Blir ni sågade här?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-04 18:08

Att definiera är ju upp till var och en (eller en grupp). Som Hifi en gång definierades, eller THX, eller ett politiskt parti eller religiöst samfund.

Definitionen bygger ofta på en värdegrund och utifrån denna och definitionen kommer man till olika slutsatser. Det står var och en fritt att inte dela organisationens/gruppen/personens värdegrunder definitioner och slutsatser.

Liksom att socialdemokrater och moderater propagerar för att deras väg är rätt, står det dig fritt att välja något eller förkasta dem båda.

Så långt finns det likheter mellan en del mycket väsensskilda organisationer.

Men innan jag går vidare så vill jag veta;

GB-sekten finns ju inte, så vad talar du om?

Menar du på fullt allvar att du anser att det finns fler likheter mellan knutbysekten och de som inte är GB sekten än de ovan nämnda?

Hur långt menar du att likheterna sträcker sig?

P.S. Med risk för att jag läser in för mycket i ditt inlägg, så tycker jag det är bäst jag frågar innan jag går vidare i mitt svar. Just nu uppfattar jag det som oerhört insinuant och otrevligt. hoppas jag har fel.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-04 18:13

Mayro skrev:Hm tänkvärt. Men varför ska "gbgänget" självådligt utse sig själva såsom dom bäst lämpade till uppgiften att definiera då?

T.ex. genom att de försökt göra den korv som andra kallas glass i en glassmaskin och bevisat med stor säkerhet att det är omöjligt att göra sådan där.
Jämfört med en massa recept på glass och påpektat att det nya receptet är extremt annorlunda infrån den uppenbart vanligast förekommande definitionerna.

Varför? Därför att de är passionerade glassälskare och vill att glass skall vara så bra som möjligt både för dem själva och alla andra och kunna rekommendera kanonglass och om möjligt påverka glasstillverkarna att kunna göra ännu bättre glass.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-09-04 18:20

NL, kunde inte sagt det... Eller, tja, sa det inte bättre själv. Eller tja du sa det 100 gånger bättre än jag, för jag hängde upp mig på nått annat :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-09-04 18:30

Att F/E testa glass skulle inte vara kul.
Fast nog haltar jämförelsen en del. Man kan ju göra blindtester somIÖ med en stråkkvartet och ha en verklighet att jämföra mot inpelning. Men vem beslutar hur glass smakar så man kan testa sin glass mot den riktiga?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-04 18:40

Harryup skrev:Att F/E testa glass skulle inte vara kul.
Fast nog haltar jämförelsen en del. Man kan ju göra blindtester somIÖ med en stråkkvartet och ha en verklighet att jämföra mot inpelning. Men vem beslutar hur glass smakar så man kan testa sin glass mot den riktiga?

Precis.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2005-09-04 20:12

Att F/E testa glass skulle inte vara kul.

Precis.

Glassdebatten kan nog inte ge svaret om vilken glass som är mest
likt originalet, den personliga smaken har nog en större inverkan.

En fråga bara, som jag vill referera till det quotade inlägget ovan,
om nu IÖ blindtestar och jämför med en stråkkvartett, sitter stråk-
kvartetten i anslutning till högtalarna, live, eller är det en inspelad
stråkkvartett som det jämföres med?

Jag frågar för att jag är intresserad.............

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2005-09-07 13:29

alla forum kompletterar varandra tycker jag, är mest på faktiskt, studioforum och hififorum och man får ta varje forum för vad de är, lära sig skilja på bra och dåliga råd precis som i the reality.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi