Hur ser din anläggning ut om 10 år?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-11-16 12:46

Bill50x skrev:
StefanL skrev:Det enda jag vet är att jazz kommer jag aldrig lyssna på.

Man ska aldrig säga aldrig ;-)

Både du och jazzen utvecklas.

/ B

Hehe, ja kanske det. Men till dags datum så klickar jag och jazz inte, trots en 'Best Of'-platta med jazz som jag åtskilliga gånger försökt lyssna på. Jag menar, funkar inte ens det BÄSTA, vad funkar då?? ;)
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-16 16:01

StefanL skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Hehe, ja kanske det. Men till dags datum så klickar jag och jazz inte, trots en 'Best Of'-platta med jazz som jag åtskilliga gånger försökt lyssna på. Jag menar, funkar inte ens det BÄSTA, vad funkar då?? ;)

Det kan ändra sig när du minst tror det! Läs min medlemspresentation ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-16 16:05

Egentligen ett ord: MER! :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-16 20:35

StefanL skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jazzen spänner över ett stort och brett område.
Ditt påstående kan liknas vid: rock och popp, kommer jag aldrig att lyssna på.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-11-16 23:32

Det är väl ungefär som med Klassiskt:
Skiten behöver ju inte ens VARA klassisk.

:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-11-17 01:10

Jag kör givetvis mina Oa51.4 med grafendiskanterna. Troligen en grafenbas också. Hängande i taket över lyssningsposition. :)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-11-17 10:59

Inbyggt osynlig, förutom elementen.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2012-11-17 13:37

MagnusÖstberg skrev:
DS skrev:En nöjd DS
:) :)

Tänka sig, jag gick igenom ett minneskort med bilder ikväll och där dök du och K12 upp och spatserade. Du såg sedvanligt glad ut då med!

Tänka sig att jag landade och blev nöjd med detta skrot tillslut :)

Du roddar vidare i korrekthetens namn och jagar bättre grejer fortfarande förstår jag, eller tar du en god Islay och njuter som jag bara :D

Hoppas du mår gutt gubben!
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 13:44

Jag pillar mest med lägenheten :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-11-17 13:58

sprudel skrev:Troligtvis finns det integrerade dac med digitala slutsteg som ersätter en mängd apparater till hyfsade priser, det vill jag ha.

Ja, det där vore inte dumt alls faktiskt. Flera optiska ingångar vill jag ha.
2021 maj på Spotify

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-11-17 14:02

Om 10 år är nog min anläggning ganska dammig.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-11-17 22:15

Om jag har möjlighet att bo kvar i huset som vi byggt så behöver ingenting ändras, annat än kanske nya format till hembion, och projektor, ev kanske min i28Center har blivit klar då :)

Annars är jag löjligt nöjd sen jag blev med akustikfixat biorum, jag spenderar tid där VARJE kväll och det är lätt den bästa investering som jag gjort. Tidigare (framförallt innan jag byggde ut huset och lät Ingvar rita rummet) var jag aldrig nöjd, och det kändes att det fattades något...det är en härlig känsla att bara koncentrera sig på vad som skall spisas, eller kikas på...

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-17 22:22

om 10 år vill jag ha en snygg anläggning
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-17 22:26

celef skrev:om 10 år vill jag ha en snygg anläggning

Du får ge dig till tåls.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2012-11-18 01:10

Biorummet börjar komma i ordning nu, och precis som Tengil får jag säga att jag har väldigt mycket nytta av det rummet. Vi är där varje kväll, hela familjen. Nu råkar dottern vara inne i en period av intresse för kossor och får, så det blir mycket "Bondgården" (4-minuters barnprogram) - men vänta bara till det blir dags för spelfilmer!

Jag hoppas ha en riktigt stabil och snabb lagringsserver för alla mina ljud- och videofiler och en hygglig dator med bra ljudmöjligheter kopplad till den, så att det går att både spela spel, spisa musik och se på film utan att fippla med en massa reglage och kontroller. Får jag till det där med att använda en iPad-liknande mojäng som fjärrkontroll till hela klabbet, och kan se albuminfo och sådant på den lilla skärmen, så vore jag mycket nöjd.

Högtaleriet hoppas jag ska bestå av NHT1259-basar (åtta stycken) eller något åt det hållet. Och så ett par Ino-toppar av modell i14 eller r28-lådor bestyckade med softdome-diskanter. Drivning av lämpligt slag därtill, förstås.

Och så måste det ju bli en riktigt bra projje vad det lider. Eller om det nu finns nedrullningsbara filmdukar i 100-tumsformat som inte kräver projje, utan är försedda med oled-skikt. 10 år är ju lång tid.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2012-11-24 23:35

Om 10 år har jag troligtvis dammat av 30 år gamla TL lådor men numera utrustade med modernare element. Troligtvis drivs lådorna med Diy förstärkare också dessa byggda med modernare komponenter som kommer att ge hiskligt bra ljud med gamla cd skivor och vinyler.
Vad som oroar mig att både filmer och musik distribueras via internet och att tekniknördarna komprimerat ljudet så att endast någon procent av original ljudet återstår och att ljudet låter hyfsat i en mp-3 spelare. Vi Hi-Fi nördar får driva våra apparater genom ett paranoja filter som försöker återskapa 98 % av ljudet och kanske lyckas inbilla oss som lägger ner en förmögenhet på ljud och bildprodukter att det faktiskt skall låta så här. Accepterar man inte komprimerat ljud kommer man att klassas som paranojd och spärras in på speciella psykiatriska kliniker för att anpassas till mp-3 ljud.
Tror att risken är stor att datanördarna som i allt större utsträckning strävar efter att komprimera och anpassa ljudet till mp-3 spelare fått mig att tappa intresset för både nyare filmer och musik.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi