RogerGustavsson skrev:I en kedja av återgivare är det den svagaste länken som sätter nivån på hur bra kedjan håller.
Men denna analogi kan enl min uppfattning endast användas OM alla länkar i kedjan påverkar på SAMMA sätt.
Och det gör ju inte delarna i ett hifisystem.
I en halskedja påverkar alla delar på samma sätt, de ska bara hålla för pålagd dragkraft. Den som först inte pallar med, brister.
Men i system där varje del påverkar OLIKA saker faller hela analogin.
Vilken länk är svagast i ett fotbollslag? I en operationssal?
Operationen misslyckas ju oavsett om läkaren skär fel, eller om narkossköterskan inte söver patienten korrekt, eller om städerskan inte gjort rent rummet eller instrumenten så patienten får en inflammation...
Dvs en lite skitsak kan förstöra allt.
Ni som arbetar med mjukvarautveckling vet detta.
Och enl min erfarenhet är de flesta system beskaffade så att delarna påverkar OLIKA saker. Och enl min erfarenhet gäller ofta "source first" på dessa.
Tex övervägande delen av de projekt som går åt skogen saknar tydligt definierat och kommuniserat mål. Solklart fall av source first.
Spelar ingen roll om alla är skitduktiga utvecklare om det inte finns ett tydligt mål.
Om testarna är asvassa hjälper inte om input från utvecklarna (koden) är dålig. Sourc first igen.
Grunden är viktigast då du bygger ett hus.
Ja det finns massa exempel.
I alla dessa exempel är det därför otroligt svårt att hitta "svagaste länken" då man då behöver definiera VILKEN egenskap man åsyftar.
Och man behöver även veta hur dessa egenskaper påverka resultatet.
Detta görs normalt i en riskanalys. Ni som jobbat med projekt&riskanalys vet att det oftast är SKITSVÅRT att rangordna riskerna INNAN/UNDER projektet, men JÄTTELÄTT efter projektslut.
Om man sedan jämför första riskanalysen med sista ser man att de är HELT olika.
Dvs det är otroligt svårt att hitta "svagaste länken" i komplexa system IMHO