Dolby C är det B?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jag föredrar att spela in...

... med Dolby B!
4
17%
... Dolby C!
5
21%
... utan brusreducering!
8
33%
Så här ligger det till (förklarar nedan)...
7
29%

Antal röster : 24

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-13 13:56

RogerGustavsson skrev:Tonhuvudena har flera inställningar än azimut (vinkelrätt spalt mot bandet).

Fast det är egentligen före Dolby-kretsarna korrektionen ska göras, som playtrim hos NAD/Denon. Om nu Dolby har använts...

Absolut. Tonhuvudena ska ju tex sitta rätt i höjdled. Inte luta framåt eller bakåt.

Och helt rätt påpekat, glömde det, alla justeringar ska göras utan Dolby inkopplat. Annars kan man hamna var som helst.... Nu var det länge sedan och jag minns inte till 100 % men det kan krävas ytterligare justeringar efter man "aktiverar" Dolby. Alla "kassettbands-Dolby" är extra känsliga eftersom de inte opererar över hela frekvensområdet. Dvs vid feljusteringar får man även frekvensgångsskillnader som "bonus".

För de fysiska inställningarna krävs det absolut ett referensband om man ska vara noga.

Också viktigt, se till att huvudena är avmagnetiserade innan du börjar.

/ B

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-11-13 14:41

När jag kalibrerar en analogbandspelare oavsett om det är kassett eller rulle så utgår jag alltid från ett testband-"Din Bezugsband". När man väl ställt in avspelningen kan man börja med inspelningen. Numera brukar jag använda mig av pinknoise som jag sedan läser av med en FFT analysator. Det här är en metod som fungerar bättre än den vanliga tvåtonsmetoden. Bättre kassettbandspelare med autokalibrering brukar i regel ha en inbyggd generator som också fungerar bra. Åtminstone gör den det med Pioneers dyrare deck. Jag vill påstå att med ett bra deck utrustat med Dolby S så kan det låta fantastiskt bra.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-13 15:48

Alltså, nu sitter jag ju inte med ett Nakamichi Dragon. :) Rengjort och kört en avmagnetiseringskassett nu, samt justerat bias inställningen. Tycker som sagt det grumlas en del i ena kanalen när jag spelar in med Dolby C. Spelar jag in utan Dolby tycker jag det låter korrekt i båda kanalerna, förutom att det inte är helt brusfritt då. Å andra sidan har jag varit rätt försiktig med inspelningsnivån så jag tänkte testa att öka den nu och skita i brusreduceringen.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-11-13 16:17

Kan du inte ställa bias individuellt för varje kanal?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-13 16:21

Alla mina kassettband är inspelade med Dolby B. Jag spelar upp allihop utan Dolby aktiverad. Det låter fantastiskt än idag.

Jag äger ETT kassettband och fyra kassettdäck...

Om någon är nyfiken på kassettmediet så kan hen få ett AKAI GXC710D av mig. Avhämtas hos mig i samband med en fika och lite musiklyssning...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-11-13 16:57

Nagrania skrev:Kan du inte ställa bias individuellt för varje kanal?

Nej. Däcket ser ut så här --->

http://exaudio7.netserwer.pl/2011/denon/drm-500/drm-550_6.jpg
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-13 17:22

hifikg skrev:Alla mina kassettband är inspelade med Dolby B. Jag spelar upp allihop utan Dolby aktiverad. Det låter fantastiskt än idag.

Alla EN... :-)

Att spela in med Dolby och spela av utan är ingen smart idé. Det betyder ju att man förvränger ljudet. Tanken med en brusreducering är just att den ska reducera bruset, inte fungera som en tonkontroll.

Det hindrar förstås inte att om man spelar upp ett band på en annan spelare än det är inspelat, att det ändå låter bättre utan Dolby. Men då är det missanpassningar som korrigeras, inget annat. Pratar vi samma kassettdäck för både in- som avspelning - då är det feljusterat.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-13 17:25

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Alla mina kassettband är inspelade med Dolby B. Jag spelar upp allihop utan Dolby aktiverad. Det låter fantastiskt än idag.

Alla EN... :-)

Att spela in med Dolby och spela av utan är ingen smart idé. Det betyder ju att man förvränger ljudet. Tanken med en brusreducering är just att den ska reducera bruset, inte fungera som en tonkontroll.

Det hindrar förstås inte att om man spelar upp ett band på en annan spelare än det är inspelat, att det ändå låter bättre utan Dolby. Men då är det missanpassningar som korrigeras, inget annat. Pratar vi samma kassettdäck för både in- som avspelning - då är det feljusterat.

/ B

Det gör vi inte. Och bandet är inspelat förra årtusendet. Jag är förvånad över att det låter så bra som det gör. Beskrivning finns i min medlemspresentation. Klicka på "hemsida" nedan!
Sitter nöjd :)

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-11-13 17:40

Objektivisten skrev:
Nagrania skrev:Kan du inte ställa bias individuellt för varje kanal?

Nej. Däcket ser ut så här --->

http://exaudio7.netserwer.pl/2011/denon/drm-500/drm-550_6.jpg

Va snygg den är. Jag har också bl.a en Denon DRM800. Förvånansvärt bra maskin som är lätt att trimma. Om jag spelar in med Dolby C på min Denon och sedan lyssnar av kassetten på någon av mina andra två deck så låter det fortfarande bra. Det är just Dolby C som det brukar vara problem med. Det var faktiskt anledningen till att det nästan inte gick att köpa förinspelade kassetter med Dolby C.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-13 17:51

Nagrania skrev:Det är just Dolby C som det brukar vara problem med. Det var faktiskt anledningen till att det nästan inte gick att köpa förinspelade kassetter med Dolby C.

Och bakåtkompabiliteten. Hur många kassettdäck (inkl avspelare i bil) fanns det inte jämfört med Dolby C?

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi