Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
vad jag vet bara via Hifi-Kit. Inte från LTS iaf. det enda de sålt är tidningar och A&F-cd'n.petersteindl skrev:Vem tillhandahåller högtalarelementen till OA-5 MMX? Kan kunder köpa elementen av LTS, eller av Hifi-Kit eller av Ingvar Öhman eller av SSC? Det kanske inte finns royalty på hela byggsatsen, men finns det någon form av royalty i form av pengar eller andra förmåner på högtalarelementen åt ena eller andra hållet?
Mvh
Peter
6700 har läst denna tråd och Molt skickas ut till ca. 800 medlemmar.hifikg skrev:Hur stor upplaga har MoLT? och hur många fler har fått intrycket att L4 har sågats i en artikel i MoLT pga inlägg i den här tråden?
Alexi skrev:6700 har läst denna tråd och Molt skickas ut till ca. 800 medlemmar.hifikg skrev:Hur stor upplaga har MoLT? och hur många fler har fått intrycket att L4 har sågats i en artikel i MoLT pga inlägg i den här tråden?
Alexi skrev:vad jag vet bara via Hifi-Kit. Inte från LTS iaf. det enda de sålt är tidningar och A&F-cd'n.petersteindl skrev:Vem tillhandahåller högtalarelementen till OA-5 MMX? Kan kunder köpa elementen av LTS, eller av Hifi-Kit eller av Ingvar Öhman eller av SSC? Det kanske inte finns royalty på hela byggsatsen, men finns det någon form av royalty i form av pengar eller andra förmåner på högtalarelementen åt ena eller andra hållet?
Mvh
Peter
PappaBas skrev:Men Svante du är väl med på att det är en viss ethos-inlåning när LTS tekniskt ansvarige skriver i LTS tidning? I ena stunden är det visst objektivt men när det skrivs om MMX i reportageform eller när den nämns i positiva ordalag så skall jag som läsare visst förstå att samme person då skriver reklam ur perspektivet att han är konstruktör för en marknadsaktör? Jag skall även förstå att LTS upplåter fri reklamplats för att gynna försäljningen av högtalaren?
IÖ lånar i den rollen trovärdighet från LTS och sin roll som tekniskt ansvarig där.
I kvällspressen står det mycket riktigt en "detta är reklam"-disclaimer på sådana artiklar (kan vara i reportageform, fake-test osv osv) där risk för missuppfattning föreligger.
Vilka skor skall LTS ha på sig?
PappaBas skrev:Det får väldigt gärna skrivas om MMX och hur andra högtalare konstrueras.
Det tror jag alla vill läsa!
Men då måste det ju deklareras vilken hatt skribenterna har i den situationen?
Det bör också (behöver ju bara vara i en bisats) deklareras i uttalanden om pryttlar, tidningens förhållande till aktören.
I detta fall gäller det SSC men situationen kunde ju lika gärna varit att Larsen haft annonser i tidningen.
Att blanda samman roller på detta sätt är antingen oavsiktligt (och då klantigt/oproffesionellt) eller avsiktligt (och då osmakligt).
Antingen läser jag MoLT som en reklamfinaniserad hifiblaska som vilken som helst eller så läser jag MoLT som en oberoende tidskrift med hög integritet och vetenskaplig standard.
Jag vill ha det på det senare sättet!
Fjonkalicious skrev:Det sistnämnda kan man ju också vända på. Man kunde ju någonstans räkna ut med röven och en krita hur det skulle bli när man publicerade en artikel samt agerar som man gjort i denna fråga. Är det verkligen så svårt att tänka till och göra rätt?
MagnusÖstberg skrev:a) SSC/OA5-MMX konstruktör aktiv part i utvärderingen
MagnusÖstberg skrev:b) SSC konsult får tillgång till resultatet
MagnusÖstberg skrev:c) LTS inleder artikeln med en hyllning till SSC högtalare OA5-MMX
MagnusÖstberg skrev:d) LTS publicerar en negativ artikel vilket avviker från föreningens uttalade filosofi
MagnusÖstberg skrev:f) LTS har hyllningsartiklar skrivna av SSC konstruktör
Svante skrev:3. Deklarera sitt jäv och försöka uppträda så neutralt som möjligt.
I detta fall (med Larsenartikeln) är det väl rätt klart att de har valt 3?
Svante skrev:Den som tror att Ingvar har lyckats lura både Johan och Claes under testet .
PappaBas skrev:....
Denne Wettebrandt gör en tråd här på forumet och förhör sig om intresset för nya varianter av Carlsson-högtalare och plötsligt inte kommer ihåg att det finns andra som gjort det?...
hifikg skrev:Angående jäv så har man något som jag nog aldrig tidigare sett i en hifi-tidning, en ruta med just upplysningar om jäv.
Där kan man bl a läsa att Anders Eriksson är f d ledamot i LTS styrelse och att testaren Claes har känt John Larsen i nära 20 år. De båda testpersonerna gjorde lyssningstesterna oberoende av varandra och kom fram till samma bedömning som inte motsades av mätningarna... well... jag får intrycket att testet gått schyst till och tycker någon att det pekar på att L4 inte är så lyckade så är de kanske inte det, men då finns ju både L6 och L8 att tillgå. "Konkurrenten" i testet finns inte på marknaden annat än som begagnad, för många är det inte ens ett alternativ.
Edit: Hade tappat ett "e"
Svante skrev:Hade du velat ha artikeln utan mätningarna?
hifikg skrev:Angåend jäv så har man något som jag nog aldrig tidigare sett i en hifi-tidning, en ruta med just upplysningar om jäv.
Där kan man bl a läsa att Anders Eriksson är f d ledamot i LTS styrelse och att testaren Claes har känt John Larsen i nära 20 år. De båda testpersonerna gjorde lyssningstesterna oberoende av varandra och kom fram till samma bedömning som inte motsades av mätningarna... well... jag får intrycket att testet gått schyst till och tycker någon att det pekar på att L4 inte är så lyckade så är de kanske inte det, men då finns ju både L6 och L8 att tillgå. "Konkurrenten" i testet finns inte på marknaden annat än som begagnad, för många är det inte ens ett alternativ.
Svante skrev:Fjonkalicious skrev:Det sistnämnda kan man ju också vända på. Man kunde ju någonstans räkna ut med röven och en krita hur det skulle bli när man publicerade en artikel samt agerar som man gjort i denna fråga. Är det verkligen så svårt att tänka till och göra rätt?
Jag är mycket intresserad av att veta hur du skulle ha velat ha testet gjort, givet de förutsättningar som finns.
Hade du velat ha artikeln utan mätningarna?
Fjonkalicious skrev:Artikeln vill jag ha med mätningarna. Men med LTS egna mätutrustning och av en oberoende person, som inte är kopplad till eget märke, underleverantör till SSC och Hifi-kit med sin egna OA-högtalare.
Naqref skrev:hifikg skrev:Angående jäv så har man något som jag nog aldrig tidigare sett i en hifi-tidning, en ruta med just upplysningar om jäv.
Konkurrenten är inte den publicerade OA-50.2 utan OA-5mmx. En bekant högtalare på något vis?
Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Artikeln vill jag ha med mätningarna. Men med LTS egna mätutrustning och av en oberoende person, som inte är kopplad till eget märke, underleverantör till SSC och Hifi-kit med sin egna OA-högtalare.
Du sponsrar LTS med pengarna som krävs för att kunna göra så?
hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:Angående jäv så har man något som jag nog aldrig tidigare sett i en hifi-tidning, en ruta med just upplysningar om jäv.
Konkurrenten är inte den publicerade OA-50.2 utan OA-5mmx. En bekant högtalare på något vis?
Jo, men dels är den inte med i testet, den nämns i förbigående i inledningen, dels är det en byggsats där man själv förväntas fixa en finish som går att leva med. Känns som en annan målgrupp. Kan man köpa L4 som byggsats? Det nämns inte i artikeln.
petersteindl skrev:hifikg skrev:Angåend jäv så har man något som jag nog aldrig tidigare sett i en hifi-tidning, en ruta med just upplysningar om jäv.
Eftersom den så kallade konkurrenten på marknaden inte existerar på marknaden så är det de facto så att konkurrenten överhuvudtaget inte existerar. Då får man automatiskt leta någon annan konkurrent som kan tänkas finnas på marknaden och helst bör vi hitta en direkt konkurrent. Hmmm, vad kan det månne vara?
Låt oss forska och leta och söka så kanske vi hittar någon högtalare på marknaden som skulle kunna utgöra en direkt konkurrent till Larsen L4.
Här i denna annons hittar jag en högtalare som kanske utgör en direkt konkurrent och den finns att tillgå på marknaden, men som byggsats och till ett högre pris trots att det är en byggsats.
Det står att dessa fantastiska högtalare är nästan ett måste för alla hem, där vardagsrummet är ett rum var musik skall kunna avlyssnas från alla tänkbara positioner. Det finns ett tummen-upp märke som säger Ortoakustisk! Det rör sig alltså inte om Carlsson Ortho-Acoustic. Det rör sig kanske om något annat.
Det står att högtalarna är fantastiska och LTS-medlemmarna har rabatt.
Om denna högtalare kan anses vara en direkt konkurrent och det kanske finns ett visst släktskap mellan LTS och SSC i frågan så föreligger det viss risk för jäv. På vilket sätt skulle man annars kunna se det?
Om jag nu som utomstående betraktare får informationen att konstruktören till Larsen L4 också på något sätt kan anses vara närstående LTS som hypotetiskt skulle kunna innebära jäv, hur skulle det i så fall blivit om någon annan lämnat in en enligt LTS Carlssoninspirerad högtalare, men som inte har anknytning till LTS?
Tja, vad tror ni en sådan utomstående betraktare skulle kunna tänka? Skulle hen vara imponerad och trängta efter en recension i Molt, eller?
Mvh
Peter
Naqref skrev:hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:Angående jäv så har man något som jag nog aldrig tidigare sett i en hifi-tidning, en ruta med just upplysningar om jäv.
Jo, men dels är den inte med i testet, den nämns i förbigående i inledningen, dels är det en byggsats där man själv förväntas fixa en finish som går att leva med. Känns som en annan målgrupp. Kan man köpa L4 som byggsats? Det nämns inte i artikeln.
Näe, men det är inget som hindrar att man rollar dom Ino-blå i efterhand om man vill...
En relevantare fråga hade nog varit om Mmx hade kunnat köpas färdiga. Med QC-kontroll och garanti osv.
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Artikeln vill jag ha med mätningarna. Men med LTS egna mätutrustning och av en oberoende person, som inte är kopplad till eget märke, underleverantör till SSC och Hifi-kit med sin egna OA-högtalare.
LTS är inte fattiga. En enkelt men adekvat mätutrustning kostar inte många tusen. Vad kostar den utrustning Svante använder när han föreläser om hur man gör mätningar på högtalare? Så länge man inte ska mäta kalibrerad känslighet så fungerar rätt många varianter bra om man kan hantera dom.
eksund skrev:1. Beror indignationen på det
faktum att Larsen4 inte, enligt testpanelen, spelar lika bra som den gamla
OA-högtalaren. Det vore i så fall inte första och knappast sista gången en
äldre produkt är bättre än en nyare.
2. Vad som är synd är dock det faktum att testet överhuvudtaget gjordes om
man hade vetskap att Larsen4 skulle få nya filter. Är det så att Larsen4gruppen
efter testet bestämde sig för att göra uppgraderingen så har ju testet hjälpt
dom till en bättre produkt.
hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:Angående jäv så har man något som jag nog aldrig tidigare sett i en hifi-tidning, en ruta med just upplysningar om jäv.
Näe, men det är inget som hindrar att man rollar dom Ino-blå i efterhand om man vill...
En relevantare fråga hade nog varit om Mmx hade kunnat köpas färdiga. Med QC-kontroll och garanti osv.
Kan de det?
hifikg skrev:Jag gissar att "äggen" kommer att beskrivas i idel positiva ordalag i kommande annonser även om en och annan testare kanske hittar någon svaghet hos dem.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Artikeln vill jag ha med mätningarna. Men med LTS egna mätutrustning och av en oberoende person, som inte är kopplad till eget märke, underleverantör till SSC och Hifi-kit med sin egna OA-högtalare.
LTS är inte fattiga. En enkelt men adekvat mätutrustning kostar inte många tusen. Vad kostar den utrustning Svante använder när han föreläser om hur man gör mätningar på högtalare? Så länge man inte ska mäta kalibrerad känslighet så fungerar rätt många varianter bra om man kan hantera dom.
Vad får dig att tro att det var mätutrustningen som var det dyra? Att hålla en person motsvarande IÖ betald så pass bra att han/hon inte tar några andra uppdrag som skulle konstituera jäv är det dyra. Vad skall vi gissa det skulle kosta inklusive pension, sociala avgifter osv? 100kkr/mån?
Naqref skrev:hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:Naqref skrev:hifikg skrev:Angående jäv så har man något som jag nog aldrig tidigare sett i en hifi-tidning, en ruta med just upplysningar om jäv.
Kan de det?
Det är en retorisk fråga.
hifikg skrev:Jag tror inte att de modellerna konkurrerar om samma kunder. Tror du?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster