LTS träff på RC Ljud och Bild i Umeå

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

LTS träff på RC Ljud och Bild i Umeå

Inläggav Kraniet » 2012-11-14 23:37

Tråkig tråd då jag inte har några bilder att lägga upp.
Men iaf så var vi inbjudna till Umeås äldsta hifi-butik. Stig, den äldre av bröderna kan stoltsera med 50 år i branschen. Detta eftersom dom mer eller mindre föddes in i det hela då deras far var radiohandlare.

Nya butiker har det blivit efter några års ovisshet sen den förra butiken las ned. Men har man varit med i gemet så pass länge är det kanske svårt att lägga ned.

Huvuddistributör verkar vara Septon så mycket utav det de för finns i butik plus en del annat.

På plats fanns representant från Septon där för att visa Simple Audio http://simpleaudio.co.uk/ som är avhoppare från Linn som vill erbjuda streamad musik med enkelt handhavande till folket. Det är produkter väldigt lika Sonos men tydligen med bättre ljudkvalité, iaf vad gäller förstärkardelen. Lät rätt så trevligt. En rätt smart produkt som stödjer flera zoner osv..
Ljudet verkade helt ok. Stärkaren verkar kunna driva högtalare rätt så bra men en viss hårdhet i de övre registren kunde anas.

På plats fanns även Erik Persson från Opus 3 som pratade om inspelningar och spelade upp originalinspelninger på band. Tyvär drog saker ut på tiden och när det var min tur för den stationen hade jag en väntande sambo utanför.
Han verkade dock förtjust i Totem audio och använde Model 1 som fältmonitor och Mani 2 som huvudmonitor vad jag förstår.
http://totemacoustic.com/en/hi-fi/compa ... signature/
Han hade förstås skivor till försäljning, både LP och CD.

Det som kanske imponerade mest på mig var ljudet från Elac FS407 som det spelade en del på. Otroligt väl sammanhållet ljud och en rejäl bas från relativt liten låda. Var länge sen jag lyssnade på Elac sist men även den gången upplevde jag att de lät bra.
Det sas att högtalaren hade ett baselement i botten och det trodde jag på. Men när jag kollade upp dom nu så är det "bara" en 2 1/2 vägare med två femtummare.
http://www.elac.com/en/products/Line_40 ... /index.php

En trevlig liten LTS-träff mao. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-11-14 23:50

Dom där Simple Audio verkade lite små intressanta... Nämndes det någon prislapp?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-15 07:10

Aerob skrev:Dom där Simple Audio verkade lite små intressanta... Nämndes det någon prislapp?

ja de skulle hamna runt 6-7 tusen ungefär beroende på om man använder en aktiv eller passiv låda (dvs med eller utan förstärkare).

Dom har analog ut och in, en digital ut som kanske kommer kunna ställas om till en ingång om man vill. En USB finns men var inte aktiverad men antagligen kommer det bli möjligt att koppla in en USB-disk. Hörlursutgång finns det med. Sen kommunicerar apparaterna via elnätet med möjlighet upp till 16 zoner. Men det finns ju även nätverkaskontakt.
Streaming direkt från nätet eller från media server.
Förhoppningsvis sluter dom avtal med Spotify också.

Så ja det är väl en intressant produkt på sätt och vis. För egen del är en ren musikspelare dock inte speciellt intressant.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2012-11-15 07:21

Simple Audio skulle kosta ca 7.5k med 2x50W steg inbyggt. 1000kr mindre utan steg.

Perfekt om man inte vill köpa en stor förstärkare till vardagsrummet eller varför inte uterummet. Kan tänka mig en sådan lösning som komplement hemma.

Gällande Elac så tyckte jag att den var väldigt lättlyssnad i diskanten. Dock så var basen alldeles för boostad för min smak. Kändes som att antingen hade rummet stora problem (någon nod i lågt register) eller så hade han lekt med en EQ. Det spelade nästan ingen roll vilken typ av musik som spelades så var det en hel del bas.

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2012-11-15 19:27

Simpleaudio:n verkade helt klart intressant för lösningar som inte får synas mer än nödvändigt :)

Återgå till Generellt om hifi