Slutsteg påslaget dygnet runt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Somchart

Slutsteg påslaget dygnet runt?

Inläggav Somchart » 2012-11-13 12:24

Sökte på forumet men hittade mirakulöst inget om detta.

Vad är bäst för ett slutsteg, att stå på dygnet runt eller bara vara påslaget när det används?

Bäst för hållbarheten tänker jag på huvudsakligen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-13 12:36

Det beror nog mycket på konstruktionen. Men personligen har jag svårt att tro att det sliter extra att starta upp ett slutsteg. Möjligen kan de låta bättre efter en stunds uppvärmning men då är det väl bara att starta dem någon timme innan lyssning?

Men jag vet att några som kör med rörsteg har någon form av resistans inkopplad (typ en glödlampa) under uppstarten för att spara på rören (om det är alla eller vissa rör vet jag inte). Men om jag inte missminner mig, rören slits även om man inte lyssnar så där är det dålig idé att låta de stå på hela tiden.

Mitt eget slutsteg har en standby-funktion, det släcker ner sig efter ca tio minuter och vaknar när det kommer en signal. Om det är för att spara på elräkningen eller slutsteget, det vet jag inte.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-13 13:16

Värme kortar livslängden.
Det slutsteg som inte kommit i termisk balans inom 20 min, är enligt mitt förmenande skräp.
Så stäng av.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-13 13:25

Ragnwald skrev:Värme kortar livslängden.
Det slutsteg som inte kommit i termisk balans inom 20 min, är enligt mitt förmenande skräp.
Så stäng av.

Värme kortar livslängden, ja. Men så gör även uppvärmning/kylning, bland annat tar lödningar stryk av detta. Jag har också varit med om apparater som fungerat perfekt av att stå på 24/7 men som krävt lång tid efter avstängning för att överhuvud taget fungera. Dessa är nog felaktiga på något sätt.

Men totalt sett håller jag med - stäng av.

/ B

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2012-11-13 13:51

Tack för svaren!

Tillverkaren till mitt slutsteg, Chord Electronics, svarade precis på ett mail från mig och även de rekommenderar att stänga av när det inte används.

Antar att jag varit fast i Naim-världen lite väl länge :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-11-13 17:53

Jag har i flera år haft mitt A/B steg på 24/7 under HiFi-säsongen, under golfsäsongen är det däremot oftast av eller möjligtvis i stand-by 8) .
Har man klass-A steg eller rör är det avstängning/stand-by som gäller oavsett säsong :wink: .
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-13 17:58

Panelguy skrev:Jag har i flera år haft mitt A/B steg på 24/7 under HiFi-säsongen, under golfsäsongen är det däremot oftast av eller möjligtvis i stand-by 8) .
Har man klass-A steg eller rör är det avstängning/stand-by som gäller oavsett säsong :wink: .

Va? Finns det dom som ägnar sig åt golf fortfarande? På riktigt?

/ B

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-11-13 18:03

Bill50x skrev:
Panelguy skrev:Jag har i flera år haft mitt A/B steg på 24/7 under HiFi-säsongen, under golfsäsongen är det däremot oftast av eller möjligtvis i stand-by 8) .

Va? Finns det dom som ägnar sig åt golf fortfarande? På riktigt?

/ B

Jo men vi är ett utdöende släkte, precis som inom HiFi :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-11-13 19:43

Det jag ar overtygad om ar att ur brandsakerhetssynpunkt sa ar det bast att inte lamna saker i paslaget lage om man inte ar i narheten.

Sen kan jag gissa mig till att ett modernt slutsteg inte bor slitas speciellt mycket av att slas pa och av under sin livslangd pa, sag, tio ar. Om man inte har smabarn som slar pa och av konstant under hela dagarna. :-)
__
/ony

Återgå till Generellt om hifi