Diskanten i piP(s) vs pi60 vs pi60s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz

Diskanten i piP(s) vs pi60 vs pi60s?

Inläggav philipbtz » 2012-11-14 15:18

Vet att det säkert behandlats innan men jag hittade inget när jag sökte. Men jag vill höra era åsikter om vad som skiljer dessa åt. Jag har piPs nu där jag är väldigt nöjd med ljudet (och diskanten då). Har hört pi60s hos Ingvar och där lät de väldigt bra. Har också hört pi60 hos kompisar men där har jag inte vart lika imponerad - låtit sämre än min piPs. De har iof haft väldigt dåligt rum och sådär.

Precis nu sitter jag här och funderar på ifall jag skall gå på pi60 eller pi60s härnäst. Det jag hänger upp mig mest på är huruvida diskanten skiljer sig markant i "upplösning" osv mellan modellerna. Då jag redan är väldigt nöjd med mina piPs vill jag ju inte byta ner mig så att säga. Har pi60 bättre diskant än piPs och hur och vad skiljer enligt er? Är det värt att köpa pi60s över pi60 om man ändå skall skaffa basar i framtiden?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-11-14 15:33

Spridningen och den låga distorsionen är de största skillnaderna tycker jag. Och priset.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-11-14 15:51

shifts skrev:Spridningen och den låga distorsionen är de största skillnaderna tycker jag. Och priset.

Pratar vi piP(s) vs pi60 nu?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-14 15:51

Jag ser inget som är sämre med pi60 jämfört med piP om man bortser från spridningen som möjliggör närmare placering av piP.

Har du ett större avstånd >2.5m så är pi60 helt klart det bästa valet.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-11-14 15:59

Ok. Men om vi kollar på pi60 vs pi60s. Om man man bortser från att man kan spela högre (starkare :P) och något djupare i frekvens med pi60s hur ser spridning och diskantåtergivning ut?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-14 16:30

Vad som är "markant" är nog högst personligt vad det gäller hur man lyssnar och efter vilka parametrar. Och med tanke på skillnaden i spridning, så får ju saker som rum och lyssningsavstånd tas i beaktande. piP sprider så fantastiskt att det kan vara svårt att höra att ena diskanten är sönder så länge man spelar på den andra högtalaren (...been there...)

Sen är det klart svårt att som lyssnare helt hundraprocentigt svara på om allt det man tillskriver diskanten verkligen spelas av den... det är ju inte bara diskanten som blir bättre hos pi60 och pi60s...

Men med alla reservationer gjorda, så tycker jag själv att uppgraderingarna är värda pengarna. Huruvida den skalan gäller upp till -es har jag ingen aning om,
där börjar jag nog ifrågasätta om jag kan höra något ytterligare utan att lura mig själv. Å andra sidan så har jag aldrig hört någon -es...

Man får ju dock aldrig glömma att det inte går att göra lika stora förbättringar på något som redan är jättebra... det är ju ingen kurva som går uppåt i all evighet, utan det är konvergens mot ett optimum som vi sysslar med. Men det förhindrar ju inte något att tycka någon promilles förbättring ger en "dubbelt så bra" produkt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-11-14 17:01

Precis nu lutar det väldigt mycket åt vanliga pi60.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-14 17:11

philipbtz skrev:Precis nu lutar det väldigt mycket åt vanliga pi60.

ok. Och då är väl standardfrågan... skulle det kanske fungera bättre hos dig med i14 + basmoduler?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-14 17:20

Mycket prisvärdare. Bra val.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-11-14 17:20

Nattlorden skrev:

ok. Och då är väl standardfrågan... skulle det kanske fungera bättre hos dig med i14 + basmoduler?

Och då är svaret att det skulle det antagligen men detta är totalt omöjligt enligt min sambo. Alltså egentligen tar det ju inte upp speciellt mycket mer plats..men just att det är separata basar är tydligen omöjligt. Vi bor i lägenhet så hon tänker nog att vi blir vräkta..samt att hon då tycker a1 är en för stor högtalare..så basar kan du tänka dig vad hon tycker :D Sen vet jag inte ifall det blir billigare heller då man måste ha något vettigt slutsteg samt cr80s.

Om några år när vi förhoppningsvis inte bor i lägenhet så tänker jag fixa profundus X-4 oavsätt.

Edit: Såg nu att i14 är ju nästan samma pris som pi60 och om man sedan skall ha prof. X2 till detta, slutsteg plus cr80s blir det ju typ 20 000:- extra..så ganska stort hopp i pris enligt mig och inget att överväga.
Senast redigerad av philipbtz 2012-11-14 17:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-11-14 17:24

Nattlorden skrev:

Det går alltid att uppgradera med basmoduler senare! Prisskillnaden mellan i14 + stativ och pi60 är inte så stor.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-11-14 18:24

philipbtz skrev:
shifts skrev:Spridningen och den låga distorsionen är de största skillnaderna tycker jag. Och priset.

Pratar vi piP(s) vs pi60 nu?

Ack förlåt, läste kanske ditt inlägg slarvigt. Trodde det var skillnaden mellan piP(s) och pi60(s) diskanter du var ute efter. Mejkar mer sens att du ville veta skillnaden emellan normalversionen och signaturversionen.

Där gäller inte det jag skrev. :D

Läser nu ditt inlägg igen och du skriver ju faktiskt:

philipbtz skrev:Har pi60 bättre diskant än piPs och hur och vad skiljer enligt er?

Då gäller mitt svar fortfarande.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-15 00:06

Nu får jag kanske stryk, men jag tycker inte att det skiljer några mängder mellan mina i56 och Komoroks i68es-s...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-11-15 00:09

bakerman22 skrev:Nu får jag kanske stryk, men jag tycker inte att det skiljer några mängder mellan mina i56 och Komoroks i68es-s...

Får nog hålla med. i56 är redan fruktansvärt lågdistande högtalare. Du måste dra på rejält för att höra skillnaden mot de ännu bättre.

Jamför man dock pi60 som man absolut kan få att både dista och bottna utan sådär jättestora problem så är steget upp till signatur mer hörbar imo.
Om det är värt det ekonomisk är upp till var person.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-15 00:09

bakerman22 skrev:Nu får jag kanske stryk, men jag tycker inte att det skiljer några mängder mellan mina i56 och Komoroks i68es-s...

Skall vi ställa båda på tårna på dig och spela in om du låter olika?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-15 00:50

Om du tycker att piP återger med tillfredställande bas i ditt rum, så torde även pi60 återge det frekvensområdet till belåtenhet utan extra subbar.
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-15 07:07

Du har ju jämfört och lyssnat på skapelserna men för dom flesta så kommer det att förbli en dröm att lyssna på sådana.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-11-15 10:40

boom skrev:

Du har ju jämfört och lyssnat på skapelserna men för dom flesta så kommer det att förbli en dröm att lyssna på sådana.

Absolut inte. Komorok är en mycket gästvänlig och trevlig kille.
Han och hans gulliga fru bjuder in alla trevliga människor med öppna armar. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-11-15 10:54

Du får inte stryk av mig i varje fall, men skillnaden mellan i56 och i68es
är lika stor som mellan pi60 och pi60es. Däremot verkar det nog för det
mesta inte så, eftersom i56 och i64s är så mycket mera kapabla, och då
blir resultatet att man inte annat än med viss svårighet kommer upp i de
nivåer då skillnaderna märks.

I min ljudtrycksblyga värld (jag spelar inte så starkt) räcker ju nästan ett
par piP till för all min musiklyssning. För filmtittning är dock piP otillräckliga
om man har ett normalstort lyssningsrum och vill spela filmerna så starkt
som de är avsedda. Då behöver jag t ex mina pi60s kompletterade med
ett profundus X-4 system. Det vill säga de klarar det med stor marginal.

Steget därifrån upp till system av den storlek som Bakerman22 har är
dock MYCKET stort. Och sen är det ju ett steg ytterligare därifrån till
Komoroks kommande...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-11-15 11:41

bakerman22 skrev:Absolut inte. Komorok är en mycket gästvänlig och trevlig kille.
Han och hans gulliga fru bjuder in alla trevliga människor med öppna armar. :wink:

Stämmer! Jag har varit hemma hos både Bakerman22 och Komorok.
Otroligt trevliga och gästvänliga killar!! :D
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2012-11-15 13:30

IngOehman skrev:

Du får inte stryk av mig i varje fall, men skillnaden mellan i56 och i68es
är lika stor som mellan pi60 och pi60es. Däremot verkar det nog för det
mesta inte så, eftersom i56 och i64s är så mycket mera kapabla, och då
blir resultatet att man inte annat än med viss svårighet kommer upp i de
nivåer då skillnaderna märks.

I min ljudtrycksblyga värld (jag spelar inte så starkt) räcker ju nästan ett
par piP till för all min musiklyssning. För filmtittning är dock piP otillräckliga
om man har ett normalstort lyssningsrum och vill spela filmerna så starkt
som de är avsedda. Då behöver jag t ex mina pi60s kompletterade med
ett profundus X-4 system. Det vill säga de klarar det med stor marginal.

Steget därifrån upp till system av den storlek som Bakerman22 har är
dock MYCKET stort. Och sen är det ju ett steg ytterligare därifrån till
Komoroks kommande...

Vh, iö

:roll: :roll: :roll:

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-11-15 14:24

Ragnwald skrev:Om du tycker att piP återger med tillfredställande bas i ditt rum, så torde även pi60 återge det frekvensområdet till belåtenhet utan extra subbar.

Ja grejer är att mitt rum är ca. 3,80x5,20 meter och jag spelar längs ena långsidan så med soffa är det ca. 3 meter till högtalarna. Detta i kombination av att bakväggen är betong och högtalarväggen är flera lager gips. Rummet bakom gipsväggen är väldigt litet och resten av väggarna där inne är betong. Så det blir en hel del bas hos mig. Mer bas än vad jag hört pi60 och andra större golvare ha i dåliga/basätande rum.

Jag tycker piPs återger tillfredställande bas i de register det finns bas..för det mesta. Dock saknar jag trycket i den djupare basen ner mot 20Hz som är obefintlig idag. Det extra subbar hade gett mig är bra bas ännu djupare ner än vad pi60 hade kunnat ge men jag kommer säkert bli supernöjd med pi60 :)

I speccen står det att pi60 klarar 25-22000Hz +-1dB på en -3dB kurva. Så antar att den spelar 25 Hz i -3dB. Jag hoppas att mitt rum ger en sådan pass förstärkning att jag får andvändbar bas ner emot 20Hz. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-15 14:35

philipbtz skrev:Ja grejer är att mitt rum är ca. 3,80x5,20 meter och jag spelar längs ena långsidan så med soffa är det ca. 3 meter till högtalarna. Detta i kombination av att bakväggen är betong och högtalarväggen är flera lager gips. Rummet bakom gipsväggen är väldigt litet och resten av väggarna där inne är betong.

Vänd på det! Bara gynnsamt att få högtalarväggen i betong. Plocka sedan ned gipset från gipsväggen och låt ljudet gå genom isoleringen till rummet bakom. Smalt rum - dämpa bort sidoreflexerna så gott det går (gälar). Voliá!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-15 14:46

philipbtz skrev:
Ragnwald skrev:Om du tycker att piP återger med tillfredställande bas i ditt rum, så torde även pi60 återge det frekvensområdet till belåtenhet utan extra subbar.

Ja grejer är att mitt rum är ca. 3,80x5,20 meter och jag spelar längs ena långsidan så med soffa är det ca. 3 meter till högtalarna. Detta i kombination av att bakväggen är betong och högtalarväggen är flera lager gips. Rummet bakom gipsväggen är väldigt litet och resten av väggarna där inne är betong. Så det blir en hel del bas hos mig. Mer bas än vad jag hört pi60 och andra större golvare ha i dåliga/basätande rum.

Jag tycker piPs återger tillfredställande bas i de register det finns bas..för det mesta. Dock saknar jag trycket i den djupare basen ner mot 20Hz som är obefintlig idag. Det extra subbar hade gett mig är bra bas ännu djupare ner än vad pi60 hade kunnat ge men jag kommer säkert bli supernöjd med pi60 :)

I speccen står det att pi60 klarar 25-22000Hz +-1dB på en -3dB kurva. Så antar att den spelar 25 Hz i -3dB. Jag hoppas att mitt rum ger en sådan pass förstärkning att jag får andvändbar bas ner emot 20Hz. :D

det är nog inte omöjligt att du får det ! :)

jag tycker du ska satsa på pi60, du får så mycket mer än bara djupare bas då ;)
saker som är mer värt, men som du inte inser för en du har dom hemma :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-11-15 14:47

Mitt rum är 5.15x3.45 och jag spelar med pi60s + bs60 på längden.
Allt förutom det reglade trägolvet är av tjockaste betong. Har absorbenter på högtalarväggen och längs sidoväggarna fram till fotöljerna. Låter bra tycker jag. Har en liten basförstärkning pg.a. rummets längd på runt 32hz.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-15 14:48

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Ja grejer är att mitt rum är ca. 3,80x5,20 meter och jag spelar längs ena långsidan så med soffa är det ca. 3 meter till högtalarna. Detta i kombination av att bakväggen är betong och högtalarväggen är flera lager gips. Rummet bakom gipsväggen är väldigt litet och resten av väggarna där inne är betong.

Vänd på det! Bara gynnsamt att få högtalarväggen i betong. Plocka sedan ned gipset från gipsväggen och låt ljudet gå genom isoleringen till rummet bakom. Smalt rum - dämpa bort sidoreflexerna så gott det går (gälar). Voliá!

OM man ska göra ett ingrepp så plocka bort gipset och sätt ribbor av trä där i stället, med ca 1-2cm glipa mellan :)

eller plocka bort så at tdet är en enkel gips bara ! så att den flexar lättare.

annars så bara vänt på det :)

eller låt det vara om man så vill... :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-15 14:50

vr6jos skrev:Mitt rum är 5.15x3.45 och jag spelar med pi60s + bs60 på längden.
Allt förutom det reglade trägolvet är av tjockaste betong. Har absorbenter på högtalarväggen och längs sidoväggarna fram till fotöljerna. Låter bra tycker jag. Har en liten basförstärkning pg.a. rummets längd på runt 32hz.

var glad att du har den vid 30Hz... min ligger vid 40Hz och det är ganska mycket mer störande... :roll:

Men den ska bort ! 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-11-15 14:52

DVD-ai skrev:var glad att du har den vid 30Hz... min ligger vid 40Hz och det är ganska mycket mer störande... :roll:

Men den ska bort ! 8)

Ja, det är sällan jag störs av den förutom i några enstaka låtar där man förlagt det mesta av basen dit bara för att jävlas :evil:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-15 14:59

Nu är ju jag tämligen känslig för och otrolig lättstörd av fel i ljudet och framförallt i basområdet...
Sedan mitt förra rum är jag skadad med att ha löjligt bra bas, ingen efterklang, inga ojämnheter...
artikulationen var något helt fantastisk 8O

Så jag har liksom som mål att kunna uppnå samma sak igen, det ska bara gå...!

Men jag har just nu en 42Hz puckel med tämligen lång efterklang som är mycket elak mot mig !
Dock så har jag inte lust att bygga basabsorbent just nu, så det får bli lite senare...
Men jag vill helt klart att den ska bort för med den på plats så kommer jag inte ha en chans att njuta av musiken på det sätt som jag (på gott och ont... :roll: ) vant mig vid att kunna göra...
Mvh//David

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-11-15 16:21

Nattlorden skrev:

Om jag inte blivit halshuggen av sambon så hade jag utan tvekan gjort detta. Egentligen hade jag velat spela mot kortsidan men då kommer man ju inte ut på balkongen alt. får jag två öppningar precis vid högtalarväggen.

Projekt som detta och att sätta upp scene molton tyg eller vad det nu heter får bli inom 5 år när vi flyttat till hus. Nej sånt tyg går inte för sig i vardagsrummet :lol: :lol:

Nästa

Återgå till Wänner af Ino