The Story of Lillstig (sista bokning 3/3 2013)

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-14 14:30

Kul projekt. Vad är det för egenskaper hos 10F som gör att det inte behöver försänkas? Det brukar ju alltid anses vara bäst. Någon nämnde försänkta monteringsskruvar. Av någon anledning är ju elementet inte försett med försänkta hål. HiFI-kit har en skruv med Philipsspår som har en låg svagt kullrig skalle som jag tycker skulle ge ett snyggt montage av det här elementet.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-14 14:53

Den anders har valt är snyggare. Om det inte finns försänkning i korgen.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-14 15:07

Eri skrev:Kul projekt. Vad är det för egenskaper hos 10F som gör att det inte behöver försänkas? Det brukar ju alltid anses vara bäst. Någon nämnde försänkta monteringsskruvar. Av någon anledning är ju elementet inte försett med försänkta hål. HiFI-kit har en skruv med Philipsspår som har en låg svagt kullrig skalle som jag tycker skulle ge ett snyggt montage av det här elementet.

det handlar om vilken frekvensgång elementet har och vilken påverkan diffraktionerna ger på denna. Om du från diffraktionerna tex får en peak där elementet har en dal kommer resulterande kurva bli jämnare.

Håller med om att den sortens skruva som används på bilden är rätt så fula. Men dessa kan man ju byta ut till valfri skruv.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-14 15:32

Fjonkalicious skrev:Den anders har valt är snyggare. Om det inte finns försänkning i korgen.

Lyssna nu på överste senap! :D

Det finns inga försänkningar i korgen så skruvarna kommer ändå synas och då är denna skruv i mitt tycke en rustik sak som är bra att ha och göra med. Kryssspårskruv är så 1900-tal. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-14 15:38

Naqref skrev:Det finns inga försänkningar i korgen så skruvarna kommer ändå synas och då är denna skruv i mitt tycke en rustik sak som är bra att ha och göra med. Kryssspårskruv är så 1900-tal. 8)

Lätt fixat med en skumfront. Då spelar det ingen roll vilka skruvar man har eller om elementet är försänkt eller inte.

Med banankontakter som sticker ut från sidan? Brrr! Inte ens en hifi-bög accepterar något sådant. Tänk om, tänk rätt!

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-14 15:39

Bill50x skrev:Med banankontakter som sticker ut från sidan? Brrr! Inte ens en hifi-bög accepterar något sådant. Tänk om, tänk rätt!

/ B

Kom med ett förslag då. Som inte bygger bakåt eller nedåt. 8)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-14 15:42

Naqref skrev:
Bill50x skrev:Med banankontakter som sticker ut från sidan? Brrr! Inte ens en hifi-bög accepterar något sådant. Tänk om, tänk rätt!

/ B

Sätt dem bakåt! Eller nedåt!..
Fan, jag misslyckades :(
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-14 15:43

Naqref skrev:

/ B

Uppåt? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-14 15:45

Nattlorden skrev:
Naqref skrev:

/ B

Faktiskt ett bättre förslag än man inledningsvis kan tro.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-14 15:50

Nattlorden skrev:
Naqref skrev:

Hahaha, precis min tanke!

Försänk kontakterna. Oavsett om du tar ut kabeln uppåt, neråt eller åt sidorna. Som det ser ut nu leder det tankarna till ett hembygge.

Tänk så här. Vem kommer köpa högtalarna? Hur kommer de placera dem? Hur kan kablarna döljas i möjligaste mån?

Ärligt talat, banankontakter som sticker ut på sidan som prototypen visar skulle lätt kunna få mig att välja en annan högtalare. Även om den låter sämre. Eller rättare, jag skulle hellre betala mer pengar för en högtalare som låter lika bra men inte har sidoanslutningen. Men det är ju bara jag, andra har säkert andra åsikter.

/ B

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-14 16:04

Bill50x skrev:Tänk så här. Vem kommer köpa högtalarna? Hur kommer de placera dem? Hur kan kablarna döljas i möjligaste mån?

De som köper är sådana som vill ha ett par extra små högtalare för kontor eller sovrum. (Eller som surroundhögtalare.) De kommer placera dom på skrivbord eller hyllor. Antingen med en lagom absorbent bakom eller dikt an mot vägg. De som köper gör det dessutom av den anledningen att de vill gynna framtagandet av tvåvägsvarianten av Stigs trevägare.

Ska man ha försänkta terminaler av någon kvalitet så innebär det bananlösningart och ska dessa försänkas så mycket så att de blir en dold lösning så kommer lådan istället att svälla ut.

Men kom gärna med ett förslag på kontakter som är tillräckligt bra och som kan monteras dolt på ett enkelt sätt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-14 16:11

Naqref skrev:Ska man ha försänkta terminaler av någon kvalitet så innebär det bananlösningart och ska dessa försänkas så mycket så att de blir en dold lösning så kommer lådan istället att svälla ut.
Det behöver väl inte försänkas så hemskt mycket för en dold lösning, om man skruvar spadar i polskruvarna, alternativt skalad kabel direkt, i stället för att sticka bananer i dom?
Senast redigerad av paa 2012-11-14 16:14, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-14 16:12

Conrad har denna:

Bild

Bild
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-14 16:18

Jag tar till mig och tittar på problemet.

Två problem finns. Dels gör materialtjockleken att försänkning blir svårt. Dels kan man inte med enkelhet montera terminalen inifrån. Ingen vuxen människa får nämligen inte sina händer i lådan och barnarbete är uteslutet.

Fler tips på lösningar på problemet tas gärna emot.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-11-14 16:21

Naqref skrev:Fler tips på lösningar på problemet tas gärna emot.

Hur svårt kan det vara? Borra ett hål i lådan, slå en knut på kabeln och trä ut genom hålet, bara! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-14 16:22

Vad blir det för tjocklek på baksidan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-14 16:23

paa skrev:Vad blir det för tjocklek på baksidan?

Som en lagom kaliber - 9mm. :)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-14 16:24

Naqref skrev:
Det finns inga försänkningar i korgen så skruvarna kommer ändå synas och då är denna skruv i mitt tycke en rustik sak som är bra att ha och göra med. Kryssspårskruv är så 1900-tal. 8)

Nja frågan är nog om inte insexskruven är av äldre datum än en skruv med Philipskryss. I vilket fall skulle jag välja HiFi-kit skruven för jag tycker den är snyggare, men insexsskruven ger ju ett rustikare intryck, det kan jag hålla med om. Tycke och smak är ju alltid personligt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-14 16:26

PerStromgren skrev:
Naqref skrev:Fler tips på lösningar på problemet tas gärna emot.

Hur svårt kan det vara? Borra ett hål i lådan, slå en knut på kabeln och trä ut genom hålet, bara! :D

Nu, nu, nu.... Näe!!! 8O :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-14 16:33

Äh.... va fanken skall där vara terminaler för? Montera på tio meter kabel från början bara... Så var det på farsans gamla Scantic...
Senast redigerad av Nattlorden 2012-11-14 16:34, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JAT

Inläggav JAT » 2012-11-14 16:33

Tycker faktiskt att den är "good enough" på bilden i första inlägget.
Prioriteten bör ligga på att få ut den på marknaden asap.

Ställer mig i kö för att på köpa ett par så fort de finns framme :D
Låter de så bra som jag hoppas och tror så finns det ju många platser i huset där de skulle fylla en funktion...

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-14 16:44

Är enig i det. Det lättaste sättet är kanske att om man inte vill ha sidoterminalerna kanske det skulle finnas en option att beställa dem utan och så kan man ordna det själv bäst man vill? :)

Skruvarna tål att tänkas på.... finns det något slags skydd som skulle vara snyggt?
Kanske som bara utgår från de upphöjdaskruvarna och bara täcker elementet?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-14 17:43

Kanske ska skriva lite mer om planen för Lillstig.

Tanken är att för att göra det billigast så blir det en enda chans att boka upp sig på ett eller flera par. Det kanske kommer fler tillfällen i framtiden men den vet vi inget om.

Det hela kommer att skötas av mitt bolag Acoustic Landscape R&D AB så om man vill köpa sig ett par till företag eller så är det inga problem att dra momsen (vi har både f-skatt och momsregnummer).

Återigen för att det hela inte ska bli för dyrt så kommer vi inte använda oss av normala marginaler utan nöjer oss med en mindre fast summa per par för att täcka utvecklings och hanteringskostnader. Den summan är 600kr per par och av dessa så kommer 200kr gå oavkortat till uvecklingsarbetet med framtagandet av Stigs tvåvägstrevägare. Med normala marginaler så hade denna summa legat 1500-2000kr högre. Vill man sponsra med mer än 200kr/par för det kommande utvecklingsarbetet så är det naturligtvis möjligt. Dessa summor kommer att redovisas öppet.

När jag är nöjd med konstruktionen (vilket sker förhoppningsvis inom några veckor) så kommer vi ta upp bindande beställningar där man bekräftar beställningen genom att förskottsinbetala en mindre summa. Den mindre summan är för att vi ska kunna säkerställa lådleveranserna. Sedan beställs lådorna och vi väntar.

Och väntar.

Och väntar.

Tills de dyker upp i Skillingaryd efter några månader. Då är det senvinter förhoppningsvis.

Då gör vi ett test så att allting är ok och efter det så får beställarna betala in resterande. Därefter dröjer det troligen några veckor innan filter, element och allt småpill är ordnat och man kan antingen hämta ut lådorna själv eller få dom skickade. Kanske kan vi ha en träff av normalt snitt i Skillingaryd med käk o d.

Med den här modellen tror jag vi kan klara oss under 3500kr/par. Vi kan inte räkna med att kunna köpa elementen till bästa pris eftersom det blir en för liten beställning men under 1300kr/par tror jag vi klarar oss. Kanske mindre. Det är väldigt dyra element. Det blir oavsett billigare än Hifi-kit. Resterande detaljer kostar vad de kostar och det tillkommer kostnad för arbetet med montering av högtalarna. Vad den blir återstår att se.

Så är tanken. Om den är tillräckligt bra återstår att se.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-11-14 18:42

Själversåtyckerjaattdäsullevalittsmuttaremä bådda kontakterna på samma nivå . . . sättdenröavidsianomdensvarte, asså vågrätter . . . typer. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-11-14 19:25

IngOehman skrev:Snygg! Men skall den inte ha någon absorbent?

Vh, iö

+1

Liknar ideal-absorbent den för OA51, nedskalad då givetvis?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-14 20:50

Laila skrev:Själversåtyckerjaattdäsullevalittsmuttaremä bådda kontakterna på samma nivå . . . sättdenröavidsianomdensvarte, asså vågrätter . . . typer. :)

Eller behåll placeringen men byt ut till vita kontaktpar.

Fö brukar rött sitta under svart, åtminstone på försteg. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

JAT

Inläggav JAT » 2012-11-14 22:52

Hur stora rum kan dessa fylla med välljud? Skulle de funka bra som surroundhögtalare? Vilket frekvensomfång har de?

Sitter och räknar efter hur många par jag skulle tänkas behöva :D

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2012-11-14 23:14

Skulle man enbart kunna köpa lackade tomlådor?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-11-14 23:18

blixten_no1 skrev:Skulle man enbart kunna köpa lackade tomlådor?

Nej
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2012-11-14 23:22

Ok, trodde det var i och med dom man sponsrade trevägaren...

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati