Seas CA18RNX + 27TDFC toppsystem

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Seas CA18RNX + 27TDFC toppsystem

Inläggav PontusEriksson » 2012-11-15 04:07

Har börjat skissa så smått på ett toppsystem bestående av 1 st Seas CA18RNX och 1 st Seas 27TDFC per låda. Lådorna är slutna med en nettovolym på ~8 l.

Första utkastet ser ut som följer:

Filter:
Bild

Andra ordningen på LP och tredje på HP, 2 kHz delningsfrekvens.

Låda:
Bild

Det som sitter frampå är ramen för en tygfront, har småbarn på besök med jämna mellanrum så jag vill gärna ha nåt slags skydd.

Simulering:
Bild

Tar gärna emot synpunkter och tankar :)

Fortsättning lär följa förr eller senare.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-11-15 10:15

Ramen för tygfrånten är väll något som kan påverka väldigt negativt, du får räkna med det och hur du ska implimentera ramen i konstruktionen :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2012-11-15 12:05

Gällandes mindre slutna lådor; är det inte som så att RLY gör sig bättre än RNX?

(Jag har ingen aning om varför, men jag har lyckats förstå det som så.)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-15 12:27

Några tankar:

1. Baselementet brukar simuleras som om den bara sjunker mot höga frekvenser, men egentligen så höjs den också mot mellanhöga frekvenser. Jämför tillverkarens mätkurvor jämfört med de du simulerar så får du koll på den biten.

2. Kolla även vad som händer off axis i diskanten, kan hända att nivån mellan 3-7kHz blir för hög.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-11-15 14:49

DVD-ai skrev:Ramen för tygfrånten är väll något som kan påverka väldigt negativt, du får räkna med det och hur du ska implimentera ramen i konstruktionen :)

Tygfronten blir avtagbar (neodymmagneter i baffeln och i ramen) och ska väl egentligen bara sitta på när det föreligger pet-fara så det ser jag inte som ett problem. :)

Elfsberg skrev:Gällandes mindre slutna lådor; är det inte som så att RLY gör sig bättre än RNX?

(Jag har ingen aning om varför, men jag har lyckats förstå det som så.)

Nja, det undrar jag. CA18RLY har klenare motor och högre Q, skulle behövt ha en större låda för att få samma Q med den. Den har dessutom mindre x-max.

Martin skrev:Några tankar:

1. Baselementet brukar simuleras som om den bara sjunker mot höga frekvenser, men egentligen så höjs den också mot mellanhöga frekvenser. Jämför tillverkarens mätkurvor jämfört med de du simulerar så får du koll på den biten.

2. Kolla även vad som händer off axis i diskanten, kan hända att nivån mellan 3-7kHz blir för hög.

Tack för det, ska titta på det. :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-11-15 19:44

Då har jag simulerat off-axis.

30 grader:
Bild

45 grader:
Bild

60 grader:
Bild

Vet inte riktigt hur det "borde" se ut men det känns ju inte helt optimalt att det blir en dip kring delningen. Förslag på vad som borde göras?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-15 20:08

Prova lite olika branthet så kanske det händer något. Jag tror att bulan vid 3kHz och 30grader är en elak rackare som hörs och låter illa...

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-11-15 21:57

Har simulerat fram ett nytt filter, den här gången 3e ordningen på LP och 4e ordningen på HP:

HP
Bild

LP
Bild

Simulering
Bild

Dock verkar det bete sig på samma sätt off-axis... Och impedansen blir ju lite lattjo kring delninge.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-15 22:08

Behöver du ha så branta filter? CA18 faller väl rätt snyggt?

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2012-11-15 22:38

Ursäkta frågan, men hur simulerar du offaxis?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-11-15 22:42

kniffarn_ skrev:Ursäkta frågan, men hur simulerar du offaxis?

Kryssar i "Use common microphone position" och drar miken åt sidan. Standardavstånd är 1 m och då blir avståndet miken ska dras åt sidan i meter =tan(v) där v är off-axis-vinkeln.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-11-15 22:44

Jocke skrev:Behöver du ha så branta filter? CA18 faller väl rätt snyggt?

Vet faktiskt inte, känner mig rätt vilsen just nu. :? Kombinationerna 2:a ordn. LP/3:e ord HP, 2 ordn. LP/4:e ordn. HP och 3:e ordn. LP/4:e HP verkar bete sig i stort sett likadant off-axis (horisontellt).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-15 23:32

Det är diskanten som förskjuts bakåt eftersom den ligger framför basen rakt framifrån som gör dip-en off axis.

Du kommer nog behöva öka filtreringen på basen sedan ändå för att få ihop frekvensgång och fas (av den anledningen jag nämnde tidigare 1), och minska nivån kring 3-5kHz i diskanten tror jag.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-16 10:38

Ursäkta OT!

Hur kan man simulera summering i Basta när man inte har mätt upp fasbeteendet?
Använder inte Basta själv, därav frågan.

Trevligt projekt förövrigt, CA18RNX är riktigt prisvärd.
.....

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-16 12:14

AndersD skrev:Ursäkta OT!

Gissar att programmet räknar med minimumfas (alltså den som beror direkt av frekvensresponsen) plus gångvägsskillnad mellan elementen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-11-16 12:55

Pontus91 skrev:
Jocke skrev:Behöver du ha så branta filter? CA18 faller väl rätt snyggt?

Vet faktiskt inte, känner mig rätt vilsen just nu. :? Kombinationerna 2:a ordn. LP/3:e ord HP, 2 ordn. LP/4:e ordn. HP och 3:e ordn. LP/4:e HP verkar bete sig i stort sett likadant off-axis (horisontellt).

Tycker du ska snegla lite på andra...

Skrutten bygger tex med samma bas i 9130-tråden.

Troels har en design som kan utnyttja både ER18RNX och CA18RNX (långt ner på sidan). http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htm

Nu använder han dem som rena mellanregister och antar jag utan baffelstegskorrektion men man kan konstatera att den egentliga skillnaden här är konjugatlänk/notch-filter. Om du förstår skillnaderna i de här lösningarna kan du säkert hitta ett spår på vad som skulle kunna fungera för dig bland alla de väldokumenterade byggen som finns med ER18.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-11-16 14:10

Här är ett annat jag fått från Troels

[img][img]http://i998.photobucket.com/albums/af105/emanuelgbg/ca18rnx22tafg.gif[/img][/img]

Fuckar jag upp hela tråden med storleken på bilden nu? Webläsaren är knepig på datorn här på jobbet så jag kan inte gå in på photobucket o ändra storleken just nu.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-11-16 17:06

Martin skrev:
AndersD skrev:Ursäkta OT!

Gissar att programmet räknar med minimumfas (alltså den som beror direkt av frekvensresponsen) plus gångvägsskillnad mellan elementen.

Då förutsätter det att man vet AC på elementen?
.....

Kraniet

Re: Seas CA18RNX + 27TDFC toppsystem

Inläggav Kraniet » 2012-11-16 18:24

Pontus91 skrev:
Simulering:
Bild

Tar gärna emot synpunkter och tankar :)

Fortsättning lär följa förr eller senare.

Jag skulle nog vilja ta ner nivån vid 1000Hz en dB och sedan sänka diskanten 2dB ungefär. Diskanten kunde gärna få justeras så att nivån vid 15kHz ligger kvar men att allt nedanför sänks lite.
Det ser alltså lite för rakt ut.

Utgångspunkten jag haft i mina senaste byggen är att basen ligger cirka 1dB högre och diskanten ligger ca 1dB lägre än nivån vid 1-2Khz. Sen att nivån runt 3-4kHz är ytterligare någon dB lägre.

Skulle nog också tittat lite på lådans dimensioner och elementplacering och se om man kan få ned de där pucklarna vid 5 och 8Khz
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-11-16 19:31

Martin skrev:Det är diskanten som förskjuts bakåt eftersom den ligger framför basen rakt framifrån som gör dip-en off axis.

Du kommer nog behöva öka filtreringen på basen sedan ändå för att få ihop frekvensgång och fas (av den anledningen jag nämnde tidigare 1), och minska nivån kring 3-5kHz i diskanten tror jag.

Ok, kan man fixa det i filtret eller kräver det en "hylla"?

Ja, jag tror inte man ska lägga för mycket vikt vid simuleringar i det här stadiet, jag vill mest ha en knuff i rätt riktning så att säga. :)

Emanuelgbg: på min dator är det ingen fara, 1366x768 och Chrome.
Senast redigerad av PontusEriksson 2012-11-16 19:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Re: Seas CA18RNX + 27TDFC toppsystem

Inläggav PontusEriksson » 2012-11-16 19:35

Kraniet skrev:Jag skulle nog vilja ta ner nivån vid 1000Hz en dB och sedan sänka diskanten 2dB ungefär. Diskanten kunde gärna få justeras så att nivån vid 15kHz ligger kvar men att allt nedanför sänks lite.
Det ser alltså lite för rakt ut.

Utgångspunkten jag haft i mina senaste byggen är att basen ligger cirka 1dB högre och diskanten ligger ca 1dB lägre än nivån vid 1-2Khz. Sen att nivån runt 3-4kHz är ytterligare någon dB lägre.

Skulle nog också tittat lite på lådans dimensioner och elementplacering och se om man kan få ned de där pucklarna vid 5 och 8Khz

Ok, något sånt här kanske man kan sikta på då:

Bild

Jag räknar ju inte med att kunna simulera ett filter och att det ska funka perfekt i praktiken, men jag vill ha lite koll på vad jag ska sikta på eller hur man ska säga.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-11-16 19:58

ja det ser bättre ut men fortfarande lite "het" runt 3-4kHz tycker jag.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-16 20:35

AndersD skrev:Då förutsätter det att man vet AC på elementen?
Ja, men programmet gissar nog på ett typiskt värde för membranstorleken kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild
Kicken

Inläggav Kicken » 2012-11-16 22:52

Martin skrev:
AndersD skrev:Då förutsätter det att man vet AC på elementen?
Ja, men programmet gissar nog på ett typiskt värde för membranstorleken kan jag tänka mig.

Man kan åtminstone ange en offset på elementen (i mm).
/Kristian

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-17 00:56

Pontus91 skrev:
Martin skrev:Det är diskanten som förskjuts bakåt eftersom den ligger framför basen rakt framifrån som gör dip-en off axis.

Ok, kan man fixa det i filtret eller kräver det en "hylla"?

Ja, jag tror inte man ska lägga för mycket vikt vid simuleringar i det här stadiet, jag vill mest ha en knuff i rätt riktning så att säga. :)

Emanuelgbg: på min dator är det ingen fara, 1366x768 och Chrome.
Hylla är inget måste. Med waveguide kan man komma åt problemet och samtidigt förbättra några andra parametrar som dist och spridningskaraktär.

Tittar man närmare på kurvorna så verkar baselementets direktivitet (den simulerade) ha en stor roll i det också. I verkligheten är det nog inte lika dramatiskt.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-11-17 01:10

Martin skrev:Hylla är inget måste. Med waveguide kan man komma åt problemet och samtidigt förbättra några andra parametrar som dist och spridningskaraktär.

Har funderat på DXT. Att det har sina fördelar förstår jag, men inför det några svårigheter man bör ta hänsyn till?

Martin skrev:Tittar man närmare på kurvorna så verkar baselementets direktivitet (den simulerade) ha en stor roll i det också. I verkligheten är det nog inte lika dramatiskt.

Ok, det verkar ju positivt. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2012-11-17 01:22

DXT:n tycker jag inte medför några svårigheter i sig men den kompenserar inte fullt så att den matchar en 6,5". En egenbyggd waveguide kräver att man är lite drastisk i sitt lådbygge och största svårigheten tycker jag är att få till "halsen" så att den möter så nära membrankanten som möjligt och med rätt utgångsvinkel för att minimera oönskade reflexer som skapar interferenser i den högsta oktaven.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-11-17 07:48

CA18RNX och 27TDFC har samma vågformcentrum (reservation för felmätning) så dom gör sig bäst på en planbaffel tillsammans. Har gjort en högtalare med nästan dessa två - min "27TDFC" är moddad.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2012-11-17 09:44

Skrutten, är det dynamon du tänker på?
Länk till projektet

Även seas själva har dokumenterat ett bygge som eventuellt kan inspirera:
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=202
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-11-17 12:01

skrutten skrev:CA18RNX och 27TDFC har samma vågformcentrum (reservation för felmätning) så dom gör sig bäst på en planbaffel tillsammans. Har gjort en högtalare med nästan dessa två - min "27TDFC" är moddad.

Intressant. Så om man kan få till ett filter som mäter bra on-axis så bör inte off-axis-problemen vara så farliga som det ser ut i Basta-simuleringarna?

Nästa

Återgå till DIY-forum