläggningen denna effekt men det är ju en annan sak :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-13 01:44

Nasjo skrev:ftorsell: Om du har lust får du gärna ta bort ca en tredjedel av dina blanksteg, och gärna klämma in en punkt emellanåt. Det blir väldigt jobbigt att läsa som du skriver nu.

ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:Pappabas börjar bli lite frustrerad? :D

Kan tala om att min anläggning kommer prestera +120dB, men kommer kosta mindre än 10% av den tänkta anläggningen här 8)

Men så kan mina steg inte alls leverera så mycket effekt som kommer krävas här, så jag tvingas lura systemet lite. Det får helt enkelt bli känsligare.

Ola-68 på forumet spelar över 125dB med ineffekt av 2x100W/8 ohm, men han räknas inte för han kör ju ren 2-kanalare. Och så fuskar han med 2x750W till sina basriggar förståss.

visst magnus ser jag det men att spela 120-125 db är ju inte speciellt krävande effekt mässigt men över 130db i hela registret kräver sjukt
med effekt om det inte ska låta illa
Ja, ungefär 4-10 gånger så mycket effekt.

ja jag ska försöka bättra mina texter.

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-13 01:47

Det går visst att dimensionera i alla fall rätt grovt hur mycket effekt en anläggning kan tänkas behöva... det är väl bara det de övriga postarna i tråden försökt hjälpa dig med? Det där joxet med känslighet, dB, effekt, ström och sådant där.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-13 02:09

ftorsell skrev:
MagnusÖstberg skrev:Pappabas börjar bli lite frustrerad? :D

Kan tala om att min anläggning kommer prestera +120dB, men kommer kosta mindre än 10% av den tänkta anläggningen här 8)

Men så kan mina steg inte alls leverera så mycket effekt som kommer krävas här, så jag tvingas lura systemet lite. Det får helt enkelt bli känsligare.

Ola-68 på forumet spelar över 125dB med ineffekt av 2x100W/8 ohm, men han räknas inte för han kör ju ren 2-kanalare. Och så fuskar han med 2x750W till sina basriggar förståss.

visst magnus ser jag det men att spela 120-125 db är ju inte speciellt krävande effekt mässigt men över 130db i hela registret kräver sjukt
med effekt om det inte ska låta illa jag kommer kanske inte använda
några 2000w till midbas i fronten men har ja det vinner jag ju dynamik i registren samt
att stegen inte viker sig utan presterar bra musikkvalite
peter har ju ändå vart delaktig i ljudbyggen där spl är det ända som gäller
så han har nog bättre kontroll på hur mycket effekt det behövs för att spela
rent över 130db+

Att spela starkt är inte svårt.

Om jag skulle ge dig råd, vilket jag inte borde, så vore det att ditt bassystem inte skulle duga för mig. Du ser, vi har olika infallsvinklar på vad som är viktigt.

Mitt bassystem skall klara minst 15dB mer än topparna och skall gräva så djupt att det krävs slutna system för att nå dit. Det kravet är det som begränsar mitt system i fråga om SPL. Andra har tagit den biten till en nivå jag inte ens har en tanke på. Det största systemet jag känner till på forumet begagnar sig av inte mindre än 24 stycken 15"-basar för frekvenserna under 80Hz. Och det drivs med långt mindre effekt än du tror att du behöver ;)

Jag har alltså mer konarea ju lägre frekvensregister som skall återges. Och ju högre frekvenser ssom skall återges så fokuserar jag på spridning och ljudutstrålning. Jag har mitt system dimensionerat rätt duktigt annorlunda än du :)

Men jag ser fram emot dina bilder och ditt projekt. Det finns absolut inget som kan få dig att tänka om, så det är bara att hänga med på resan och hoppas att du blir supernöjd.

Kul att Bosse Bengtsson givit input. Var bor du?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-13 06:59

ftorsell skrev:
Beakungen skrev:
Nattlorden skrev:Låter som någon snarare borde bygga sig ett par riktigt stora horn...

Har provat att bygga tappade horn enligt beskrivning. Det var inte imponerande alls faktiskt. Rent ut sagt uruselt :oops:

jag kör trapt horn till mina subbar och dom låter grymt nice mina är uträknade av pwk design i usa :)

Bara för att dom är uträknade av ett företag i usa så är det inget som säger att dom är bra
Har du inte använt DD basar i dom lådorna förut.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-13 08:22

ftorsell skrev:några 2000w till midbas i fronten men har ja det vinner jag ju dynamik

Tror du förväxlar dynamik med bra tryck. Dynamik är skillnaden mellan starkt och svagt. Är samma oavsett vilken effekt du pumpar in, om så inte är fallet är dynamiken förvrängd. Det kan/brukar ske en kompression om ineffekten är hög, speciellt i basen. Om du sedan lyssnar på kiosvältarmusik är i regel dynamiken obefintlig, knappast crest över 10 dB. Musik som kräver stor dynamik är sällan upplevd som ljudstark.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-11-13 11:35

MagnusÖstberg skrev:Men centern kommer drabbas sjukt mycket av inteferenser.

Hmm, det här fick mig att fundera lite.
Är det verkligen så?
Alltså, jag menar. Interferens kommer det att bli. Men blir det värre av att ha många element jämfört med om man bara har två som spelar samma signal?
Har man tillräkligt många så borde alla loober ta ut varandra, typ.

Det här är bara en spontan tanke :)

mangs

Inläggav mangs » 2012-11-13 11:59

Jag tycker sådan här projekt är mycket intressanta och jag hoppas du tar steget fullt ut. Däremot vill jag även att det skall bli så bra som möjligt och att du funderar på vad vill uppnå.

Vill du ha en anläggning som du kan lira och imponera på polarna med under 30 sekunders brutal-mangling eller vill du hellre ha något mer praktiskt. Hur du än vrider och vänder på det så den anläggning du beskriver kommer ta väldigt mycket plats i anspråk och generera en väldig massa värme och dra effekt. Driftkostnaden kommer bli enorm.

Är det främst högt ljudtryck som eftersträvas så börja dimensionera efter detta i rummet. Se till att du har ett litet rum med lite förluster. Dvs försök att göra det ljudtätt så att du behåller trycket innne i rummet.

Är det främst dynamik du vill ha så kör med mycket dämpning. Vill du istället ha ett högre ljudtryck så kör med mindre dämpning och mer diffusering eller kala väggar.

jag tycker högtalare med 16 middar är riktigt balla men om du delar dessa nedåt vid låt säga 100Hz kommer du troligtvis aldrig kunna spela dessa fullt ut i ett vanligt normalstort rum. Dels för att du kommer kräva oerhört mycket effekt men framför allt för att om du vill ha en schysst frekvenskurva kommer du då behöva få till ett subsystem som kan ge kanske 15dB till och detta blir sjukt stort och dyrt. Sedan vill du ju ha en diskant som klarar av höga ljudtryck med.

Min största farhåga är att systemet blir såpass överdimensionerat att du aldrig kommer nyttja mer än 1% av vad det kan men att du därför lagt kanske 10gånger mer pengar än nödvändigt och att du istället kunde byggt något som gett dig mycket bättre ljud vid lagom höga niåver som dessutom går att ha i ett vanligt hem.

Att spela 150dB är inte bra varken för husgrunden eller grannsämjan.
Senast redigerad av mangs 2012-11-13 13:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-11-13 12:22

sebatlh skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men centern kommer drabbas sjukt mycket av inteferenser.

Hmm, det här fick mig att fundera lite.
Är det verkligen så?
Alltså, jag menar. Interferens kommer det att bli. Men blir det värre av att ha många element jämfört med om man bara har två som spelar samma signal?
Har man tillräkligt många så borde alla loober ta ut varandra, typ.

Det här är bara en spontan tanke :)

Om man är i närfältet (definieras av storlek och våglängd) blir det interferenser.

Om man är i fjärrfältet kan man bli kvitt interferenser.

Med ovan nämnda storlek på högtalare placerade i ett rum av vardagsrumsstorlek kommer man att sitta i närfältet för både mellanregister- och diskantarray.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-13 14:18

Jag förstår att ni är intresserade eftersom det blivit mycket inlägg och vissa
Vill att jag ska tänka annorlunda? Det respekterar jag helt och hållet.
Men återigen så kan det ju bli galet dåligt likväl som det blir grymt bra
Och som sagt kvalitén på ljudet är det som är viktigast ja har lyssnat nu
På två av mina 15" basar och konstaterar att det är få basar i den storleken
Som är så tighta i ljudet och så galet musikaliska samt att dom klarar leverera ett jävla ljudtryck vilket troligen inte många av era bassytem klarar
Basen lirar tight som ett mellan register och det är inte speciellt många basar som levererar den kvalitén och är i storlek med en 15" det jag kommer få är ett musik system som kommer låta som ett instrument eller
En trumma och bas gör. Ta en subb som du köper färdig den är nästan
I alla lägen totalt omusikalisk det är det mitt system kommer att leverera
Samt om ja vill kommer det göra det på en volym som kommer att kunna
Vara galet hög & ren
:wink: :wink:

Sedan att några av er inte tror på denna rigg kan jag bara övertyga när ni är i kommande rum och lyssnar.
Så jag tycker vi kan lägga ner allt drygt skrivande om att kunskapen är låg och det inte kommer att funka trodde vi inte på detta skulle vi inte göra detta galna projekt. Och även om det går åt helvete så kan ja säga det då
Ja grabbar och tjejer ni hade rätt :D
Men den dagen den sorgen är det en bit kvar till :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-13 14:29

PappaBas skrev:Det går visst att dimensionera i alla fall rätt grovt hur mycket effekt en anläggning kan tänkas behöva... det är väl bara det de övriga postarna i tråden försökt hjälpa dig med? Det där joxet med känslighet, dB, effekt, ström och sådant där.

Ja men grovt är inte samma som exact är ju inte kul
Att välja ett steg som lämnar 500w när det behövs låt oss säga
800w då är det ju mer safe att välja ett som levererar 1000w
Ja det är min teori ialla fall :D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-13 14:33

ftorsell skrev:[...] dom klarar leverera ett jävla ljudtryck vilket troligen inte många av era bassytem klarar

Tihi.

Bild
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2012-11-13 14:46

Den här tråden har allt :D Inget dåligt självförtroende på pojken iallafall! Detta beteende bör absolut uppmuntras!

Sen ställer jag mig också frågande till om allt denna utrustning köps till konsumentpris... om inte så är det ju frågan om spons och då bör man ju ha den goda smaken att redovisa detta.

Om det är så att du köper alla dessa saker så varför föll valet på just Kove? Utklassar dom verkligen alla hemmaprodukter eller vill du bara prova för att se hur det blir?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-13 14:46

Okej, bygg systemet och slå oss med häpnad då. Det blir vi bara glada över.

Vi hoppas bara inte behöva trösta dig om du inte blir nöjd och behöver leva på nudlar några år - ren omtanke alltså.

Skall man sammanfatta så blir det väl... Köp inte alla slutstegen på en gång, komplettera senare om det verkligen visar sig behövas... Och ta en extra funderare på om inte centern går att bygga annorlunda.

Jag tycker samma layout som frontarna men med bandet i mitten hade varit mer intressant. Det finns ljudtransparenta dukar, om det är duken som gjort att nuvarande lösning valts.

( Själv har jag mer baskapacitet än vad kåken tål, btw. Vill varken spräcka putsen, få innertaket att ramla loss eller radiatorerna att knäcka rören... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-13 14:54

Jag bara kände att jag var tvungen till att göra såhär: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Så, nu ha jag gjort det och kan komma med en liten kommentar:

Jag tycker att du gör helt rätt i att testa om du verkligen känner att du vill och måste göra det !
men det är en del pengar att bara lägga på en chansning... 8O
tror det är därför som folk reagerar lite som dom gör om du förstår :)

Men jag är i all fall 100% säker på att din center kommer att låta apskit ! med mina mått mätt och hur jag vill ha det då alltså...
Frontarna kan säkert bli intressanta på några olika vis, beror helt på hur ni får till spridningsbetendena på dessa och om ni kan få till helheten med delningen bra, Gogogo ! :)
Hoppas du hittar vad du söker i och med detta bygge :)

det är du som ska lyssna på dom, så jag hoppas verkligen det !

Edit: och som sagt, köt inte alal steg på en gång är mitt tipps, av samma orsak som dom andra redan skrivit.
men du gör ju naturligtvis som du vill :)

Lycka till ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-11-13 15:03

Den fråga jag ställer mig när jag läst denna tråd är följande:

Tydligt är att en stor del av fokus för TS är att ha ohemult med effekt tillgängligt.

Varför då välja att använda bilsteg? En oundviklig effekt av bilstegen är ju att man blir låst till en matningsspänning på 12V, vilket ju gör att den erforderliga strömmen sticker iväg till enorma proportioner. Det får ju också som konsekvens att man behöver ha låga impedanser i högtalarna, enormt grova kablar osv.

Varför inte använda bättre anpassade slutsteg?
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-11-13 15:13

ftorsell skrev:rent över 130db+

Man skriver 130 dB. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-11-13 15:20

Morello skrev:
ftorsell skrev:rent över 130db+

Man skriver 130 dB. :)

Jaja int är de så noga Morello :)

Skall bli intressant att se vad det blir av detta systemet iaf..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-13 17:21

bomellberg skrev:
ftorsell skrev:[...] dom klarar leverera ett jävla ljudtryck vilket troligen inte många av era bassytem klarar

Tihi.

Bild

Challenge accepted!
8)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-13 18:57

ftorsell skrev:ja har lyssnat nu På två av mina 15" basar och konstaterar att det är få basar i den storleken Som är så tighta i ljudet och så galet musikaliska samt att dom klarar leverera ett jävla ljudtryck vilket troligen inte många av era bassytem klarar

Hur gammal är du, du verkar tro att du är på ett lågstadieforum? :D

Jag tror faktiskt inte ditt system kommer ha mycket att säga till om när det gäller den högsta kvaliteten på återgivningen jämfört med rätt många system på det här forumet.

Men du är uppfriskande entusiastisk inför det du planerar att göra!
Jag saknar dig.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-13 19:17

andyman_se skrev:Den här tråden har allt :D Inget dåligt självförtroende på pojken iallafall! Detta beteende bör absolut uppmuntras!

Sen ställer jag mig också frågande till om allt denna utrustning köps till konsumentpris... om inte så är det ju frågan om spons och då bör man ju ha den goda smaken att redovisa detta.

Om det är så att du köper alla dessa saker så varför föll valet på just Kove? Utklassar dom verkligen alla hemmaprodukter eller vill du bara prova för att se hur det blir?

Själv klart är inte Kove bäst det finns alltid saker som är bättre
Men eftersom jag inte hört det ännu så står detta märke högst
På min vill ha lista då produkterna låter som jag vill att det ska låta
Sedan är det ju inte så att min hörsel är alla andras referens
Men sedan är det även lite kul att ha något inte någon annan har heller
Och som sagt jag har två killar med stor erfarenhet som jag är övertygad
Om att dom står till mitt förfogande under byggets gång och det är Peter
Och bo Bosse har ju sådan kunskap man blir tårögd det han inte kan om ljud
Ja då vette fan vem som kan.
Sedan har han varnat oss för centern så blir det tok med den gör vi om den
Hur svårt kan det va :D
Självförtroende har jag så det räcker och blir över.
Men kunskapen har jag inte den överlåter jag till dom jag litar på och
Där kommer dom jag nämt in men som sagt jag är helt övertygad
Det kommer bli bra bo har ju byggt med liknande byggen i typ 20 år som folk värden över har uppskattat :D
Och mitt bygge går ju åt samma håll även om jag inte kör bosses middar
På detta har jag lyssnat vad dessa middar presterar så jag är inte orolig
Av förståliga själ dom är respons snabba små rackare och även dom är mycket musikaliska. Förstärkarna handbyggs i Tyskland av endast matchade
Komponenter dom stegen låter och presterar så man bara njuter
Sedan att dom plockar fram röster vart artisterna på scenen gör mycket
Bättre en Rotel stegen gör ju också att man lätt förstår hur pass hög kvalité
Prylarna har gör mig väldigt trygg :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-13 19:34

Jag gillar Bosses byggen också, men hans stora skapelser med linjediskanten och 12 (eller var det 16) middbasar bredvid lät inte optimalt. Han skulle haft en stapel av rena middar och gjort det till en 3-vägare. Det pratade jag med honom om.

De led alltså av liknande fenomen som din center kommer lida av, så Bo vet allt vad han pratar om där ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-11-13 19:37

carpelux skrev:Den fråga jag ställer mig när jag läst denna tråd är följande:

Tydligt är att en stor del av fokus för TS är att ha ohemult med effekt tillgängligt.

Varför då välja att använda bilsteg? En oundviklig effekt av bilstegen är ju att man blir låst till en matningsspänning på 12V, vilket ju gör att den erforderliga strömmen sticker iväg till enorma proportioner. Det får ju också som konsekvens att man behöver ha låga impedanser i högtalarna, enormt grova kablar osv.

Varför inte använda bättre anpassade slutsteg?

Bilslutstegen har nog spanningsomvandlare inbyggda, sa hogtalarimpedansen ar inte sa noga fran den synvinkeln. Speciellt inte om de klara av att klamma ur sig hundratals watt vid normala impedanser. Jag tror mer att problemet ar att fa alla batterier att vara fulladdade hela tiden sa att slutstegen kan prestera optimalt. Det ar en sak att spela billjud starkt i 30 sekunder mot att titta pa Sagan om ringen extended edition maraton i 20 timmar. Lat mig tanka hogt... Laddningen av batterierna utvecklar en hel del varme i bade batterier och laddare, och slutstegen har val nan tomgangsstrom ocksa kan jag tanka mig. Ska vi gissa lagt pa 20 watt per slutsteg och kanal? Och det dubbla i varmefolust for laddning per batteri (laddare plus batteriuppvarmning)... Om det ar 20 batterier som galler sa ar bara de forlusterna 800 watt pa tomgang. Inte sa illa som jag forst trodde...
Har man sen 8 - 10 steg med en forlust pa 2 * 20 watt sa blir det ytterligare 320 - 400 watt i varmeforlust. Mycket forsiktigt raknat.
Vad kan sen verkningsgraden pa sjalva forstarkningen vara? 50% Sag att vi spelar riktigt hogt och gor av med 1000 watt, sa gar det at en kilowatt i forluster dar med.

Sa 800 + 320 + 1 000 watt. 2,1 kWh per timme i driftskostnad for varmeforlusterna. Inte sa farligt. Lagg pa projektor 200 watt, sjalva hogtalareffekterna 1000 watt och popcornmaskin och mysbelysning pa 30 watt. ;-) Da kommer vi upp i 3,3 kW. Alldeles lagom for ett 16 ampere uttag. Jag hade trott det skulle vara betydligt mer. Vad kostar en kWh el idag? 1 kr? sa 33 kronor for att kolla pa tiotimmars maratonfilm. Mycket billigare an bio! Speciellt om man ar ett gang polare som kollar.

Om man ar fyra personer som kollar och varje biobiljett kostar 100 kr sa spar man 100 * 4 - 6,6 = 393 spann per tvatimmars film. Sag 300 jamt, for filmen kostar ju lite den med.
Sa om man fettittar ett helt ar sa kanske man klarar runt 200 filmer, da har man spart in 50 000 kronor jamfort med att ga pa bio. Och man har fatt en mycket battre upplevelse ocksa. Och man har nog kollat pa en hel del TV och lyssnat pa musik "pa kopet" sa att saga under aret med.

Najs, ar allt jag kan saga!
__
/ony

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-13 19:46

Du får räkna in förbrukningen av batterier också i din kalkyl. Batterierna lär inte hålla så länge.

MEN

Bild

Nu vill jag se mer bilder :D

Var är alla elementbilder?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-13 19:46

ftorsell skrev:Sedan har han varnat oss för centern så blir det tok med den gör vi om den
Hur svårt kan det va :D

Bara jag som inte begriper denna kommentar? Man prisar honom som en gud & allvetare inom ljud. Men när han varnar för designen på centern, då ignorerar man det & säger att man kan bygga nytt?

Det är ju aldrig skoj att slänga pengar i sjön, även om det är mindre summor i sammanhanget. Sedan tiden för att bygga nytt, slipa, måla, ställa in, filter osv osv.

Bygg rätt på en gång, ta åt dig av kritiken (på ett posivit sätt) från detta forum. Finns mycket kunskap här.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-11-13 19:50

MagnusÖstberg skrev:Du får räkna in förbrukningen av batterier också i din kalkyl. Batterierna lär inte hålla så länge.

MEN

Bild

Nu vill jag se mer bilder :D

Var är alla elementbilder?

Har inte de flesta batterier av lite kvalitet fem ars garanti iallafall?

Men, ja fler bilder! :D
__
/ony

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-11-13 19:58

En till komplicerande faktor när man pratar batteridrift i denna storleksklassen är hälso och säkerhetsaspekter. Även om man använder sig av slutna batterier kommer man inte helt undan vätgasen som bildas vid laddning.

Om du bor i lägenhet så har dessutom säkert hyresvärden synpunkter på att man förvarar en sån ansenligt mängd batterier i lägenheten. Det är inte riskfritt med batterier.

/Christer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-13 20:02

Han får väl ha dem på balkongen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-11-13 20:58

Nattlorden skrev:Han får väl ha dem på balkongen?

Bra idé!

Så kan man fixa lite nyårsfyrverkeri på balkongen också vid behov :-)

/Christer

mangs

Inläggav mangs » 2012-11-13 22:32

Jag undrar fortfarande hur mycket tanke som har lagts på dels det aktuella lyssningsrummet och dels det egna rummet han bör ha för all utrustning och batterier. Detta projekt lär ju kräva sina rum. Utöver tätning och ljudbehandling av väggar och tak bör ju ventilationen fungera på ett bra sätt i båda dessa för att inte det skall bli olidligt varmt efter lite lyssning.

Jag gillar dessutom ödmjukheten när man på allvar tror att man på första testförsöket med några 15-tummare är övertygad om att man kommer få bättre basrespons än hela forumet. Detta på ett forum där folk som dedikerat stora delar av liv för att uppnå just bra basåtergivning och optimerat rum etc under flera års tid.

Om målet var extremt välljud främst och sedan högt ljudtryck bör du nog ta åt dig något av alla vänliga inlägg med konstruktiva tips du fått.

Inte för att göra dig besviken men de egenskaper som du tillskriver ditt bilslutsteg ligger nog mer i hur du testat det än att det faktiskt färgar eller förvränger originalinspelningen såpass mycket att resultatet skiljer sig så markant från 1090. Ett slutsteg förstärker signalen, det lägger inte till kropp på instrumenten. Lyckas du få fram ett verklighetstroget ljud är det troligen snarare högtalaren i kombination med rummet och inspelningen som medger detta.

Lycka till!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi