subjektivisten skrev:Sedan tror jag (Öhman kan få rätta mig om jag har fel) att ytterst få skivor är inspelade helt "live" utan att man försöker mixatra och ändra ljudet så det blir mer homogent.
Så vi är tillbaka till ruta ett, exakt VAD skulle jag vinna av att "kalibrera" min hörsel med klassisk musik?
Du har helt rätt i att ganska få skivor procentuellt är helt omanipulerade, men de är trots allt inte direkt ovanliga. Jag har säkert 100 skivor hemma som är inspelade som "akustiska dokumentationer".
Då är den enda manipulationen att musiken tvingats in i stereosystemets två(i förekommande fall)-kanalighet, genom den sinnrika kodning som inspelningen faktiskt utgör.
Men visst, du har en poäng Subjektivisten.
Å andra sidan är det väl ingen som påstått att en "kalibrerad hörsel" gör att man får förmågan att välja en avspelningsapparatur som gör att
alla ens skivor blir lika verkliga som verkligheten själv? Det enda som antytts är att "hörselkalibrering" (läs erfarenhet av levande musik) i kombination med omvärdering av ens hifi-apparaturs förmåga, kan vara till både nytta och glädje. Och faktiskt kan bidra till mycket större glädje även när man lyssnar på annan fonogram-musik än akustisk. Inspelningsstudiorna har ju oavsett genre "skapat akutiska ljud som de hört i sina monitorer", men dessa är inte tillgänglig för oss, såsom den levande musiken som kan avlyssas i konserthus och andra akustiska lokaler runt landet.
Sen skall man inte undervärdera hörseln heller - alltså vår förmåga att (efter mångårig kalibrering) uppvisa häpnadsväckande förmåga att skilja "ofärgat" från "färgat", även när det specifika urprunget är dolt i dunkel (vi var ju för det mesta inte med på inspelningen av just det fonogram vi har därhemma i hyllan).
Detta är en liten historia från verkligheten:
Som kan säga något om hur "absolut" en hörsel som kalibrerats under lång lång tid trots allt kan vara.)
Morello spelade för en tid sedan upp ett antal inspelningar, om jag minns rätt var det ett tjugotal eller så (säg 10 - 40 st). Det enda som skilde dem från varandra var val av mikrofon, ingenting annat.
Jag hade inte i förväg hört varken de specifika instrumenten eller den lokal där inspelningen hade gjorts, men jag har hört
mycket levande musik i mina dar.
Jag plockade utan större besvär ut tre mikrofoner som varandra excepionellt mycket bättre och naturligare klingande (upptagande skall det kanske heta

) än alla de andra.
Jag gjorde i första steget inga gissningar om vilka mikrofoner som det kan ha varit (det finns ju många tusen olika mikrofontyder i världen).
Jag kunde dock konstatera att en av de tre lät rumsligt annorlunda än de två andra. Jag gissade att de två var exceptionellt goda rundtagande mikrofoner och den tredje var en exceptionellt välklingande njure.
Nu minns jag inte vilka mikrofonerna var, men om jag minns rätt gav Morello mig sedan en lista där alla mikrofoner fanns med, och jag plockade ut alla tre korrekt, även om jag tror jag tvekade om de två rundtagande (eller blandade jag ihop dem? Hmm, minns inte).
Minns jag rätt var i varje fall en av de rundtagande en Earthworks, och den andra var nog en 1/4" mikrofon av mätmikrofontyp. Den tredje var en Neumann 103.
Alla tre superba mikrofoner, och som sagt, förvånandsvärt lätt identifierbara som de tre överlägset mest transparenta mikrofonerna - och detta utan att jag någonsin hört instrumentet på inspelningen, eller visste något om det rum där inspelningen gjort. Det enda "hjälpmedlet" var en, efter många års lyssning på (annan) levande musik, välkalibrerad hörsel.
Det kan tilläggas att jag inte med säkerhet hade kunnat säga vilka som var kulor respektiva njure utan att ha haft möjlighet att be Morello att växla mellan dem. Olika upptagningskarakteristik ger ju primärt lite olika avståndsperspektiv (det hände en del annat också, men...), och det är svårt att veta vilken som är vilken när man inte ens känner till mikrofonavståndet.
Och nu kommer det viktiga:
Att jag valde ut de tre mikrofonerna ur massan var egentligen inte för att jag kände igen karaktärerna av dem, utan för att jag kände igen
karaktärerna av det levande musikinstrumentet!
(Pinsamt nog minns jag inte säkert vad som spelades, men kanske var det en gitarr?)
Mäkta stolt över mina bravader sa jag till Morello:
"-Ja, vad säger du om det där då? Prickade in alla tre!!", med förhoppningen att han skulle bli oerhört imponerad, känslosam och säga hur helt fantatiskt det var att jag hade lyckats med det - och utan att tveka dessutom.
Men i vanlig ordning svarade han, nästan lite ointresserat och mycket torrt:
"-Ja, det var skickligt."
Han är verkligen en rätt torr typ Morello.
Utvikning:
Den som verkligen är övertygad om den egna hörselns instabilitet, kanske inte är i så stort behov av en god musikåtergivingsapparatur överhuvudtaget? Om man inte tror att det är värdefullt att skaffa sig en "kalibraring" genom att lyssna på levande musik, för men kommer ändå inte att kunna jämföra upplevelserna - varför behöver man då välja hifi-anläggning noga? Vad skall man med en subjektivit utvald rörförstärkare till om man inte kommer ihåg tillräckligt bra för att kunna jämföra?
Det som verkligen är en "äkta subjektivist" (som jag definierar det), det vill säga som bryr sig om upplevelsen, men inte densammans objektiva likhet med originalet. En sådan person har helt rätt i att en akustisk kalibrering är meningslös (för honom själv). Det kommer ju inte att i sig bidra med någon upplevelseförbättring om likheten mellan det man hör och det som finns på fonogrammet inte är något man bryr sig om alls.
Men bortsett ifrån det tycker jag nog att
alla musikgenrer, liksom icke-musik-ljud som man kanske vill återge, sorterar under begreppet "ljud". Och återgivning av ljud eller specifikt musik beskrivs av samma parametrar - oavsett genre.
Sen kan det förstås vara som så att vissa genres är av sin natur mindra känsliga för vissa återgivningsfel (säg dynamikfel), men är det verkligen ett applicerbart argument för att vilja försämra dynamiken/avstå en god förmedling av den? Bara för att programmaterialet inte är högdyamiskt är det väl inte självklart att man bör stympa dynamiken ännu mer i anläggningen?
För mig är en musikåtergivningsanläggning en ljudåtergivningsapparatur - och den i sin tur är en apparatur som jag vill skall göra sitt jobb så bra det går, nämligen att föra mig nära musiken,
oavsett vilken musik jag behagar spela, idag eller imorgon (sistnämnda kan ju vara något jag aldrig lyssnat på förut).
Detta snarare än att jag letar efter något som skall
"vara så dålig som möjligt utan att det skadar just den musikgenre som jag mest lyssnar på".
Men det är ju jag det.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).