Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
PerStromgren skrev:Men B:s krav (högtalarelementen ej riktad mot lyssnaren) ju måste betraktas som ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för en OA-konstruktion!
rylandes skrev:Mycket bra inlägg, är helt enig utom på en punkt.
Att SSC skulle kunna ha en bestämmanderätt på vad som är ortoakustiskt eller inte är också ett tåg som har gått.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Men B:s krav (högtalarelementen ej riktad mot lyssnaren) ju måste betraktas som ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för en OA-konstruktion!
Nu är vi inne på den 7:e sidan med massor med kompetenta inlägg (nej, jag räknar inte mitt eget sista dit) men definitionerna lyser med sin frånvaro.
Varför skulle inte OD11 vara en OA när OA51/52 är det?
"Alla vet vad en sportbil är men försök definiera den"!
/ B
naqref skrev:Här är min egna lista.
1. Boundary coupled. D v s att högtalaren samarbetar med nära begränsningsytor för låga frekvenser. Man skulle kunna lägga in kravet på basreflex här men det borde var en egen punkt. I praktiken innebär optimeringen för när ytor och det sammanhörande kravet på små lådor att man har mellan basreflex och basreflex att välja på.
2. Rak energitonkurva i basen i rum. Här har vi en motstridighet med första punkten. En boundary coupled högtalare gör att man automatiskt får en större del resonant beteende i basområdet än om man kan placera högtalaren friare i rummet. Sedan kan man diskutera om det är rak tonkurva i detta område som egentligen är önskvärt.
3. Rak energitonkurva i mellanregistret. Kan verka självklart men det är inte lätt i praktiken då baffelsteget har olika påverkan i energitonkurvan och direktljudet som gör att båda inte blir räta. Baffeleffekterna finns automatiskt när man inte har baffeln platt mot väggen även om det finns gradskillnader mellan olika baffelorienteringar.
4. Avsaknad av hörbara statiska och dynamiska kamfiltereffekter vid högre frekvenser. Ett självklart krav kan tyckas. Det statiska kravet innebär att när man sitter i en viss position och sveper en sinus så ska man inte höra nivåvariationer. Det dynamiska fallet innebär att man håller tonen fast men flyttar lyssnaren. Då ska det inte uppkomma amplitudvariationer. Det tekniska sättet att hantera dessa saker kan variera och har så gjort under åren.
5. Rak energitonkurva vid höga frekvenser. Rätt okontroversiellt men man kan diskutera om det är det optimala. Jag tycker inte det.
6. Rak tonkurva i förstareflexerna där hörseln har svårast att separera dom från direktljudet p g a de kommer för tidigt eller från en riktning där hörseln har svårt att "höra bort" från dom. I praktiken så innebär det nästan enbart takreflexen.
7. En kvot mellan direkt ljud (direktljudet inkl vägg och takreflex) och reflekterat ljud som överenstämmer med vad vi råkar ut för vid livekonserter. Detta är ett rätt luddigt krav då det inte tas hänsyn till hur hörseln kan separera direktljudet från reflexerna i uppspelningssituationen resp livesituationen. Dessutom finns det gränser för hur mucket man kan justera detta i hemmiljö om man bara använder sig av ett par högtalare.
8. En direkttonkurva som är rak (senare krav).
IngOehman skrev:Det är inte en norm med gränsvärden, så en mjuk definition
fungerar bra, och frågan är om någon bättre än att Stig ansåg något,
finns?
Vh,iö
rylandes skrev:Sen till utformningen av en modern ortoakustisk definition som kan leva vidare.
Jag föreslår att man delar upp den i två delar.
1. Sine non qua. Det oeftergivliga villkoret. Det absolut minsta som krävs för att en ortoakustisk högtalare ska kunna skiljas från en "vanlig".
2. Ett antal rådgivande punkter som man "bör" hålla. Eller också olika nivåer.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Men B:s krav (högtalarelementen ej riktad mot lyssnaren) ju måste betraktas som ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för en OA-konstruktion!
Varför skulle inte OD11 vara en OA när OA51/52 är det?
Vee-Eight skrev:Bill50x skrev:Varför skulle inte OD11 vara en OA när OA51/52 är det?PerStromgren skrev:Men B:s krav (högtalarelementen ej riktad mot lyssnaren) ju måste betraktas som ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för en OA-konstruktion!
Finns en, tycker jag, bra förklaring här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 02#1411202
Vee-Eight skrev:Bill50x:
Helt riktigt, det är den övergripande definitionen som behövs och det filas på den i detta nu.
Målet, som jag uppfattat det, är holografisk stereofoni med en strävan att återge ursprungstroget ljud. Typ. Målet uppnås genom en konstruktionsprincip kallad för ortoakustik, och där krävs således en definition. SC må vara ursprunget till OA, men det måste tillåtas växa bortom hans idéer, med samma definition, givet samma mål.
darkg skrev:Släpper man inte Stig kommer man ingen vart, går man alltför långt i vad man kallar OA gör man sig löjlig. Av självbevarelsedrift antar vi att de flesta undviker att göra sig löjliga. Enstaka löjliga infall får inget inflytande ändå. En avvägd utveckling av både begreppet och tekniken framstår som det enda evolutionärt stabila scenariet...
Det är ett misstag att tro att en stringent teknisk definition undanröjer förvirring och konflikt. Alla kommer nämligen inte att anse den komplett respektive i alla delar giltig. Även de som enas om den kommer att visa sig ha tolkat den olika.
---
Man kan i och för sig tänka sig att börja tala om ny-ortho... så behåller man kakan samtidigt som man har den kvar. Eller hur det var.
Vee-Eight skrev:Helt riktigt, det är den övergripande definitionen som behövs och det filas på den i detta nu.
Målet, som jag uppfattat det, är holografisk stereofoni med en strävan att återge ursprungstroget ljud. Typ. Målet uppnås genom en konstruktionsprincip kallad för ortoakustik, och där krävs således en definition. SC må vara ursprunget till OA, men det måste tillåtas växa bortom hans idéer, med samma definition, givet samma mål.
rylandes skrev:nattlorden skrev:Det är en tolkningsmöjlighet. Man kan vända det upp och ned och undra varför man vill dela med sig av den credit man får på sin konstruktion till Stig. Det gör man väl inte om man inte anser att Stig gjort något bra och att hans namn och gärning skall uppmärksammas och leva vidare.
Är det bättre att ortoakustiken blir en parentes i hifihistorien än att det jobbas vidare på fler håll? Sådant tyckande borde ju betyda att man inte tycker det var något bra som gjordes, om det bara skall långsamt tyna bort i glömska...
Ortoakustiken är väl om något ett arv för Stig att lämna efter sig och något att vara stolt över... och ju fler som önskar bygga efter principen och jobba vidare på att förstå vad det är som gör den bra... destu mer kudos åt Stig!
Sen kan det ju bli ett extrajobb för SSC att provlyssna och bedöma konstruktioner och lämna små pekpinnar när man tycker att någon våldfört sig för mycket på principen - men det vore väl ett kärt besvär?
Och ju fler som låter sig bli intresserade via andra konstruktioner, ju fler kommer kanske att vilja ha en Äkta Carlsson OA.
Att detta inte upplevs som win-win för alla förvånar mig storligen.
Mycket bra inlägg, är helt enig utom på en punkt.
Att SSC skulle kunna ha en bestämmanderätt på vad som är ortoakustiskt eller inte är också ett tåg som har gått.
Man kan välja på att delta i utformningen i positiv anda eller att försöka motarbeta utvecklingen. Hindra den kan man inte. Men man kan göra den sämre/mindre än vad annars skulle varit.
Man kan också möjligen hindra någon att ha ordet ortoakustik i företagsnamnet. Det får vi svar på så småningom.
Sen till utformningen av en modern ortoakustisk definition som kan leva vidare.
Jag föreslår att man delar upp den i två delar.
1. Sine non qua. Det oeftergivliga villkoret. Det absolut minsta som krävs för att en ortoakustisk högtalare ska kunna skiljas från en "vanlig".
2. Ett antal rådgivande punkter som man "bör" hålla. Eller också olika nivåer.
Varför denna uppdelning?
Jo samtliga Stigs konstruktioner samt Almkvists mfl. bör ju rymmas inom ramen. Jag ser det som orimligt att inte MMX skulle ingå däri. Oavsett om det finns rimliga tekniska invändningar. En sådan inställning bär inte heller framåt. Sådana nyckelbeslut styr hur stort begreppet blir i framtiden.
En uppmaning till dom som har ideer, drivkraft och ser en framtid med ortoakustiska produkter:
Gör som engelsmännen säger: "Take the high ground". Käbbel svärtar ner alla inblandade samt förstör det man käbblar om.
Jag hoppas att inte det är syftet.
--
PerStromgren skrev:KarlXII skrev:rylandes skrev:Den definitionen överlämnar jag med varm hand till andra (Naqref mfl) som är mycket kunnigare i frågan än jag.
OD-11 (och V1 tror jag) som påpekats är ju av Stig redan utpekade som icke-ortoakustiska.
--
Exakt. Ville bara påpeka det så inte vad som helst slinker genom.
Men B:s krav (högtalarelementen ej riktad mot lyssnaren) ju måste betraktas som ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för en OA-konstruktion!
Naqref skrev:Dessutom tycker jag det är lite olyckligt om man snävar in begreppet genom att använda tekniska lösningar istället för vad man vill uppnå.
Vad ville Stig uppnå genom att inte rikta elementet mot lyssnaren? Svaret på den frågan ger ytterligare ledtrådar till OA. Dessutom ger det en möjlighet att uppnå dessa saker med många fler tekniska lösningar där någon faktiskt inbegriper att rikta elementet mot lyssnaren.
Naqref skrev:jansch skrev:Förslag:
Låt kreativiteten flöda och låt var och ens känsla för begreppet ortoakustik bli mer konkretiserat. alltså varför inte en ny/förutsättningslös ortoakustisk högtalarbyggar-tävling!
Inga begränsningar annat än att varje byggare skall själv motivera varför sitt bygge är framtidens ortoakustiska koncept i vad var och en tror är en hyllning av ortoakustiken och respekt för Stigs livsverk.
Kan tänka mej en jury bestående av t.ex. dej (Nagref), Bremen, Larsen och Grafpro... och någon till...kanske Pappabas eller Ragnwald eller... det finns så många kloka....
Kan man inte göra så att man har en anmälningsavgift för att delta så har man också samlat ihop till en liten prispeng förutom äran.
Är det bara jag som är byggsugen?
Mycket bra förslag som jag faktiskt fick även från avr7000 igår över telefon. Dock kanske jag är lite för biaserad för att vara lämplig jurymedlem. Förslaget som restes var att Bertil Alving gärna fick vara enväldig domare. Det tycker jag är ett bra förslag. Sedan om det går att göra med nuvarande omständigheter för Bertil är kanske tveksamt. Tyvärr.
paa skrev:Naqref skrev:jansch skrev:Förslag:
Låt kreativiteten flöda och låt var och ens känsla för begreppet ortoakustik bli mer konkretiserat. alltså varför inte en ny/förutsättningslös ortoakustisk högtalarbyggar-tävling!
Inga begränsningar annat än att varje byggare skall själv motivera varför sitt bygge är framtidens ortoakustiska koncept i vad var och en tror är en hyllning av ortoakustiken och respekt för Stigs livsverk.
Kan tänka mej en jury bestående av t.ex. dej (Nagref), Bremen, Larsen och Grafpro... och någon till...kanske Pappabas eller Ragnwald eller... det finns så många kloka....
Kan man inte göra så att man har en anmälningsavgift för att delta så har man också samlat ihop till en liten prispeng förutom äran.
Är det bara jag som är byggsugen?
Mycket bra förslag som jag faktiskt fick även från avr7000 igår över telefon. Dock kanske jag är lite för biaserad för att vara lämplig jurymedlem. Förslaget som restes var att Bertil Alving gärna fick vara enväldig domare. Det tycker jag är ett bra förslag. Sedan om det går att göra med nuvarande omständigheter för Bertil är kanske tveksamt. Tyvärr.
När jag föreslog en ortoakustisk högtalarbyggar-tävling i "Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?"-tråden så var det närmast omöjligt enligt dig.
Varför har du svängt nu?
Naqref skrev:paa skrev:När jag föreslog en ortoakustisk högtalarbyggar-tävling i "Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?"-tråden så var det närmast omöjligt enligt dig.
Varför har du svängt nu?
Inte nämnvärt. att det hålls en tävling är väl ok. Dock var förslaget i den tråden att det skulle göras upp mellan två delvis kommersiella aktörer (så som jag uppfattade det) och där tror jag inte det blir aktuellt. Däremot en tävling där man kommer med idéer och koncept från alla entusiaster tror jag på.
Kraniet skrev:vad var det förresten som fick Stig att tycka att piP nästan var OA?
Jag tänker mig nämnligen att det Stig var ute efter var god integration med rummet (i huvudsak att använda högtalarväggen konstruktivt). Kontrollerad frekvensgång med en off-axis som liknar on-axis så mycket som möjligt och en energikurva som är jämn.
Förutom integrationen med bakväggen så är denna beskrivning väldigt lik det som tex Revel jobbar efter. Alltså slutsatserna som drogs från arbetet som Toole utförde med Harmangruppen.
petersteindl skrev:Kraniet skrev:vad var det förresten som fick Stig att tycka att piP nästan var OA?
Jag tänker mig nämnligen att det Stig var ute efter var god integration med rummet (i huvudsak att använda högtalarväggen konstruktivt). Kontrollerad frekvensgång med en off-axis som liknar on-axis så mycket som möjligt och en energikurva som är jämn.
Förutom integrationen med bakväggen så är denna beskrivning väldigt lik det som tex Revel jobbar efter. Alltså slutsatserna som drogs från arbetet som Toole utförde med Harmangruppen.
Har inte du postat i fel tråd?
Kolla in dennahttp://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51569
Mvh
Peter
paa skrev:Naqref skrev:paa skrev:När jag föreslog en ortoakustisk högtalarbyggar-tävling i "Skulle du vilja köpa nygamla Carlssonhögtalare?"-tråden så var det närmast omöjligt enligt dig.
Varför har du svängt nu?
Inte nämnvärt. att det hålls en tävling är väl ok. Dock var förslaget i den tråden att det skulle göras upp mellan två delvis kommersiella aktörer (så som jag uppfattade det) och där tror jag inte det blir aktuellt. Däremot en tävling där man kommer med idéer och koncept från alla entusiaster tror jag på.
Förslaget var väl att Claes skulle kunna hålla i det på Studio Blue. Någon kommersiell högtalartillverkare är väl inte han i alla fall, och vem den andre skulle vara vet jag inte.
Och sen var det ju avr7000 som tyckte att man skulle antingen hjälpa Erik eller typ hålla käften, men inte nu längre?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster