Bilstereosteg som hifif / Effektmätning av Rotel 1090

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 21:32

OlofJ skrev:En sådan här kanske vore något att driva anläggningen med:
http://www.youtube.com/watch?v=5sUZFoStkUs

Ja då hade jag hållet fast vid 380w steg :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 21:49

Tony skrev:
carpelux skrev:
ftorsell skrev:hm min batteri bank ska kunna leverera 168.000w peak hur löser
du det i 230w i väggen? det räknat vid 11,5 volt där tänkte inte jag ligga utan kommer sträva efter att hålla ca14,4v då blir det ännu mer att hämta.

Jag antar att du menar 230V i vägguttaget, inte 230W. Och du har helt rätt, man plockar inte 168 kW ur ett vägguttag.

Men det är inte alldeles lätt ur ett batterilager heller. För det första kan du inte ha Blyackar med en polspänning på 14,4V. En blyack har i fulladdat skick ca 12,6-13V polspänning, och det är en funktion av konstruktionen och inte något som går att ändra på.

Sen undrar jag hur du tänkt dimensionera kablaget, om vi räknar på en polspänning om 13V och 168 kW så kräver det en ström på nästan 13000 A.

Det ar varre an sa... Ett bilbatteri som lastas ned med maxström har ett inre motstand som gor att polspanningen sjunker. Hur mycket beror pa en mangd faktorer. Sa att forsoka jamfora ett effektuttag fran ett vanligt eluttag med en startström fran ett bilbatteri och sen ange det i 12 * maxström blir fel. Och problemet ar val att vad som tas ut maste petas in ocksa. Annars talar vi inte om kontinuerliga effekter anda. Om jag lite hypotetiskt antar att vi fortfarande talar om 20 batterier och de har en max startstrom pa 700 ampere sa har de kanske det vid, lat saga 9 volt. Vilket blir 126 kW (eller kVA, da det ar likstrom sa ar det ju samma sak). jag tror inte att nan bliforstarkare gillar sapass laga spanningar? Det ar darfor det laddas upp med rejalt med batterier (pa alla satt och vis) nar det ska tavlas i hogspelning i nagra sekunder.

Om jag inte vore sa lat sa skulle jag leta reda pa nat fint diagram som illustrerar spanning i forhallande till stromuttag i ett vanligt blybatteri. ;-)

Den inre resistansen i en (elektrolyt-)kondensator ar mycket mindre, sa de klarar att leverera mycket hoga strommar en kort stund utan att spanningen faller. Det ar val darfor man har stora elektrolytkondensatorbankar mellan batteri och slutsteg i bilsterosammanhang...

Sa det jag val forsoker saga ar att man kan nog behova fler batterier an man tror och anda behova stora kostsamma elektrolytkondensatorer ocksa mellan slutsteg och batteribank...

Nej 700 ampere är inte start ström det är vad batteriet levererar vid 11,5 volt :)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 21:53

StefanL skrev:
ftorsell skrev:
StefanL skrev:
DasBooten skrev:Innan du köper på dig prylar bör du kolla in.

http://www.funktion-one.com/

Tyvärr saknar även de lite specar. Men de jag hört av dem är att de låter mycket och sparkar hårt i magen.

Tror det är något som skulle passa dig. Försök att lyssna på en sådan rigg. finns några i stockholm.

Du hajjar ju inte, det måste vara Kove (sic!)!

nej då skulle jag väl inte köra transsmision band utan kove diskanter
jag skiter i märke bara det låter bra och att man kan känna gitarr
strängarna som dom satt fast i kroppen :D

mvh fredde

Du måste ju ha en uppgradering att pyssla med efter du är klar med detta.

Har du någon byggtråd öppen någonstans, den ser jag fram mot att titta i.

Har lagt upp en tråd på bilstereoforumet men den innehåller inte så mycket negativitet som denna tråd gör :)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 22:00

andyman_se skrev:mmm, jag skulle tro att TS kanske är lite "bilstereoskadad" precis som dom flesta här är "hemmahifiskadade".

Det är ju lite olika saker man är ute efter i bilen och hemma då rummen reagerar på väldigt olika sätt.

Jag höll på med bilstereo, det är några år sen, men då hörde jag aldrig talas om Kove? Jag körde med Orions stora HCCA steg det sista och har väl haft dom flesta stora förekommande märkenas steg i min ägo då jag även jobbade i en billjudbutik men jag kan ärligt säga att jag aldig tyckt att det funnits bilsteg som utklassat hemmasteg. Tycker det är svårt överlag att hitta riktigt välljud i någon bil då rummet är för litet.

Hemma hos folk däremot kan jag tycka att det låter riktigt bra men aldrig fått den känslan i en bil. Bara tyckt att det låtit bra för att vara bil. Nu har det väl det mer med rummet än stegen att göra men att bilsteg skulle prestera såpass mycket bättre än hemmasteg att det skulle vara värt att släpa in en massa batterier har jag aldrig upplevt.

Jag har aldrig heller upplevt att det skulle finnas för lite ström i väggen som motiverar att släpa in bilstereo för hundratusentalskronor i hemmet.

Jag vidhåller nog fortfarande att detta är ett marknadsföringsknep och att TS får nån typ av kompensation för att använda dessa grejer.

Om inte så önskar jag all lycka till och hoppas på byggbilder då jag även är väldigt nyfiken på hur detta ska sluta.

Nej men hur många känner du som ska ha närmre 10steg i anläggningen
Där alla steg kommer leverera minst 1000w rms i timmar?
Hade jag vetat om något vanligt hifi steg som haft dessa prestanda samt
Pris räkna steg och batteri runt 20000kr så hade jag tittat på det istället så klart. Visst finns det steg som kan leverera effekt men dom kostar det tredubbla minst så jag har svårt att motivera mig att inte göra så här

Mvh Fredrik

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 22:02

miaber skrev:Det där med att mata elekroniken från ackar istället för en likriktad, titrerad och stabiliserad nätsänning på 230 V/50 Hz har absolut sina fördelar, även om jag tycker att nackdelarna överväger (dyrt, opraktiskt, farligt, etc).

Vad jag däremot inte kan få in i min hjärna är vad Kove stegen har för genialisk konstruktion, som utklassar alla på marknaden förekommande PA och hifisteg (alla fabrikat är långt ifrån nämnda i tråden, men det är väl underförstått?), oavsett om det står Audio Research, Macintosh, Krell, QCS, LAB, Denon, eller något annat på fronten. På Koves hemsida är man snål med specifikationerna. Det faktum att bilsteg skall matas med 12V gör ju också att denna spänning måste omvandlas upp internt i steget (12V, 1 Ohm, ger utan fasförskjutning endast 144 W), och trots detta handikapp får man detta resultatet. 8O
(bdw, är det seriöst att i en spec skriva 18 dB Bass Bost / 45 Hz? Vad är grejen? Testat med vanliga PA-steg och använda eq med +18 dB vid 45 Hz?)

Finns det någon information om konstruktionen eller utförligare specar?

1450,00 EUR

Verstärker Performance - Line
2/1 Ch. Amp. 1 x 2200W RMS/2 Ohm Brücke
2 x 500 W RMS / 4 Ohm Stereo, regelbare 24 dB high / low pass Filter 1 Ohm stabil, 18 dB Bass Bost / 45 Hz, 12 dB Subsonicf. 10-100 Hz Bandpassfilter, Line out, L/B/H 600x251x55 mm.

Sedan undrar jag om det inte är bilstereosoundet som ts är ute efter. Det kommer att innebära ganska mycket akusikanpassning av rummet.

Peter har lovat maila Marko ägaren av Kove i Tyskland att sända över specen på PRO 2000 steget så ha lite is i magen så kommer det snart
Upp här :wink:
Angående akustik anpassningen är det nog samma varesig det är hifi eller bilsteg :)

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-19 22:15

carpelux skrev:
du det i 230w i väggen? det räknat vid 11,5 volt där tänkte inte jag ligga utan kommer sträva efter att hålla ca14,4v då blir det ännu mer att hämta.

Jag antar att du menar 230V i vägguttaget, inte 230W. Och du har helt rätt, man plockar inte 168 kW ur ett vägguttag.

Men det är inte alldeles lätt ur ett batterilager heller. För det första kan du inte ha Blyackar med en polspänning på 14,4V. En blyack har i fulladdat skick ca 12,6-13V polspänning, och det är en funktion av konstruktionen och inte något som går att ändra på.

Sen undrar jag hur du tänkt dimensionera kablaget, om vi räknar på en polspänning om 13V och 168 kW så kräver det en ström på nästan 13000 A. Det kräver rätt substantiella kablar för att hantera den strömmen. Märk väl att då att vi pratar om ett slutsteg med 100% verkningsgrad, nu verkar det ju som om det finns en inbyggd spänningsomvandlare i dem vilket minskar verkningsgraden och ökar strömuttaget ännu mer.

Och återigen, att härbärgera denna mängd blyackar i ett bebott hus är rent livsfarligt.

Men, dröm på och lycka till, hoppas det inte tar en ända med förskräckelse bara.

Dessa batterier är full laddade vid 12,8-13,2 volt men laddspänningen kommer vi försöka hålla på 14,4 volt

Värkningsgraden är 60% procent på dessa klass a-b steg :)

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2012-11-19 22:21

ftorsell skrev:
Tony skrev:
carpelux skrev:

Sen undrar jag hur du tänkt dimensionera kablaget, om vi räknar på en polspänning om 13V och 168 kW så kräver det en ström på nästan 13000 A.

Det ar varre an sa... Ett bilbatteri som lastas ned med maxström har ett inre motstand som gor att polspanningen sjunker. Hur mycket beror pa en mangd faktorer. Sa att forsoka jamfora ett effektuttag fran ett vanligt eluttag med en startström fran ett bilbatteri och sen ange det i 12 * maxström blir fel. Och problemet ar val att vad som tas ut maste petas in ocksa. Annars talar vi inte om kontinuerliga effekter anda. Om jag lite hypotetiskt antar att vi fortfarande talar om 20 batterier och de har en max startstrom pa 700 ampere sa har de kanske det vid, lat saga 9 volt. Vilket blir 126 kW (eller kVA, da det ar likstrom sa ar det ju samma sak). jag tror inte att nan bliforstarkare gillar sapass laga spanningar? Det ar darfor det laddas upp med rejalt med batterier (pa alla satt och vis) nar det ska tavlas i hogspelning i nagra sekunder.

Om jag inte vore sa lat sa skulle jag leta reda pa nat fint diagram som illustrerar spanning i forhallande till stromuttag i ett vanligt blybatteri. ;-)

Den inre resistansen i en (elektrolyt-)kondensator ar mycket mindre, sa de klarar att leverera mycket hoga strommar en kort stund utan att spanningen faller. Det ar val darfor man har stora elektrolytkondensatorbankar mellan batteri och slutsteg i bilsterosammanhang...

Sa det jag val forsoker saga ar att man kan nog behova fler batterier an man tror och anda behova stora kostsamma elektrolytkondensatorer ocksa mellan slutsteg och batteribank...

Nej 700 ampere är inte start ström det är vad batteriet levererar vid 11,5 volt :)

Jaha, da har du 161 kW da. ;-)
Hur lange klarar de att leverera 700 ampere vid 11.5 volt? (Jag fragar for jag har noll koll och det vore kul att veta! Inte for att vara negativ. Tycker det ar kul att teoretisera lite.)
__
/ony

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-11-19 22:25

Vilken oerhört barnslig och okunnig tråd. Sitter folk och tror att man plockar ut flera kW RMS från väggen/batteriet? Musik som man typsikt sett spelar starkt har stor spetsfaktor varför medeleffekten blir låg relativt toppeffekten.

Tråden påminner mig om smågrabbar som skryter om vems pappa som är starkast.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-19 22:26

ftorsell skrev:
StefanL skrev:
ftorsell skrev:
StefanL skrev:

Tyvärr saknar även de lite specar. Men de jag hört av dem är att de låter mycket och sparkar hårt i magen.

Tror det är något som skulle passa dig. Försök att lyssna på en sådan rigg. finns några i stockholm.

mvh fredde

Har lagt upp en tråd på bilstereoforumet men den innehåller inte så mycket negativitet som denna tråd gör :)

Den tråden verkade ha dött den 11 november så var glad att du får lite negativ uppmärksamhet i stället .
Och jag vill fortfarande se dist mätningar på basarna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-11-19 22:27

ftorsell skrev:Värkningsgraden är 60% procent på dessa klass a-b steg :)

Verkningsgraden för ett AB-steg varierar från nära noll (då du spelar svagt) till knappt 100% för en fullt utstyrd kantvåg.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-19 22:29

Huvudvärk?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2012-11-19 22:31

ftorsell skrev:
miaber skrev:Det där med att mata elekroniken från ackar istället för en likriktad, titrerad och stabiliserad nätsänning på 230 V/50 Hz har absolut sina fördelar, även om jag tycker att nackdelarna överväger (dyrt, opraktiskt, farligt, etc).

Vad jag däremot inte kan få in i min hjärna är vad Kove stegen har för genialisk konstruktion, som utklassar alla på marknaden förekommande PA och hifisteg (alla fabrikat är långt ifrån nämnda i tråden, men det är väl underförstått?), oavsett om det står Audio Research, Macintosh, Krell, QCS, LAB, Denon, eller något annat på fronten. På Koves hemsida är man snål med specifikationerna. Det faktum att bilsteg skall matas med 12V gör ju också att denna spänning måste omvandlas upp internt i steget (12V, 1 Ohm, ger utan fasförskjutning endast 144 W), och trots detta handikapp får man detta resultatet. 8O
(bdw, är det seriöst att i en spec skriva 18 dB Bass Bost / 45 Hz? Vad är grejen? Testat med vanliga PA-steg och använda eq med +18 dB vid 45 Hz?)

1450,00 EUR

2 x 500 W RMS / 4 Ohm Stereo, regelbare 24 dB high / low pass Filter 1 Ohm stabil, 18 dB Bass Bost / 45 Hz, 12 dB Subsonicf. 10-100 Hz Bandpassfilter, Line out, L/B/H 600x251x55 mm.

Sedan undrar jag om det inte är bilstereosoundet som ts är ute efter. Det kommer att innebära ganska mycket akusikanpassning av rummet.

Peter har lovat maila Marko ägaren av Kove i Tyskland att sända över specen på PRO 2000 steget så ha lite is i magen så kommer det snart
Angående akustik anpassningen är det nog samma varesig det är hifi eller bilsteg :)

Ja, den kan bli intressant att se.

Helt riktigt. Akustikanpassning har inget med slutsteg att göra. Jag syftade på ljudideal och preferenser.

Det är synd att du upplever svaren här som negativa. negativitet och konstruktiv kritik är inte samma sak. Att endast ta råd från en person, speciellt då densamme säljer prylarna man ska använda, leder inte alltid till det bästa eller mest kostnadseffektiva lösningen. Därmed inte sagt att hen har fel, med det kanske inte skadar att få uppgifterna verifierade. Det blir ju som att fråga målaren om man behöver måla om hemma. Har man en ändlig ekonomi är det relevant att ta råd från andra, men om medel finns obegränsat handlar det bara om nedlagd tid.

Jag tittade, för övrigt, i tråden på bilsteroforumet. Jo, det verkar vara mer hejjarop. Lycka till med bygget. :)

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2012-11-19 22:38

Morello skrev:Vilken oerhört barnslig och okunnig tråd. Sitter folk och tror att man plockar ut flera kW RMS från väggen/batteriet? Musik som man typsikt sett spelar starkt har stor spetsfaktor varför medeleffekten blir låg relativt toppeffekten.

Jag tycker inte heller man ska raljera som du gör. Det är bättre att försöka argumentera och visa på fakta. Det finns många i tråden som försöker med detta. Tyvärr upplever ts detta som negativitet. Ännu.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-20 01:25

Morello skrev:Vilken oerhört barnslig och okunnig tråd. Sitter folk och tror att man plockar ut flera kW RMS från väggen/batteriet? Musik som man typsikt sett spelar starkt har stor spetsfaktor varför medeleffekten blir låg relativt toppeffekten.

Ja visst är det så :) mitt steg är deffenetivft starkare en ditt
:wink: :wink: :wink: :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-20 01:35

miaber skrev:
ftorsell skrev:

1450,00 EUR

Ja, den kan bli intressant att se.

Helt riktigt. Akustikanpassning har inget med slutsteg att göra. Jag syftade på ljudideal och preferenser.

Det är synd att du upplever svaren här som negativa. negativitet och konstruktiv kritik är inte samma sak. Att endast ta råd från en person, speciellt då densamme säljer prylarna man ska använda, leder inte alltid till det bästa eller mest kostnadseffektiva lösningen. Därmed inte sagt att hen har fel, med det kanske inte skadar att få uppgifterna verifierade. Det blir ju som att fråga målaren om man behöver måla om hemma. Har man en ändlig ekonomi är det relevant att ta råd från andra, men om medel finns obegränsat handlar det bara om nedlagd tid.

Jag tittade, för övrigt, i tråden på bilsteroforumet. Jo, det verkar vara mer hejjarop. Lycka till med bygget. :)

Jag tror med på frasen ju fler kockar desto sämre soppa

Ja visst är det som du säger men det blir ju så oavsett vem man frågar som säljer något sedan har jag ju känt Peter i ja typ 15 år och det han sagt stämmer så det är ju inte så han vill sälja det dyraste till mig eller att han
Sagt du Fredrik du måste ha så här många element :wink:
Det handlar ju om att jag gillar mitt intresse och det här är precis som med mina bilar man vill ha lite mer hela tiden så nu har jag Peter samt
En viss insyn i detta även bo sagt att det borde funka.
Sedan har jag ju lyssnat på en hel del anläggningar Under
Åren även ino men när man inte tycker att det man hör är det man söker
Blir det ju inte enkelt. I detta fall vet jag vad jag vill ha.
Så vi kan väl lägga ner att försöka avstyra mig bygga mitt projekt
Jag har liksom redan fingrarna i syltburken och det är gott som fan hittills
:wink: :)
Senast redigerad av ftorsell 2012-11-20 01:52, redigerad totalt 1 gång.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-20 01:38

Morello skrev:

Verkningsgraden för ett AB-steg varierar från nära noll (då du spelar svagt) till knappt 100% för en fullt utstyrd kantvåg.

Oki ja det stämmer nog jätte bra detta vet du bättre en mig :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-20 01:42

miaber skrev:

Jag tycker inte heller man ska raljera som du gör. Det är bättre att försöka argumentera och visa på fakta. Det finns många i tråden som försöker med detta. Tyvärr upplever ts detta som negativitet. Ännu.

Morello har rätt tråden spåra ur för länge sedan men vad gör man
Jag tror på min teori även om jag har fel.Men när det känns rätt går man ju
På sin känsla :-)
Och ska jag vara ärlig så kanske jag lyssnat mer om tråden inte tappat fotfäste igentligen är det ju bara bortkastad tid att sitta och svara på alla inlägg så inte vet jag ska man sluta svara och glömma tråden kanske
Känns ju inte att man kommer så mycket längre i denna tråd :D
Och är det så att vi ska gnälla på varandra och leta fel på allt kommer ioförsig denna tråd själv dö :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-20 01:49

Morello skrev:

Kantvåg låter obehagligt :D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-20 02:50

boom skrev:
ftorsell skrev:
StefanL skrev:
ftorsell skrev:
StefanL skrev:

mvh fredde

Den tråden verkade ha dött den 11 november så var glad att du får lite negativ uppmärksamhet i stället .

Ja det känns som denna går med hjälp av respirator :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-11-20 06:57

ftorsell skrev:
boom skrev:
ftorsell skrev:
StefanL skrev:
ftorsell skrev:
StefanL skrev:

mvh fredde

Jag vill fortfarande se dist mätningar av steg och basar eller är det för mycket begärt.
Eller är det som vanligt inom bilstereo branschen du får betala dyrt och du får skit som det har blivit dom senaste 10åren.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-11-20 08:59

ftorsell skrev: är det så att vi ska gnälla på varandra och leta fel på allt kommer ioförsig denna tråd själv dö :D

Gnäll och gammalt groll makes the world go round faktiskt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-11-20 10:15

miaber skrev:Jag tycker inte heller man ska raljera som du gör. Det är bättre att försöka argumentera och visa på fakta. Det finns många i tråden som försöker med detta. Tyvärr upplever ts detta som negativitet. Ännu.

Den enes raljans är den andres sanning. (Känt Djungelordspråk.)
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-20 14:04

Vinylcalle skrev:
MagnusÖstberg skrev:Är du frisk Calle?

Du verkar ha en abnorm fokusering och inbillning i det du läser med dragning åt en viss förening som inte ens nämns i tråden :?

Jag betackar mig starkt för den inblandningen, jag är inte ens medlem.

Noterbart är att han förmodligen kommer ha en känslighet på systemet på uppemot 100dB också. Hur ser du att han kommer använda sina 20 000 watt hemma?

Har du kunskap att kunna se hur starka effektuttag från bilbatterier påverkar deras livslängd och vilken driftskostnad han kommer ha på sin anläggning? Kan du förklara hur laddningsprocessen går till.

Är du som representant för Rehifi beredd att säga att med den kunskapen ni inom företaget har, så är det här en välbalanserad och förnuftig lösning?

Tycker det är lämpligt att någon uppenbart okunnig lyssnar på en försäljare som demonstrerar det förnuftiga i att välja en batterilösning för tiotalet bilstereosteg om 2KW stycket till en hemanläggning genom att köra 5 sekunders sinussvep så ramlar mitt förtroende för din kunskap rätt långt ner i dyn.

Men du kan gärna utveckla på vilket sätt du tror att TS kommer få den bästa valutan för sina 500 000 kronor han ser att anläggningen hamnar på med hjälp av den lösningen. Det är nog fler som är intresserade av din professionella bedömning i det fallet. För du skriver väl det du gör av välvilja, inte något annat? Det är väl det som är meningen med ditt inlägg? Inget annat hoppas jag.

Jag ber om ursäkt om du läser saker bokstavstolkande och inte i sammanhang. Det är inte alla som kan det. Då hade du kanske förstått att "lägga dig över knät och daska in kunskap i dig" inte kan tolkas aggressivt och med hot om våld, särskilt som jag ber honom kontakta mig privat om han vill få mer meningsutbyte. Tillsammans med de råden jag givit tidigare finns det absolut inget annat vis att se på det än att jag råder honom att först bygga sina högtalare och därefter se över vilken drivning han behöver.

Men du råder honom att köra på och beställa batterier/steg/laddare för ett par hundratusen till sin hemanläggning för du kan förstå det behovet?

Ursäkta mig, men det känns nästan som att du alltför ofta är mer fokuserad på vilka som skriver än vad det står. Och du gillar att klumpa ihop folk i grupperingar. Hur vore det om du försökte se syftet i det som står. Jag tycker att det vore jäkligt mycket bättre.

Vad håller du på med egentligen?

Först vill du slå någon för att han inte gör som du vill med sina egna pengar. Sen påstår du att jag är sjuk. Det är inget annat än förtal och är ett lagbrott.

Att du precis som alla andra fulretoriker blandar in mitt yrke i det hela gör det knappast bättre.

Jag tänker inte svara på dina frågor som enbart bygger på att försöka förminska mig.

Du borde kanske inte sitta här hela dagarna det är uppenbart att forumet lockar fram dåliga sidor hos dig. Kanske kunde du då också bilda dig lite perspektiv på saker och ting.

Min tid är för dyrbar för att sitta och bråka med hifimissionärer, härmed lämnar jag tråden.

Edit: En sund moderator borde ge dig en varning för det beteende du uppvisar.

/Carl

Jag är inte det minsta förvånad över att du väljer att inte besvara frågorna.

Jag missionerar ingenting, men jag uppmanar till eftertänksamhet. Du däremot missionerar mot något och tycker uppenbarligen att du kan se det i tråden. Och du fokuserar på det istället för det tråden handlar om.

Men det skiter du fullständigt i för du skiter helt i frågeställningarna utan letar helt andra saker att lägga energi på. Det borde du söka hjälp för, abnorm fokusering kan inte vara bra för dig.

Du borde skämmas riktigt duktigt för dina inlägg som bara riskerar TS en dyrbar läxa som du inte behöver betala. Det är lätt att hejja på när man inte behöver ta konsekvenserna. Men det är inte särskilt snällt.

Det är skittråkigt att behöva vara neggo, men det är kanske inte alltid någon är det av illvilja eller förespråkar en viss lösning. Man kan vara emot en lösning just för att den är riktigt dum.

Jag är emot den här lösningen. Du vill inte svara på om den är förnuftig eller baserad på att TS är förd bakom ljuset.

Vem som är den goda får andra bedömma.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-11-20 14:48

Det finns väl en del hififörstärkare med ackar med? ASR har väl något till sin Emitter?
Men det är skillnad på det och att ha 20 bilbatterier?! 8O Tror inte ens man får ha det inomhus i normala boningshus och skulle det hända något tror jag inte försäkringen gäller överhuvudtaget.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-20 23:03

boom skrev:
ftorsell skrev:
boom skrev:
ftorsell skrev:
StefanL skrev:
ftorsell skrev:
StefanL skrev:

mvh fredde

Jag vill fortfarande se dist mätningar av steg och basar eller är det för mycket begärt.
Eller är det som vanligt inom bilstereo branschen du får betala dyrt och du får skit som det har blivit dom senaste 10åren.

Lugn det kommer dist mätning på steget på basarna kommer det nog ta längre tid en så men jag har ju två basar hemma bara svänga förbi och lyssna om du hör något dist när du har tid och lust :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-20 23:05

PappaBas skrev:Det finns väl en del hififörstärkare med ackar med? ASR har väl något till sin Emitter?
Men det är skillnad på det och att ha 20 bilbatterier?! 8O Tror inte ens man får ha det inomhus i normala boningshus och skulle det hända något tror jag inte försäkringen gäller överhuvudtaget.

Hihi hi nej man får hoppas dom inte börjar brinna :wink:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-20 23:15

MagnusÖstberg skrev:
Vinylcalle skrev:
MagnusÖstberg skrev:Är du frisk Calle?

Du verkar ha en abnorm fokusering och inbillning i det du läser med dragning åt en viss förening som inte ens nämns i tråden :?

Jag betackar mig starkt för den inblandningen, jag är inte ens medlem.

Noterbart är att han förmodligen kommer ha en känslighet på systemet på uppemot 100dB också. Hur ser du att han kommer använda sina 20 000 watt hemma?

Har du kunskap att kunna se hur starka effektuttag från bilbatterier påverkar deras livslängd och vilken driftskostnad han kommer ha på sin anläggning? Kan du förklara hur laddningsprocessen går till.

Är du som representant för Rehifi beredd att säga att med den kunskapen ni inom företaget har, så är det här en välbalanserad och förnuftig lösning?

Tycker det är lämpligt att någon uppenbart okunnig lyssnar på en försäljare som demonstrerar det förnuftiga i att välja en batterilösning för tiotalet bilstereosteg om 2KW stycket till en hemanläggning genom att köra 5 sekunders sinussvep så ramlar mitt förtroende för din kunskap rätt långt ner i dyn.

Men du kan gärna utveckla på vilket sätt du tror att TS kommer få den bästa valutan för sina 500 000 kronor han ser att anläggningen hamnar på med hjälp av den lösningen. Det är nog fler som är intresserade av din professionella bedömning i det fallet. För du skriver väl det du gör av välvilja, inte något annat? Det är väl det som är meningen med ditt inlägg? Inget annat hoppas jag.

Jag ber om ursäkt om du läser saker bokstavstolkande och inte i sammanhang. Det är inte alla som kan det. Då hade du kanske förstått att "lägga dig över knät och daska in kunskap i dig" inte kan tolkas aggressivt och med hot om våld, särskilt som jag ber honom kontakta mig privat om han vill få mer meningsutbyte. Tillsammans med de råden jag givit tidigare finns det absolut inget annat vis att se på det än att jag råder honom att först bygga sina högtalare och därefter se över vilken drivning han behöver.

Men du råder honom att köra på och beställa batterier/steg/laddare för ett par hundratusen till sin hemanläggning för du kan förstå det behovet?

Ursäkta mig, men det känns nästan som att du alltför ofta är mer fokuserad på vilka som skriver än vad det står. Och du gillar att klumpa ihop folk i grupperingar. Hur vore det om du försökte se syftet i det som står. Jag tycker att det vore jäkligt mycket bättre.

Vad håller du på med egentligen?

Först vill du slå någon för att han inte gör som du vill med sina egna pengar. Sen påstår du att jag är sjuk. Det är inget annat än förtal och är ett lagbrott.

Att du precis som alla andra fulretoriker blandar in mitt yrke i det hela gör det knappast bättre.

Jag tänker inte svara på dina frågor som enbart bygger på att försöka förminska mig.

Du borde kanske inte sitta här hela dagarna det är uppenbart att forumet lockar fram dåliga sidor hos dig. Kanske kunde du då också bilda dig lite perspektiv på saker och ting.

Min tid är för dyrbar för att sitta och bråka med hifimissionärer, härmed lämnar jag tråden.

Edit: En sund moderator borde ge dig en varning för det beteende du uppvisar.

/Carl

Jag är inte det minsta förvånad över att du väljer att inte besvara frågorna.

Jag missionerar ingenting, men jag uppmanar till eftertänksamhet. Du däremot missionerar mot något och tycker uppenbarligen att du kan se det i tråden. Och du fokuserar på det istället för det tråden handlar om.

Men det skiter du fullständigt i för du skiter helt i frågeställningarna utan letar helt andra saker att lägga energi på. Det borde du söka hjälp för, abnorm fokusering kan inte vara bra för dig.

Du borde skämmas riktigt duktigt för dina inlägg som bara riskerar TS en dyrbar läxa som du inte behöver betala. Det är lätt att hejja på när man inte behöver ta konsekvenserna. Men det är inte särskilt snällt.

Det är skittråkigt att behöva vara neggo, men det är kanske inte alltid någon är det av illvilja eller förespråkar en viss lösning. Man kan vara emot en lösning just för att den är riktigt dum.

Jag är emot den här lösningen. Du vill inte svara på om den är förnuftig eller baserad på att TS är förd bakom ljuset.

Vem som är den goda får andra bedömma.

Tack för att du bryr dig om min ekonomi :wink:
Men även om detta blir en dyr historia har jag råd att prova detta galna
Projekt. Och så länge jag inte hittat något bättre alternativ är det här
Det jag vill göra och det bör du med ta hänsyn till jag kommer spela galet
Höga spl men det viktigaste är att det kommer låta grymt bra med så
Vi kan väl lägga ner allt som inte rör projektet.
Visst hittar du steg till min anläggning som både är billigare bättre
Lovar jag att lyssna på dig?
Visserligen förstår jag att det är svårt för dig att kunna ge mig förslag
Då du inte vet hur kovestegen låter men jag kommer som sagt lägga
Upp mätningarna så fort mailet från Tyskland dimper ner i mail boxen
:D

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-20 23:16

darkg skrev:
ftorsell skrev: är det så att vi ska gnälla på varandra och leta fel på allt kommer ioförsig denna tråd själv dö :D

Gnäll och gammalt groll makes the world go round faktiskt.

:lol: :lol: :lol:

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2012-11-20 23:20

Tony skrev:
ftorsell skrev:
Tony skrev:
carpelux skrev:

Jaha, da har du 161 kW da. ;-)
Hur lange klarar de att leverera 700 ampere vid 11.5 volt? (Jag fragar for jag har noll koll och det vore kul att veta! Inte for att vara negativ. Tycker det ar kul att teoretisera lite.)

Hallå Tony,

Det ska dom klara så länge inte volten sjunker under 11,5 volt
Och du jag är inte heller något batteri geni så du är välkommen
Med dina frågor och funderingar :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-11-20 23:43

ftorsell skrev:Tack för att du bryr dig om min ekonomi :wink:
Men även om detta blir en dyr historia har jag råd att prova detta galna
Projekt. Och så länge jag inte hittat något bättre alternativ är det här
Det jag vill göra och det bör du med ta hänsyn till jag kommer spela galet
Höga spl men det viktigaste är att det kommer låta grymt bra med så

Jag tror att du behöver jämföra steg efter att du har något att jämföra på.
Ingen annan än du kan bedöma vad som är bra, det är du som skall använda dem.

ftorsell skrev:Visst hittar du steg till min anläggning som både är billigare bättre Lovar jag att lyssna på dig?
Visserligen förstår jag att det är svårt för dig att kunna ge mig förslag
Då du inte vet hur kovestegen låter men jag kommer som sagt lägga
Upp mätningarna så fort mailet från Tyskland dimper ner i mail boxen
:D

Det är inte möjligt att ge dig råd, du kontrar med övertro på mätningar som i sammanhanget är galematias - felaktiga och backas upp av felaktiga tankar om effektbehov.

Men efter att du byggt klart så kan jag åtminstone ge synpunkter på vad som kan passa. Det är först då som man får grepp om vad som kan krävas.

I grund och botten älskar jag projektet, men inte att du blir bedragen på det viset av någon du litar på.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi