Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Jag förstår mig inte på dem som tjatar om att det skulle var så viktigt att åtgärda lyssningsrunmmets akustik. För mig förefaller ni vara ovana och osäkra lyssnare.
Det är väl bara art byta högtalare nån gång då och då, eller? Jag tycker allt utom högtalare är rena hårklyverier, om man bortser från skivspelare kanske. Men att sitta och glädja sig åt det nya försteget, som förmodligen är sämre än det man hade innan, känns ju inte så kul.celef skrev:jag tycker att uppgraderingar synligör nya fel, jag tycker därför att det enda rätta är att köpa paketlösningar, typ att välja rakt av från lts rekommenderade lista, då vet man att allt lirar ihop på det där uberbra viset och man kan glömma apparaterna och bara sjunka in i musikens magi
Fast nu citerade du inte hela inlägget. Jag kan hålla med Lennartj till viss del, jag har ganska risigt rum, men det låter ju fint iaf för precis som Lennart skriver, så kalibrerar man sig på nåt vänster, jag har hör inte skiten från rummet om jag inte går in i "hifi-mode" och börjar sätta på massa konstigt musik som jag egentligen inte vill höra. Jag sitter dessutom i ljudstudios på dagarna och det går ändå bra att ställa om.Tengil skrev:lennartj skrev:Jag förstår mig inte på dem som tjatar om att det skulle var så viktigt att åtgärda lyssningsrunmmets akustik. För mig förefaller ni vara ovana och osäkra lyssnare.
Det var längesedan jag såg ett inlägg som är så uppenbart provocerande att det egentligen inte är värt att kommentera alls, men nu fick du lite uppmärksamhet ändå
Mangenot skrev:Har länge funderat på om det går att få en högre upplösning och bättre perspektiv i anläggningen. Jag har varit nöjd, men inte helt tillfreds.
Så jag började testa signalkablar!
Från mina Planet Wawes coax kablar till Wireworld gold:
Mycket hög upplösning, men diskanthornen i mina Tannoy lät metall. Inte bra...
ETI Eichmann Q 3000:
Nu letar jag inte längre...
Högre upplösning, alla instrument låter naturligt och vilken närvaro!
Dynamiken är betydligt bättre. Bakgrunden mörkare, Tredimensionliteten är otrolig!
Jag har alltid tänkt budget när det gäller kablar. Särskilt när tillverkarna pratat om NASA och amerikansk försvarsindustri... Men jag inser att skillnaden är mycket större än jag kunde föreställa mig.
Harryup skrev: En del kanske använder en teknisk synvinkel på vilken apparat som inte längre håller måttet. Andra kanske upptäcker att stereon inte låter som man vill att den skall göra. Osv.
Ibland så går det lite nedvärderande vågor om folk på andra forum som inte köper "rätt" grejor utan är fast i "byteskarusselen" medans här gläds man i regel åt varandras byten för att få "bättre" prestanda. Är det någon skillnad?
shifts skrev:Skaffade ny receiver för att få tillgång till lipsync och HDMI, men då är det ju också nya funktioner som kommit till. Förstår inte riktigt vad som menas i tråden faktiskt. Varför skulle inte sådana uppgraderingar räknas?
Eller:Om man funderar på att uppgradera har man drabbats av uppgraderingscirkuset och det är aldrig sunt eller bra.
Bättre lägga pengarna på nya fonogram istället.
Och då säger jag:
"Inget!".
Köp lite fler skivor, gå på en konsert, bio eller ät middag på en fint ställe.
markusA skrev:Varför försöka lura sig själv, uppgraderingar är sällan rationella.
Panelguy skrev:Harryup skrev: En del kanske använder en teknisk synvinkel på vilken apparat som inte längre håller måttet. Andra kanske upptäcker att stereon inte låter som man vill att den skall göra. Osv.
Ibland så går det lite nedvärderande vågor om folk på andra forum som inte köper "rätt" grejor utan är fast i "byteskarusselen" medans här gläds man i regel åt varandras byten för att få "bättre" prestanda. Är det någon skillnad?
Vad som är "rätt grejor" är nog upp till var och en att avgöra. "Bättre prestanda" tycks hursomhelst inte vara detsamma här på faktiskt som på Euphonia.
Om jag själv byter ut något är det för att få bättre ljud och inte för att jaga watt, Hz och nollor.
hifikg skrev:Panelguy skrev:Harryup skrev: En del kanske använder en teknisk synvinkel på vilken apparat som inte längre håller måttet. Andra kanske upptäcker att stereon inte låter som man vill att den skall göra. Osv.
Vad som är "rätt grejor" är nog upp till var och en att avgöra. "Bättre prestanda" tycks hursomhelst inte vara detsamma här på faktiskt som på Euphonia.
Om jag själv byter ut något är det för att få bättre ljud och inte för att jaga watt, Hz och nollor.
Kan du, kort, redogöra för skillnaden mellan Euphonia o Faktiskt?
Harryup skrev:Dessutom tror jag att folk på euphonia inte ser ned på andra på samma sätt som uppvisas här ibland.
hifikg skrev:Panelguy skrev:Harryup skrev: En del kanske använder en teknisk synvinkel på vilken apparat som inte längre håller måttet. Andra kanske upptäcker att stereon inte låter som man vill att den skall göra. Osv.
Kan du, kort, redogöra för skillnaden mellan Euphonia o Faktiskt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster