Carlsson OA-5-MMX

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-17 17:56

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Kanske så här :)

Bild

Mvh
Peter

Den där kurvan hör väl till QM10 fritt placerad utan stöd från vägg?

Mätobjektet för mätkurvan är GURU QM10.

Vem vet, kanske LTS mätningar ser ut så där? :)

Mvh
Peter

Oavsett hur kurvan ser ut för OA5-MMX, så hör väl den kurvan du visar från ett amerikanst test av Guru QM10 knappast hit? Att du valt just en annan konstruktion där IÖ varit inblandad är väl knappast en slump med tanke på hur denna tråds innehåll ser ut? Vilken sandlåda det kan bli på faktiskt....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-17 18:13

RogerGustavsson skrev: Oavsett hur kurvan ser ut för OA5-MMX, så hör väl den kurvan du visar från ett amerikanst test av Guru QM10 knappast hit? Att du valt just en annan konstruktion där IÖ varit inblandad är väl knappast en slump med tanke på hur denna tråds innehåll ser ut? Vilken sandlåda det kan bli på faktiskt....

RogerGustavsson, jag har redan förklarat varför jag valde att svara Ragnwald med denna kurva.

Beroende på mätförfarande fås olika tonkurvor.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-17 18:54

petersteindl skrev:Beroende på mätförfarande fås olika tonkurvor.

Yepp, visst är det så. Och utan att ha kunskapen om HUR ngt är mätt (vilket rimligen bör redovisas i ett seriöst sammanhang) och HUR man tolkar de kurvor som finns - så betyder ju en redovisad kurva ingenting.

Så varför redovisa frekvensgångsmätningar överhuvudtaget? Jag tänker nu inte på ditt inlägg med QM10-kurva utan mer generellt.

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-17 19:40

Bill50x skrev:

Yepp, visst är det så. Och utan att ha kunskapen om HUR ngt är mätt (vilket rimligen bör redovisas i ett seriöst sammanhang) och HUR man tolkar de kurvor som finns - så betyder ju en redovisad kurva ingenting.

Så varför redovisa frekvensgångsmätningar överhuvudtaget? Jag tänker nu inte på ditt inlägg med QM10-kurva utan mer generellt.

/ B

men hallå!? bara för att vissa inte kan läsa ska ingen få skriva? och vi ska förbjuda alkohol för att det finns alkisar? och mätgrafer ska inte visas för få förstår dem?

snacka om att jag nu skjuter i öppet mål!!!
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-17 19:53

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev: Oavsett hur kurvan ser ut för OA5-MMX, så hör väl den kurvan du visar från ett amerikanst test av Guru QM10 knappast hit? Att du valt just en annan konstruktion där IÖ varit inblandad är väl knappast en slump med tanke på hur denna tråds innehåll ser ut? Vilken sandlåda det kan bli på faktiskt....

RogerGustavsson, jag har redan förklarat varför jag valde att svara Ragnwald med denna kurva.

Mvh
Peter

Nähä? :D

Jag tror mer på att beroende på agenda visas olika tonkurvor.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-17 19:54

Bill50x skrev:

/ B

Man måste förstå att tonkurvor är tonkurvor, och som du säger så blir de olika för olika mätförfaranden. Så problemet är inte att man redovisar tonkurvor, utan att man redovisar dem utan uppgifter om hur de tillverkades.

Man bör alltså inte efterlysa att tonkurvorna ska bort, utan att mätinfon ska dit, IMHO. Det är inte tonkurvornas fel att de visas med för lite info.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-17 20:13

celef skrev:men hallå!? bara för att vissa inte kan läsa ska ingen få skriva? och vi ska förbjuda alkohol för att det finns alkisar? och mätgrafer ska inte visas för få förstår dem?

snacka om att jag nu skjuter i öppet mål!!!

Yes, det gör du :-)

Jag menar inte att man inte ska tillåtas visa tonkurvor. Men de bör presenteras i den kontext de är utförda och även med en förklaring varför de ser ut som de gör.

/ B

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-11-17 20:13

phon skrev:

Fast det KAN ju vara så märkligt att olika agendor baseras på olika tonkurvor(mätutrustningar).. Det är något som jag inte håller för helt otroligt här.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-17 20:34

phon skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Nähä? :D

Ja, det får stå som dina ord då Molt läses :)

Mina ord är: Beroende på mätförfarande fås olika tonkurvor.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-17 20:52

Ragnwald skrev:Hur ser LTS mätningar ut?

Vilken agenda hade LTS? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-17 22:19

Ragnwald skrev:
Ragnwald skrev:Hur ser LTS mätningar ut?

Vilken agenda hade LTS? :)
Med OA5-MMX? Det är ju SSC sim står bakom den.

Menar du att du att du inte kan hitta information om det?

Däremot har ju LTS promotat den, bl.a. på Arkenmässan så något syfte måste de haft med den. Förmodligen ville de ha en ny OA-högtalare med sig för att dra lite intresse till sitt bord. De spelade inte på den.

Eller menar du mätningar på högtalaren? Jag vet inte om de gjort mätningar på OA5-MMX, fast det borde väl SSC isåfall kunna bidra ned?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-11-17 23:08

MMX säljs med rabatt till LTS medlemmar i utbyte mot reklam i tidningen, thats it.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-17 23:16

Okidoki.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-11-17 23:23

Ang mätningar så postade PB IÖs mätningar. Om de var gjorda i hans egenskap av (inofficiell) ledamot av SSC eller LTS står nog bara skrivet i stjärnorna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-17 23:38

Vem är PB?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-17 23:52

I just detta enskilda fallet är det nog faktiskt jag som avses Peter ;) ( schyssta initialer du har förresten)

Jag tog dem från den officiella byggbeskrivning/reklambroschyr som finns fritt tillgänglig på SSC och hifikits hemsida.

Jag la ut dem eftersom de andra mätningarna som lagts ut ifrågasattes hela tiden och disskusionen inte kom framåt.

Så då tänkte jag att om man diskuterar utifrån de officiella så skulle det gå bättre. Men sedan snöade vissa in på en viss låt. Sedan tröttnade jag :)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-11-18 00:12

Nattlorden skrev:
ivor-isobarik skrev:Nu har jag äntligen ledigt och möjligheten att lyssna på den omtalade låten,vad är det som blir obehagligt i den,tycker mest man blir sugen på att gå på koncert när man hör den?

Har du MMX?

Nej,Oa5 senare modellen,och fyra par linn högtalare. Var mest nyfiken vad som skulle låta illa med låten?
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-11-18 00:24

ivor-isobarik skrev:
Nattlorden skrev:
ivor-isobarik skrev:Nu har jag äntligen ledigt och möjligheten att lyssna på den omtalade låten,vad är det som blir obehagligt i den,tycker mest man blir sugen på att gå på koncert när man hör den?

Har du MMX?

Nej,Oa5 senare modellen,och fyra par linn högtalare. Var mest nyfiken vad som skulle låta illa med låten?

MMX, tror jag?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-11-18 00:26

ivor-isobarik skrev:
Nattlorden skrev:

Har du MMX?

Du har säkert ett alldeles för mediokert försteg, som inte klarar att på ett helt transparent sätt släppa igenom signalen helt oförstörd . . . typ ?
Eller åsså så har du inte spelat mä MMX(vickeintehellerjahar :oops: ) :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-11-18 02:15

ivor-isobarik skrev:
Nattlorden skrev:

Har du MMX?

Har fruktansvärt svårt att tro att den låten skulle låta bra på original OA5. På de nivåer jag kräver att det ska låta fint så har OA5 gett upp för längesen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-11-18 02:21

Du menar att de inte kan spela starkt nog* . . . typ.

*Dä kunde inte mina OA5:er heller, på den tiden dä begavsä . . . :(

ps Men lik förbaskat så fick vi "vräkningsförslag" av den närmsta grannen . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-11-18 03:29

Oa5 är musikalisk,jag blev förvånad över vad den klarar av,för Noll kronor så är den min prismässigt kontra vad den levererar min bästa högtalare med Isobariksarorna på andra plats för 1026;- från tradera.

Mina femmor klingar fint men med noll slaglängd på bredbandselementet så förväntar jag mig inga stordåd. Jag intresserade mig för MMX på grund av att jag blev så positivt överraskad av originalet. Min polare Pekka var mest förvånad tror jag när vi jämförde senast. Roligare än pip arna men tvärdör på vissa plattor. Tänkte att en uppdaterad variant skulle bli magisk!

Hoppas ni får till högtalarna!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-18 13:39

ivor-isobarik skrev:
Nattlorden skrev:

Har du MMX?

Skulle ju vara ett intressant jämförelse att prova en sådan i samma rum som mmx har problem och med samma placering, drivning och nivå.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-18 15:26

@ PappaBas. Det var ju inte så svårt att flytta inlägget. Du kan gå in och ändra ditt inlägg i den andra tråden och skriva något annat där istället som du tycker verka roligt :)

Mvh
Peter

PappaBas skrev:Lägger ut min del av den konversation jag haft med när mätningarna på CP gjordes då det återigen impliceras att jag inte gjort vad jag kan för att få med IÖ och SSC. IÖ säger ingenting i sin del av konversationen som han inte sagt i trådarna här.

Från: PappaBas
Till: IngOehman
Skrivet: fre mar 02, 2012 11:59 am
Ämne: Re: MMX

Hej Ingvar,

Just nu har det företagits en del spännande mätningar och det diskuteras om MMX i en tråd på Carlssonplanet.
Jag tror man uppfattar avsaknaden av kommentarer från SSC och konstruktören som lite störande?

Jag förstår om du är förhindrad av olika orsaker att uttala dig men samtidigt tror jag det skulle vara bra så att inte spekulationerna i diskussionen drar iväg alldeles och jag tror din input skulle vara mycket givande

mvh Michael

Skrivet: fre mar 02, 2012 4:21 pm
Jag är faktiskt rätt frågande inför din attityd?!
Det var verkligen i god samtalston men när det inte hörs ett ljud från vare sig dig eller SSC så är det kanske inte så konstigt att människor blir irriterade?!
Det var ju precis därför jag i hela det här har försökt hålla dig informerad och dessutom flera gånger bjudit in dig i egenskap av konstruktör och kunnig att bidra med dina insikter och hjälpa till?
Först är du helt frågande och säger att du inte upplevt problem.
När det senare kommer andra och mätningar osv börjar strömma in lyser ni med frånvaro? Det är ditt val och jag förstår att du har många prioriteringar men kom inte och gnäll att det är synd om SSC? Var var du och förklarade när tråden började?

Så din reaktion håller jag faktiskt inte alls som varandes seriös?
Jag har lagt ut 10K på någonting som med bästa välvilja inte kan anses vara färdigkonstruerat?
Dessutom har SSC och kanske du farit med osanningar i er reklam för produkten? Hur tänker ni er att kunder skall reagera på det? Att ljuga har sällan lönat sig.
Skall du rädda upp detta så tycker jag ni skall stå för vad ni gjort och hjälper till med att ordna det.
Först då får ni respekt, inte innan.
Det skarpa ordalaget i diskussionen skall nog tolkas som ett uttryck för ökad frustration. Jag kan väl tyvärr numera efter ditt svar sälla mig till den skaran som är frustrerade. Då kommer jag att överge MMX men mitt intryck av SSC och dig kommer att vara rätt kantstött. Är det så här ni tänker förvalta Carlsson-arvet?

Inom mitt yrke pratas det en del om att kunna stå för de handlingar man gjort och att bemöta människor även när det inte blev så bra som man hade tänkt sig. Dvs i ditt fall; seriös konstruktör kan hantera missarna lika bra som succeerna, klarar du det?
Jag har inget annat än ypperska respekt för din konstruktionsförmåga då jag har hört en del av dina andra alster och de är fantastiska, vad hände med MMX?

Jag och Olav har från första början och under hela denna resa varit välvilliga och jobbat på alla sätt vi kan för att lösa detta (begränsade främst pga av kunskap) för att få dessa högtalare att fungera, detta enbart på grund av vårt intresse om Stig Carlssons högtalarideér?

Tror du MMX kommer vara en bra reklampelare och inkomstbringare till SSC som den är nu?

Skrivet: lör mar 03, 2012 5:37 pm
Hej Ingvar

Jag vill bara att ni skall förstå att på samma sätt som du/SSC kanske tycker diskussionen är kränkande eller otacksam så känner jag rent personligen att er reaktion är ett hån mot min och Olavs insats som hela tiden bara inbjudit till deltgande från alla parter och vars enda mål varit en förbättring vi alla tjänar på.
Vi har lagt otroligt mycket mer energi och resurser än vad någon vanlig köpare skulle gjort.
Jag hade förstått om er reaktion om det var så att det sålts mängder av MMX och det bara var jag och Olav som ser en förbättrigspotential.
Nu tvivlar jag att det är så? De flesta intryck är ju rätt samstämmiga? Enligt uppgift har flera som lyssnat på dem på hifi-kit tyckt att de låter direkt illa?
Därför tycker jag att SSC/du skulle kanske vara lite mer intresserade att delta i en förbättringsprocess. Min upplevelse är ju att det finns en stor potential i dem!
Jag finner reaktionen lite apart då om man överförde diskussionen till någon annan tillverkare; tänk om Volvo sagt:"Vi vill inte fixa bromsarna för kunderna klagar så mycket så vi tappade sugen"?
Det är ju precis den sits jag sitter i som konsument.
Jag tog det hela specifikt på CP för att involvera SSC. Kan de inte hantera den nivån av kritik så är det inte mer med det. Jag har förståelse för att det är motigt men går man å andra sidan ut och lovar saker i nyhetsbrev till en entusiastisk publik och det senare inte levereras så blir människor upprörda.
I fallet MMX bara lovordades de och när det kom andra intryck var det en kompakt tystnad? Att försöka tiga ihjäl saker gör människor provocerade?Det är det intryck jag har fått när jag läser på CP.
Men jag hoppas du kan förstå min reaktion utifrån min situation som köpare och som någon som lagt väldigt mycket tid och verkligen från första början försökt involvera dig?
Jag och Olav känner oss rätt besvikna på dig och SSC och hade väntat oss mer.
Med vänlig hälsning, Michael

Skrivet: fre mar 02, 2012 6:41 pm
ok så du har inte läst vad som skrivits på CP utan fått det berättat?

Då råder jag dig att bilda dig en egen uppfattning om vad som sagts ordagrant innan du har en åsikt om det?
Jag försvarar ingenting där utan det är vad det är.

Trådens intention är överhuvudtaget inte att kritisera SSC utan det har enbart handlat om MMX och även lite om användandet av F87 till OA5.III
(som verkar ha dragits med liknande problem).

Det har i alla fall aldrig varit min eller Olavs intention att misskreditera SSC (vi har faktiskt inte haft några intryck av stiftelsen överhuvudtaget innan) utan vi vill bara komma framåt och hjälpa till att få MMX att bli det den är avsedd att bli.

Målet har varit att försöka bilda oss en uppfattning om det hela, förkasta eller bekräfta olika teorier för att sedan se vad som kan förbättras. För förbättringar behövs!
Jag skrev till dig enbart för att jag själv velat ha en balanserad och rättvisande bild av hur det ligger till och framför allt kunna hjälpa till med insikter i olika avvägningar.
Vissa människor tar fram olika perspektiv på vad som händer och tyvärr tror jag det är lätt att tonen kan bli tuffare när det inte får något svar?
Vissa mätningar får gå oemotsagda och jag efterlyser i de fallen gärna input från dig?

Det har upprepat ställts frågor men inte kommit ett enda inlägg på CP från vare sig dig eller SSC?

Jag är ledsen att du uppfattade det som ett påhopp det var det inte avsett att vara. Men jag blev uppriktigt irriterad över tonen som jag uppfattade som man tog till offerrollen. Det finns det ingen anledning att göra?

Men det enda jag kan anmoda dig är att läsa tråden. Jag tror inte att du överhuvudtaget kan tycka att tonen är vare sig speciellt hätsk eller otrevlig

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-11-18 15:29

suck, räcker som kommentar tror jag bestämt...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-18 15:51

Peter kanske är rädd för om IÖ fixar till MMX, för då kanske han plötsligen har en konkurrent till äggen, så att göra IÖ avigt inställd till att fixa till dem kan ju ha en dold agenda...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-18 16:05

Nattlorden skrev:Peter kanske är rädd för om IÖ fixar till MMX, för då kanske han plötsligen har en konkurrent till äggen, så att göra IÖ avigt inställd till att fixa till dem kan ju ha en dold agenda...

:) Det var ju roligt skrivet. En ny vinkling. Tänk så tokigt det kan bli. Detta inlägg från PappaBas hade PappaBas postat i fel tråd och ville ha inlägget flyttat hit. Eftersom admin tidigare har skrivit att de inte kan flytta inlägg till andra trådar, så återstår alternativet att citera. Jag har gjort sådant förr åt andra. Inget konstigt med det. Pappabas hade i och för sig enkelt kunnat lägga in samma inlägg och skriva något annat roligt i den tråden han postat fel i.

Nattlorden, var får du alla knasiga idéer ifrån? Jag utgår ifrån att det är ett practical joke från din sida. Det är i alla fall helt uppåt väggarna fel det du skriver.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-18 16:26

petersteindl skrev:Nattlorden, var får du alla knasiga idéer ifrån? Jag utgår ifrån att det är ett practical joke från din sida. Det är i alla fall helt uppåt väggarna fel det du skriver.

Vill bara uppmärksamma dig på hur det ser ut när du uppmärksammar andra om hur saker ser ut.

Är man konspiratoriskt lagd så väljer man att se dig kommentar ovan som ett bevis på att pilen träffade målet. Det går tyvärr inte att värja sig emot oavsett vad som är sant och oavsett om frågan är ställd på allvar eller på skämt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-18 17:02

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Nattlorden, var får du alla knasiga idéer ifrån? Jag utgår ifrån att det är ett practical joke från din sida. Det är i alla fall helt uppåt väggarna fel det du skriver.

Vill bara uppmärksamma dig på hur det ser ut när du uppmärksammar andra om hur saker ser ut.

Är man konspiratoriskt lagd så väljer man att se dig kommentar ovan som ett bevis på att pilen träffade målet. Det går tyvärr inte att värja sig emot oavsett vad som är sant och oavsett om frågan är ställd på allvar eller på skämt.

Jag är ledsen, men jag vet inte ens vad du menar :?: Är det något fel på att jag tog PappaBas inlägg till den här tråden som PappaBas själv skriver att den borde hamnat i?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-11-18 17:10

Nattlorden skrev:Vill bara uppmärksamma dig på hur det ser ut när du uppmärksammar andra om hur saker ser ut.

Här får du veckans konspirationsövning:

X's svåger är gift med en bilförsäljare Y's systerdotter, som har en Volvo som gör 0-100 på 12 sekunder. Z jobbar på bilprovningen i Västerås och har en Subaru. Vilken agenda har G?

:)

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati