Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
PekkaJohansson skrev:Eftersom frågan har varit uppe några gånger: jag har under produktionen av Musik & Ljudteknik nr 3 meddelat Naqref att han och Larsen självklart är välkomna med eventuella synpunkter på test och mätrapport i kommande nummer. Vi har tidigare inte haft tillverkarkommentar i samma nummer som test och jag ser ingen anledning att ändra på den principen.
Med vänlig hälsning
Pekka
hifikg skrev:Mätrapporten i tidningen inleds med en hel sida text för oss som inte begriper kurvor och diagram av detta slag. Där finns noggrant beskrivet hur rummet såg ut, vilka möbler som fanns där och hur de var placerade. När jag läser reaktionerna här så anar jag att det ligger gammalt groll bakom, för artikeln innebär (som jag läser den) absolut ingen sågning av L4. Slutorden i mätrapporten lyder t ex "Med tanke på att Larsen 4 tillverkas i Sverige och säljs via vanliga hi-fi-butiker måste ändå priset sett i förhållande till prestanda ses som lågt."
Knappast något som borde få en tänkbar spekulant att skrämmas bort. Storm i ett vattenglas?
PekkaJohansson skrev:Vi har tidigare inte haft tillverkarkommentar i samma nummer som test och jag ser ingen anledning att ändra på den principen.
Det är min tolkning också. Vist finns det några delar som kunde sköts bättre. Men Molt är trotts allt en tidning skriven på ideel basis. Inte för jag tror större tidskrifter är felfria de heller. Jag hoppas inte detta ska leda till att man i Molt slutar med att testa svenska produkter!hifikg skrev:Storm i ett vattenglas?
Svante skrev:Naqref skrev:Att tillverkare tittar närmare på konkurrenternas produkter är en del av verkligheten och det kan man aldrig komma runt men då får de faktiskt ordna det genom att låna, köpa eller hyra själva. Att de blir tilldelade konkurrentens produkter genom att en s k oberoende instans lånar ut dom utan producentens kännedom är en helt annan sak. LTS är då helt plötsligt inte oberoende då man favoriserar enskilda aktörer utan då är man en del av marknaden. Det är det som är det oacceptabla i detta fall.
Bara för att prata klartext: Är det du har synpunkter på att Ingvar var med vid mätningarna, eller är "konkurrenten" någon annan?
NiklasF skrev:Svante skrev:Naqref skrev:Att tillverkare tittar närmare på konkurrenternas produkter är en del av verkligheten och det kan man aldrig komma runt men då får de faktiskt ordna det genom att låna, köpa eller hyra själva. Att de blir tilldelade konkurrentens produkter genom att en s k oberoende instans lånar ut dom utan producentens kännedom är en helt annan sak. LTS är då helt plötsligt inte oberoende då man favoriserar enskilda aktörer utan då är man en del av marknaden. Det är det som är det oacceptabla i detta fall.
Bara för att prata klartext: Är det du har synpunkter på att Ingvar var med vid mätningarna, eller är "konkurrenten" någon annan?
Har OTROLIGT svårt att tro att IÖ skulle vara intresserad av något Larsen sound, dom är så långt ifrån varandra i ljudsignatur som man bara kan komma enligt mig.
Så det där att IÖ skulle vara någon konkurent bland Larsens kunder tror jag inte en sekund på.
NiklasF skrev:Svante skrev:Naqref skrev:Att tillverkare tittar närmare på konkurrenternas produkter är en del av verkligheten och det kan man aldrig komma runt men då får de faktiskt ordna det genom att låna, köpa eller hyra själva. Att de blir tilldelade konkurrentens produkter genom att en s k oberoende instans lånar ut dom utan producentens kännedom är en helt annan sak. LTS är då helt plötsligt inte oberoende då man favoriserar enskilda aktörer utan då är man en del av marknaden. Det är det som är det oacceptabla i detta fall.
Har OTROLIGT svårt att tro att IÖ skulle vara intresserad av något Larsen sound, dom är så långt ifrån varandra i ljudsignatur som man bara kan komma enligt mig.
Så det där att IÖ skulle vara någon konkurent bland Larsens kunder tror jag inte en sekund på.
Naqref skrev:PekkaJohansson skrev:Vi har tidigare inte haft tillverkarkommentar i samma nummer som test och jag ser ingen anledning att ändra på den principen.
Där har du fel. Halcro fick inkomma med synpunkter i samma nummer. Dessutom när det gäller andra tester så har ni dessutom meddelat tillverkarna och bett dom göra förändringar i produkterna för att de ska klara testerna bättre. Det är kanske inget som syns officiellt mer än för testet av Bryston men jag har konstruerat minst en produkt där samma sak har inträffat.
Då inser man det uppenbara - ni är inte konsekventa och dessutom favoriserar ni vissa producenter framför andra. M a o så är ni helt enkelt inte oberoende.
Naqref skrev:Om man jämför SSC mot Larsen, båda är marknadsaktörer, hur vill du Svante, säga att någon favoriseras eller inte. Den ena får publicera självgoda artiklar och hjälps med annonser för sina produkter. Den andra får en sedvanlig recension.
PappaBas skrev:@DVD-ai
Du kommenterar en artikel du inte läst alls?
Det var L4 och OA-50.2 som jämfördes.
Men man kan självklart som du säger inte säga något om hur recensenternas lyssningsintryck.
Detta handlar snarare om hur LTS hanterar själva situationen kring mätningen.
Det är jätteskillnad på en tidsskrift som förutsätter sig att vara oberoende och genomföra objektiva test och enskilda personer.
Marknadsaktörer kan självklart låna/köpa konkurrenters produkter (det är nog standard) för att mäta och utvärdera dem.
Men en testinstitution kan inte lämna ut sådan data till konkurrenter utan att konsultera tillverkaren. Då förlorar testinstituionen all trovärdighet för vilken tillverkare vill låna utt produkter till dem då?
Är du med på skillnaden?
Vidare tycker jag det handlar om att tidningen/föreningen i detta fall sitter på många stolar och att det från vissa håll anförs att jag som läsare i ena fallet skall förstå att det jag läser är reklam (skyll dig själv typ) och i andra fall skall förstå att det som står är oberoende objektivt skrivet.
I denna lilla värld som är hifikonstruktörer i sverige jag medveten om att de flesta aktörera nog sitter på många stolar och att det ibland kan vara lite svårt att hålla isär. Men i just detta enskilda fall är nog förbättringspotentialen stor.
Diskussionen är viktig.
PekkaJohansson skrev:... meddelat Naqref att han och Larsen självklart är välkomna med eventuella synpunkter på test och mätrapport i kommande nummer. Vi har tidigare inte haft tillverkarkommentar i samma nummer som test och jag ser ingen anledning att ändra på den principen.
PappaBas skrev:Men Svante du är väl med på att det är en viss ethos-inlåning när LTS tekniskt ansvarige skriver i LTS tidning? I ena stunden är det visst objektivt men när det skrivs om MMX i reportageform eller när den nämns i positiva ordalag så skall jag som läsare visst förstå att samme person då skriver reklam ur perspektivet att han är konstruktör för en marknadsaktör? Jag skall även förstå att LTS upplåter fri reklamplats för att gynna försäljningen av högtalaren?
IÖ lånar i den rollen trovärdighet från LTS och sin roll som tekniskt ansvarig där.
paa skrev:PappaBas skrev:Men Svante du är väl med på att det är en viss ethos-inlåning när LTS tekniskt ansvarige skriver i LTS tidning? I ena stunden är det visst objektivt men när det skrivs om MMX i reportageform eller när den nämns i positiva ordalag så skall jag som läsare visst förstå att samme person då skriver reklam ur perspektivet att han är konstruktör för en marknadsaktör? Jag skall även förstå att LTS upplåter fri reklamplats för att gynna försäljningen av högtalaren?
IÖ lånar i den rollen trovärdighet från LTS och sin roll som tekniskt ansvarig där.
Vem är LTS tekniske ansvarige f.n?
För IÖ har väl inte skrivit i tidningen på ett tag?
PerStromgren skrev:IÖ står som ansvarig i styrelselistan, i alla fall. http://www.lts.a.se/lts/styrelse
Svante skrev:Naqref skrev:PekkaJohansson skrev:Vi har tidigare inte haft tillverkarkommentar i samma nummer som test och jag ser ingen anledning att ändra på den principen.
Där har du fel. Halcro fick inkomma med synpunkter i samma nummer. Dessutom när det gäller andra tester så har ni dessutom meddelat tillverkarna och bett dom göra förändringar i produkterna för att de ska klara testerna bättre. Det är kanske inget som syns officiellt mer än för testet av Bryston men jag har konstruerat minst en produkt där samma sak har inträffat.
Då inser man det uppenbara - ni är inte konsekventa och dessutom favoriserar ni vissa producenter framför andra. M a o så är ni helt enkelt inte oberoende.
Tja, "favorisera" innebär väl ändå att man medvetet gynnar/missgynnar någon. Även om Pekkas uttalande i bokstavstolkning är felaktigt så är det nog så att man är generellt öppen för tillverkarkommentarer, även om de kommer in i ett senare nummer. Det finns knappast någon officiell policy om hur tillverkarkommentarer ska hanteras, och jag kan tycka att det är bra bara det görs plats för dem.
shifts skrev:Jag är väl tokjävig då jag både är medlem i LTS och har Ino-högtalare, men vilken jäkla höna.![]()
Det är inte lätt att göra rätt i allas ögon, det kan man enkelt konstatera.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst